• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bazzazz traction control

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jules
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Uusimmassa Performance Bikessa oli juttu tähän liittyen. Kannattaa tsekata.
Kai sä vähän voit referoida mihin suuntaan he päätyivät, ja paljonko Bazzazin mainoksia ko aviisissa on?
Sen voin sanoa ettei artikkelia ole kirjoitettu Bazzaz lasit päässä. Oikeastaan samaisesta syystä PB on ainoa prätkälehti mitä luen. Puolueettomasti kirjoitetut artikkelit alkavat muuten aika harvinaista nykyään.

Artikkeli oli 7 sivua kuvien kanssa (muutama sivu käsitteli itse laitteen asennusta ja osa itse luistoneston perustietoa), joten tässä todella lyhyesti siitä mitä testaajat sanoivat laitteesta:

Testaajia oli kaksi, toinen nopeahko amatööri ja toinen kisakuski. Yhteistä molemmille oli että käyttö vaatii totuttelua ja testaamista. Ämätöörikuljettajan ongelmana oli luottaa laitteen toimintaan ja oikeastaan luistonesto ei aluksi ollut toiminnassa kevyen ajotyylin vuoksi. Vastaavasti kisakuskilla Bazzaz mahdollisti nopeamman ulostulon mutkasta, vaikka suoranopeus vähän kärsi. Kyseinen kuljettaja sanoi ettei esim. BMW1000RR luistonestosta pitänyt koska se rajoitti "väärin" ja taisi jopa olla yksi läheltä piti tilanne kun kuski oli tottunut viemään pyörää agressiivisesti eikä niin, että pyörä rajoittaisi vedon määrää. Vastaavasti Bazzaz oli ominaisuuksiltaan kelpo laite, kunhan sen säätöjen kanssa pääsisi sinuiksi. Eli jotta luistonestosta saataisiin hyöty irti, pitäisi säätämiseen varata aikaa. Myöskin eri rataolosuhteisiin säätöjä joutuu muuttamaan. Kehuja tuli siitä että kun laitteen hankkii niin samalla saa polttoaineen ja sytkän säädön sekä quickshifterin "samaan rahaan". Ja yleisesti kyllä laitetta kehuttiin, vaikka ei olekkaan ihan plug-n-play ja oikotie onneen.

Mutta suosittelen ostamaan lehden ja lukemaan koko artikkelin ihan itse.
 
Sen enempää aiheeseen puuttumatta, piti vain kysyä tuota ko. testissä ollutta kisakuskia, mahtoiko olla pulisonkikostaja G. Martin asialla?
 
Uusimmassa Performance Bikessa oli juttu tähän liittyen. Kannattaa tsekata.
Kai sä vähän voit referoida mihin suuntaan he päätyivät, ja paljonko Bazzazin mainoksia ko aviisissa on?
Sen voin sanoa ettei artikkelia ole kirjoitettu Bazzaz lasit päässä. Oikeastaan samaisesta syystä PB on ainoa prätkälehti mitä luen. Puolueettomasti kirjoitetut artikkelit alkavat muuten aika harvinaista nykyään.

Artikkeli oli 7 sivua kuvien kanssa (muutama sivu käsitteli itse laitteen asennusta ja osa itse luistoneston perustietoa), joten tässä todella lyhyesti siitä mitä testaajat sanoivat laitteesta:

