• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Biltema MP-varusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rantze
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mahdollisesti, joku camohousunen kaveri siin oli, oisin moikannutkin, mut olikohan puhelimes tms.
Oli siel jonkun verran hypistelijöitä MP-"osastolla" kuormaverkkokin jäi muuten mukaan, vaikken tiiä tuleeko ikinä käytettyä.

Onkos kukaan testannut Bilteman sivulaukkuja? Tarkoituksena ois heittää pari-kolme reissua kesässä välillä Tampere-Savonlinna (370 km) ja pitäis saada vähän kamoja mukaan. Ei nuo pahanhintaiset ole, mutta ei varmaan kovin laadukkaatkaan. Mutta tarkoitushan onkin vain, että tavarat pysyy laukkujen sisällä ja laukut pyörän kyydissä
smile_org.gif
Oon käynyt niitä kerran kattomassakin ja laukkujen avaussysteemi on ehkä kieroin mitä voi olla, mutta eipähän ole tarvetta kesken reissun niitä paljoa aukoakaan.

Pakko niitä on kyllä päästä kokeilemaan pyörään ennen ostoa, jotta näkee sopiiko.

Kävin ostamassa Biltemasta kengät ja ihan toimiviltahan nuo tuntuvat. Kokeilin ensin kalliimpiakin, mutta eivät tuntuneet jalassa yhtään paremmilta.
Mitä tulee suojuksiin, uskallan väittää, että paremmin nämä uudet halpiskengät suojaavat kuin tähän saakka käytössä olleet - 18 vuotta sitten ostetut - kengät.

Eilen hain bilteman kengät ja hyvin noi sopii ainakin minun jalkaan. Ehkä voisi hieman kireempi olla pohkeen kohdalta mutta ihan ok. Vettäkin piti niinkun lupasi kun pidin tiskialtaassa minuutin verran
smile_org.gif

Mitään kovin ihmeellisiä tukirakenteita noissa ei ole mutta onpahan helppo pykältää vaihteita ja kävellä. Ja ei muuten hiosta ollenkaan eikä kerää hajua mikä on iso plussa mun hikijaloille. Tosin kokeillut vasta noin 6h tienpäällä,m mutta yleensä mun kengät rupee haisemaan jo 10min päästä
smile_org.gif

yhteenvetona:
+ kestää veden
+ mukavat jalassa
+ ei hiosta
+ "helppokäyttöset"
+ vetoketku ja tarra "tuntuu" kestäviltä
- ei tunnu suojaavilta. ei suojaa nilkan vääntymiseltä ollenkaan.
- ei hyvä rimppakintuille, kenellä pieni pohje.
- rumat

pari kuvaa:
http://img157.imageshack.us/img157/9479/img0279wa9.jpg
http://img115.imageshack.us/img115/6162/img0280cm1.jpg
http://img356.imageshack.us/img356/2435/img0281mw5.jpg

Samalla linjalla kuin ekes; oltiin (minä ja avovaimo) allrightissa ja bikeworldissa kokeilemassa erilaisia saappaita, hintaluokassa 150-300€.. siis reippaasti yli budjetin. Sitten mentiin biltemaan, kokeilin just noi katusaappaat ja yllättävän mukavat minun jaloille. Ja vaikkei suojia olekaan, niin ainakin paremmat kun ennen käyttämänäni lenkkarit.

*Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa*... mutta kyllä mun mielestä kipuraja on jo reippaasti ylitetty jos maksaisi saappaista melkein 300€ kun mopo ei maksanyt kun puolitoista tonnia.

Bilteman saappailla minäkin olen huristellut vajan toistatuhatta kilometriä. Ei voi valittaa. Jalat on pysyneet kuivina, lämpiminä ja hiettöminä.

*Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa*... mutta kyllä mun mielestä kipuraja on jo reippaasti ylitetty jos maksaisi saappaista melkein 300€ kun mopo ei maksanyt kun puolitoista tonnia.
niin, mihin sen rahan sitten sijoittaa, hyvät varusteet on kuin vakuutus, hinta tuntuu kovalta kun varusteille ole käyttöä mutta kun tosipaikka tulee niin silloin jää nähtäväksi kannattiko säästää euroja tässäkohtaan.

