• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensan loppuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja masba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

masba

New member
Tänää kyllä ajellessa oli aikalailla jännät paikat. Lähdin käymään Oravikosken Hanx:lla ja kotoa kun lähdin niin Zetan mittari näytti että kaksi tolppaa on jälkellä bensaa. No kun pääsin motarille niin tipahti yhteen tolppaan ja ajattelin että eiköhän tuo löpö riitä.
tounge.gif

Siinä kun olin sittten lähdössä Hanx:lta kotia kohta niin pyörähän ilmotti parin kilometrin jälkeen että fuel low ja sitten rupesi jännittämään. Pyörässäni ei ole varatankkia ja lähin bensa-asema on Kuopion ABC.

Itse kun olen aloitteleva motoristi ja ei ole ollut käsitystä paljoko pyörällä voi ajaa ennen kuin bensavalo alkaa vilkkua kun on tullut tankattua aina kun bensaa on puolet jäjellä.

Mutta tulipas selvitettyä se että paljoko pyörällä ajaa että tankki on tyhjä. 250km ennen kuin ilmoittaa että bensat on vähissä ja sen jälkeen vielä ainakin 10km sillä pääsin tankkaamaan ja selvisin säikähdyksellä
biggrin.gif
. Kun kattelin tankkiin ja vähän heilutin pyörää että paljokohan siellä on vielä lopöä niin hirvitti kun ei näkynyt mitään...

Mites teillä on käynyt? Onko pyörästä loppunut bensa kesken matkan ja miten matka on jatkunut sen jälkeen? Ittellä kävi mielessä että jos motarille loppuu niin ei kai se auta kun soittaa jollekkin kaverille ja pyytää että tuo bensaaa.
smile_org.gif

Zetalla pääsee muistaakseni sellasen 30-50km, kun bensavalo alkaa vilkuttamaan. Testattu viime kesänä pariin kertaan töihin mennessä, kun bensavalo sytty just keimolan Nesteen jälkeen, niin Hyvinkäälle pääsi vielä ihan normaalia motarivauhtia. Ei tosin montaa desiä jääny pohjalle. Ja kerran jouduin työntämään viimeset 20metriä mittarille, kun tankki oli totaalisen tyhjä. Zetan kulutus muuten vaihtelee aika reilusti riippuen kelistä ja ajotyylistä. Parhaillaan pääsin matka-ajossa tonne neljän litran kieppeille ja pahimmillaan meni yli 9litraa satkulle.

Tossa kun laskin niin aikalailla 5l/100km tuli kulutukseksi. Aikalailla puolet kilometreistä on tullu kaupungissa ja loput maantiellä.

Mitäs tuon tankin koko muuten on kun tankkasin niin meni 14 litraa että oli täysi, mutta netistä kaivoin että menis 18 litraa ja sama on tuolla ohjekirjassa...

Ekaa kertaa omalla ekalla prätkällä liikkeellä (Kawa Z750 Ltd) olin tyytyväisenä kotikaupungissa ajelemassa, kunnes alko pätkimään ja sammui. Olin että jaha käännetääs varatankille, pääsi 300 metriä ja taas hyytyi. Totesin että tankki oli tyhjä ja kiroilin Güntherin mielessäni bensahanan puukottamisesta, lähimmälle huoltikselle vajaa kilsa ja tietty puolet ylämäkeä, sinne sitten työnnellen. Jälkeenpäin minulle valkeni että tankin "Pri"-asento ei tarkoitakkaan Primary, vaan Prime. Tällöin alipainemekanismi ohittuu hanasta ja käytetään myös varatankki...
withstupid.gif
Jäinpä kerran ko. pyörällä Vammala-Hämeenkyrö-välillekin, n. 40 kilsaa ilman huoltista ja 5 kilsaa jäi vajaaksi. Kiitoksia sille motoristille joka haki mulle litran bensaa eikä edes ottanut maksua
062802jumpie_prv.gif

Tuli tuo tankin koko ja kantama muutamaan kertaan varmistettuakin, kerran Tre-Hki-motarilla Hämeenlinnan paikkeilla miettien, että on vähän bensa vähissä, mutta eikös se Linnatuuli siinä ihan heti ole. No eipä ollut, ja viimeinen 10km mentiinkin kahdeksaakymppiä tankin päällä maaten. Mopo alkoi pätkimään moottoritien poistumisrampissa ja hyytyi, mutta ei tarvinnut edes päältä nousta niin sai juuri bensapumpulle huruteltua
033102beer_1_prv.gif
eli onpa tullut opeteltua tankkailemista.