Testaajia oli kaksi, toinen nopeahko amatööri ja toinen kisakuski. Yhteistä molemmille oli että eivät päässeet heti sinuiksi laitteen kanssa. Ämätöörikuljettajan ongelmana oli luottaa laitteen toimintaan ja oikeastaan luistonesto ei aluksi ollut toiminnassa kevyen ajotyylin vuoksi. Vastaavasti kisakuskilla luistonesto oli asetettu kohtuu "pienelle" koska mielestään se rajoitti liikaa ja taisi jopa olla yksi läheltä piti tilanne kun kuski oli tottunut viemään pyörää agressiivisesti eikä niin, että pyörä rajoittaisi vedon määrää. Tosin kyseinen kuljettaja sanoi ettei esim. BMW1000RR luistonestosta pitänyt mutta Bazzaz oli ominaisuuksiltaan kelpo laite, kunhan sen säätöjen kanssa pääsisi sinuiksi. Eli jotta luistonestosta saataisiin hyöty irti, pitäisi säätämiseen varata aikaa. Myöskin eri rataolosuhteisiin säätöjä joutuu muuttamaan. Kehuja tuli siitä että kun laitteen hankkii niin samalla saa polttoaineen ja sytkän säädön sekä quickshifterin "samaan rahaan". Ja yleisesti kyllä laitetta kehuttiin, vaikka ei olekkaan ihan plug-n-play ja oikotie onneen.

Mutta suosittelen ostamaan lehden ja lukemaan koko artikkelin ihan itse.
Tänks. Luin ja olin tilaaja PB:lle monta vuotta. Vuosituhannen vaihteessa se otti hypyn kohti muita lehtiä ja kun joka toisella sivulla alkoi olemaan puolet mainoksia ja toinen mokoma vähäpukeisia kissoja, lopetin lukemisen. Kissoissa toki mitään vikaa ole, mutta siihenkin olisi fokusoituneempiakin lehtiä.

Pitää melkein harkita jos nyky-PB olisi taas kiinnostava lehti ja ostaa koenumero.

Asiaan. Kaikesta päätellen mun skeptisyys on näitä "vanhoina hyvinä aikoina" jääräpäisyyksiä, joille ei vaan ole katetta. Hyvin säädettynä Bazzaz on ilmeisen toimiva luistonestona. Täytyy ensin opetella ajamaan edes tuota Bemun omaa vasten, ja kun sen pystyy tekemään, sitten harkita softan päivitystä. Janne tai joku vois harkita RaceDACin hankkiessaan, onko siitä saatavissa ulos tietoa jolla näkee Bazzazin toimintaa.
 
Hyvin säädettynä Bazzaz on ilmeisen toimiva luistonestona.
Enpä ole kokeillut koskaan luistonestoa, mutta sivustaseuranneen voisin veikata, että perusharrastajalle siitä olisi eniten apua sateella, jolloin ehkä helpoin tapa saada mopo "metsähallituksen" puolelle on varomaton kaasunkäyttö.

Mitä kisakäyttöön tulee, niin muistaakseni ainakin Koivuniemi  ajeli Bazzazin kanssa viime kaudella (2010). Toki siellä on monta muutakin juttua, kuin luistonesto, joten ei siitä mitään syvääluotaavaa analyysiä voi vedellä vaikka kierrosajat onkin julkisesti näkyvillä.

edit: vuosiluku
 
Tänks. Luin ja olin tilaaja PB:lle monta vuotta. Vuosituhannen vaihteessa se otti hypyn kohti muita lehtiä ja kun joka toisella sivulla alkoi olemaan puolet mainoksia ja toinen mokoma vähäpukeisia kissoja, lopetin lukemisen. Kissoissa toki mitään vikaa ole, mutta siihenkin olisi fokusoituneempiakin lehtiä.

Pitää melkein harkita jos nyky-PB olisi taas kiinnostava lehti ja ostaa koenumero.

Asiaan. Kaikesta päätellen mun skeptisyys on näitä "vanhoina hyvinä aikoina" jääräpäisyyksiä, joille ei vaan ole katetta. Hyvin säädettynä Bazzaz on ilmeisen toimiva luistonestona. Täytyy ensin opetella ajamaan edes tuota Bemun omaa vasten, ja kun sen pystyy tekemään, sitten harkita softan päivitystä. Janne  tai joku vois harkita RaceDACin hankkiessaan, onko siitä saatavissa ulos tietoa jolla näkee Bazzazin toimintaa.
Nykyään niitä kissojen kuvia ei tosiaan ole ja kaikenlaiset pornomainokset puuttuu myös, toisin kuin esim. samalta saarelta tuleva Fast Bikes.

