Beta endurot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T1mppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

T1mppa

New member
Tälläkin foorumilla on Beta-kuskeja useampia. Mitäs parannuksia ootte pyörään tehny, että se istuu paremmin kuskin näppeihin ja/tai kulkee paremmin?

Onko tullut eteen jotain sudenkuoppia, jotka kannattais fiksata?

Jos jollekin Beta-merkkiset endurot ei oo tuttuja, niin alla olevasta Instagram-linkistä pääsee niitä videomuodossa ihastelemaan. :polonen:

Merkki on ollut olemassa vuodesta 1905, joten on vanha kuin taivas. Tais olla 2013 kun kehitti nykyisen sukupolven, joka on hallinnoinut MM-tasolla isointa luokkaa 300 cc 2-tahtarilla.
 
Ajattelin avata samanlaisen keskustelun. Mutta kerkesit ensin:grin:
Oma peli 2017 2-tahtinen 250. Käytettyä olin etsimässä. mutta maahantuoja kauppasi 17 malleja viime syyskuussa "ylivuotisina" niin päädyin uuteen. Omassa oli melkeen uudesta propleemaa, kun rikkoi tulppaa ja vikaa ei tahtonut löytyä. Nyt selvisi että yksi liitin oli vettä täynnä. Eli syy taisi olla painepesurin liian innokkaassa käyttäjässä. Tosiaan parilla kaverilla ollut Betat jo pari vuotta ja sanovat että vähemmän ollut korjattavaa kuin edellisissä pyörissään. Alustan olen vielä pitänyt vakiona, vähän naksutellut säätöjä perstuntuman mukaan. Tuunaamista saa vielä pitkän aikaa etsiä omasta ajotaidosta, mopoa virittämällä ei mun vauhti parane. mutta kun männän tunnit tulee täyteen, niin päivitän samalla kolmesataseksi.
 
Oliko mietintämyssyssä 2t vai 4t? Nelareissa oli 2009 asti kotarin kone ja 2010 tuli Betan oma kone kehiin. Minulla oli aikanaan nimenomaan tuo 2010 mallinen 400cc, eli ensimmäinen ”aito nelari Beta”. Tykkäsin pyörästä ja hyvin toimi. Ei mitään ihmeempiä ongelmia. Jousitus tuntui ehkä hieman pintakovalta mutta parani valtavasti simmauksella. Noihin alkupään pyöriin monet on kai vaihdellut paksumpia startin kaapeleita, että lähtee paremmin käyntiin. En kuitenkaan kokenut tätä tarpeelliseksi koska lähti aina startilla hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Kaiken kaikkiaan mahtava pyörä, harmi kun ei enää riittänyt aika harrastamiseen.
 
Törkkäsempä tähän perään omia muutoksia.
Pyörä -16 vuoden 300 2T. Käytettynä ostin punakilpisen ja nyt on valkokilpinen.

- Kisasähköt: eli akku, mittaristo, vilkut pois ja samalla hyvä läjä johtoja. Etu- ja takavalo jäljellä. Pimeellä Enduro-special-lamppu, jossa on sisäänrakennettu tasasuuntain, eli sähkö suoraan staattorilta. Sytkäboksi taitaa olla vakio. Tuntimittari toimii patterilla.
- Automaattinen öljynsyöttö otettu pois käytöstä ja vaihdettu kisa-imukurkku kaasarin ja läppien (Vforce4) väliin.
- Kytkin- ja jarrukahvat säädin niin, että ovat mahdollisimman lähellä tankoa (kytkimestä taisin sahata sitä sylinterin nypykkää vähän lyhyemmäksi)
- Tangossa on erillistuki lisäjäykkyyden lisäämiseksi. Tanko on kiinni keskimmäisissä yläkolmion rei'issä ja käännetty pari astetta eteenpäin. Tupet mahdollisimman ohuet, jotta jaksaa puristaa pitkään.
- Guts Factory penkinpäällinen (kyllä muuten pitää spooriajossakin)Vetäsin penkinpäällisen alle, takakyhmyn, joka auttaa, ettei kuski valu taaksepäin. Vakio penkki on aika kova, niin nyt on matto 10mm paksuista geeliä odottamassa asentamista vakiopenkin ja penkinpäällisen väliin.
- Pikkusen madallettu ja portattu kansi, muuten vakio kone. Kaasarikin taitaa olla vakio.
- Välitykset on nyt vakio takana ja -2 edessä. Hatusta heitän 14-49. Edelliset oli 15-52.
- Iskarit shimmattu Silvan Motorsportilla (Betan iskareista löytyy tietoa äijältä).
- Nyt on talviajossa 2 pykälää löysempi takajousi, mutta taitaa nää talviajot olla tässä tältä erää. Eli vakio takajosi takas.
- Pakoputken paisarissa on hiilikuituinen suoja ja koneen alla iso alumiininen pohjapanssari. Pohjapanssari ei yllä linkustolle asti, joten pohjapanssarista takarenkaaseen päin tulee kaistale muovimattoa, joka suojaa linkustoa iskuilta.
- Mousset etu- ja takarenkaissa. Edessä 1kpl rengaslukko ja takana 2 kpl.