Varmaan tuolla nykyisellä Millelläkin jokin yllätys vielä tulee, kun bensan kulutus tuntuisi vaihtelevan varsin radikaalisti...

Tuossa se normaalisti n. 400 km kohdalla menee varatankille, jolla pitäisi päästä hetken matkaa silläkin, mutta eipä ole koskaan arvannut kokeilla, että kuinka pitkälle sillä loppujen lopuksi pääsee..........kulutus on noin 6 litraa sataselle...

Ei ole päässyt loppumaan, Guzzille kelpaa noin 5,5 litraa sataselle, Bemarilla kun oikein pihistää pääsee 5:llä litralla saman matkan, reippaammassa ajossa kelpaa 6.0 litraa. Guzzissa ajellaan tripin mukaan ja 300 km on se raja kun alitajunta alkaa etsimään essoa. Bemarissa eka keltanen väläys niin sama juttu. Kuiviin en aja. Painavaa tuupattavaa molemmat.  
lookaround_orig.gif

Kerran pääsi loppumaan. Tossa kun ei varatankkia ole, ja bensavalo alkaa "palamaan", kun tankissa 6 litraa jäljellä. Mutta kun kiihdytyksissä ja jarrutuksissa se vilkkuu omiaan, niin eipä siihen oikein voi luottaa.
Onneksi oli bensa-asema tien toisella puolella.
smile_org.gif

Kerran loppui motarin ramppiin, olin juuri nousemassa huoltsikalle tankkaamaan. Oli vielä varatankki millä ajoin perille..
Ja kerran motoparkissa pääsuoralle. Tällöinkin löytyi vielä varatankista bensaa jolla päästiin huoltsikalle.

Viime kesänä töihin mennessä meni varatankille n. 1km ennen työpaikkaa. Työmatkaa oli se 35km. No kotia lähtiessä meinasin kurvata tankin kautta, mutta 25 astetta lämpöä ja jono tankkaukseen... Ajelin sitten kotia ja meinasin käydä illemmalla tankkaamassa. Pääsin kotiin ja sitten olin lähdössä tankkaamaan, niin n. puolen kilsan jälkeen alkoi nykimään. Äkkiä ympäri ja melkein takas kotiin. satakunta metriä työntämistä, kanisterista bensaa ja tankille.

No tankillisella pääsi tuolloin 378km.

Mitäkö tästä opin. Tuskin mitään
biggrin.gif
. Mutta tankkaamassa olen käynyt ennen varatankille kääntöä n. 300km kohdalla.

Piikkiaikoina oli toinen juttu. Tuli joskus keskellä yötä kotia kohti. Tiesin bensan olevan vähissä. Siinä 1,5km ennen kotia se sitten sammui. Työnsin tuota satakunta metriä ennen kuin älysin kääntää varatankille, polkaista käyntiin ja ajaa kotiin
idea3.gif
. Taisin olla pikkuisen turhankin väsynyt ajamaan...

Sattuuhan noita. Kaipa sitä oppii tankkaamaan ajoissa, kun jonkun kerran työntelee.

Vielä ei ole loppunut 883 Sportsterista, kerran ajoin 302 km täydellä tankilla, pidemmälle en uskaltanut kokeilla. Keskikulutus pyörii reilun viiden litran tienoilla kun ei koko aikaa malta pelkällä pintakaasulla ajella, joten 340 km periaatteessa pitäisi yhdellä tankillisella (17 litraa) päästä.

Bensan varoitusvalo syttyy niin aikaisin että siitä ei ole suurtakaan apua, käytännössä pystyy ajamaan vielä yli 100 km kun se palaa.
Trippimittarin nollaus aina tankatessa on kätevin tapa pysyä laskuissa.

Pidemmillä reissuilla tai jos huoltisten sijainti on epävarmaa, 5 litran kanisteri sivulaukkuun niin ei tarvitse ressata loppuuko kesken.

Jäinpä kerran ko. pyörällä Vammala-Hämeenkyrö-välillekin, n. 40 kilsaa ilman huoltista ja 5 kilsaa jäi vajaaksi.
Ho hum, nykyään aikalailla puolessa välissä on Neste Häijää,
mutta onhan siinä Porintien varressa noin puolen kilsan päässä Vammala-Kyröskoski - Porintie risteyksestä Tampereen
suuntaan (itään) ollut joku pikkuhuoltsikka iät ja ajat?
Saattaa olla vieläkin.

