Benellin kestävyys ja TreK

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sohvaperuna
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
benellin tyhjäkäynti: tehtaan suositus on 1300 - 1500 rmp välillä.

yleensä on huomattu että monet säätävät tyhjäkäynnin liian alas tuolla yleensä saa aikaiseksi sen, että nokkaketjun kiristys ei toimi kunnolla.

huonoon käynnistykseen kuumana on syynä denson starttimoottori sarja joita on nyt päivitetty uusiin veloituksetta. jos vaivaa yhteys lähimpään huoltoon.
 
aprilian tuono ei taida pahemmin olla kuristettu, sitä on ainakin monesti mainostettu sillä, että se on kuristamaton vs katumalliin.
 
Mitenkäs, onko porukalle ilmestynyt Trekkejä talleihin lisää sittemmin?
Ulkomaanpalstoilla valehtelevat että kivasti ovat pelanneet kun nuo varhaisten kappaleiden starttipulmat on korjailtu. Mitä nyt aika janoisia ilmeisesti.
Kiinnostaa mutta yli 400km yhteen suuntaan on vähän pitkä matka koeajolle.
sad_orig.gif
 
Huomenna menossa hakemaan vaasasta trekkiä.
On sillä pienemmällä 899 koneella , pitäisi olla ensimmäinen pikkukoneinen suomessa.
Suosittelen koeajoa itelläkin tuli yli 300 km ajoa yhteen suuntaa.
 
Huomenna menossa hakemaan vaasasta trekkiä.
On sillä pienemmällä 899 koneella , pitäisi olla ensimmäinen pikkukoneinen suomessa.
Suosittelen koeajoa itelläkin tuli yli 300 km ajoa yhteen suuntaa.
Kerrohan kokemuksia ko. pyörästä. Miltä on ajo maistunut ja onko tullut paljon mittariin? Itekkin Benelliin hurahtaneena olis mukava lukea muiden kokemuksia. Huhtikuun lopulla tuli hommattua TNT 1130 Sport ja olen ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Isompaa Trekkiä olen tässä koeajellut pari viikkoa, kun TNT on pajalla putken vaihdossa ja huollossa. Fiilikset molemmista
inlove.gif
 
Pyörä tuntuu tosi mukavalta sekä asfaltilla että soralla.
Nyt takana 5500 km josta soralla noin 500 km.
Välitykset tässä on pienemmät kuin isoveljessä ja varsinkin 1 vaihteella tämä tuntuu helpommin käsiteltävältä .
Lyhyellä koeajolla jonka suoritin 1130 koneisella tuntui että 6 vaihde on melkein liian suuri näillä nopeusrajoituksilla.

Pleksi ei suojaa yläasennossa sateelta oikeestaan yhtään paremmin kuin ala-asennossakaan tosin mulle se on yks hailee.
Kulutuksesta on ollu juttua ja tää vie noin 6l/100km eli vissiin samanverran ku isompikin .
 
Uskalsiko näitä trekkejä sittemmin kukaan ostaa? Täältä löytyy yksi yli 70tkm ajettu yksilö ja matka näyttäisi vielä jatkuvan.

Olisi mukava kuulla muidenkin omistajien kokemuksia.
 
Uskalsiko näitä trekkejä sittemmin kukaan ostaa? Täältä löytyy yksi yli 70tkm ajettu yksilö ja matka näyttäisi vielä jatkuvan.

Olisi mukava kuulla muidenkin omistajien kokemuksia.

Mahtaakohan tämä olla vielä omistuksessa, vai onko samainen yksilö päätynyt nyt sitten minulle.. :)

Tuli tuossa viime marraskuussa hankittua silloin melko tarkalleen 80tkm ajettu 2007 TreK. Startti ja laturi tuosta oli viime kesänä uusittu, muuten tuolla huoltokirjassa näyttäisi olevan ihan huolto-ohjelman mukaista merkintää. Ja mitä tässä nyt n. 4500km ehtinyt itse ajelemaan, niin ei kyllä teknisessä mielessä mahdottomasti kommentoitavaa. Täällä aikaisemmin keskustelluista aiheista tyhjäkäynti seilailee 1600-1900 paikkeilla ja pintakaasu on todella herkkä hyppyyttämään, mutta siihenkin voi totutella ja meno tasaantuu. Ainoa ylimääräinen "ominaisuus" on mittariston tapa vaihtaa lisänäytön tilaa toiseen kysymättä (kok. kilometrit / kierroslaskuri / kello) sillointällöin, että ehkä pahemminkin voisi olla. Puita koputellen nyt sitten. :grin:
 
Jep, vielä matka taittuu tällä samalla yksilöllä. Mittarissa on nyt reilusti yli 80tkm. Ei taida näitä trekkejä olla montaa yksilöä suomenmaassa.

