• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensankulutus alas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suomipoika
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mopona suska 750 GSXF-00. kulutus pyörii 4 litran pinnassa, kun malttaa pörrätä ihmisittäin, satasen vauhdissa kiekat vajaa 4000 kun vaihdoin välityksiä harvempaan, tietty vaikuttaa kiihtyvyyteen ja ohituksiin joitain millisekunteja, mut eipä mulla minnekkään niin kiire olekkaan..
062802moto_prv.gif

Onko jollekkin sanottu huoltoasemalla: "Hei, älä ota enempää sitä bensaa!" Oma FZR 1000 vie ainoastaan kaiken minkä sinne pistää, eli pienin maantiekulutus oli 7,1 l/100km ja isoin mutkatie kulutus oli 10,1 l/100km. Yks tapa säästää polttoainekustannuksissa on esim työntää mopoa puolet matkasta, näin kunto kasvaa ja bensan kulutus laskee puoleen. Ja vielä jos alamäessä sammuttaa ja muutenkin rullailee paljon...
tounge.gif

Paljonkohan mahtaa tulla loppujen lopuks säästöä kun ensin muuttaa välitykset,(ei lasketa koko ihan ketjurataspaketin hintaa) sitten joku speedohealer, ja säästöä n.1dl/100km ja ajat pyörällä 5000 km/vuosi. + Vau kokonaiset 7€/kesä polttoainelaskusta pois. Kyllä kannattaa. Ja luonto kiittää.
- Speedohealer 79€+puoliks ketjurataspaketti 75€.
Ja hipheijjakkaa olet jo voiton puolella 22 kesän kuluttua.

joo.. eipä tulisi mieleen vaihtaa hyväkuntoisia rinkuloita uusiin, mut omat alkuperäiset olisivat kestäneet ehkä vielä pyhättömän viikon
wink.gif
mut nyt on muikee pärtsätä, ei huuda kone, eikä rättipäät rikastu..

Niinkuin jo aiemmin totesin, suurin säästö saadaan ajotapaa fiksaamalla. Rattaiden vaihdolla hyöty pieni ja pyörän ominaisuudet kärsii. Mistä lähtien 5,5l/100km on ollut liian suuri kulutus? Tosta saat kyllä pihistelemällä pudotettua neljän pintaan, mutta onko moottoripyöräily sitten kivaa? Kaikenlaisia ongelmia sitä tulee ihmisillä vastaan.

Jos 5,5l/100km on kova kulutus ja sitä on pienennettävä välityksellä niin kyllä on väärä harrastus...
crazy.gif

Vai oliko tää sittenkin trolli??
baaa.gif

Bensakulutus alas
================
Hanki joku 250cc vääntäväkoneinen ja tunnetusti bensapihi moottori.
Välttele tuulisia kelejä ja ylämäkiä.
Ajele jotain 60-70kmh mahdollisimman matalilla kierroksilla
Älä jarruta koskaan
Aina pää mahdollisimman alas.
Matalavastuksiset renkaat

Aprilia Ditech suorasuihkumopolla pääsin joskus 2,3l kulutuksiin, ajonopeus noin 65kmh. Kyllä viritetyillä suorasuihkumopoilla saa melkein halvinta kyytiä nykypäivänä.

Tossa nyt jotain.

Käytännön motarihommissa merkittävin tekijä, ainakin minulla, on ajonopeus. Varmaan kakspäällä ajaessakin menisi myös enemmän löpöä, en ole suuremmin testaillut.

Honda 650
140 kmh tuulista 6,3l Kiihdyttelyjä jnkverran
115 kmh tuulista 5,6l Vähemmän kiihdyttelyjä
70 kmh normaalikeli 4,5l Todella tasaista ajoa.
3,8l enkat tähän mennessä noin 70kmh pohjanmaalla ajettuna, bensanpihistelymaksimointi mielessä

Eli 40% enemmän eli 1,8l enemmän tuossa 70kmh vs 140 kmh.

Vielä kun kiihdyttelisi rankasti 140-150 nopeuksille ja alas, veisi varmasti 7l ja ylikin maksimikulutuksena.

Oikeestaan tää ei ees ymmärrä kysymystä, oisko trolli. Mutta niinku monessa viestissä sanottiin nii ajotapa vaikuttaa kulutukseen eniten. Ja viidenneks ainakii tälle on yks hailee mitä se vie, kuhan tankis o bensaa seuraavalle neljällesaalle kilsalle
smile_org.gif

välityksiä pidentämällä saa etenkin motarilla todennäkösesti suuren säästön... kun tuo hornetin ja cbf:än kone vääntää kumminki kohtuu kivasti alakierroksillakin mut ku huiput on siinä 210km/h ja motarilla ite ainaki tulee ajettua se 140-160 ni kierrokset on siinä 7k rpm... eli aika huutoa ku vähemmälläkin pääsis...
sit toine mitä suosittelen kokeilla on 98 okt. bensa... ikinä en oo mittaillu mut pers tuntumalt väittäsin et sil saattas olla jtn tekemistä kulutuksen kanssa.. jotenki vaa koko rakkine tuntuu pirteemmältä sillo...
btw. on sulle komia peli  
wink.gif