Aina ei tieto lisää tuskaa. :-)

Ohan se menovesi kerran päässy loppumaan, testailin paljonko pääsee tankillisella. Eräänä päivänä lähdin duunista himaan päin ja pyörä rupes pätkimään, ei se mitään napsautin varatankin päälle mutta mitään ei tapahtunu. Pyörää vaan tien laitaan ja ihmettelemään, tankki oli kuiva vaikka varatankki ei ollu päällä, eli varatankin nappula ei toimi. Hyvin jäi mieleen että 200 kilsan kohalla pitää ettiä tankkiasema
biggrin.gif

Ittellä kävi mielessä että jos motarille loppuu niin ei kai se auta kun soittaa jollekkin kaverille ja pyytää että tuo bensaaa.
smile_org.gif
Ei tarvi kavereita vaivata, varsinkin jos ovat kauempana.
Mieti missä on lähin huoltamo, tai jos et tunne seutua, lähin taajama sinun aiotussa kulkusuunnassasi.
Soita numerotiedusteluun ja pyydä yhdistämään kyseisen kylän huoltoasemalle.
Kerro tilanne ja pyydä lähettämään sinun suuntaasi lähtevän asiakkaan mukana
pari litraa bensaa. Sano että tulet sinne tankkaamaan loput ja maksat lähetetytkin litrat sitten.
Sitten vain odottelet, kun joku tuntematon avulias tuo sinulle menovettä vanhassa muovipullossa.
Kiittele vuolaasti ja anna vaivanpalkaksi muutama euro.
Aja em. yhteistyökykyiselle huoltoasemalle, tankkaa täyteen ja maksa bensat reippaasti ylöspäin pyöristäen.

Tämä konsti on toiminut itselläni kaksi kertaa kolmesta, vanhassa hondassani kun ei ollut
bensamittaria lainkaan ja joskus korpitaipaleilla tuli jäätyä tienposkeen.

Ittellä kävi mielessä että jos motarille loppuu niin ei kai se auta kun soittaa jollekkin kaverille ja pyytää että tuo bensaaa.
smile_org.gif
Ei tarvi kavereita vaivata, varsinkin jos ovat kauempana.
Mieti missä on lähin huoltamo, tai jos et tunne seutua, lähin taajama sinun aiotussa kulkusuunnassasi.
Kerro tilanne ja pyydä lähettämään sinun suuntaasi lähtevän asiakkaan mukana
pari litraa bensaa. Sano että tulet sinne tankkaamaan loput ja maksat lähetetytkin litrat sitten.
Sitten vain odottelet, kun joku tuntematon avulias tuo sinulle menovettä vanhassa muovipullossa.
Kiittele vuolaasti ja anna vaivanpalkaksi muutama euro.
Aja em. yhteistyökykyiselle huoltoasemalle, tankkaa täyteen ja maksa bensat reippaasti ylöspäin pyöristäen.

Tämä konsti on toiminut itselläni kaksi kertaa kolmesta, vanhassa hondassani kun ei ollut
bensamittaria lainkaan ja joskus korpitaipaleilla tuli jäätyä tienposkeen.
Kuulostipa hyvältä vinkiltä. Pitää joskus kokeilla.
smile_org.gif
Pyrin vain siihen ettei noin pääsisi käymään alkuunkaan.
Moni kotilokuski vaan voi olla harmillisen itsekäs, eikä ole halua auttaa ja tuoda menovettä vaikka olisikin tulossa samaan suuntaan missä itse olet odottamassa apua.. ja en puhu pelkästään kotilokuskeista, vaan yleensäkin monet immeiset ovat itsekkäitä ja elävät minä itse - maailmassa. Mutta onneksi joukostamme löytyy auttavia helmiä
smile_org.gif

Viime viikolla myöhästyin yhtenä aamuna töistä tavallista enemmän, kun mopo hyyty Rantatielle. Harmillista, kun ei siinä enää ole sitä Nesteen asemaa... Taksilla piti hakee menovettä.
biggrin.gif
Ei muuten Kawalla pitkälle sinnitelty ensimmäisten oireiden ilmaannuttua. Meno hiipui melkein kuin tappokatkaisijasta.