Toinen kommentti, miksi niille tyttöystäville pitää aina hommata huonot ja halvat kamat? Jos pitää säästää, niin eikös se ole niin päin että kuski vaikka ajaa tuulipuvussa ja sille takapenkkiläiselle laitetaan parhaat vetimet päälle mitä löytyy, jos kosahtaa niin yhtä kipeätä se ottaa takapenkkiläisellekin. Varmaan vauhti ja tarkkaavaisuus säätyy sitten tuulipuvun lepatuksen mukaan....

Bilteman talvihanskat eivät ainakaan toimineet minulla. Eli NÄMÄ kehottaisin jättämään kauppaan. Kämmenpuolen materiaali on julmetun paksua, joten kahva jää "kauas" ja siten tuppea täytyy puristaa pelkillä sormen kärjillä. Koska hanskojen materiaali on ihmeellisen liukasta nahantapaista, kramppasivat minulta oikean käden sormet n. 10km matkalla. Ainut pitävä kohta hanskoissa on tuo etusormen liipasin. Sillä on lysti vääntää kaasua. Pitkäsormiset humanoidit saattavat näillä hanskoilla pärjätä.

Tavarapaksissa kulkee mukana renkaan paikkausvaahto ja kuormaverkko. Lisäksi käytän Bilteman ketjusprayta, joka tuntuu olevan oikein hyvää värkkiä. 1/4" kumikahvainen pikkuräikkä,liuta irtohylsyjä, pari niveltä ja jatkovartta on toiminut oikein hyvin. Osa tavarasta siis ainakin toimii.

Toinen kommentti, miksi niille tyttöystäville pitää aina hommata huonot ja halvat kamat? Jos pitää säästää, niin eikös se ole niin  päin että kuski vaikka ajaa tuulipuvussa ja sille takapenkkiläiselle laitetaan parhaat vetimet päälle mitä löytyy, jos kosahtaa niin yhtä kipeätä se ottaa takapenkkiläisellekin. Varmaan vauhti ja tarkkaavaisuus säätyy sitten tuulipuvun lepatuksen mukaan....
Miten niin huonot? Jos kyytiläiselle pitää esimerkiksi hommata kypärä, kannattaako sijoittaa 600e kun 200e saa yhtä turvallisen kypärän? Sen yli aletaan mennä erilaisten mukavuustekijöiden perässä... näin karkeasti ottaen. Jos kyytiläinen on mukana 2-10 kertaa vuodessa niin kannattaako niihin mukavuustekijöihin sijoittaa niin paljon? Jos taas kyytiläinen on mukana todella usein, toki järkevää niihin mukavuustekijöihinkin silloin panostaa.

Tai jos budjetti on kokovarustukselle vaikka 600e, niin kannattaako se sijoittaa kokonaan kypärään vai olisiko turvallisempi hajauttaa kaikkiin varusteisiin? Esim. jos vaan ei yksinkertaisesti ole rahaa laittaa kyytiläisen varusteisiin, joka mahdollisesti on kuitenkin vain satunnaisesti kyydissä. Eikö ole parempi halvemmat mp-varusteet kuin tosi-kestävä haltin mikrokuitupuku ja Selma-tädin vanhat buutsit?

Ihan yleistä pohdintaa vaan. Toki jos on varaa, niin eiku vaan sitä kalleinta 1-osaista nahkapukua takapenkkiläisellekin. En ole kyllä muuten ikinä nähnyt kokonahkaa takapenkkiläisellä
smile_org.gif

ps. toistaiseksi kyydissä ei ole ollut kuin motoristikaveri jolla loogisesti omat varusteet, mutta ehkä sit ens kesänä...

Ei kai mopon ja varusteiden hinnan pidä mitenkään korreloida toisiaan? Itse ajan mielummin vanhalla mopolla ja hyvillä varusteille kuin toisin päin.No nämä nyt ovat kyllä ihan henkilökohtaisia arvotuksia. Joskus taannoin oli melko hupaa nähdä, kun kokkareilla motoristi lappasi pesusoikolla vettä ulos n. 150mk:n teltastaan ja vieressä nökötti +100t mopo  
tounge.gif

062802moto_prv.gif

OT: Mulla on 3000e mopo ja 1500+e varusteet.. jos pelkät ajovarusteet lasketaan ;) Seuraavaksi voisi sitten sijoittaa kalliimpaan mopoon

Bilteman kypäristä se avopotta on muovia, mutta umpikypärä ja crossikypärä ovat lasikuitua.
Tuo umpikypärä on varmaan turvallisempi valinta kyytiläiselle kuin avokypärä.
Ja jos budjettihintaluokan kypärä täytyy saada niin ennemmin laittaisin päähäni tuon Bilteman lasikuitupotan kuin jonkun muun halvan muovipotan.