Mainoksia tietty on mutta ei häiritsevästi. Parasta antia on kuitenkin se ettei keskitytä vain uusiin pyöriin, vaan mukana on myös vanhojen vertailuja sekä rakennettuja pyöriä.

Meni vissiin vähän offtopicin puolelle mutta menköön.

Vastaavasti aiheeseen liittyen: Olen itse säätänyt tälläistä vastaavaa aftermarket luistonestoa jonkin verran. Tosin auto kyseessä, mutta mp moottorilla varustettuna. Tuolloin myös havaitsin sen että jos haluaa täyden hyödyn laitteesta, niin se vaatii testaamista ja yritys/erehdys taktiikalla säätämistä. Mutta kun säädöt saa kohdalleen niin kyllä ne kierrosajoissakin alkoi näkyä. Ja varsinkin märällä kelillä hyöty oli suuri, joka tosin vaati erilaiset säädöt kuin kuivalla asfaltilla.
 
Tänks. Luin ja olin tilaaja PB:lle monta vuotta. Vuosituhannen vaihteessa se otti hypyn kohti muita lehtiä ja kun joka toisella sivulla alkoi olemaan puolet mainoksia ja toinen mokoma vähäpukeisia kissoja, lopetin lukemisen. Kissoissa toki mitään vikaa ole, mutta siihenkin olisi fokusoituneempiakin lehtiä.

Pitää melkein harkita jos nyky-PB olisi taas kiinnostava lehti ja ostaa koenumero.

Asiaan. Kaikesta päätellen mun skeptisyys on näitä "vanhoina hyvinä aikoina" jääräpäisyyksiä, joille ei vaan ole katetta. Hyvin säädettynä Bazzaz on ilmeisen toimiva luistonestona. Täytyy ensin opetella ajamaan edes tuota Bemun omaa vasten, ja kun sen pystyy tekemään, sitten harkita softan päivitystä. Janne  tai joku vois harkita RaceDACin hankkiessaan, onko siitä saatavissa ulos tietoa jolla näkee Bazzazin toimintaa.
Nykyään niitä kissojen kuvia ei tosiaan ole ja kaikenlaiset pornomainokset puuttuu myös, toisin kuin esim. samalta saarelta tuleva Fast Bikes.

Mainoksia tietty on mutta ei häiritsevästi. Parasta antia on kuitenkin se ettei keskitytä vain uusiin pyöriin, vaan mukana on myös vanhojen vertailuja sekä rakennettuja pyöriä.

Meni vissiin vähän offtopicin puolelle mutta menköön.

Vastaavasti aiheeseen liittyen: Olen itse säätänyt tälläistä vastaavaa aftermarket luistonestoa jonkin verran. Tosin auto kyseessä, mutta mp moottorilla varustettuna. Tuolloin myös havaitsin sen että jos haluaa täyden hyödyn laitteesta, niin se vaatii testaamista ja yritys/erehdys taktiikalla säätämistä. Mutta kun säädöt saa kohdalleen niin kyllä ne kierrosajoissakin alkoi näkyä. Ja varsinkin märällä kelillä hyöty oli suuri, joka tosin vaati erilaiset säädöt kuin kuivalla asfaltilla.
Off topiccina 90't luvulla PB oli musta kevyesti paras prätkälehti.

John Robinson vainaan tekniset artikkelit oli mainioita (ukko rakensi esim. BSB ensimmäisen tiedonkeruujärtjestelmän yms.)

PT Mat Oxley taas oli perin kova ajuri.

Välikauden retkahduksen onnisutin tuurilla skippaamaan mutta laatu on taas (minusta ainankin) kohdillaan ja vanhoista jermuista ainankin sladiässä Kevin Smith on taas avustajana.

