Benelli TRK 502X

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ansaharj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olihan nuo Soliferin skootteritkin kiinalaisia Baotianeja, joihin liimattu tarra missä lukee Solifer.
Juu, huomasin. Ihan susipaska kapine, käytiin takuuhuollossa tämän tästä korjailemassa ensin tehtaan kasauksessa tekemiä hutilointeja ja sen jälkeen olikin jo km täynnä männä vaihtoon yms :blink:

Aikaisempi oli Kymco ja siinä moisia ongelmia ollut ikinä. Tuolla kuitenkin kelattiin yli 40tkm mittariin eikä koko aikana mennyt kuin muutama tulppa, hihna ja takarengas. Aivan loistava kapistus! :)
 
Benelliin palatakseni, niin perinteisen merkin käyttäminen kiinalaisen tuotteen markkinoinin vetoapuna on ollut hyvä business-veto. korjatkaa jos väärää tietoa mutta olen käsityksessä että mainittu Benelli 502 oli viime vuoden myydyin iso prätkä Italiassa

Perustuu joko KiinaBenellin teknisiin ominaisuuksiin tai siihen, että uuden 700:n Tennarin hinnalla saa Italiassa kaksi uutta Benelli 502:sta.

Tai toki voi perustua kumpaankin asiaan.:)

Tilastot ovat tilastoja, mutta eniten myytyä mallia, Benelli 502:ta, on myyty kappalemääräisesti n reilu 1% Italian mp-kokonaismarkkinoista.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä yksi näkökulma tähän keskusteluun: Eikö ole siinäkin eroa onko se aito kiinalainen, paikallisille markkinoille tarkoitettu moottoripyörä, joka on uudelleen nimetty Eurooppaa varten VAI onko se eurooppalaista suunnittelua eurooppalaisen tehtaan laatuvaatimusten mukaan Kiinassa alusta loppuun tehtynä. Tästä jälkimmäisestä esimerkkinä vaikkapa KTM 790 Duke ja Adventure.
 
Kiinan pojilla on ainakin pitkään _ollut_ sellainen paha tapa että prototyypit ja mallikappaleet on parasta a-laatua. Sitten kun ruvetaan tekemään sarjaa niin vaihvihkaa osat vaihtuu halvempiin.
 
Kiinan pojilla on ainakin pitkään _ollut_ sellainen paha tapa että prototyypit ja mallikappaleet on parasta a-laatua. Sitten kun ruvetaan tekemään sarjaa niin vaihvihkaa osat vaihtuu halvempiin.
Jaa etteikö sitten muka ihan eurooppalaisetkin tuota harrasta :right:

Mallisarja kun vanhenee, niin hintalappu vaan nousee joka vuosi, mutta varusteista lähtee sitä sun tätä pois ihan vaivihkaa ja näin se sarjansa vimonen on enää vain kalpea edustaja siitä mitä oli tuon sarjan aloittanut malli. Toki sitten ihan sarjan hännänhuippuna voi tulla joku business-malli johon on lastattu taas kaikki mahdolliset himmelit mukaan, mutta tuo on lähinnä ns. varaston pohjimmaisten "tyhjennysmyynti" kun uutta pukataan jo linjalta samaan aikaan pihalle.

Ja mikä paskinta, nuo muutokset voivat joskus olla myös varsin salavihkaisia, joita ei päällepäin voi havaita kuin suurennuslasilla jos silläkään, mutta paljastaa kyllä itsensä sitten kun on jo ihan liian myöhäistä. Joku moottorin nokkavitja voi uudemmissa olla 1mm kaposempi, joka sitten tietty venahtaa kansivaurioineen kun takuut yms. ovat menneet umpeen jo pitkän aikaa sitten :no:
 
Kiinan pojilla on ainakin pitkään _ollut_ sellainen paha tapa että prototyypit ja mallikappaleet on parasta a-laatua. Sitten kun ruvetaan tekemään sarjaa niin vaihvihkaa osat vaihtuu halvempiin.

Se on juurikin näin. Hyvä esimerkki on venemaailmasta, Yamaha-perämoottoreiden 1:1 kopiot, joita on myyty monellakin eri nimellä/merkillä. Eräässäkin oli potkuriakseli tehty ruostuvasta teräksestä ja oletettavasti muissakin osissa oli käytetty halvempia materiaaleja mitä esikuvassa.

Elektroniikkavehkeiden kanssa ei voi nykymaailmassa valitettavasti välttyä kiinalaisilta vehkeiltä mutta mitään mekaanisesti toimivaa käyttökapinetta; moottoripyörää, autoa, mopoa yms. en osta, jos se on Kiinassa tehty.
 
No niin.

