Bläkkärin nokkaketjun...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petsku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Petsku

New member
Minkä takia manuaali käskee varmistamaan...

"käännä kiristimen nostaja täysin myötäpäivään ja varmista se käyttämällä erikoistyökalua(stopper tool)"

Eiks se muka tule pois ihan ottamalla, lentääkö jousi johonkin jos ei oo tuota työkalua ?

Nm: pientä rällätystä 4000rpm
 
Helpompi ottaa pois tuo kapine kun sen ruuvaa kasaan ja ei sitä saa paikalleen laitettua pitkänä. Löysää kiinnitys pultit ja sen jälkeen kierrä pienellä ruuvarilla jousikasaan ja pidä ruuvarilla se kasassa ja irroita kiinnitys pultit käsin. Vedä kiristin ulos. kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tosin kannattanee laskea jousi kasatessa varovasti löysäksi ettei mene ketju liian kireälle.

Haynesin manuaalissa on mittakuva tuosta työkalusta

Noin sen ainakin itse tein ja mopo toimii vieläkin.....

062802moto_prv.gif
 
Helpompi ottaa pois tuo kapine kun sen ruuvaa kasaan ja ei sitä saa paikalleen laitettua pitkänä. Löysää kiinnitys pultit ja sen jälkeen kierrä pienellä ruuvarilla jousikasaan ja pidä ruuvarilla se kasassa ja irroita kiinnitys pultit käsin. Vedä kiristin ulos. kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tosin kannattanee laskea jousi kasatessa varovasti löysäksi ettei mene ketju liian kireälle.

Haynesin manuaalissa on mittakuva tuosta työkalusta

Noin sen ainakin itse tein ja mopo toimii vieläkin.....

062802moto_prv.gif
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, vaihto ei vielä aiheellinen, mutta tohon jousihommaan ei siis väännetä mitään esijännitystä tolla ihmetyökalulla?
Ja jousiko sitten vaan painaa siellä ihan omalla voimallaan, onko spesiaalityökalun tarkotus vaan vetää jousi kasaan että saa pois ja paikalleen helpommin? Entäs kumpaan suuntaan ruuvia käännetään että jousen saa kasaan?

Ei kiinnostas ton operaation mikä kuitenkin joskus edessä viedä pyörää taas "huoltoon" merkkiliikkeeseen kun on vaan pelkkiä huonoja kokemuksia niiden rusnailuista  
confused_orig.gif
 
Niin hahmottais tietty paremmin asian kun olis uusi varaosa tossa vieressä, mutta kysellään nyt kumminkin
wink.gif
 
Tuotani...saako tyhmä kysyä?
Hankin tuommosten mopedin itekkin viikko takaperin, ja välittömästi varasin ajan kiristimen vaihtoon.

Operaation kulku:
1. Vanha kiristin irti(kaksi kuusiokoloruuvia)
2. Uusi paikalleen(uudet ruuvit)
3. Siitä uuden päästä nykästään joku sokka irti, joka vapauttaa jousen.
4. Ruuvataan siihen sokan tilalle tulppa.

Homman kokonaiskesto noin 10 minuuttia. Puhutaanko nyt eri asiasta vai jäikö minulta nuo erikoistyökalut vain huomaamatta?
 
Tuotani...saako tyhmä kysyä?
Hankin tuommosten mopedin itekkin viikko takaperin, ja välittömästi varasin ajan kiristimen vaihtoon.

Operaation kulku:
1. Vanha kiristin irti(kaksi kuusiokoloruuvia)
2. Uusi paikalleen(uudet ruuvit)
3. Siitä uuden päästä nykästään joku sokka irti, joka vapauttaa jousen.
4. Ruuvataan siihen sokan tilalle tulppa.

Homman kokonaiskesto noin 10 minuuttia. Puhutaanko nyt eri asiasta vai jäikö minulta nuo erikoistyökalut vain huomaamatta?
Uudessa kiristimessä lienee sokalla varmistettu tuo jousen pysyminen kasassa. Ruuvari ajaa saman asian kuin tuo sokka.

Laitos kiristyy jousen avulla mutta ei mene kasaanpäin muuta kuin ruuvaamalla.
 
Totas noin...

Tuli yksi juttu vain mieleen joka kannattaa varmistaa. XX:ään en ole vaihtanut tuota kiristintä muttamutta... Mulla on itselläni busa. Siinä on ilmeisesti samantyyppinen kiristäjän patruuna kuin tossa bläkärissä.

Ainakin busan kohdalla on vaarana nokkaketjun hyppääminen nokkapyörien hampailla kiristintä irroitettaessa. Kun moottori on topissa, joku venttiili on aina enemmän tai vähemmän auki ja painaa nokka-akselin jotakin nenää. Nyt kun löysää ja ottaa kiristäjän pois, ketjuun tulee niin paljon väljää että hampaalla hyppääminen on mahdollista. Nyt jos akseli on stopannut otolliseen kohtaan, jokin venttiili painaa jotakin nenää sopivasti, se saa aikaan akselin pyörähtämisen. Tämä tapahtuu niin nopeasti että sitä ei yleensä ehdi mitenkään huomata, saattaa kuulua vaimea "kliks" ja se on siinä.

Näin ei aina tapahdu, riippuu tuosta pysähdysasennosta mutta jokusia on tapahtunut. Kun kone on laitettu käyntiin niin on ihmetelty kun tehot on hävinnyt ja käynti on vaikeaa. Näissä tapauksissa männät ei ole osuneet venoihin mutta sekin on mahdollista.

Eli ainakin kun bussiin vaihtaa tuota kiristäjää, venttiilikoppa on syytä ottaa auki ja lukita ketjut nokkapyöriin vaikka nippusiteellä.

Sillä vain kirjoittelin että tämä kandee selvittää ennen kuin irroittaa tuota vanhaa vitjankiristintä.
 
Back
Ylös