PBssä on kohdillaan ne asiat jotka minusta ovat Fast Bikesissa huonoa. Onko sitten ikä alkanut painaa, mutta en kyllä muista nuorenakaan pitäneeni "P*rse, p*ska, h*mo - öhö, öhö, öhö" huumorista.
Peri brittiläinen oivaltava sanailu kuitenkin tekee PB'n paljon hauskemmaksi kuin vaikkapa jenkkilehdet, joiden englanti on perin latteaa.

Oikeastaan ainut huono puoli on että huomattavasti useampi marketti tms. tuntuu pitävän Fast Bikesia hyllyssä kuin PB'tä joten sen saatavuus voi satunnaisesti olla heikko.
 
Hyvin säädettynä Bazzaz on ilmeisen toimiva luistonestona.
Enpä ole kokeillut koskaan luistonestoa, mutta sivustaseuranneen voisin veikata, että perusharrastajalle siitä olisi eniten apua sateella, jolloin ehkä helpoin tapa saada mopo "metsähallituksen" puolelle on varomaton kaasunkäyttö.

Mitä kisakäyttöön tulee, niin muistaakseni ainakin Koivuniemi  ajeli Bazzazin kanssa viime kaudella (2010). Toki siellä on monta muutakin juttua, kuin luistonesto, joten ei siitä mitään syvääluotaavaa analyysiä voi vedellä vaikka kierrosajat onkin julkisesti näkyvillä.

edit: vuosiluku
Mikäs "kovempien kuskien" mielipiden noista luistonestoista sateella on? Kyllähän ne ilmeisesti rankat virheet kaasunkäytöstä ottaa pois, mutta oma kokemus sateella on ollut, että jos avauksessa lähtee perä alta, niin sitä ei enää pelasteta. ainakin oman kokemukseni mukaan asfaltin liukukitka on huomattavasti alhaisempi kuin "lepokitka" renkaan pyöriessä. -> kun rengas alkaa luistaa on pidon menetyksen raja terävä ja pidon saaminen takaisin on enemmän herran hallussa kuin kuskin käsissä.

Riittääkö noissa uusissa luistonestoissa äly ottaa kiinni niin aikaisin, että voit apeksista vääntää torven selälleen vaikka sateella? Bazzaazista en tuota ainakaan ihan purematta niele...
 
Olisko kellään laittaa vaikka screenshottia omista säädöistä niin vois vertailla mitä pitää muuttaa kun en oo täysin tyytyväinen omiin säätöihin. Jos pystyt samalla laittamaan pientä analyysiä et missä sun omat säädöt tuntuu parhaimilta niin se olis myös suuri apu. Käyn tallilla tässä lähipäivinä niin voin laittaa vertailuksi omat säädöt.

Haluan muuttaa omia säätöjä kun tuntuu että jopa pikavalintasäädöllä -2 (eli toiseksi löysin säätö) bazzaaz tuntuu rajoittavan menoa liikaa kiihdytyksissä, varsinkin Alastaron katsomosuoralla ja Palmasin jälkeisessä avauksessa. Lisäksi en oo varma et onko bazzaazilla edes mahdollista saavuttaa läheskään samaa tasoa kuin BMW:n S1000RR:n luistonestolla, mutta kun onnistuin viimekesänä saamaan kunnon highsiderin alun Kemoran karusellin oikeassa mutkassa niin uskoisin, että säädöissä olis parannettavaa.

Omana pyöränä on siis tonninen -07 GSXR, joka on rakennettu rata-ajoon.
 
Olisko kellään laittaa vaikka screenshottia omista säädöistä niin vois vertailla mitä pitää muuttaa kun en oo täysin tyytyväinen omiin säätöihin. Jos pystyt samalla laittamaan pientä analyysiä et missä sun omat säädöt tuntuu parhaimilta niin se olis myös suuri apu. Käyn tallilla tässä lähipäivinä niin voin laittaa vertailuksi omat säädöt.