Yksi vaaranpaikka on takajarrun poljin. Siinä on yläpinta sahalaitainen ja jos heittää lipat ja se ottaa kiinni kytkinkoppaan, niin koppaan saattaa tulla reikä. Kannattaa polkimesta sahata kopan puoleisia sahalaitoja pois ja laittaa vaikka puutarhaletkua vähän suojaksi.

Painepesurilla saa renkaiden laakerit rikki melko helposti. Suosittelen laittamaan SKF:n setit tilalle. Ei oo sen jälkeen ollut yhtään ongelmia! Ja tietysti myös keulaan vihreetä SKF:ää. Laitetaan nyt mainos tähän: http://www.mybeta.fi/brand/18/skf

Mulla on nyt tunnit täynnä koneremonttiin. Toissapäivänä tilasin läjän huolto-osia. Huollon yhteydessä nappaan vielä startin pois (kun ei oo sitä akkuakaan). Jos kone vaan pysyy läjässä ilman sitä ja saan sen vaatiman reijän paikattua jollain. Sitten tulee lisäspaceri power valveen. Eli saa lisää runtua alas ja pääsee harrastelemaan super-enduroa. Lisäspaceri on X-trainerin koneesta. :orgmp:
 
Viimeksi muokattu:
Tuunaamista saa vielä pitkän aikaa etsiä omasta ajotaidosta, mopoa virittämällä ei mun vauhti parane. mutta kun männän tunnit tulee täyteen, niin päivitän samalla kolmesataseksi.

Joo, ei tarvitse ihan heti tehdä mitään muutoksia, kun vaan säätää tankoa, kahvojen ja vipujen asentoja itselleen toimivaksi ja lähtee treenaamaan ajamista.

Noita varaosia kun tilasin, niin oli molempien varaosat samoissa räjäytyskuvissa. Ilmeisesti se muutos 250->300 taitaa mennä pelkästään sylinterin, männän ja kannen vaihdolla? Tietysti myös tiivisteet. Tiiätkö, onko koneet muuten identtiset?
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkas toi 400 cc 4T kulki? Oon kuullu, että koneesta löytyy paukkua ja kierrosherkkyyttä!

Kovin paljoa ei itselläni ole kokemusta muista vastaavista mutta joskus kokeilin saman aikakauden 400cc kotaria ja kyllä tuo Beta tuntui kiertävän iloisemmin. Mielestäni aika passeli kone harrastelija hommiin.
 
Tallissa odottaa viikko sitten haettu uusi 2018 mallinen 350 4t. Kokemuksia kunhan kesäkelit tulee.

Ensimmäiset muutokset tulee tietty ergonomiaan ja suojaukseen. Matalampi tanko, pohjapanssarin jatko linkulle ja kahvasuojat.

Sisäänajo pitäis saada tehtyä ja VGN odottais 12.5.
 
Joo, ei tarvitse ihan heti tehdä mitään muutoksia, kun vaan säätää tankoa, kahvojen ja vipujen asentoja itselleen toimivaksi ja lähtee treenaamaan ajamista.

Noita varaosia kun tilasin, niin oli molempien varaosat samoissa räjäytyskuvissa. Ilmeisesti se muutos 250->300 taitaa mennä pelkästään sylinterin, männän ja kannen vaihdolla? Tietysti myös tiivisteet. Tiiätkö, onko koneet muuten identtiset?

Identtisiä laitteita ton sylinterin lisäksi. Jotkut tekevät kuulemma semmoistakin että ostavat uuden 250 ja päivittää heti kolmesataseksi. jotain vero ja vakuutus säästöjä kai tällä saavutetaan. kaasari on sama. Suuttimet pitää vaihtaa. Sanoivat että noin 500 maksaa tuo päivitys. Nyt en muista oliko hinta pelkät tarvikkeet vai tehtynä.
 
Identtisiä laitteita ton sylinterin lisäksi. Jotkut tekevät kuulemma semmoistakin että ostavat uuden 250 ja päivittää heti kolmesataseksi. jotain vero ja vakuutus säästöjä kai tällä saavutetaan. kaasari on sama. Suuttimet pitää vaihtaa. Sanoivat että noin 500 maksaa tuo päivitys. Nyt en muista oliko hinta pelkät tarvikkeet vai tehtynä.

Joo tosiaan..,muistaakseni yksi veroporras on 251 ccm.
Esim.300exc kotarissa on noin 450€:a enemmin autoveroa kuin250exc kotarissa.
 
Mulla on ajossa 300RR 2-T racing vuosimallia 2014
Kääntyvät kytkin- ja jarrukahvat.
Muovinen panssari koneen alla.
Ilmeisesti vaihdettu ohjaustanko, hiukan kapeampi.

Olen todella tykännyt kun pyörä painaa vähän reilu 100kg ja 300cc jaksaa vetää koko kierrosalueella.
Betan koneessahan on säätöruuvi josta saa saadettyä vetoaluetta portaattomasti,

Youtubessa ajovideoita jonkin verran, hakusana beta, mikkorockman
 

Aivan huippupätkä:grin:. Sisältää kaikki elementit, jotka kuuluu "spede-enskaan" :grin:.