Ensimmäiset parisataa kilsaa ajeltu, n. kolmannes hiekkateitä ja loput asfalttia. Asfaltilla TRK on todella vakaa ja ison pyörän oloinen. Isohan pyörä ulkomitoiltaan onkin. Ajoasento on mukava ja tilaa riittää. Hiekkatiellä ajosta itselläni ei ole aikasempaa kokemusta kuin touring-pyörillä, joten siihen nähden sora-ajelu oli todella helppoa. Renkaathan tossa on vakiona tuollaiset "puolinappulat". Kaikki toimi hienosti ja vaihdelaatikko vaihtaa tosi nätisti. Etukäteen mietitytti pikkasen toi 500 kuutioisen koneen suorituskyky, mutta vääntöä löytyy pikkukierroksista alkaen hienosti ja matkanopeuksien ja ohitusten kanssa ei mitään ongelmia. Toistaseks olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen Benelliin. Lumien sulamista odotellessa oli aikaa enemmän kuin riittävästi tutustua visuaalisesti pyörään (ostin ton nimittäin jo MP-messuilta kotiin kuljetuksella) ja viimeistelyn osaltakaan en ole löytänyt mitään sanottavaa. Benelli on lisäksi todella kiva pyörä ajaa. Tämmösiä kokemuksia tähän astisesta.
 
Moto Guzzilla ja Benellillä on yhteistä historiaa mutta tänä päivänä ei mitään tekemistä toistensa kanssa. Kuten ketjussa kait jo todettu niin Benelli on täysin kiinalainen tuote nykyään. Moto Guzzin sen sijaan omistaa Piaggio. Mallit suunnitellaan Aprilian suunniteluosastolla (Piaggio omistaa myös Aprilian). Mutta valmistus (tai ehkä parempi puhua kokoonpanosta) tapahtuu yhä tehtaassa jossa Guzzit on aina tehty. Eli tuossa

https://www.google.com/maps/@45.9151276,9.3228321,3a,75y,82.29h,94.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4mwZAjQgQTZupoGV-vZgOg!2e0!7i16384!8i8192
 
Onkos ilmaantunut uusia Benelli TRK502 omistajia? ja jos on mitäpä olette laitteesta pitäneet? Itse tuli tuossa 3 päivää sitten pyörää vaihdettua ja pitkän pohdinnan jälkeen tuollainen TRK 502X malli lähti mukaan. Toistaiseksi ollut tyytyväinen näin 400km ajeluiden jälkeen, mutta olisi mukava kuulla myös muiden omistajien mielipiteitä!
 
Meidän nurkillamme on keväästä alkaen näkynyt tämä Benelli. En ole koskaan sattunut näkemään kuljettajaa enkä siten ole voinut kysellä kokemuksia, mutta mikäli ei mieti ollenkaan entisiä Benellejä niin ihan kivan näköinen nykynakuhan tämä päällisin puolin on.

Benelli%20toukokuussa.jpg


Toki tämmöinen oikea Benelli vasta onkin hieno, reilu vuosi sitten kuvaamani 354, ja Sei sitten vasta hieno onkin.

Benelli%20354.jpg
 
Onkos ilmaantunut uusia Benelli TRK502 omistajia? ja jos on mitäpä olette laitteesta pitäneet? Itse tuli tuossa 3 päivää sitten pyörää vaihdettua ja pitkän pohdinnan jälkeen tuollainen TRK 502X malli lähti mukaan. Toistaiseksi ollut tyytyväinen näin 400km ajeluiden jälkeen, mutta olisi mukava kuulla myös muiden omistajien mielipiteitä!

Tein heinäkuussa Benelli TRK:lla reissun Pohjois-Norjaan, Vardön saarelle. Ylös Itä-Suomen hiekkateitä ja takaisin Ruotsin Lapin pienempiä teitä ja Haaparannan kautta etelään. Kilometrejä kertyi vähän alle 4000.

Pyörä toimi moitteetta ja ajettavuus loistava. Luottamus on kyllä syntynyt tähän laitteeseen, oli sitten kiinalainen tai ei.
 
Itsellä nyt puolistoista vuotta pyörätöntä elämää takana(koska ei ole muka aikaa) ja bongasin TRK:n mainoksen netistä ja kuumehan siitä nousi! Vaikka viimeisin pyöräni oli suurin piirtein saman tehoinen ja painoinen, niin huomaan miettiväni riittääkö Benellissä teho. Kaikista arvosteluista, mitä olen lukenut ja katsonut, niin tehoa ei kukaan tunnu haukkuvan. Jopa päinvastoin..
 
Itsellä nyt puolistoista vuotta pyörätöntä elämää takana(koska ei ole muka aikaa) ja bongasin TRK:n mainoksen netistä ja kuumehan siitä nousi! Vaikka viimeisin pyöräni oli suurin piirtein saman tehoinen ja painoinen, niin huomaan miettiväni riittääkö Benellissä teho. Kaikista arvosteluista, mitä olen lukenut ja katsonut, niin tehoa ei kukaan tunnu haukkuvan. Jopa päinvastoin..

Joko TRK löytyy tallista?
 
Back
Ylös