Haluan muuttaa omia säätöjä kun tuntuu että jopa pikavalintasäädöllä -2 (eli toiseksi löysin säätö) bazzaaz tuntuu rajoittavan menoa liikaa kiihdytyksissä, varsinkin Alastaron katsomosuoralla ja Palmasin jälkeisessä avauksessa. Lisäksi en oo varma et onko bazzaazilla edes mahdollista saavuttaa läheskään samaa tasoa kuin BMW:n S1000RR:n luistonestolla, mutta kun onnistuin viimekesänä saamaan kunnon highsiderin alun Kemoran karusellin oikeassa mutkassa niin uskoisin, että säädöissä olis parannettavaa.

Omana pyöränä on siis tonninen -07 GSXR, joka on rakennettu rata-ajoon.
Mitäs tuumaisit tosta jo aiemmin mainitusta mahollisuudesta, ett törkkäät mopoos RaceDACin niin nää suoraan datasta missä kohtaa rataa luistonesto on puttunut peliin ja kuinka paljon, ja mitä sun kaasunasento ja koneen kierrokset on ollu sillon, jne.
Ts sun ei tarvi ite yrittää muistaa mitä ne olosuhteet oli sillon kun se toimi "huonosti".
Ja vastaavasti jos se jossain kohtaa toimii hyvin, niin näät miten se toimii sillon.

Varsinkaan jos keskityt täysii ajamiseen siel radalla, niin sillon yksimkertasesti ei oo kapasiteettii miettii tollasii siel radalla. Tai vastaavasti jos tiputat vauhtia sen hitusen jotta saat sitä kapasiteettia millä miettii sitä luistoeston toimintaa, niin silloinhan se taase ei vastaa sitä sun maksimivauhtia.

Anyhow, ois paljo helpompaa säätää se bazzazz just semmoseks ku ite haluut/ mikä on sun mielestä hyvä, kun pystyt mutka mutkalta ja kymmenys kymmenykseltä käymään oman ajamisen/radan läpi jälkikäteen.
 
Ite pääsen omaa bazzazia säätämään vasta kuun loppupuolella kun tuli hankittua pyörä jossa sellainen on. Käyttöohjeet läpi käytyäni en oikein tajua mikä usealla on ongelmana jos rajoittaa liikaa tehoa täydelläkin kaasulla ? Eikös siinä vaiheessa ole kulkusuunta jo melko hyvin selvillä kun naru on kireällä. Eli säätää 100% ja vaikka 95% kaasun asennolla luistoneston herkkyyden ja vaikka cut levelinkin nollille. Ei pitäisi minun järjen mukaan rajoittaa tällöin kiihtyvyyttä millään tavalla. Huhtikuussa tämän toimivuus nähdään käytännössä :right:
 
Ite pääsen omaa bazzazia säätämään vasta kuun loppupuolella kun tuli hankittua pyörä jossa sellainen on. Käyttöohjeet läpi käytyäni en oikein tajua mikä usealla on ongelmana jos rajoittaa liikaa tehoa täydelläkin kaasulla ? Eikös siinä vaiheessa ole kulkusuunta jo melko hyvin selvillä kun naru on kireällä. Eli säätää 100% ja vaikka 95% kaasun asennolla luistoneston herkkyyden ja vaikka cut levelinkin nollille. Ei pitäisi minun järjen mukaan rajoittaa tällöin kiihtyvyyttä millään tavalla. Huhtikuussa tämän toimivuus nähdään käytännössä :right:

Ei tämän järjestelmän haaste olekaan saada pyörää toimimaan suorilla hyvin, vaan mutkan ulostulossa. Siinä on jo muuttujia sen verran etten ainakaan itse usko, että tämä laitos siitä kiitettävällä arvosanalla suorituisi vaikka kuinka säätäisi.
Scuuban idea noista palikoista, datan analysoimisesta ja niiden tietojen mukaan säätämisestä on varmasti todella hyvä juttu, jos siihen löytyy innostusta.
 
