• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Blipperi ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IlDuce
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

IlDuce

New member
Tietämätön kun olen, aloitan uuden aiheen ja kysyn: mikä tuo on, mitä tekee ja miten eroaa shifteristä ?
 
Tietämätön kun olen, aloitan uuden aiheen ja kysyn: mikä tuo on, mitä tekee ja miten eroaa shifteristä ?

Antaa välikaasun kun ilman kytkintä vaihtaa alaspäin. Eli saa "raakana" saa takoa pienempää numeroa, kun shifteri taas syttyä tai ruiskua katkomalla pudottaa kierroksia isompaa pesään latoessa.
 
http://www.bikehps.com/cabs/
Taitaa MotoGP vehkeet olla toistaiseksi ainoita mopoja, joita pykältävät ilman kytkintä. Sekin tuli vasta ihan viime kausina.
Toi CABS on ollut jo pidempään tarjolla ja aktivoituu kytkimestä, mutta pääosin taitavat toimia shifterin anturin avulla.
 
Jäätävän kallis ominaisuus. Ei moponvaihto, mutta varmaan joutuu hankkimaan suurireikäisimmän mahdollisen Termignonin jotta saa tuon blipperin äänet kunnolla kuulumaan.

Parilla kaverilla on M3 CSL:t. Niissä on yhdet parhaimmista imuäänistä mitä livenä olen kuullut. Eritoten pienemmälle vaihtaessa se n 25cm halkaisijaltaan oleva hiilikuituhormi hörähtää välikaasua niin että puntti kastuu.
 
Translogicin Intellishift shifterissä on blipperille ohjaus. Ei muuta kuin tuommonen shifteri ja siltä ohjaus tuolle CABS:lle... Touhutonnin paikka :thumbup:
 
http://www.bikehps.com/cabs/
Taitaa MotoGP vehkeet olla toistaiseksi ainoita mopoja, joita pykältävät ilman kytkintä. Sekin tuli vasta ihan viime kausina.
Toi CABS on ollut jo pidempään tarjolla ja aktivoituu kytkimestä, mutta pääosin taitavat toimia shifterin anturin avulla.

Motogp:n kärkimopoissa taitaa olla nykysin vaihteisto, jonka mekaniikka sallii vaihdot ylös ja alas ilman shifteriä tai blipperiä. Toki alasvaihdoissa toi blippaus joko kuskin tai automatiikan toimesta pehmentää huomattavasti.
 
Bemarihan toi uusiin malleihin molempiin suuntiin toimivan shifterin, jonka voi laittaa myös vanhempiin S1000RR:iin. Tekniikasta en tiedä tarkemmin, mutta WSBK-peruja tuo on.
 
Bemarihan toi uusiin malleihin molempiin suuntiin toimivan shifterin, jonka voi laittaa myös vanhempiin S1000RR:iin. Tekniikasta en tiedä tarkemmin, mutta WSBK-peruja tuo on.

Samoin uudessa Ducati 1299 Panigalessa on molempiin suuntiin toimiva shifteri
 
nissanilla on jossain urheiluautoissa tommonen, onhan se järkevä, koska alasvaihdon mokat ei kuormita voimalinjaa eikä kytkintä. Niissä on vaan mielestäni semmoinen, että ei se sitä vaan blippaa, vaan se tietää nopeuserot ja mätsää ne täydellisesti vaihtoi sitten minkä vaihteen tahansa.

tuommoisenhan voisi itsekkin rakentaa....vaikka vaihtas kytkimellä, niin helpottaisihan se kun ei tarvitse kaasua blippailla.
 
nissanilla on jossain urheiluautoissa tommonen, onhan se järkevä, koska alasvaihdon mokat ei kuormita voimalinjaa eikä kytkintä. Niissä on vaan mielestäni semmoinen, että ei se sitä vaan blippaa, vaan se tietää nopeuserot ja mätsää ne täydellisesti vaihtoi sitten minkä vaihteen tahansa.

tuommoisenhan voisi itsekkin rakentaa....vaikka vaihtas kytkimellä, niin helpottaisihan se kun ei tarvitse kaasua blippailla.

Porschella on myös manuaaliaskeissa. Kaksoiskytkin- ja automaattilaatikoissahan vastaavia on ollut pidempään.
 
Motogp:n kärkimopoissa taitaa olla nykysin vaihteisto, jonka mekaniikka sallii vaihdot ylös ja alas ilman shifteriä tai blipperiä. Toki alasvaihdoissa toi blippaus joko kuskin tai automatiikan toimesta pehmentää huomattavasti.

Motogp-pyörissä, Honda ja Yamaha, on ollut jo pari kautta ns.seamless-vaihteistot joita voisi kansantajuisesti kutsua kaksoiskytkentä-vaihteistoiksi. Toimintaperiaate on lähellä VW-konsernin autoista tuttua.
 
