• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensankulutus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

shyhander

Rahastonhoitaja
Musta tuntuu että toi mun Suzuki RF900 (-94) on alkanu mielestäni turhan janoiseksi. Mittailin niin 6,2 litraa menee satasella tuollaisella tyypillisellä mutkäpätkäajolla ja jopa hiukan enemmän maantiellä. Voiko pelkkä seosruuvien avaaminen vaikuttaa noin paljon – joku 5,5 litraa satasella oli viimevuonna normaali kulutus. Viime syksysynä ennen talvisäilytystä säädin seosruuveja auki noin puoli kiekkaa lisää (ColorTune sytytystulpalla palotapahtumaa tiiraillen) ja tyhjäkäynti tulikin määrätietoiseksi ja hyväks. Ja synkkasin kaasarit päälle. Niin niin luulis ettei noin pieni säätö vaikuttais noin paljon. Ilmanputsarin vaihdoinjust kun tuli vaihtoväli täyteen ja ei vaikutusta. Sytytystulpat on jo virallisesti vaihtovälin yli. Käyntiin lähtee hyvin, paitsi ehkä rankemman ajon jälkee esim. tunti radalla ajetun setin jälkeen.

Voi olla, että toi seosruuvien avaaminen vaikutti kulutuksen kasvuun.
Tosin itelläkin aikoinaan 3-varttinen äffä paukutteli ihan normi maantie ajossa 6,5 litran luokkaa satkulle. Siis normisäädöillä.
Tulin siihen tulokseen, että vanhemmuuten kulumat ovat kaasareissa sen verran muuttaneet säätöjä, ett kulutus kasvaa vaikka ei ruuveja avaiskaan!

Mun 9R ei mene sitten millään alle 6 l/100 km, juuri siihen rajalle pääsee kun ajelee hissukissun pikkuteitä.
Helposti kyllä nousee kulutus yli seiskan... :grin:

Mä oon laskeskellut että mun signaturen Gixeri vie sellaiset 7-8 litraa satasella jos ajaa joko mutkapätkää, kaupunkipyörittelyä tai sellaista reilu 120km/h matkavauhtia isolla tiellä. Viikko sitten olin yhden mimmin kanssa ajelemassa (molemmilla omat pyörät) tikkarinopeuksia niin silloin kulutus tippui arviolta litralla / 100 km kun ajeltiin rauhakseen.

Taitaa rikkaalla tuo mopo käydä mutta eipä taida olla vaaraa kiinni leikkaamisesta liian laihan seoksen takia. :D Ja ainahan nuo vanhat kaasarivehkeet hörppää isolla kauhalla. Öljyä toi mun pirulainen ei sitten hukkaa niin millään eli motti taitaa olla aika hyvässä kunnossa sen suhteen. :)

jos se RF käy ja syö bensaa ja pääsee niinkin vähän kuin 6.2, niin olisin itse onnesta soikea. Laita ne seosruuvit siihen missä käy parhaiten ja ajoa.

Speed triple vie itsellä jotain 5,5? menis alle 5 jos ajaisi nätisti.

KLX250S menee 3.5, ajoi miten tahansa, vaikka montulla ympyrää.

joku väitti että nätisti ajaen menis 3litraan, mutta tolla kaasu pohjassakin ajo on nätisti ajoa. :)

itse pidän esim 5 litran kulutusta sen takia käsittämättömän alhaisena kulutuksen, että jos 250 ei lämpene ollenkaan ja kaikki energia mennee melkein eteenpäin viemiseen ja se vie 3.5, niin miten tuollainen triumphin atomimiilu voi mennä 5 litraan, kun siinähän flektit pyörii ekoissa liikennevaloissa ja lämpöä tulee kuin jostain lauhdevesi ydinvoimalasta.

Itellä 600 RF vie sen 6-6,5l/100km ja pitäny sitä ihan normi kaasareilla toimivan prätkän kulutuksena. Ja siihen vielä päälle että on kuussatanen ja aika paljon motariajoa ja mutkapätkää, eli kierrokset aika korkeella :orgmp:

Ex Gsx 750 F vei pyöreesti 5l satasel
Nykyinen Gixxeri vie 4.85-5.3
Säädöt on hyvä olla kuosis ja tietty osat , kuten kaasareissa neulat ...

Just tossa eilen kävin tankkaamassa zetorin niin laskeskelin kulutusta nii oli noin 4.5 l/100 km ja ajot oli kaks päällä mutkapätkää.

Mitä sillä on väliä syökö se mopo 5 vai 6 sadalle? :blink: Juuri mikään harrastus tässä maassa muutenkaan ilmaista ole, joten syö minkä syö ja nautitaan :cruising:

Ainoa missä tuo kulutus voi tulla vastaan, niin jos tankki käy kovin pikkaseksi = tiheät tankkausvälit haittaavat harrastamista, mutta siitä tuskin tässä vielä oli kyse :jpstyle:

Kiitos kommenteist. Toi RF kulutti ekana mun kesänä 4,7-4,9 litraa satasella. Tyhjäkäynti parani kun kon oli kuuma ja sit meniki yks kaasarin tyhjäkäyntipiiri tukkoon. Kaasarin pesu ja bensapintojen säätö ohjearvoihin ja kulutus nousi 5,5 litraan satasella plus käynti parani.

Eli, mitä väliä kulutuksella? Se ja sen muutokset kertoo jotain koneen tilasta ja mahdollisista ongelmista.