Pintakaasulla nypyttämisen saa pois ohjelmoimalla moottorinohjauksen uudelleen. Sehän näissä onnistuu kätevästi TuneEcu softalla. Välikaapelin voi askarrella itse. Asiansaosaavat penkkimiehet voinee auttaa.
Samalla vaivalla voi nakata kuristukset mäkeen. Imukurkkujen kuristusrikat, ilmanpuhdistinkotelon läpät, pakoputken läpän. Nämä ja ohjelmointi, niin käsissä on ihan erituntoinen ajokki :;):

Tyhjäkäyntiongelman ratkaisin nyppäämällä ISV moottorin liittimen irti. Tyhjäkäynnin saa säädettyä sitten käsisäädöstä kohdalleen, vähän reiluun tuhanteen rpm. Kylmällä koneella saa vain olla sitten hieman tarkempi ettei pääse sammahtamaan, koska kylmäkorotusta tyhjäkäyntiin ei ole.

Itse vaihdoin vielä säädettävät etupumppujen sisuskalut, niin saa vielä keulaa säädeltyä mieltymysten mukaan.

Mittaristo heittää perusasetukselle näköjään herkästi, kun jännite akussa kyykähtää startatessa. On käynyt muutaman kerran siten, että kellokin on nollautunut startin aikana. Akun virta hyytyy tässä todella nopeasti, varsinkin jos kuumana joutuu useamman kerran starttamaan. Flektien pyöriminen kaupunkiajossa pudottaa akun varauksen alas, ja jos silloin sattuu liikennevaloissa stumppaamaan, niin ei takuulla lähde käyntiin ennen pientä huilia :grin:
Pari kertaa on meinannut niska punoittaa pyörää sivuun työnnellessä...
Otin myös toisen lyhyen valon polttimon irti, sekin säästänee hieman virtaa kaupunkiajossa, moottorin käydessä pienillä kierroksilla.
 
Laturin/startin Z25 akseli näissä lienee jonkinasteinen tyyppivika. Omaankin yksilöön se on kerran vaihdettu ja pari viikkoa sitten samaisen akselin päässä oleva laturin vetopyörä oli taas irti. En tiedä sitten miten se on kiristetty edellisellä kerralla, mutta itse vedin sen liiman kanssa repairmanuaalin ohjeistamaan momenttiin 50Nm. Aika lujaan tuntuu kyllä tulevan, mutta maailmalla niitä on lukemattomia irtoillut ja hajonnut, joten kaipa siinä jotain huonoutta rakenteessa on.

Tuo kyllä kannattaa ehdottomasti tarkistaa. Sehän on helppo homma kun käyttää vain laturin irti ja käsin kopasee sitä vetopyörää että onko klappia. Kiristykseen täytyy käyttää sitten kytkinkoppa irti. Samalla saa sen akselin käytettyä sitten irti, että saa liimausta varten sen kunnolla puhdistettua.

Tokin sen löystymisen kuulee korvallakin, koska ainakin oma yksilö, karkeaäänisyydestään huolimatta, alkoi pitämään sellaista mekkalaa 3000 kierroksen paikkeilla, ettei sitä voinut jättää noteeraamatta.
 
Näin tuon Z25 mainitun kyllä Benellifoorumilla, mutta ei ihan auennut siinä ( :p ) mitä siellä tarkoitettiin. Pitänee tarkistaa vielä, olisi tuossa kuun vaihteessa pitkää reissua edessä.
 
Jos nyt otsikon mukaan mennään, niin kestipä tuo Skotlantiin asti. Ja takaisinkin vielä. Toisin kun tuo Honda, joka halusi jäädä Skotlantiin pidemmäksikin aikaa.

I4J1OVc5fcvlGsM4_9rD1nGRjjTJx9WMsb5ArTgrmhKk4QlO6FLuARkR0FwMJ4mL2V8iyys-XMoniw=w1920-h1080-rw-no
 
Herätelläämpäs tätä taas välillä.