Itse asiassa ostin tuon crossi kypärän metsäsurautteluja varten ja luulen että se on siihen käyttään täysin sopiva. Viimeistely tuossa kypärässä ei ole ihan priimaa eikä tuuletus aukoissa ole säätimiä.
Mutta tärkein eli istuvuus mun päähän oli hyvä. Ja tuossa ainakaan ei ole eri kokoja tehty pehmusteiden paksuuksia vaihtelemalla. Joten odotettavissa olisi että istuvuus pysyisi hyvänä pidempään kuin jossain muussa haplakypärässä jossa istuvuutta on tehty paksuilla pehmusteilla.

Tuosta umpikypärästä en osaa sanoa mitään kun en sitä ole kokeillut.

Vertailun vuoksi: Radalla ja kadulla luotan edelleenkin Arain kypärää. Edellinen Arai suojasi loistavasti highsiden jälkeisen ilmalennon alastulossa.
Kadulla ajellessa arvostan kypärässä hiljaisuutta, mukavuutta, visiirintiiviyttä ja huurtumisen estoa.

Rahallahan sitä saa sellaisen kypärän kun tuntee tarvitsevansa.
Muistakaa vaan ostaa tarpeeksi tiukasti istuva minkä kypärän sitten ostattekin.

Ei kai mopon ja varusteiden hinnan pidä mitenkään korreloida toisiaan? Itse ajan mielummin vanhalla mopolla ja hyvillä varusteille kuin toisin päin.No nämä nyt ovat kyllä ihan henkilökohtaisia arvotuksia. Joskus taannoin oli melko hupaa nähdä, kun kokkareilla motoristi lappasi pesusoikolla vettä ulos n. 150mk:n teltastaan ja vieressä nökötti +100t mopo
tounge.gif
062802moto_prv.gif
Itse pitäisin kyllä jokseenkin hassuna kuskia,mikä kulkisi 300€ pyörällä 1500€ kamoissa. Mutta en silti tuosta mitään numeroa tekisi. Kukin taplaa tyylillään. Itsekin haen varusteista mukavuutta.
Itse olen todennut halvan 60€ (honkkarin?) avattavan kypärän huomattavasti hiljasemmaksi ja mukavammaksi,kuin schubertin 300€ vastaavan tuotoksen. Tietysti asetan mukavuuden turvallisuuden edelle.
biggrin.gif

Pitänee vielä tarkentaa, että tuo viimeinen kommenti koski just eniten niitä saappaita, kun en löytänyt edullisia ja sopivia jalkineita "-50% outlet-koreista". Ja lenkkareilla en mielelläni aja, joten oli pakko valita otanko biltemasaappaita tai 200€ saappaita.

Näin nopeasti laskettu niin meidän molempien varusteet ovat maksaneet n. 800€. Suurin osa on kuitenkin ostettu kun on ollut reilut alennukset, yhtä nopeasti laskettu niin normaalihintaisina varustus olisi ollut n. 1500€.

Pointtina se, että ellei ole kovin kiire saada releet hankittuna, niin minä ainakin suosin/ostan mielummin tunnettuja merkkejä kuin bilteman kamoja. Ajotakkini maksoi 80€ mp-messuilla, myyjä vakuutteli että ovh on yli 200 enkä tietysti uskonut häntä, sehän oli myyntipuhetta. Kun tultiin kotiin tarkistin netistä takkini ovh:n ja sehän oli 240€... positiivinen yllätys.

Monet aloittelijat eivät varmaan ole tietoisia siitä että laatuakin voi joskus saada halvalla, minä en ainakaan tiennyt ennen kun ruvesimme vähän kiertelemään kauppoja.

Hinta ok ja laatu mitä sitten lieneekin...vai...?
En itse vielä ole uskaltanut moisia ostaa....  
wink.gif

Jos tarkoitat sen, että ostan alennuksella, niin en toki uskalla sanoa sataprosenttisesti millainen laatu on. Kyseessä kuitenkin tunnettuja merkkejä kuten mp-asu ja agv. Laatu kuitenkin täysin sama kun jos olisin ostanut tuote joko 100& hinnalla tai -50% hinnalla.

Hain Bilhelveten potan jo kuukausi sitten, enkä ole vieläkään kuollut. Nimim. Yliluonnollistako?

Back