Bemari ei käynnisty

caferacer81

New member
Bemari ei käynnisty

R100 pyörässä ollut aiemmin Lithium akun kanssa käynnistysongelmia joista kirjoittelin foorumille aiemmin.

Ongelmiin kyllästyneenä vaihdoin tilalle Eurogloben GEL akun ja pyörä lähti pari kertaa "hyvin" käyntiin, tyyliin toisella yrittämällä. Nyt pari päivää sitten tulin pyörällä pihaan noin tunnin ajon jälkeen ja seuraavana aamuna pyörä ei lähde enää käyntiin. Sanoo vain klik klik. Epäilin heti akkua,joten laitoin sen lataukseen seuraavaksi yöksi, aamulla laturi näytti akun olevan täynnä (jännite 13.8V) ja sama tilanne ekalla yrittämällä kuului vaimea pyörityksen ääni ja sitten heti perään klik klik :thumbup:

Missä vika? Onko uusi akku sökö? Valot palaa kirkkaasti. Jänni tipahtaa käynistettäessä jopa 6-7V eli eikös se kerro että pyörässä jokin ottaa virtaa ja reilusti? Ainostaan starttirele naksuu.
 
R100 pyörässä ollut aiemmin Lithium akun kanssa käynnistysongelmia joista kirjoittelin foorumille aiemmin.

Ongelmiin kyllästyneenä vaihdoin tilalle Eurogloben GEL akun ja pyörä lähti pari kertaa "hyvin" käyntiin, tyyliin toisella yrittämällä. Nyt pari päivää sitten tulin pyörällä pihaan noin tunnin ajon jälkeen ja seuraavana aamuna pyörä ei lähde enää käyntiin. Sanoo vain klik klik. Epäilin heti akkua,joten laitoin sen lataukseen seuraavaksi yöksi, aamulla laturi näytti akun olevan täynnä (jännite 13.8V) ja sama tilanne ekalla yrittämällä kuului vaimea pyörityksen ääni ja sitten heti perään klik klik :thumbup:

Missä vika? Onko uusi akku sökö? Valot palaa kirkkaasti. Jänni tipahtaa käynistettäessä jopa 6-7V eli eikös se kerro että pyörässä jokin ottaa virtaa ja reilusti? Ainostaan starttirele naksuu.

Jos jännite tippuu tuonne startatessa, niin akku kyykkää. Joko akku sökö, tai sitten rupeat tutkimaan maakaapeleita ja startin kaapelia sekä niiden kenkiä ja kiinnityskohtia.
 
Ihan ekaks ennen kuin kukaan muu kerkee kertoon :right: niin mittaa jännite moottori sammuksissa valot yms pällä, että miten alas jännite tippuu. Pitäis olla yli 12 volttia (mieluummin kunnolla).
 
Voi olla sit uus akku kunnossa, sitten vaan kaikkee (startin) maadoituksia ja loppuviimeksi se starttimoottori/starttirele?
 
Paljonko volttimittari näyttää kun valot on päällä ja mittaat akun miinusnavan ja moottorin lohkon väliltä ? Pitäisi olla 0 V. Jos maadoitus on huono voi näyttää muutamia voltteja jopa. Ei ilmeisesti kovin huono jos valot kirkkaat. Voit mitata myös käynistysvaiheessa.

Jos maadoitus on huono voit kytkeä rinnalle käynistysapukaapelin akun miinusnavasta moottorinlohkoon tai startin runkoon ja koittaa startata.
 
Kokeiles nyt ensin "hyppysähköllä" autosta tai kunnon akusta. Jos lähtee nutisematta on akkusi varmaan pasha. Todennäköisin vaihtoehto.
 
Kaikkee sitä oppii :grin:

Otin tänään startin irti, sisällä helisi jotain...

Noh, purin seuraavaksi startin osiin ja sisällä oli paskana mekanismi tai nivel joka vetää startin oman rattaan takaisin sisään. Eli käytännössä starttimoottori oli tilassa jossa ratas on kiinni moottorin rattaassa. Tarkalleen en tiedä miten startti pelittää, kerääkö se ensin vähän vauhtia ja sitten heittää rattaansa peliin. Mutta nyt ymmärrän miksi akun jännite putosi 6v, akku on ok, mutta kuorma aivan järjetön eikä startti jaksa kääntää pyörää tulille. Eikä startin oma ratas voinut koskaan mennä takaisin sisään.

EI muuta ku uus mötikkä tilaukseen

Kiitos kaikille avusta
 
Eli mahtoikhan se edlinekään akku olla rikki jos ei sitten ko startti vika sitä rikkonut
 
Se Eurogloben Gel ei ole hyvä akku bemariin. Antaa liian vähän starttivirtaa. Vaikka mulla kanssa uusi akku ja startti, niin ABS vikavalo palas vähän väliä käynnistyksen jälkeen. Oli muuten vanhalla akulla sama vika mutta startti oli paska niin ostin molemmat.
 
Mikä Yuasan akku ois hyvä? Pitäs olla kuitenkin fyysisiltä mitoiltaan suht pieni että menee penkin kuupan alle. Kyllä tolla akulla silti paremmin lähti käyntiin kuin Lithiumilla missä oli tuplasti isommat arvot. Ja mun pyörässä kaikki vilkut ja takavalot on ledejä, ainoastaa etuvalo kuluttaa virtaa, joten siinä mielessä 21Ah akku pitäs olla ok. CCA oli tossa muistaakseni jotain 170...
 
Nimen omaan, sähkölaitteiden määrä vaikuttaa.

No kun ei vaikuta. Sähkölaitteita käytetään pyörän käydessä laturin tuottamalla sähköllä, ja sähkölaitteiden määrä mitoittaa nimenomaan tarvittavan laturin tehon, ei akun kokoa. Akun kokoon ei ole mitään muuta oleellista kriteeriä kuin että se jaksaa antaa riittävästi starttivirtaa kaikissa tilanteissa.

Toki akun kapasiteettia käytetään hyväksi hetkittäin esimerkiksi tyhjäkäynnillä moottorin jäähdytyspuhaltimen pyöriessä tms tilanteessa jossa laturin tuotto ei riitä sillä hetkellä toimiville kaitteille. Mutta siihenkään ongelmaan akun koon kasvattaminen ei ole kummoinen ratkaisu, koska laturin pitää kuitenkin pystyä myös lataamaan se akku täyteen.
 
Back
Ylös