RaceDAC olis varmaan kätevä, mutta ehkä vähän turhan analyyttinen vielä mun tarpeisiin. Kivahan sellanen olis olla, mutta tällä hetkellä toivoisin saavani perussäädöt Bazzaazin osalta kuntoon ihan perstuntuman, muiden apujen ja RaceChronon avulla. Hifistely jääköön tuonnemmaksi.

@APRR: Niin ongelma ei niinkään ole noissa ääripäissä, vaan kaikki siltä väliltä. Eli en tiiä pitäiskö jo alusta asti tehdä eri kartat eri radoille kun esimerkiksi kakkosvaihteella (riippuen tietty pyörästä ja välityksistä) tuntuu olevan Alastarossa ongelmia ja rata on Kemoraan verrattuna kovin erilainen. Alastarossa kun kakkosella pitää saada avattua terävästi Palmasin ja pääsuoralle avautuvien mutkien jälkeen, eli silloin ei saisi rajoittaa liikaa sytytystä, mutta toisaalta esim. Palmasin mutkassa voi jo olla yllättävän paljon kierroksia eli silloin luistoneston pitäisi olla hereillä jos lipsahtaa. Ja jos en nyt väärin muista niin mulla ei pitäisi olla rajoitusta juurikaan yli 80% kaasunasennon yläpuolella millään vaihteella (tsekkaan kun käyn tallilla).

Tätä varten olisi hyvä saada porukoilta vertailudataa miten bazzaaz on säädetty ja samalla kokemuksia sen toimivuudesta.
 
Juu tuskin tuolla Bazzazilla saa siis kovin täydellistä luistonestoa aikaiseksi, koska ainut mistä järjestelmä tietää onko pitoa vai ei on moottorin kierrosnopeuden liian suuri muutosnopeus ja tuon tiedon hyödyntäminen yksinään johtanee aika karkeaan lopputulokseen. Homma tarkentuisi huimasti jos käytössä olisi myös pyörien pyörintänopeustieto sekä kiihtyvyysanturin tieto (niinkuin muutamissa tehdasluistonestoissa).

Itse ajattelin lähinnä säätää tuon Bazzazin idioottisuojaksi (itselleni). Pyrkimys ei ole säätää sellaiseksi että sitä vasten kehtaisi avata joka mutkasta.
 
RaceDAC olis varmaan kätevä, mutta ehkä vähän turhan analyyttinen vielä mun tarpeisiin. Kivahan sellanen olis olla, mutta tällä hetkellä toivoisin saavani perussäädöt Bazzaazin osalta kuntoon ihan perstuntuman, muiden apujen ja RaceChronon avulla. Hifistely jääköön tuonnemmaksi.

@APRR: Niin ongelma ei niinkään ole noissa ääripäissä, vaan kaikki siltä väliltä. Eli en tiiä pitäiskö jo alusta asti tehdä eri kartat eri radoille kun esimerkiksi kakkosvaihteella (riippuen tietty pyörästä ja välityksistä) tuntuu olevan Alastarossa ongelmia ja rata on Kemoraan verrattuna kovin erilainen. Alastarossa kun kakkosella pitää saada avattua terävästi Palmasin ja pääsuoralle avautuvien mutkien jälkeen, eli silloin ei saisi rajoittaa liikaa sytytystä, mutta toisaalta esim. Palmasin mutkassa voi jo olla yllättävän paljon kierroksia eli silloin luistoneston pitäisi olla hereillä jos lipsahtaa. Ja jos en nyt väärin muista niin mulla ei pitäisi olla rajoitusta juurikaan yli 80% kaasunasennon yläpuolella millään vaihteella (tsekkaan kun käyn tallilla).

Tätä varten olisi hyvä saada porukoilta vertailudataa miten bazzaaz on säädetty ja samalla kokemuksia sen toimivuudesta.
No itse asiassa sähän just kuvasit ongelman johon toi rdac auttaa huomattavasti. Ei se ole turhan analyyttinen tai hifistelyä, jos sä kerran tarvit tietoa minkä avulla säätää sitä bazzazia? Eli mitä sulla on kierrokset missäkin mutkassa ja mitä sulla on kaasunasento niissä ja avauksissa.
Ja sit taas noi kaasunasennot ja kierrokset vaihtelee rata, kuski, ja mopo kohtasesti.
Joten jos sä ihan oikeesti haluat edes yrittää säätää sitä, niin sä tarvit noi kierros ja kaasunasentotiedot sinulta itseltäsi. Ja sen, millon tc on oikeesti puuttunut kulkuun, ja millon ei.

Jos sulla niit ei ole niin sitten sä joudut loputtomasti arpomaan ja testaamaan. Siinä suurimmaksi ongelmaksi tulee se, että sun pää ja muisti ei käytännössä kykene muistamaan yhtään mitään hyödyllistä niist sun ajeluista, varsinkaan kun sä vedät joka kierroksella ja joka mutkassa enemmän ja vähemmän eri tavalla.

Ja joo, sun kannattaa alusta asti tehä sille omat kartat joka radalle, johtuen tuosta tavasta millä toi bazzaz tc toimii. Eri asia ois jos siin ois gyrot ja geet muukana, niin sillon se tc pystyis huomattavasti enemmän itse tunnistamaan sen milloin mopo on mutkassa.
Mut kun niit ei oo tossa vehkeessä, niin nyt sä joudut tavallaan sen tc-kartan kautta kertomaan sille tceelle ett millon nimenomaan sinä olet sen sun mopos kanssa mutkassa, ja ne speksit vaihtelee mutka ja ratakohtasesti.
Toki jos sä löydät kuskin, jolla on toi sama tc, joka ajaa samalla radalla, samalla tavalla, samalla mopolla, niin siltä sä voit kopsata ton ratakohtasen tc-kartan.
 
En epäile ton RaceDACin hyödyllisyyttä, mutta ei tässä (vielä :p) mitään MotoGP kuskeja olla. Lisäksi niin kuin ite sanoit, niin tuo bazzaaz on kaikista kartoista huolimatta kompromissi, jonka hyödyllisyydestä kaikki eivät mene edes vannomaan. Vaikka saisin ideaalisen kartan itselleni ja pyörälleni, niin en ole vakuuttunut, että pystyisin ajamaan joka kierros samalla tavalla, jolloin sen hyödyt eivät olisi maksimaaliset. Tällä hetkellä haen, että sillä saisi pahimmat töppäilyt karsittua ja että se ei rajoittaisi menohaluja silloin kuin kääntää tuppia kunnolla.

Ja helpommalla kai sitä pääsisi jos vaan hommaisi bemarin :;):
 
Scuuban idea noista palikoista, datan analysoimisesta ja niiden tietojen mukaan säätämisestä on varmasti todella hyvä juttu, jos siihen löytyy innostusta.
Niinno, pointtihan on edelleen se, ett jos ei oo ongelmia, niin turha säätää.
Mut jos on ongelmia, niin sit kannattais tehrä jotai. Ett ei sen niinkään oo siitä innostuksesta kiinni, vaan siitä onko sitä tarvetta vai ei.

Yleisellä tasolla ajatellen, ei se datan kanssa nysvääminen ole se itseisarvo. Vaan se data kertoo missä ja miksi. Kun katselee pelkkää kierrosaikaa, niin ok, "parantui sekunnilla". Mut sit se on perstuntumasta kiinni, osaako yhtään kertoa missä ja miksi, se kierrosaika parani.

