• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Avattavat kypärät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paikkeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä en oo tuostakaan enää ihan varma, ainakin itse joudun ottamaan lasit pois kun kypärää päähän laittaa tai ottaa pois.

Nämä "liian tiukat istuvuudeltaan" tippuu heti ekaksi sovituksessa jos lasit ei pysy päässä kun vetää potan päähän.

Kehitys kehittyy, sen huomasin kun menin ostamaan uutta pottaa. Tuntuu että toppaukset on tuplaantuneet sitten viimeksi ostetusta ja kuoret on valtavat. Varsinkin avopotat on menettäneet eleganssinsa täysin, mitä yhdessä liikkeessä kokeilin. Hirveän näköisiä. Kaipa nämä ovat sitten turvallisia.

Minä en oo tuostakaan enää ihan varma, ainakin itse joudun ottamaan lasit pois kun kypärää päähän laittaa tai ottaa pois.

Kolme vuotta meni HJC IS-MAX II:lla, ihan hyvä potta, mutta melko äänekäs ja vähän myös painava. Se jää nyt eläkkeelle ja umpipottaa tilalle.

Sen takia minäkin luovuin melko nopeasti avattavasta kun kumminkin piti pelata lasien kanssa.

Kehitys kehittyy, sen huomasin kun menin ostamaan uutta pottaa. Tuntuu että toppaukset on tuplaantuneet sitten viimeksi ostetusta ja kuoret on valtavat. Varsinkin avopotat on menettäneet eleganssinsa täysin, mitä yhdessä liikkeessä kokeilin. Hirveän näköisiä. Kaipa nämä ovat sitten turvallisia.

Sanopa muuta. Mulla on avopotta jota olen käyttänyt ehkä viis kertaa kahden kesän aikana. Muuten hyvä mutta on niin iso että melkein nolottaa ajaa se päässä.

Neotec 2.sta; muutamakin omistaja kommentoi jossain Youtube review videon kommenteissa että ne ilmanottoaukot päälaella on niin isot että niistä mahtuu ampiainen sisään. Ikävä tilanne satasen vauhdissa kun alkaa pörinä käymään potan sisällä.

Itse hankin hiljattain AGV Compact ST:n. Ostin koska se oli edullinen avattava (<200e).

En ostaisi enää. Kypärä on tosi äänekäs: vaatii kunnon korvatulpat, että viitsii ajaa yli satasta - ja mieluummin silloinkin visiiri auki.

Lisäksi aukaisumekanismi on huono. Kun visiiri on ylhäällä ja leukaosan nostaa, visiirin pitäisi lukittautua leukaosaan (en keksinyt tähän hätään parempaa sanaa). No ei mene niin, vaan visiiri karkaa pään yli. Tämän sitten huomaakin nopeasti, sillä tuuli ottaa siihen hyvin kiinni. Ja sen jälkeen saa räpeltää visiirin käsin paikoilleen.

Varmaan hankkisin nyt noin samanhintaisen Scorpion ADX:n, jossa iso visiiri. On vissiin pärjännyt turvallisuustesteissä.

Muokkaus: kypärä on myös kookas.

Viimeksi muokattu:
Sisäinen Sulo Vilen heräsi kun oli niin hyvä tarjous Motonetissä että tuli hieraistua vielä syksyn kunniaksi pottakaupat. Siellä oli HJC:n kypäriä puoleen hintaan, ulkomaan nettikaupatkaan ei myy noin edullisesti. Haaviin tarttui HJC IS-MAX II eli edullisemman pään avattava kypärä, hintaa alle satanen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4003400/HJC-IS-MAX-II-Magma-avattava-kypara-MC-1SF

Eihän se kypärien mersu ole mutta hinta/laatusuhde pitäisi olla kohdillaan. HJC RPHA 90 mallinen kypärä tuntui kyllä mukavammalta päässä mutta ei sentään 200 euroa enemmän mukavammalta. Kokeillaan nyt miltä tuo tuntuu ensi kesän tourinkihommissa.