Viime kesänä tuli sitten ensimmäisen kerran jotain mystisiä sähköongelmia vastaan. Jätin pyörän Brittireissun jälkeen kaverille Saksaan ja seuraavana keväänä käytätin sen merkkihuollossa Kölnissä isossa huollossa. Sen jälkeen ei kestänyt kuin muutama kilometri ja yksi 15A sulake alkoi palamaan. Ensin ajossa ja loppujenlopuksi heti kun laittoi virrat päälle. Korjauskirjan johtovärit ei oikein tuntuneet täsmäävän, että en ole ihan varma mitä se nyt sitten suojasi, mutta jotain mikä tappoi koneen mennessään kuitenkin.

No, huollossa epäilivät laturivikaa ja läksin sitten uuden laturin kanssa ihmettelemään tilannetta. Laturin vaihto kyllä korjasi ongelman, mutta kyllä tuo vanha laturikin pelaa testipenkissä kuten pitää. Tiedä näitä.

Ei muuta kuin tänä kesänä reissuun uudestaan ja katsomaan mitä tapahtuu. Tällä kertaa ympäri Itävaltaa. Ainakin tuon 2600km pelasi kuten pitää. :jpstyle:

f_dcezzqs-xi05AltcTTettVz8xfqFOu0TMqSP8nwRkyrgw1bp-qUpnKNcRi0m4On9Z8fPAcDljFIFO6s_6xEcCYuZLuah0M1yguV6KkdSwQOXmvDQ1DnxCbgKiP8XZYQolGJ_-20roNbIY6HxvP3SujIvzWtAdi55FkqVLz4BOFn10kmZhLfxCpwu-SgcwKJlPoO8FtKag5ZJRsPZY2jf865GqUJpkUZV1uL7Zh36L8TmYjqU1_gP_vza7PlBhORT13a4FASkAZ2Uo7mGziQPyfJpSsy3jsDJuAT2GQ780A6NbzdltEAA_ptuLWJUAQVOYFoIABb4B71FoMHObu4LXE9mC4nuPED1IXka-3wUqR9oyS5vJwFmsj0WzEZxTB32XU0-kW2_6drg_etg-PMVGQ0xSwHvEZ0ffCUTyXQkai5RNG_OwOGjXhRq57NzmZltc5Vn7iMGPyx4KNTAEVoOVAoTeUkdixjAiGq8-bJ9hWK7kF0IuTkiKqLX7VRJmFxs4KX-bJ6y7zjt3tDRTSmEESMmcppskRUvuVsHxVx6D6QSHsE3ig28SwOJweqdu4WZJJHv3lc5fP0KTcOSnpOAotDwQJfCfengJkGLPa=w1560-h876-no


gH_Tzb05D_ud8H2AxxVWelEfm_MOJQAOL2GBYPBGaOhtGwGfUxHivVJuMfPj63p3BAVr4L4AELVjA574sRaKa-VvN5rGxe04p6VDFDgBJXPRQysRw7CpjVbH25bQzvoSbtMOUuFMUf9mam9kMFPAfP5fed7OfxGoStWTT1jcn0x4dc92gTnCW4cyHNW-OgCNXS1RFBTywiqUeH2QDBB7MjXIQm9tGRDreBuoo0dzm4nXeiV7WPuefFKjfZH6SAXaoYGdosAiJdLgIvDJXtRLgqqDDomNH3KRI28kd0qAbGZfVEx7VEl329qqXML6_kl2GlGO1i3wAXqfWU4gcGpOlOXGibUIT2mFbpIWfqNFqxPP-0no_aYezobj4tFDf6oJtH-pJSfq4dD5BafC832Nb7UmXBTZo9EbADETTYR4CL0L6x6IMnHYVIalYYErlL5pb9GtD1YSoaxCzsla_dhPE7MH-lsFQJuJ525kRlRaZetiLc92CL09IHo7_LBdMsfsPB_yhNBULYK2YeGCYJmqViicHE14iL94JkvGxMIwCbv7btCFlr0o0a2LWwjkkTCQdoRgQaWFbS4qqu7H1gDk7G-r4VYnXGp9KH9_qZc-=w1560-h876-no


Kyllähän tuo melkoiselta tankilta tuolla kunnon mutkapätkillä tuntuu, kun ajellut lähinnä super/hypermotoilla tai Scramblerilla vastaavia teitä. Mutta olihan tuo taas suunnittelemattoman pitkän tauon jälkeen hauska peli käskeä. Ja pitkät motaripäivätkin taittuu hienosti.
 
