Bandit 600 venttiilien säätötarve

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja santerik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

santerik

MotOrg ry
Kuinka usein olette joutuneet säädättämään/säätämään pienen banditin venttiilejä?

Omallani on nyt valuteltu n. 33 tkm ja huoltohistoriasta ei kovin tarkkaa haisua ole. Nyt vain mietityttää, kuinka suurella todennäköisyydellä venttiilejä joutuu säätämään vai selviääkö vain välysten tarkastelulla. Nuukana kun ajattelee, ettei viitsisi maksaa satasta siitä, että saa pyörän samassa kunnossa takaisin. Tarkastuksesta selviäisin ehkä omin avuin. Mutta jos säätöä on suurella todennäköisyydellä luvassa, voisi pyörän viedä suosiolla jollekkin osaavalle nyt kun sen vielä ajamalla saa vietyä...

Eli epäselvän kysymyksen tiiivistelmäksi: Millä kilsoilla olette joutuneet venttiilejä säätämään ja jos ette sitä itse tehnyt, kuinka paljon köyhdyit?

PS. Ennenkuin kukaan ehtii, niin tarkastamallahan se säätötarve selviää.. Mutta ajan kanssa voi olla hintsua itse tarkastaa ja tälle sesongille viedä huoltoon mikäli säätöä tarvitsee tehdä. Eli jos noilla kilsoilla säätötarve alkaa olla saletti niin veisi suosiolla ammamiehelle...
 
Omassa 1200:ssa oon kattonu ja joka kerta myös säätäny ainakin kahta venttiiliä kerran kaudessa. (3000-7000km välein siis) Ohjekirja neuvois kattomaan muistaakseni 6000km välein.
Eli kannattaa ehdottomasti tarkistaa/tarkistuttaa.
Itsekkin tehtynä helppo homma, about 2h siihen menee. Kun tekee harkiten ja rauhassa, urakkavauhti on sitten eri. ;)suzukibandit
 
Mä luulin et banditit on kohtuu huoltovapaita vehkeitä!
omg.gif
 
No vanhemmissa jenga säätöset venat ja uudemmissa palasäätö.. toista huolletaan ja toisella
062802moto_prv.gif
 
Tuskinpa sillä säätötavalla on mitään merkitystä siihen, kuinka usein välyksiä on tarkastettava ja/tai säädettävä.

Ylipäätään venttiilien välysten säätäminen ei ole kovin vaikeaa, varsinkin jos arvelee pystyvänsä tarkistamaan välykset. Huolellinen tietenkin tarvitsee olla, pienellä virheellä voi tehdä kalliin vian mutta pätee toisaalta moneen muuhunkin huoltokohteeseen.
 
- 03 mallissa pitäs olla vielä pomminvarma i/ö kone, eli sama kuin mallin alusta asti. Eli ruuvisäädöllä. -05 tuli muistaakseni uusi 650 kone.

Käy varmistamassa asia bandit-foorumilta, sieltä löytyy varmaa tietoa.
 
Mä luulin et banditit on kohtuu huoltovapaita vehkeitä!  
omg.gif
Määräaikaishuolto ja vikojen korjaus ovatkin 2 eri asiaa siitä huolimatta, että jälkimmäinen voi riippua ensinmainitun tasosta.

Paraskaan kampe ei yleensä ole täysin ´huoltovapaa´.

Ruuvisäätöisissä pyörissä tarkastusvälit on yleensä verrattain lyhyet, Banditien ruuvisäätökoneissa sentään 12tkm... mutta -07 ja uudemmat neste-Banditien koneet on palasäätöiset, ja tarkastusvälikin 24tkm.
 
Kysäusen nyt tässä kun ei manuskaa ole huutoetäisyydellä: Jos pyöräni siis on ruuvisäädöllä, niin vaatiiko säätö nokka-akselin irrotusta vai riittääkö silloin venttiilikopan kannen (ja sen edessä olevien romujen) poisto ja ruuvien kääntely/vääntely/säätely?
 
Kysäusen nyt tässä kun ei manuskaa ole huutoetäisyydellä: Jos pyöräni siis on ruuvisäädöllä, niin vaatiiko säätö nokka-akselin irrotusta vai riittääkö silloin venttiilikopan kannen (ja sen edessä olevien romujen) poisto ja ruuvien kääntely/vääntely/säätely?
jos on ruuvisäätö, niin ei tarvii irroitella nokkakeppejä
 
Kysäusen nyt tässä kun ei manuskaa ole huutoetäisyydellä: Jos pyöräni siis on ruuvisäädöllä, niin vaatiiko säätö nokka-akselin irrotusta vai riittääkö silloin venttiilikopan kannen (ja sen edessä olevien romujen) poisto ja ruuvien kääntely/vääntely/säätely?
Juuri näin. Tankki pois, puolat piuhoineen pois, venakoppa pois. Sit vaan säätämään.
Anna pyörän seistä ensin yön yli, lämmintä konetta ei pidä mennä säätämään.
 
Nojuu. Ja 7mm helicoil-sarja on kans kova juttu. Kiristä venakopan pultit aina momenttiavaimella, äläkä usko kirjan 14 newtonmetriin, 9 Nm riittää mainiosti.
Muutama jenga on korkannu jo silläkin.
Toki tolla mun kikottimella on menty jo yli 100tkm, joten koppaa on availtu aika useasti. Ja taitaa olla jo helicoilit kaikkien pulttien alla...
 
Kiitokset infosta!

Viestit vaikuttavat sen verran rohkeisevilta, että taidan tuota itse yrittää..

Eli otetaan vielä kerran: Tunnen polttomoottorin (ml. venttiilikoneiston) toimintaperiaatteen, tunnistan momenttiavaimen, ruuvimeisselin ja rakotulkin sellaisen nähdessäni sekä reagoin auttavasti valoon. Haynesin manuaalin kanssa välysten tarkastamisen ja säädön pitäisi minulta tällöin onnistua?

Kun olen saanut romut pois edestä säädän hälytyskellot siihen asentoon, että eriskummallisten mittaustulosten sattuessa tajuan tekeväni jotain väärin ja jätän säätöihin koskemisen jollekin asiaa enemmän tuntevalle.

Onko tuossa jotain sellaisia perusvirheitä, joiden seurauksena saa pyörään käytetyn rahamäärän tuplattua? Vai onko ohjeita seuraten kaikki ihan selvää kakkua?
 
Rahamäärän tuplaaminen??

-Pulttien liika kiristäminen
-työkalujen pudottaminen alakertaan

Siinäpä noi alkaa olla tärkeimmät
smile_org.gif
 
Rahamäärän tuplaamisella tarkoitin siis lähinnä mahdollista "remontin" aiheuttamaa täyttä koneremppaa..
 
Jos sulla se manuskakin on hollilla, niin eipä tuu muuta mieleen, ku tarkkana niitten tiivisteitten kanssa ja sit siinä kopassa on 2 semmosta holkkia, jotka voi irrota ja tippua koneen syövereihin. Tarkkana myös niitten kanssa.
Äläkä sekota imua ja pakoa keskenään...
tounge.gif
 
Back
Ylös