Ostin HJC IS MaxII:n koko varustepaketin ja pyörän mukana toissakesänä ja hyvin on palvellut tähän asti. Ainoa ongelma on meteli, olen kokeillut alkuperäisen matalan pleksin lisäksi kahta korkeampaa, ei apua. Kun tapeille nousee, meteli vaimenee nätiksi tasaiseksi suhinaksi. Onko se sitten vaan niin kuin vanhemmat kuskit sanoo, että mopolla ajaessa tahtoo tuulla edestä.
Kävin EMC:llä kokeilemassa Schubertin ja Neotecin kypäriä, mutta rouva ei ollut oikein halukas myymään, kun kaikista jäi kuulemma punoittava jälki otsaan. Eli siis väärän mallinen pää. Arvostan tällaista suoruutta. Neuvon mukaan kävin Sparewheelillä kokeilemassa Scorpionia ja Motonetissä HJC:tä. Kai mulla on sitten HJC:n mallinen pää, kun istui heti. RPHA 90 on alessa, kaiketi kun tulee uudempi versio, tilasin kokeiltavaksi entisen koon ja epäilen, että kaupat tulee.
Pitääkö muuten kypärän olla ostaessa tasaisen tiukka joka paikasta ? Eli jos se on uutena mukavan väljä, pitäisi ottaa pykälää pienempi ?

Pitääkö muuten kypärän olla ostaessa tasaisen tiukka joka paikasta ? Eli jos se on uutena mukavan väljä, pitäisi ottaa pykälää pienempi ?

Tarina: ostin Nolan N-100 S koko itselleni ja M koko silloiselle tyttöystävälle.
Vuodet vieri ja tyttöystävä lähti ja kypärä jäi hyllyyn.
Kun oma S koko alkoi tuntua kulahtaneelta kokeilin piruuttani sitä M kokoista ja sehän oli tosi napakka verrattuna mun S kokoon jossa oli pehmusteet ilmeisen entiset.
Niin se tavara rupsahtaa :grin:

HJC:n koot tuntuu olevan reiluja, otin M-kokoisen vaikka yleensä on ollut L-kokoa. Tokihan pään mallistakin kiinni. Mulla taitaa olla sellainen välimallin kuula. Jos menee pienempikin koko päähän suht kivuttomasti niin parempi ottaa se. Aika napakka tuo M-koko on, mutta luotan siihen että se vähän muotoutuu käytössä mukavan tyköistuvaksi. Kokoa testaillessa kypärää pitää väännellä päässä, silmille ei saisi mennä vaikka yrittää kuinka työntää niskasta. Youtubessa on hyviä videoita tästäkin aiheesta. Yllättävän mukavasti tuossa IS-MAX 2 kypärässä tilaa leukaosassakin, ei iske klaustrofobia.

Mulla on naku- ja katettu pyörä. Vanha Shoein umpikypärä on oikeastaan tosi hiljainen nakulla ajaessa, katetulla ei pysty ajamaan samalla ruukulla ilman korvatulppia satasta kovin kauaa, järkyttävä meteli. Tuulilasi katetussa ohjaa just silleen ilmavirtoja että syntyy meteliä vaikka viima ei muuten ravistele ja puistele. Pitää käydä testailemassa vielä HJC:tä ajossa kunhan sateet taukoaa ja vähän lämpenee. En odota kovin hiljaista elämystä, mutta tulppia käytän joka tapauksessa.

Jätin tämän mainitsematta mutta juuri tuo kaulan alue on minusta kriittinen melun suhteen.
Jos laittaa ajaessa kytkinkäden kaulalle peukalo toisella puolella ikäänkuin kuritusote niin se melu vaimenee kummasti.
Nolanissa oli pieni lisäpala visiirin alareunassa tukkimassa kaulan aluetta ja Neotecissa vastaava - ehkä ne ei vaan toimi kaikilla (minulla?) vaan pitää laittaa paksu kaulaliina jos se auttaisi.

Täytyy mennä sillä mitä on mutta koeajo 120 km/h tai tuulitunneli johon mallaamaan olisi hyvä juttu :grin:

Itsekkin oon huomannut, että jos laittaa kytkinkäden kypärän leukaosan alle, ikäänkuin kaulasta kuristusotteella, kypärä hiljenee.

Mutta minusta ilmavirta menee enempi leuan kuin kaulan alueelta.

Ja lasit saa olla päässä pukiessa, mutta ilman kypärähuppua/huivia sangat kyllä painaa ja liikkuu vähän. Kypärähupun kanssa sujuu kuin tanssi. Toki kypärä menee hyvin päähän oikeestaan vaan yhdellä tavalla, mutta tämähän riittää.

Huppu on muutenkin mukava, mielummin hikisen hupun pesee kuin kypärän pehmikkeitä.

Viimeksi muokattu:
Back