Mietin noita tulppia. Kai sekin pikkasen saattais vaikuttaa kun on ajettu se joku 18 tonnia ja rataakin.

Eli, mitä väliä kulutuksella? Se ja sen muutokset kertoo jotain koneen tilasta ja mahdollisista ongelmista.
Pitaa sinun asentaa tankkiin sellainen ionimagneetti joka kaantaa atomit oikein pain ja vahvistaa bensiinin pintajannitysta. Sellaisia olen ebayssa nahnyt myytavan.

Hitto te pääsette ihan hajuilla. Mulla menee normiajossa semmonen 6,8 litraa sadalle. Mutkapätkäillessä vajaa kasi. Sit jos oikein kiduttaa itteään ja ajaa pintakaasulla tikkaria nuollen, niin nippa nappa alle kuus menee, mutta siitä on kyllä ajamisen ilo kaukana :)

Hitto te pääsette ihan hajuilla. Mulla menee normiajossa semmonen 6,8 litraa sadalle. Mutkapätkäillessä vajaa kasi. Sit jos oikein kiduttaa itteään ja ajaa pintakaasulla tikkaria nuollen, niin nippa nappa alle kuus menee, mutta siitä on kyllä ajamisen ilo kaukana :)

Kaupunkiajossa 5l/100km, mutkapätkillä reippaassa marssivauhdissa 4-4,5l/100km, Saksan autobahneilla 160 km/h mittarinopeudella 5,5l/100km.

Onko noi sun kulutukset nyt kuinka pitkiltä aikaväleiltä. Koska noita on melkein mahdoton vertailla, kun pitäisi olla samat ulkolämpötilat ja samat reitit mitä ajetaan että noita olisi mahdollista vertailla. Itellä vaihtelee Bladessa noin litralla "kuukausikulutus" työmatka-ajossai ihan säiden ja ties minkä mukaan. Jopa mökille päästeltäessä samaa mutkapätkää suht rauhallisesti, niin saattaa olla mitä vain 4,5 ja 6 litran väliltä ihan siitä riippuen miten ahkeraa on ollut kaasunkäyttö ja kuin iso reppu on ollut selässä. Kaikki 4,5 ja 7,0 litran välillä on onnistunut tähän mennessä kadulla. Lisäksi renkaiden vaihto näyttää tiputtaneen aika paljon kulutusta vaikka ihan samat paineet. Minä en noin pienistä eroista kuin sinulla on lähtisi kovin suuria johtopäätöksiä vetämään, ellei sulla sitten ole noista jotain oikeaa perustavaa laatua olevaa tilastoa.

Onko noi sun kulutukset nyt kuinka pitkiltä aikaväleiltä. Koska noita on melkein mahdoton vertailla, kun pitäisi olla samat ulkolämpötilat ja samat reitit mitä ajetaan että noita olisi mahdollista vertailla. Itellä vaihtelee Bladessa noin litralla "kuukausikulutus" työmatka-ajossai ihan säiden ja ties minkä mukaan. Jopa mökille päästeltäessä samaa mutkapätkää suht rauhallisesti, niin saattaa olla mitä vain 4,5 ja 6 litran väliltä ihan siitä riippuen miten ahkeraa on ollut kaasunkäyttö ja kuin iso reppu on ollut selässä. Kaikki 4,5 ja 7,0 litran välillä on onnistunut tähän mennessä kadulla. Lisäksi renkaiden vaihto näyttää tiputtaneen aika paljon kulutusta vaikka ihan samat paineet. Minä en noin pienistä eroista kuin sinulla on lähtisi kovin suuria johtopäätöksiä vetämään, ellei sulla sitten ole noista jotain oikeaa perustavaa laatua olevaa tilastoa.

En ole jaksanut exceliä pitää, mutta joka kerta tankatessa tulee laskettua sen tankillisen kulutus. Tällä kaudella on tullut otettua otantaa jo reilut 12000km.

En ole jaksanut exceliä pitää, mutta joka kerta tankatessa tulee laskettua sen tankillisen kulutus. Tällä kaudella on tullut otettua otantaa jo reilut 12000km.

Ei sun kannata hirveesti raapia päätä noiden sushien kulutuksella. Mulla toi spaghetti vie käytännössä tuplasti sen mitä weißwursti.

Enemmän syö mistä se, että myös vakuutusmaksut on 4-5 kertaa kalliimmat.

Silti en oo harkinnut myymistä.

Kawan VN 900 vie mutkateillä ja 100:n pääteillä n. 4,5l/100km. Kaks päällä ajaessa 0,5l enemmän. Sivulaukut aina paikallaan ja aerodynaamiset ominaisuudet ei varmaan ihan kärkiluokkaa muutenkaan, pyörällä massaa n. 300kg.

Yks on muuten tsekata bensalinjat! Pieni tihkumnen jostain saattais näkyä kulutuksessa, bensa tossa tuntuu aina joskus tuoksuvan kyllä ja kun tankin viimeks irrotin niin bensahahan nipan kohdassa oli letkussa pikku reikä ja letkun pää halkeillu. Visuaalisesti epäilen että tasan varmasti on alkuperäiset 20-vuotta vanhat letkut.

Joo täytyy vähän raottaa muoveja omastakin pyörästä. Klemmarit bensahanan luona ainakin kovin kiiltäviä että ne ainakin vaihdettu. :)

Back