Viime kauden lopulta. Vielä hän jaksaa.. :)

xvDydY62Ln0bWlOs8g5nvk4kGioMl0Ps_aXtFRgNLhW2ZjhQ1Hjr_iXJYdMCp8uAmyxXSWOyVX2m8YwKXBdYIt57Ne5TU770-ceHo6Q90SvSLtxWfatL9iTmB9SrOC6EfGV4fuS9hHao0JZOJ5WHlkjRUhFcUUkaPLO_i8CpvEcD87n00Qe3NweiE4MD_RuaZ76fjyK_19LxVIRgHb4HRBzIfIBbyFtz94UeX-9Ab_8zWdf3tQ3GYE9S6dFm4nizafwM5Qv2o6zx3CM2lRT9ddJEKbN1usoBs1V4HXb_UR7f61P9oYmwCqG6MjTcEcUWuJF-YsSDEwzK1MLqOAVQSP7yrItg_adGKSt3NI4oDzeoXaqBInBlB_zBDGNsPlHYAdySzO-i-J8HgTV_sJxLKktiaGuNS39VWFDfMABXRYtFGMbcqzDYysxmLtdvNS1pf8wL_AyW06n-LQujp7PWAmqfewitAF1i54MEM5PCcu-Hw__2tLSSCnkWdpkVMKqww-V5EXi7iXzk6RoA9RTJWoIMP9-c6_EvsuDFC0sYzpsiGBF5VeQYboZTqfEjuKh4a7CPkWF_iGYwWPTNlsQc-ZDkiXmqSml0yYm_OhjpFLqnz2Jyg1wxzDKkzv9JjJthFqd-RHg-MH1WCYzvGuwwOcZBXRO0TXYx=w1560-h874-no


Reissurapaa ja myös vähintäänkin tyylikkäät korjaukset katteen säätöön näkyvissä. :D

Mutta kauas sillä pääsee, katsotaan miten meno jatkuu tänä kesänä.

iOcb01BrmqMgOOsAe51iXRAmQXli2FcZSxxf2s3Ns203JlKe-X4Mz43GlNiOuGt1ZLuMFLXF3tzs6nht_gYfrQL1fFzH3HppLk1Sza_6SvOQqn4fSRxW9nyMd3qi1GZoGPILgAriQx6bE3wPFiSGPWlp8kWlWg2-pDXkIrC_HoHKVub7Ue0plXEBwlz3SgM3Jr4x2edn6d4SdF61K3_xoQwsvEOkdqPbp5qSexIR51SthlKX41rH53e38B08PXTXrHXep2mPvq31W42B9ZpGHEIXa5BVS-P30CpQB8TA1_Pn5JOcIsu5hp2ZHjjunsKbUdjmUU1Uzk-MmcOxP4e9VUu02FFzU_YXJI4EEOypusq-y0BAg8rcsjm3Inta7z13BHRYrdiZ_kDTRFDldY39ms2GZ0gv9bjObsE-nR-J5_h4agxU5EqDEfP4c2OWDvOLs974whLdYnItxfnBqelQ3zQR_GOLEBrp5L7mdGloLv2phQWPzVqSxExpeJJp1fRSoACMBtWw9LFob83vwABmOewDaPsnnwn8OxcerPAtLqIWm5odmlE5NDNjjf8MEdVCVdmRiTHl1OjspCi1omFx5w3nw2axiGhS1X5VfA7E8Ej0P7p6JWWSttaFy2IWMsaZs-sd9sf_E1kauwgFHAYVelsKEz81CnMDxOeDuRYgfvuhbD9_a8EBkt4t010cqOqKVJKG-PTNmeGjpI5p6wAPkLi4xJu9oqx3IMv8gSpvkMR7UfdcWw9uugbhY_vg=w719-h403-no
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tämä uusi Benelli 502X on kyllä asiallisen näköinen, sääli tuo turhan pieni kone. Livenäkin oli kesäkuussa Vehoniemessä, en ehtinyt kuskia jututtaa..

https://benellisuomi.fi/trk502x/

https://www.youtube.com/watch?v=do_UIIl_Xh4

Olen Kanarialla muutamaksi päiväksi vuokrannut moisen jotain vuosia sitten. Johtunee varmaan lyhyemmistä välityksistä, mutta koneen koosta huolimatta tuntui varsin pirteältä ajeltavalta vuoristossakin.

Lyhytjalkaiselle painopiste tuntui olevan todella korkealla ja paikallaan kallistelu jännitti koko reissun ajan. Mutta kun saa vähänkään vauhtia, niin tuntui kyllä kokoistaan ketterämmältä heitellä mutkiin.
 
^Onko henkilökohtaisia kokemuksia TRK 502:sta (X:llä tai ilman)? Tuttu on kiinnostunut ja kyllähän tuossa se toinen pytty on. Kestotestejä en ole löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös