Avattavat, vedenpitavat kyparat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kane80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kane80

jepsan
Moro,
Eli haluaisin mielipiteitä avattavista kypäristä, nimen omaan tuosta vedenpitävyydestä, eli miellellään sen on pysyttävä ulkona.

Tällä hetkellä ajelen BMW System 6 potalla, ensimmäinen niistä vaihdettiin takuuseen jumalattoman veden sisääntulon takia. Toinen toimi paremmin puolisen vuotta, mutta nyt siis vuotaa kuin seula.

Eli hakusessa avattava, vesitiivis ruukku.

Ps. Skandit olisi kiva saada toimimaan tuolla etusivulla...
 
Ainakin minun Nolan n104 potta on toiminut sateella helkkarin hyvin, kunnon monsuunikaan ei ole tullut läpi. On aurinkovisiiri ja pinlock. Potta on jo neljä kautta päässä keikkunut ja siitä on tullut päivitetty evo verisiokin.

Huonoa on ainoastaan pieni viima joka jostain käy juuri silmien kohdalle, ei haittaa muulloin kun kevään eka ajoissa jolloin ilma on monesti aika raakaa. Aurinkovisiiri alhaalla ei viimaa enää tunnu joten no broblemo.
 
Caberg Justissimo Gt toiminut hyvin ja oli Sharpin testin mukaan myös turvallisemmasta päästä, hintakin oli Fc Motossa sopiva. Nyt tosin uudet Caberg mallit tulleet tilalle mutta sen verran olen kurkkinut että uusissa myös hyvin tähtiä ja hinnoittelu sama.
 
Ainakin minun Nolan n104 potta on toiminut sateella helkkarin hyvin, kunnon monsuunikaan ei ole tullut läpi. On aurinkovisiiri ja pinlock. Potta on jo neljä kautta päässä keikkunut ja siitä on tullut päivitetty evo verisiokin.

Huonoa on ainoastaan pieni viima joka jostain käy juuri silmien kohdalle, ei haittaa muulloin kun kevään eka ajoissa jolloin ilma on monesti aika raakaa. Aurinkovisiiri alhaalla ei viimaa enää tunnu joten no broblemo.

Mulla on myös käynyt välillä 104:ssa silmämunissa melekonen vinkka ja aloin haeskelemaan "reikää", mutta tuo säätö homma on monivaiheinen ja juuri silmien yläpuolella on toinen noista yläventtiileistä, joten voipa olla, että rööri onkin ollut auki, vastoin luuloani.
 
Kannattaa huomata, että vesi tulee helposti sisään leukaosan tuuletusaukosta. Mekanismi on se, että ilmavirta nostaa veden mukanaan visiiriä pitkin ylös, josta se putoilee alas pisaroina ikäänkuin olisi peräisin visiirin yläreunan vuotamisesta. Tämän saattaa todeta tutkimalla visiirin sisäpintaa, jossa on pisaroita kuten ulkopinnallakin. Esimerkiksi ajossa visiirin pyyhkäisyn (ulkopuolelta) jälkeen näkökentässä on edelleen pisaroita.

Itsellä Neotec, jossa ilmenee, ja kuulemma myös suupertin c3:ssa ainakin samaa. Itsellä tuuletusräppänä tällöin pienemmän virtauksen asennossa.

Muuten ei ole vuodoista ollut ongelmaa, Shoei Multitec ja Neotec, Schuberth C2, BMW system 5.
 
Nolanin n103:lla myös ajettu satoja kilometrejä vesisateessa ilman vuoto-ongelmia. Oli vain +8 ja märkää kuin mikä, niin pinlockkikin huurtui :( Sitten piti pitää visiiriä ajoittain raollaan ja sitten vuoti tietysti.
 
Samat Nolan N104-kokemukset täältäkin, eli pisaraakaan vettä ei ole tullut sisään.

Enkä ole kyllä huomannut vetoa silmien alueelle. Epäilen kans, että ei vaan osata käyttää niitä venttiileitä :p
 
Neotecissä tulee sateella vesi visiirin sisäpinnalle ilmeisesti juuri etu-ala tuuletusräppänän kautta. Samaa ilmiötä ei Multitecissä ollut vaikka siinäkin tuuletusaukko vastaavasti leukaosassa. Kosteella ilmallahan tuota tuuletusaukkoa juuri tarvii huurtumisen minimoimiseksi joten pakko pitää sitä auki. Lisäksi Neotecissä etu-ala tuuletusaukosta tuuli puhaltaa silmiin :blink:... liian ulkonevat silmät vai liian pieni nenä:sad:?
 
Sama täällä......

Olisipa täälläkin...kunnon sateella mun C3 visiirissä on sisäpuolellakin vettä...ja tulee yläkautta.
Ei ttivistä kunnolla. Ehkä asialle voisi tehdä jotain. Mutta kun sateella ei viitsi ja poutakelillä ei ole ongelmaa.:grin:
 
Olisipa täälläkin...kunnon sateella mun C3 visiirissä on sisäpuolellakin vettä...ja tulee yläkautta.
Ei ttivistä kunnolla. Ehkä asialle voisi tehdä jotain. Mutta kun sateella ei viitsi ja poutakelillä ei ole ongelmaa.:grin:

Kuten aiemmin mainitsin, usein se vesi tulee leukaosan tuuletusaukon kautta. Tähän on ihan selkeät perusteet. Jos visiirin yläosa vuotaisi, siellä pitäisi olla aivan selkeästi nähtävä rako visiirin ja tiivisteen välillä. Sen taas pystyy kiristämään pois kiinnitysmekanismin avulla. Jos siellä nyt kuitenkin se rako on, niin sieltä tuleva vesi ei muodosta pisaroita visiirin sisäpinnalle, vaan vesivalumia. Veden tulo pienestä visiirin yläraosta on hankalaa myöskin sen takia, että kypärän sisällä on lievä ylipaine ja ajoviima ohjaa vettä mieluummin kypärän yli.

Sen sijaan leukaosan tuuletusaukon kautta käy imu, joka vetää vettä pieninä pisaroina mukanaan, ja ellei kanavassa ole sopivaa pisaroiden kulun estävää rakennetta, ylöspäin suuntautuva ilmanvirtaus roiskii vähitellen noita vesipisaroita visiirin sisäpintaan ja sen yläosaan, ehkä jopa päälaellekin virtauksen mukana. Visiiriaukon yläosasta niitä tippoja sitten alkaa putoilla vähitellen nenällekin. Jos siis visiirin sisäpinnassa on paljon irtopisaroita, eikä vesivalumia, niin varsin todennäköisesti tuuletuskanavan kautta ne ovat siihen joutuneet.

Tutkin tuon ilmiön viime kesänä tarkkaan oman Neotecin osalta. Käytin tuuletusräppänää sateella 'suljetussa' asennossa, joka kuitenkin antaa melko paljon ilmaa sisään. Vedelle sopiva kulkureitti on siis myös olemassa. Voisi tuon avatakin ja katsoa saisiko sinne tehtyä parannuksen asiaan, eli kanavan vedenkulkeutumisen kannalta hankalammaksi. Voisipa jopa verrata Multiteciin, koska sellainenkin on hyllyssä, ja pari muutakin.
 
Back
Ylös