Piikkiaikana v97 loppu menovesi RG Suzukista espoossa länsiväylällä nykyisen ison omenan kohdalla. Talutin pyörän ojan yli viereiselle kadulle. Siellä heiluttelin pyörää hetken sivuttaissuunnassa ja voi ihme vielä käynnistyi ja sain ajettua suomenojan shellille tankkausta varten.
062802jumpie_prv.gif
. Sen jälkeen olen kyllä tankannu riittävän ajoissa. Kyllä se vaan niin on että siperia opettaa!

Pari kertaa tuolla surullisen kuuluisalla #04:lla rykkösellä kesällä 2004.

Olin tuossa Ruotsissa ajelemassa reittiä Tornio - Haaparanta - Övertorneå - Ylitornio - Tornio. Sit Övertorneåssa ajattelin et kyllä tällä pääsee viel Ruotsin Pellon kautta Pelloon tankille, ja v*tut. Sinne jäin ÖvertorneÅn ja Pellon väliin.

Siihen tuli joku Jehovan todistaja ja haki bensaa sillä, että sai pitää mulle luennon. Paskat, annoin tukun euroja ja suurempia kuuntelematta jatkoin matkaa.

Toinen oli kun ajelin samana kesänä töihin ja takas, edestakainen matka 25 kilsaa. Menomatkalla alkoi kilsat kiertään bensa-tripissä. Ennen sillä oli sen 40 - 50 kilsaa ajanut, muttei enää. Paluumatkalla bensa loppu ja eiku soitto kaverille et tuohan sitä bensaa. Kaveri toi kaks puollitrasta pulloo bensaa ja ei kun tankille.

Näistä oppineena olen kyllä pyrkinyt erittäin hyvissä ajoin tankille.

Pari vuotta sitten ajelin Tampereelta Huittista kohti kun vähän ennen vammalaa alko pyörä yskimään bensan puutetta. Taisi olla samaa ongelmaa kuin tuossa aikaisemmin jollain, että luulin "Pri" olevan se "normaalitankki". Aikani vääntelin hanaa ja koitin saada pyörää käyntiin, ja lähtihän se vielä, eikun vauhdilla liikkeelle, muutaman kilometrin päässä alko taas kone valittamaan. Onneksi siihen suuntaan sattuu olemaan suht pitkä alamäki ennen ramppia, päästin alamäen vapaalla sammuksissa heilutellen pyörää puolelta toiselle (varmaan takanatulevalle mielenkiintosen näköstä). Just ennen ramppia vaihde päälle ja kytkin ylös, hörähti käyntiin ja just ja just pysy käynnissä ylämäen risteykseen. Onneksi ei autoja tullut niin pääsi suoraan risteyksen läpi minkä jälkeen se jo sammu, siitä pääsikin jo vapaalla liu'uttelemaan huoltiksen pihaan.

Alko kyllä tuuri hymyilyttämään kun pärrän pysäytti mittarin eteen, vaikkei pikatieltäkään kovin pitkä matka ois ollu lisää löpöä hakea.
smile_org.gif

res- on - ja pri???

mikä on pri... siis kiinni vai.

XJstä pääsi bensa loppumaan kotipihalla
wink.gif
no ei mitään, uutta tankkii ja eikun käynnistämään.......loppujen lopuks joutu lataamaan akkua useammankin kerran ennenku suostu käynnistymään
veryangry.gif

välil paukahti yks pytty ja välil toinen.... lopulta kävi 2 pytyl ja siit sit pikkuhiljaa 3 ja muutaman sadan metrin ajon jälkeen sytty se neljäski taas
062802jumpie_prv.gif
jos kävis tienpääl tommone ni tulis talutusreissu

Kerro tilanne ja pyydä lähettämään sinun suuntaasi lähtevän asiakkaan mukana pari litraa bensaa.
Hyvä keino tämäkin: Itsellä on kerran pakusta loppunut diesel. Soitin taksin, kuski haki dieseliä matkan varrelta ja otti kuitin mukaan. Maksoin samalla kertaa taksimatkan ja dieselistä bensa-asemahinnan. Jos ei nyt aivan keskelle metsää ja keskellä yötä mopo pysähdy, niin parilla kympillä saat 5 litraa bensaa tankkiin kaadettuna. On kuulemma nykyään arkipäivää tällainen palvelu. Monissa autoissa jo jerrykannukin valmiina...

Back