• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensan stabolointiaine

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jii

New member
Kauppa markkinoi bensan sekaan laitettavaa stabilointiainetta jotta polttoaine ei menisi pilalle pitkän säilytyksen aikana. Hinta pikku pullolle on yli kympin.
Kannattaakohan tuo jos pitää menopeliä lämpimässä talven yli vai lihotanko vain kauppiaan kassaa...

Suojaa tankkia, kaasareita ja suuttimia korroosioilta. Kannattaa.  
sport05.gif

Kuullostaa kyllä aika hintavalta...itse maksoin muistaakseni 5 egeä, eikä tankilliseen mennyt edes puolta pulloa.

laitoin suzukiini pro honda merkkistä stabilointiainetta,hyvin on joka kevät kukkunut
tounge.gif
purkki maksoi muistaakseni 7 egee tussumotorissa...ja kolmas talviseisokki alkanut,silti jäi vielä pulloon ainetta.

Eipä tule kalliiksi kokonaiskuluissa laskettuna. Jostain pienkoneliikkeistä saman pullon saa jopa kolmella eurolla. Ja se riittää tosiaan monta ajokautta.

Öljynjalostamothan takaavat bensiinin säilyvän käyttökuntoisena enintään kolme kuukautta. Ajotaukosi lienee tuota pidempi. Ja sitten vielä päälle tuo suojaava vaikutus.

Neste valmistaa myös erikseen ns.pienkonebensaa, jonka säilyvyys on parempi. Sitä on vaikea löytää, huoltoasemista Esso myi vielä pari vuotta sitten, mutta eipä myy enää. Rautiassa olen sitä vielä nähnyt. Se myydään isossa (olisikohan 10 litraa) kanisterissa ja litrahinta on kova.

Nesteen Futura Green säilyy pitkään sakkaantumatta.. Ei tartte stabilointiainetta. Tosin ihan tavallisellakin bensalla menee ihan hyvin ilman mitään aineita, kunhan käy välillä käyttämässä kunnolla lämpöseks. Silloin ei tarvii tehdä mitään, ei edes akku irrottaa ja latailla välillä, kun se saa tarpeeks jumppaa käytettäessä...

Hyvin on pyörät toiminut ilman stabilointiainetta. Olen kyllä ajatellut sitä ostaa, mutta aina on jäänyt/unohtunut. Käynnistelen kyllä pyöriä useasti talven aikana.

Akkua pitää muistaa ladata ettei pääse tyhjäksi asti, silloin se todennäköisesti ei enään toimi. Näin kävi toiselle pyörälle viime talviunen aikana, kuulemma Bemarin ominaisuus kuluttaa akku vuodessa.....
baaa.gif

Olen käyttänyt Ligui Moly merkkistä ainetta, tais maksaa 10€ paikkeilla pullo = 250ml ja tankilliseen 20L laitetaan 25ml, eli 10 talvea pärjää pullollisella, haitaakaan ei ole aineesta ollut.
buttrock.gif
, pari talvea meni ilman lisäainetta, mutta silloin kävin kerran kuussa "hölskyttämässa" ja käynnistämässä, toimi sekin OK.
tounge.gif

tavallisellakin bensalla menee ihan hyvin ilman mitään aineita, kunhan käy välillä käyttämässä kunnolla lämpöseks. Silloin ei tarvii tehdä mitään, ei edes akku irrottaa ja latailla välillä, kun se saa tarpeeks jumppaa käytettäessä...
Tämä käsitys mullakin on.
Toi HD-centerin huoltopartio suositteli kans tätä yllämainittua toimea plus stabilointiainetta ei eiköhän näillä nuoteilla mennä ainakin tämä talvi. Katellaan keväällä miten kukkuu ku ekaa kautta tässä vasta harjoitellaan.

...tiiä sitte...
nixweiss.gif

Oon laittanut Masinolia aina talvella täysiin tankkeihin, käytellyt konetta että blandis pääsee kaasareihin ja no problemos keväällä.
Onhan niitä tietysti kalliimpiakin aineita..

cool.gif

Briggs&Stratton merkkistä stabilointiainetta olen ostanut jo kahtena vuonna paikallisesta puutarhakone/moottorisahamyymälästä, 5 euroa pullo, riittää sekä prätkän että pojan moposkootterin tankkeihin, ja jääkin vielä hiki pohjalle. Ei ole tosin verrokkistartteja ilman lisuketta kokemuspiirissä, mutta näillä eväillä lähtee kuin palmun alta keväällä käyntiin.

Masinolia minäki lykkäsin. Halpaa se ainakin on ja keväällä voi nauttia mitä jää jäljellä....eiku :P Joka tapauksessa pistin tankkiin ohjeen mukaisesti ja käytin konetta jonku aikaa. Kai se ajaa asiansa.

Jep! Masinol kelpaa mulle jos ei starttaa keväällä niin sit vedetään oikeella ZETORILLA käyntiin.....
062802moto_prv.gif

Noiden säilöntäaineiden tarpeellisuuteen en ota kantaa, kun en tiedä. Kuitenkin masinolit, sun muut alkoholit on tarkoitettu jäänestoon = kaasuttimen jäätymiseen, jota tapahtuu lähinnä 0-kelissä. Niillä ei ole mitään tekemistä bensan säilyvyyden kanssa.

Briggs&Strattonin stabilisaattoorille lähtee ääni täältäkin, monen vuoden käyttökokemuksella voin sanoa, ettei mitään ongelmia keväällä startatessa, vaikka ollut käymättä koko talven. Ennen stabilisaattoria sai starttailla aika kauan ennenkuin lähti tulille nuhaisena.

Ok, eli tuusmotorista tuota on hankittu - pitänee kattoa josko itsekin jostain mopoon tollasta stabilointiainetta löytäisin...

Promotor Herttoniemessä ainakin myy tota, osoitetta en tietenkään muista, mut suurinpiirtein katsastusasemaa vastapäätä.

Olen käyttänyt Ligui Moly merkkistä ainetta, tais maksaa 10€ paikkeilla pullo = 250ml ja tankilliseen 20L laitetaan 25ml, eli 10 talvea pärjää pullollisella, haitaakaan ei ole aineesta ollut.
buttrock.gif
, pari talvea meni ilman lisäainetta, mutta silloin kävin kerran kuussa "hölskyttämässa" ja käynnistämässä, toimi sekin OK.  
tounge.gif
Mikäs on ko. aineen kestävyys vuosissa mitattuna...
nixweiss.gif

biggrin.gif

Mut joo, ite en ole mitään käyttänyt, pyörä lämpöisessä tallissa saa riittää. Kertokaas mitäs toi aine sitten suojais tässä tilanteessa? Paremmin en tiedä, mutta kukkua sanon minä.  Tuskin kukaan hetken mielijohdosta pyörää seisontaan laittaa, eikö sitä voi tankata sen mukaan ja kaataa vaikka talvella "ylimäräiset", loput 3l pois, kuka käskee jättää 20l? Eri asia jos joutuu seisottaa pihalla. Joka kevät olen vanhoilla bensoilla liikkeelle lähtenyt ilman mitään eroa syksyiseen käyttäytymiseen, näin se toimii ainakin Jammuilla.
buttrock.gif

Ja hei, vaivautukaa kaivamaan, näistäkin löytyy paljon juttuja 2:n viime syksyn ajalta... Samat vastaukset pätee. Eikä tarvi sanoa että ei tarvi kommentoida jos ei kiinnosta, kiinnostaa sen verran että ainahan täällä on uusia tiedonhakijoita joille voi olla hyötyä, muistutin vaan attä vanhaakin tietoa on, ja paljon.

Back