• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensan stabolointiaine

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Bensan stabiloinnin ideahan on se, että vanheneva bensa muodostaa kalvon seinämille ja näin ollen tukkii suuttimia yms. Toista se oli vanhoilla kunnon bensoilla joissa oli lyijyä vaikka kynän täytteeksi.
Käytän ja Suosittelen käyttämään.
Jokainen pyörähuoltoliike tietää ongelman joka nykybensoissa on.
Niiden johdosta pyörissä on paljon pieniä käyntihäiriöitä keväisin.

Aikani uskoin, että kerran kuussa lämpimäksi ja säilytys lämpimässä riittää. Sitten opin, ettei riitäkään.

Aikanaan opin myös, ettei bansatta säilöminenkään ole ongelmatonta.

Niinpä olen nykyään stabilointiaineen käyttäjä ja säilön pyörät tankki täytenä -ja kaasarit (aluksi).
Ei vain kannata alkaa tutkimaan, mitä stabilointiaine sisältää ja mikä on vaikutusprosessi. Tulee turhaan taas epäilijäksi.

Empä menis jonku bensan säilöntäaineen kalleutta heti ensimmäisenä hehkuttamaan. Teboililta ostin vuonna 2003 pikkupullon (2,5dl) moista ainetta ja maksoin huikeat 2,50 egeä!!!!  
omg.gif
KALLISTA TOSIAAN...  
tounge.gif
Kyseinen määrä riittää 50 litraan polttoainetta, eli 2 talven yli... Törkeät 1,25 euroa siis per talvi. RIISTOA...  
biggrin.gif

Putelissa kehutaan että puhdistelee kaasareita ym ym. Ja vaikkei vaikutus olisikaan huimaava, eipä ole hintakaan. Viime keväänä mopotin käynnistyi kuin palmun alta kylmäsäilytyksen jälkeen joten tyytyväinen olen.

Itse löysin Polaris merkkistä stabilaattoria. Ilmeisesti tarkoitettu moottorikelkkoihin...so not. Eikä maksanu paljon...muistaakseni alle 5 ecua, ja riitti noin 50 l...eli monivuotinen sijoitus siis. Samassa aineessa on siis stabilaattori (sitoo bensan hapen), vedenhajottaja (masinol?), ja suutinten puhdistin aineet. Kaikki siis kivasti samassa...keväällä voin sit kirjoitella oliko niistä höytyä.

Bike worldista ostettiin tänään jotain Hondan stabilointiainesta, hintaa oli 236 ml putelilla 8e .

Tiedä noista, käyntiin on ennenkin lähtenyt ilman ja lähtee vastakin.

Hifistelyä sanon mä.

Jerrykannussa oli mulla tallilla semmottis 2-t pensaa jota sai ennen niistä pumpattavista "mittareista", liekö ollut jotain 3-4 vuotta vanhaa, lykkäsin sen toissa keväänä tankkiin ja kas kummaa, sinnehän se kelpasi siinä missä tuoreempikin aine.

Tuota noin...Mitäs ainetta tarkalleen ottaen nuo erimerkkiset stabilointilitkut noin yleensä on? Itse ostin muutama vuosi sitten Motorexin bensiinin Stabilointi ainetta, joka oli (muistaakseni) 2-propanolia. Ostin viime ja tänä vuonna piilteemasta "Kaasuttimen suoja-ainetta" joka on 100% iso-propanolia eli kuulemma melko täsmälleen samaa tavaraa...
Ovatko siis koostumukseltaan samaa ainetta?

Eroa on ainakin hinnassa. Bilteman neste 2-3€ ja Motorex lähemmäs 10 (ja taas muistaakseni).
tounge.gif
Tosin 3 taikka 10€ vuodessa nyt ei tässä konkursissa tunnu missään, mutta niinku sitä viisaat sanoo:Pienistä puroista kasvaa iso virta! Mun kohdalla kyseessä taitaa jo olla valtameri.  
crazy.gif

Edittiä: Samaa tavaraa näyttää eri lähteiden mukaan olevan iso-ja 2-propanoli...

Joo ostin kanssa oikeen Sumekolta stabilointiainetta tankkiin. Kyllä tuntuu hassulta miten vähän sitä laitetaan sinne. On tosiaankin monivuotinen ostos. Löytyyköhän stabilointiaineen säilytysainetta
biggrin.gif

No ei se isopropanoli ainakaan mitään stabiloi, toimii kun masinoli, jäänesto/vedenliuotus -aineena. Pitäis olla jotain radical scavanggeria.. ei ny jaks googlettaa taas mutta jotain phenoli/aniliini arom. amiineja. tms. E-vitamiinikin vois toimia. (Älkää tunkeko vitamiini pillereitä tankkiin niissä on 90% muita aineita esim. sokeria) ja tosi vähäkin riittää, luulen että riittää kun panee tankin täyteen ja korkin huolella kiinni.

Tässä JUMALATTOMAN kalliissa (2,5e) Teboilin stabilointi/kaasarinpuhdistus aineessa lukee vain että sisältää 60-100% Isopropanolia. Ja sitäpaitsi kyllähän nykybensat varmaan tän 5kk.n säilytyksen kestää ihan sellasenaan...Keväällä vaan sitten uutta "löpöä" tnakkiin heti kun mahdollista. HIFISTELYÄ ehkä osaltaan munki mielestä...KOKO HARRASTUS...
tounge.gif

Ostin myös tuota Ligui Moly ainetta varaosakaupasta ja kun noita "masiinoita" on ruohonleikkurista, moottorisahaan, lumilinkoon ja kelkkaan ja vielä Customi päälle en kyllä pitäisi 10 euron pullohintaa kalliina. Meni tosiaan vajaa 20 ml pyörän tankkiin ja laittelinpa muihinkin samalla kun käyttötarpeista ei ole paljon vielä tietoa. Esimerkiksi kelkan käynnistys toissa keväänä oli totista hommaa vaikka olin tyhjentänyt tankin ja kaasarit ym. Olen käyttänyt moottorisahassakin vain valmista pienkonebensaseosta (H-tin kallista) mutta puuntekomäärät on melko pieniä kun ei ole "mettää".
062802moto_prv.gif

Kyllähän tuota ainetta kannattaa laittaa kaasari koneisiin. Johtuen siitä että ilma ns. vanhentaa bensan ja siitä tulee "valopetroolia" ruiskupelit on taas asia erikseen koska ne on ns. suljetuja jos tankki on vain täynnä! Mutta eipä tuosta stabilointiaineesta ruiskuissakaan ole mitään haittaa
cool.gif

Edellisenä talvena en laittanut ja putsasin kaasarit 4 kertaa.
Nyt laitoin joten saapas nähdä miten keväällä...

Back