Beta endurot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja T1mppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No silläpä on ollut kova elämä, tai sitten vain huono tuuri.

On tällä, jollain vetomiehellä ollut uutena, sitte laitettu kone uusiksi ja eteenpäin ja nyt taas avataan. Kyllähän näitten 2-tahti räpättimien kans on aivan kaikki mahdollista. Jännä nähdä mitä tuolta löytyy. Ens viikolla ehkä saa jo koneen irti.
 
Jossain vuosimalleissa oli petilaakerivikoja vähän enemmänkin, muistelisin että ei olisi ollut enää -21 mutta voin muistaa väärinkin.
 
Joo, puolitutulla ajokaverilla tais muutama vuosi sitten porsia petilaakeri myös uudenkarheasta 2T 300:sta melkoisen vähillä tunneilla. Takuuseen korjasivat vaikka oli ns kilpakäytössä ollut.
Toinen (tutumpi) beta-mies avasi talvella ensikertaa 300:n alakerran 600h kohdalla eikä silloinkaan petilaakerien takia vaan vaihteistossa joku pikkuosa petti/irtosi. Toki vaihtoi ne myös. Ja siis liki vetomies, B/V40 luokassa.

Guukkeli kertoo:
http://www.betarider.org/forum/viewtopic.php?f=2&t=3538

Eli ilmeisesti pahiten -18 ja -19 malleissa mutta ilmeisesti myös jonkun verran uudemmissa.
Ja jotenkin muistelisin että toi kaverin hajonnut olis ollut -17 ja tyyppivika oli jo tuolloin tiedossa.

Vuosimalliin -22 taidettiin sitten päivittää kampuran laakerointia ainakin vauhtipyörän puolella.
 
Viimeksi muokattu:

Tää oli hyvä linkki, ääni kuulostaisikin tulevan vauhtipyörän puolelta. Asiaa sivuten, joskus olin työpaikan puolesta skf:n laakerikoulutuksessa ja kurssin vetäjä kertoi että 90% tapauksista joissa laakeri ei saavuta oletettua käyttöikäänsä on syynä asennusvirhe. En epäile yhtään.

Korjaamokäsikirja sanoo myös tuon että lohko pitää lämmittää uunissa ennen laakerien asennusta. Pitää sorvissa pyöräyttää asennustyökalu ja laakeri pakkasen kautta paikalleen kun sen aika on.
 
Pikkusen ehti jo alottaan, ihan kevyen tuntoisesti pyörii kone mutta välystä tuntuu tuossa vauhtipyörän puoleisessa laakerissa. Tässäkin oli kopan sisäpuolella jotain paskatöhkää ihmeen paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Toista kertaa takaiskarin sylinteriputken pinnoitus sanonut moikka @ 178 tuntia. Edellisestä vaihdosta 100 tuntia ja toinen iskarihuolto kyseiselle välille.

Nyt menee paikkaan TTM:n teettämä, jossa pinnoite reilu tuplat verrattuna alkuperäiseen kymmeneen myyhyn.

Höntsääjillehän vois tehdä teräksestä ikuisia versioita? Paha, ku mäntä alkaa syödä alua iskarin sisällä.

480 RR MY19
 
Kaverille oli TTM:llä teetetty joku teräksinen osa sinne kun oli pinnoitus kadonnut.

Itse viemässä alustaa ensi viikolla huoltoon, saa nähdä miten käy. Viimeisestä huollosta oli aikaa jo ostaessa ja mä oon vaan ajellut kokoko talven:paikallatuulee:

Ei se nyt mitenkään tahmealta ole tuntunut niin ehkä ei ole isoja vikoja.
 






Aukesihan se viimein, perkeleen tiukassa oli kyllä, erikoistyökalu piti tekaista vauhtipyörän puolelle että sai vedettyä erilleen. Kuten kuvasta näkyy, laakeri jäi kiinni kampiakseliin, siksi tieten harasi vastaan nii lujasti. Dremelöin huomena irti. Kiertokanki näyttäis olevan aivan ok, päittäisvälys 0,5mm. Olihan tässä tuuriakin matkassa ettei nuo laakerinpitimen palaset paskoneet sylinteri/mäntä-osastoa.

Mutta sitten, arvon raati, nyt sais heittää mielipiteitä mikä nuo laakerit on tuohon kuntoon saattanut?
 
Viimeksi muokattu:
En uskalla arvailla vauriomekanismiä mutta kerta auki on ja materiaalia on laakereista lähtenyt, vaihdattaisin kiertarin samassa rempassa. Jos siellä on yksi rokonen laakeripinnassa irtomujun jäljiltä, tympii kohtuudella aukoa uudelleen 50h päästä.
 
En uskalla arvailla vauriomekanismiä mutta kerta auki on ja materiaalia on laakereista lähtenyt, vaihdattaisin kiertarin samassa rempassa. Jos siellä on yksi rokonen laakeripinnassa irtomujun jäljiltä, tympii kohtuudella aukoa uudelleen 50h päästä.

Hyvä vinkki, täytyy se tosiaan nyt samalla uusia sekin. Ei nämä moottoriavajaiset niin suurta nautintoa ole, että joka välissä huvittais touhuta, mieluumin ajais :D
 
Uudemmissa Betoissa (22-) näyttäisi olevan tuo vauhtipyörän puoleinen laakeri vaihtunut rullalaakeriksi, koko sama 30x62x16 mitä tämä vanha kuulalaakerikin. Uusi laakeri on NJ206 ET2XCS46. Tämän kun heitin googleen niin huomasin että aika laajalti käytetty mm. KTM-konsernin vehkeissä. Taidan heittää tuommosen paikalleen.
 
Aikansa se otti helvetillisten työkiireiden vuoksi, mutta tuossa reilu viikko sitten sain betan kasaan. Kampiakselin laakerointiin tein tuon -23 vuosimallin päivityksen. Nyt pari tuntia ajettu.
 
En tiedä hukkuuko tänne, mutta seuraavanlainen parannusmodi:

4t RR-mallien OEM jännitteensäädin mallia SH640KA on aika susi. Jättää latauksen puolelle toivomisen varaa.

Melko suora parannus on MOSFET CARR4415. Reikäjako on sama, liitin menee muuntelematta, mutta kiinnitysreikiä joutuu kairaamaan vähän isommaksi, jotta rungon kiinnitysnastat tulevat läpi.

Alla mittauksia akun navoilta. Valo on Visor Headlightsin LED-umpio.

OEM
Ilman valoja ja kahvalämppäreitä: 13,6
Ilman kahvalämppäreitä: 13,3
Kaikki päällä: 13,1

Mosfet
Ilman valoja ja kahvalämppäreitä: 14,1
Ilman kahvalämppäreitä: 14,0
Kaikki päällä: 13,7
 
Back
Ylös