paljos mittaris? itel o kans -04 ja viime vkl tuli 20tkm täytee... ite  oon siit huristellu 12tkm erittäin onnellista kilometriä  
sport05.gif
Bensiinin oktaaniluvun kasvattaminen vaikuttaa tasan saman verran kuin auton peseminen sen kulkemiseen,muistattehan vanhan mainoksen "puhdas auto kulkee iloisemmin".....
033102bebe_1_prv.gif
....oktaaniluvun kasvattaminen vaikka 95--->98 ei vaikuta yhtään mitään sen paremmin kulkuun kuin kulutukseenkaan,olettaen tietenkin että valmistaja kertoo 95 oktaanisen riittävän. Tästä asiasta kuulee silloin tällöin aina huhuja,mutta ne kuluttajien omat testit on täyttä soopaa.....on ajettu hiljempaa,sievemmin..etc,etc. Asiaa on testattu mm. tuoreessa mp-maailmassa (vai oliko bike?) autopuolella asiaa on tutkittu takavuosina useampaankin otteeseen,sekä tehon,että kulutuksen suhteen. toi mp-maailman testi päättyi muuten testaajan lauseeseen "moottoripyörä toimii parhaiten sillä bensiinillä minkä valmistaja on siihen tarkoittanut".

Heittämällä keväällä Delvacit koneeseen ja kerran kesässä vaihtamalla saavuttaa säästön, joka vastaa lähes 1L/100km polttoaineen säästöä. Tätäkin summaa on pidetty täällä merkityksettömänä, mutta koska tämä ei vaikuta pyöräilyn hauskuuteen, kuten bensan pihistely, olen näin useamman vuoden toiminut. Huoltokulut on toinen suuri menoerä. Kun huoltaa pyörän itse, on saavutettu säästö niin suuri, ettei sitä bensassa saa millään takaisin. Moottoripyöräily on myös pienen budjetin laji, kun tietää mitä tekee.

En mä nyt millään mopolla halua ajella.

Nyt oli kulutus tasan 5 litraa, kun oli paljon matka-ajoa mukana.

Täytyy vaihtaa noita välityksiä pidemmäksi, kun se kerran auttaa niinkuin suskamies sanoi. Mullakin on ollut tollanen GSX750 ja se vei 5,5 matka-ajossa. Silloin jo mietin eks miksi noi kierrokset täytyy olla noin hemmetin korkeella. En edes muista oliko GSX:ssä 5 vai 6 vaihdetta, mutta CBF600:ssa on ainakin 6, joten eiköhän sieltä sopiva pykälä löydy joka vauhtiin.

Pyörät on tullut huollettua aina itse, tosin kaasareita en enää synkkaa
smile_org.gif

Vanhemmat moottorit on ainakin säädetty tietylle oktaanille.

1200 bemari kuluttaa matkassa 3,5 litraa, mutta ko. vehje maksaa 25000 uutena, joka oli hiukka yli budjetin.

Eikä tämä homma ole rahasta kiinni vaan periaatteesta. Olen kuullut jotain ilmastonmuutoksesta ja ajattelin pienentää moponi kulutusta. Kuitenkin kun yksin ajaa töihin niin ei ole mitään järkeä ajaa 1200kg autolla, eikä se ole edes hauskaa. Kun pyörä painaa 200kg, moottorin kuutioita on puolet mitä autossa ja kulutus on lähes sama niin joku ei täsmää...

Kuluttaa paljon??? 5 litraa sataselle on mun vielestä vähän. Mun 500:nen kuluttaa niitä lukemia... Älä ota noita lukemia niin vakavasti. Toki voit ajaa aina tasaisesti 90km/h, koska Tottakai se on normaalissa liikenteessä mahdollista, tai sitten jättää ajamatta ja säästää nekin bensat.

Piristävää vaihtelua, että jollain on mopon ostossa suurena asiana polttoaineenkulutus...
biggrin.gif
Varsinkin jos viiden litran kulutus on liikaa. Onhan se mukava, että kuluttaisi mahdollisimman vähän, mutta itselle oleellisempaa on toimintasäde, jos sekään. Pääasia ettei joka kahdensadan kilsan välein tarvitse tankkailla.

Mutta joo, jos entinen suska vei 5,5 matka-ajossa ja nykyinen pikatestillä sekalaisessa ajossa 5 litraa... eikös se ole parannusta? Ei vissiin riittävästi. Käytännössä alle neljän kulutuksia pääsee nauttimaan hyvin harvalla mopolla ja ne saattavat olla muilta moottorin ominaisuuksiltaan hieman enemmän "epätyydyttäviä".

Eli helpoimmat säästöt saat kaasukädellä, moottorin säädöillä (neuloja alas), läpi virtaavalla äänenvaimentimella, välitysten vaihdolla ja liikkeen vastuksia minimoimalla (ilmanvastus, renkaat)... tai ostat diesel Fabian/Polon

033102beer_1_prv.gif

Back