Voihan käydä esim niin, että kuskista tuntuu ett meni päin vittua, ja silti kierrosaika parani, ja kuskilla ei mitn käryä mitä tapahtu. No sit kattelee splittiajoista ett okei tolla sektorilla tuli selkeesti parannusta, ja sit datasta kattoo mitä siel teki eri tavalla kuin aikaisemmin. Ja sit käyttää sitä hyväksi seuraavassa sessiossa parissa muussakin mutkassa, ja oho, tääs häipy kymmenyksiä. Vaikka alunperin kuski ei ees ois osannu sanoo mikä meni paremmin.

Mut ehkä mun pitäis olla nopeempi ja kokeneempi kuski ett kukaan uskois. :blink:
 
Itse ajattelin lähinnä säätää tuon Bazzazin idioottisuojaksi (itselleni). Pyrkimys ei ole säätää sellaiseksi että sitä vasten kehtaisi avata joka mutkasta.

Vähän sellainen fiilis jäi yhden kauden ajeluista tuon kanssa, ettei siitä mitään idioottisuojaa saa. Mutta en mä sen kanssa ihan hirveesti tehnyt töitäkään. Lähinnä säädöt oli ulkomuistista 90-100% pois kokonaan. 80-90% vähän pois. 1. vaihteella melkein pois. Sitten fiiliksen mukaan sillä erillisellä säädöllä vähensin tai lisäsi. Kuivalla tuli muistaakseni ajettua -2 asetuksella loppu kaudesta. Sateella taisi olla +2. On mulla se merkkivalokin josta jotain voi päätellä, mutta säätö perustu paljon siihen, kun kaverit sanoi että pätkii ihan liikaa ulostuloissa. Eli ihan pro meininkin :p
 
En epäile ton RaceDACin hyödyllisyyttä, mutta ei tässä (vielä :p) mitään MotoGP kuskeja olla. Lisäksi niin kuin ite sanoit, niin tuo bazzaaz on kaikista kartoista huolimatta kompromissi, jonka hyödyllisyydestä kaikki eivät mene edes vannomaan. Vaikka saisin ideaalisen kartan itselleni ja pyörälleni, niin en ole vakuuttunut, että pystyisin ajamaan joka kierros samalla tavalla, jolloin sen hyödyt eivät olisi maksimaaliset. Tällä hetkellä haen, että sillä saisi pahimmat töppäilyt karsittua ja että se ei rajoittaisi menohaluja silloin kuin kääntää tuppia kunnolla.
Ei sun tarvi tulla siihen mutkaan joka kerta samalla tavalla, ja avata samalla tavalla. Riittää että sun koneen kierrokset on tietyllä alueella ja kaasun asento on tietyllä alueella. Se kertoo tossa sun tapauksessa teeceelle ett millon nimenomaan sä oot koheltamassa siel mutkassa.
Ja silloinhan sä nimenomaan tarvit sitä teeceetä, kun sä kohellat. Et sä sillon sitä tctä tarvi kun sä ajat paketti kasassa sujuvasti mutka mutkalta koko ajan samalla tavalla.

RaceDAC on tehty nimenomaan koheltajille. MotoGPssä sit taas on vehkeet jotka on vähintään 10 kertaa tarkempia, mutta myöskin vähintään sen 10 kertaa kalliimpia. Siel mennään 10 kertaa pienemmällä toleranssilla mutkaan, ja anturoitavia asioitakin on sit se 10 kertaa enemmän.

Jos jaksat vaivautua, niin vedä mopoos piuhat valmiiks, niin saat yheks ratapäiväks lainaan RaceDACin, niin voit ihan ite arvioida onks se oikeesti hyödyllinen sulle vai ei. Ja jos samaiselle ratapäivälle osutaan, niin mä voin kyl antaa opastusta, jos kelpaa. Eli ei maksa ku vaivan. :;):
 
Back
Ylös