Varsinkin tuo, että kaikki "vuoroaan odottavathan" ovat reissussa vaan nauttiakseen
"pelle hermannin" loputtomasta showsta keskellä latua :grin:.

Keräis vaan "romut vittuun" ja jäis vaikka siihen ladunvarteen tekee "helikoptereita" :grin:.

Olishan siinä tietty pieni riski olemassa, että lopputulos olis ihan sama.....
jos seuraava ylittäjä jäisi tuota inska piukeena ihmettelemään :grin:.
 
Olen todella tykännyt kun pyörä painaa vähän reilu 100kg ja 300cc jaksaa vetää koko kierrosalueella.
Betan koneessahan on säätöruuvi josta saa saadettyä vetoaluetta portaattomasti

Ootko muuten ihan punninnu? Mun on pitäny monta kertaa, mutta en oo ikinä muistanu ottaa puntaria kylppäristä mukaan.

Joo, odotan innolla, että pääsen testaamaan koko power valve ruuvin toiminta-alueen. Alavääntöalue on nyt koettu talviajossa erinomaiseksi. Kesän krossihommissa haluun testaa ylävääntöaluetta.
Lisäksi nyt hommasin sen spacerin siihen, niin mitä se vaikuttaa... Let's see.
 
Tallissa odottaa viikko sitten haettu uusi 2018 mallinen 350 4t. Kokemuksia kunhan kesäkelit tulee.

Sisäänajo pitäis saada tehtyä ja VGN odottais 12.5.

Ilmottele kuinka rokkaa.
Mä koitan tulla taas VGN:ään, jos vaan aikataulut antaa myöden. Se selviää ikävä kyllä vasta ~viikkoa ennen.

edit. Hitsi rupesin taas selailemaan VGN:ää ja tuli mun viimevuotinen video eteen. Lässäytän sen nyt tähän:
 
Viimeksi muokattu:
Tätä se on parhaimmillaan... monessa mielessä:p.

Hassuinta on se, että siinä kohtaa kun on aivan hapoilla, pää ei enää toimi,
joku on vaihtanut tupit 20cm paksuiksi..... ja ainoa ajatus jäljellä on... EI SAATANA....
Niin homma on nautittavimmillaan :p.

Sen kanssa ei kilpaile kuin silloin tällöin ilmenevä... varmuudella ohimenevä onnistumisen tunne:p.
 
Viimeksi muokattu:
Mun ainoa kisa kokemus on. Viime vuoden Lavanko CC kolmen tunnin parikisa. Sijoitus harrasteluokan 27/35
Mokattiin kaverin kanssa kaikki mahdollinen. Vaihdossa taistelupari hukassa (joka vaihdossa).
Loppu puolella molemmat autettiin jumiin jääneitä parikin kertaa. Oli aikaa leikkiä herrasmiestä kun kärki oli tullut jo useamman kerran kierroksella ohi:p
 
Koneramppa saatu vihdoin aloitettua. Alkutilanteessa motti oli aivan karmean likainen. Liuotinainetta painepullosta ja hammasharjaa/rättiä, ni sai alkupuhdistuksen tehtyä.

Ultraäänipesuri tulee olemaan kovassa käytössä. Eilen pesasin ekan setin. Pytty menee vielä toisen kerran uimaan, kun pakolaajennusosan nokirasva ei lähtenyt vielä kokonaan ekassa 30 min surrutuksessa.

Yllätys löyty magneton kopasta, kun siellä sisällä oli oikein hienoa hiekkaa tarrautuneena seinämiin. Ruuvarilla rapsuttamalla lähti, mutta ei hellemmin. Laitan sen vielä uä-pesuun ja katon, josko siellä irtois ilman ruuvarirapsuttelua.

Männän tappi oli mennyt soikeeks/vääntyny. Oli vähän hommaa saada irti, mutta kuitenkin aika helposti. Ei tarvinnu erikoistemppuja tehdä.

Muuten kaikki näyttää hyvältä.
 

Liitetiedostot

  • 8c2bf28f-cc47-41e5-acd2-48fe6fca3313.jpg
    8c2bf28f-cc47-41e5-acd2-48fe6fca3313.jpg
    93,3 KB · Katselut: 113
  • dc8bdd52-2ea8-4746-8e22-0bdaec7c26db.jpg
    dc8bdd52-2ea8-4746-8e22-0bdaec7c26db.jpg
    85,5 KB · Katselut: 109
  • 738dfd42-d66c-4aea-bfe1-c8944638630e.jpg
    738dfd42-d66c-4aea-bfe1-c8944638630e.jpg
    83,3 KB · Katselut: 112
  • 5f99540d-c5c8-45dd-b986-eb1856dda2e5.jpg
    5f99540d-c5c8-45dd-b986-eb1856dda2e5.jpg
    97,8 KB · Katselut: 108
  • 8acc98c6-a1a5-4d33-b11b-138a04ded2bf.jpg
    8acc98c6-a1a5-4d33-b11b-138a04ded2bf.jpg
    101,5 KB · Katselut: 108
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös