Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tietämätön kun olen, aloitan uuden aiheen ja kysyn: mikä tuo on, mitä tekee ja miten eroaa shifteristä ?
http://www.bikehps.com/cabs/
Taitaa MotoGP vehkeet olla toistaiseksi ainoita mopoja, joita pykältävät ilman kytkintä. Sekin tuli vasta ihan viime kausina.
http://www.bikehps.com/cabs/
Taitaa MotoGP vehkeet olla toistaiseksi ainoita mopoja, joita pykältävät ilman kytkintä. Sekin tuli vasta ihan viime kausina.
Toi CABS on ollut jo pidempään tarjolla ja aktivoituu kytkimestä, mutta pääosin taitavat toimia shifterin anturin avulla.
Bemarihan toi uusiin malleihin molempiin suuntiin toimivan shifterin, jonka voi laittaa myös vanhempiin S1000RR:iin. Tekniikasta en tiedä tarkemmin, mutta WSBK-peruja tuo on.
nissanilla on jossain urheiluautoissa tommonen, onhan se järkevä, koska alasvaihdon mokat ei kuormita voimalinjaa eikä kytkintä. Niissä on vaan mielestäni semmoinen, että ei se sitä vaan blippaa, vaan se tietää nopeuserot ja mätsää ne täydellisesti vaihtoi sitten minkä vaihteen tahansa.
tuommoisenhan voisi itsekkin rakentaa....vaikka vaihtas kytkimellä, niin helpottaisihan se kun ei tarvitse kaasua blippailla.
Motogp:n kärkimopoissa taitaa olla nykysin vaihteisto, jonka mekaniikka sallii vaihdot ylös ja alas ilman shifteriä tai blipperiä. Toki alasvaihdoissa toi blippaus joko kuskin tai automatiikan toimesta pehmentää huomattavasti.
Motogp-pyörissä, Honda ja Yamaha, on ollut jo pari kautta ns.seamless-vaihteistot joita voisi kansantajuisesti kutsua kaksoiskytkentä-vaihteistoiksi. Toimintaperiaate on lähellä VW-konsernin autoista tuttua.
Näin on ja Hondallahan toi oli ekana käytössä. En oo ihan varma onko nuo zeroshiftin suunnittelua vai tehtaiden omaa työtä. Ideahan noissa on se, että kaksiosaisen kytkentärenkaan ansiosta voidaan kytkeä kaksi vaihdetta yhtä aikaa päälle ja pyörimisnopeusero potkasee edellisen vaihteen pois päältä vasta kun momentti alkaa siirtymään seuraavan vaihteen läpi. Käytännössä teho siis saadaan siirrettyä laatikon läpi ilman katkoja myös vaihtotilanteessa.
Tuon tyylisiä viritelmiä on ollut kiihdyttelypuolella käytössä jo pitkään, mutta niissä on ollut omat rajoitteensa. Esimerkiksi sellainen pikku juttu, että moottorijarrutus millä tahansa paitsi suurimmalla vaihteella särkee vaihteistonVilkaisin pikaisesti Zeroshiftin sivuja, mutta en vielä löytänyt oikein kunnollista selostusta toiminnasta, esim. tapahtuuko tuo kytkentätapahtuma täysin mekaanisesti vai tarvitseeko se jotain elektronista ohjausta.
Edit: No niin, löytyi kohtuullisen havainnollinen selvitys: http://www.zeroshift.com/assets/pdf/Seamless AMT Offers Efficient Alternative To CVT.pdf
Eli ilmeisesti itse kytkentätapahtuma on täysin mekaaninen. Mielenkiintoinen konsepti.
Joo, tuon hienous on juuri tuossa, että se on täysin mekaaninen ratkaisu eikä vaadi ECUa väliin härväämään. Tuolla oli vielä pari vuotta sitten ihan kunnollinen esittelyvideokin tuon toiminnasta, mutta se on poistunut sekä youtubesta, että noiden omilta nettisivuilta. Ilmeisesti oli liian helppo kopioida idea sen videon perusteella.
Joo, tuon hienous on juuri tuossa, että se on täysin mekaaninen ratkaisu eikä vaadi ECUa väliin härväämään. Tuolla oli vielä pari vuotta sitten ihan kunnollinen esittelyvideokin tuon toiminnasta, mutta se on poistunut sekä youtubesta, että noiden omilta nettisivuilta. Ilmeisesti oli liian helppo kopioida idea sen videon perusteella.
Paitsi että tuossa pdf:ssä nimenomaan sanotaan että vaihtohetkellä laatikon läpi kulkevan vääntövoiman katkaisusta huolehtii ECU ja automaattikytkin.
"Synchronisation is aided externally with the assistance of torque intervention performed by the engine control unit and an automated single plate dry clutch (standard equipment in an AMT)."
Veikkaanpa että ongelmana tuossa toiminnassa ilman ECUn väliintuloa ei niinkään ole tuon itse vaihdesysteemin toiminta vaan vastaan tulee ihan mekaaninen kestävyys. Jos momenttia ei katkaista niin on nimittäin melkoinen jysäys tuupata kuorma päällä isompaa silmään tuommoisessa 240+hv MotoGP pyörässä.