Motogp-pyörissä, Honda ja Yamaha, on ollut jo pari kautta ns.seamless-vaihteistot joita voisi kansantajuisesti kutsua kaksoiskytkentä-vaihteistoiksi. Toimintaperiaate on lähellä VW-konsernin autoista tuttua.

Näin on ja Hondallahan toi oli ekana käytössä. En oo ihan varma onko nuo zeroshiftin suunnittelua vai tehtaiden omaa työtä. Ideahan noissa on se, että kaksiosaisen kytkentärenkaan ansiosta voidaan kytkeä kaksi vaihdetta yhtä aikaa päälle ja pyörimisnopeusero potkasee edellisen vaihteen pois päältä vasta kun momentti alkaa siirtymään seuraavan vaihteen läpi. Käytännössä teho siis saadaan siirrettyä laatikon läpi ilman katkoja myös vaihtotilanteessa.

Edit. Volkkarin vaihteistot on mun mielestä kahden kytkimen vaihteistoja, joissa nopea vaihto saadaan aikaseksi välittämällä teho eri kytkimen läpi kun taas seamless-vaihteistossa on vain yksi kytkin, kuten normaalissa vaihteistossakin. Ero normaaliine sekventtiaalivaihteistoon on siis hammasrattaiden kytkentätavassa.
 
Näin on ja Hondallahan toi oli ekana käytössä. En oo ihan varma onko nuo zeroshiftin suunnittelua vai tehtaiden omaa työtä. Ideahan noissa on se, että kaksiosaisen kytkentärenkaan ansiosta voidaan kytkeä kaksi vaihdetta yhtä aikaa päälle ja pyörimisnopeusero potkasee edellisen vaihteen pois päältä vasta kun momentti alkaa siirtymään seuraavan vaihteen läpi. Käytännössä teho siis saadaan siirrettyä laatikon läpi ilman katkoja myös vaihtotilanteessa.

Tuon tyylisiä viritelmiä on ollut kiihdyttelypuolella käytössä jo pitkään, mutta niissä on ollut omat rajoitteensa. Esimerkiksi sellainen pikku juttu, että moottorijarrutus millä tahansa paitsi suurimmalla vaihteella särkee vaihteiston :D Vilkaisin pikaisesti Zeroshiftin sivuja, mutta en vielä löytänyt oikein kunnollista selostusta toiminnasta, esim. tapahtuuko tuo kytkentätapahtuma täysin mekaanisesti vai tarvitseeko se jotain elektronista ohjausta.

Edit: No niin, löytyi kohtuullisen havainnollinen selvitys: http://www.zeroshift.com/assets/pdf/Seamless AMT Offers Efficient Alternative To CVT.pdf
Eli ilmeisesti itse kytkentätapahtuma on täysin mekaaninen. Mielenkiintoinen konsepti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon tyylisiä viritelmiä on ollut kiihdyttelypuolella käytössä jo pitkään, mutta niissä on ollut omat rajoitteensa. Esimerkiksi sellainen pikku juttu, että moottorijarrutus millä tahansa paitsi suurimmalla vaihteella särkee vaihteiston :D Vilkaisin pikaisesti Zeroshiftin sivuja, mutta en vielä löytänyt oikein kunnollista selostusta toiminnasta, esim. tapahtuuko tuo kytkentätapahtuma täysin mekaanisesti vai tarvitseeko se jotain elektronista ohjausta.

Edit: No niin, löytyi kohtuullisen havainnollinen selvitys: http://www.zeroshift.com/assets/pdf/Seamless AMT Offers Efficient Alternative To CVT.pdf
Eli ilmeisesti itse kytkentätapahtuma on täysin mekaaninen. Mielenkiintoinen konsepti.

Joo, tuon hienous on juuri tuossa, että se on täysin mekaaninen ratkaisu eikä vaadi ECUa väliin härväämään. Tuolla oli vielä pari vuotta sitten ihan kunnollinen esittelyvideokin tuon toiminnasta, mutta se on poistunut sekä youtubesta, että noiden omilta nettisivuilta. Ilmeisesti oli liian helppo kopioida idea sen videon perusteella.
 
Joo, tuon hienous on juuri tuossa, että se on täysin mekaaninen ratkaisu eikä vaadi ECUa väliin härväämään. Tuolla oli vielä pari vuotta sitten ihan kunnollinen esittelyvideokin tuon toiminnasta, mutta se on poistunut sekä youtubesta, että noiden omilta nettisivuilta. Ilmeisesti oli liian helppo kopioida idea sen videon perusteella.

Paitsi että tuossa pdf:ssä nimenomaan sanotaan että vaihtohetkellä laatikon läpi kulkevan vääntövoiman katkaisusta huolehtii ECU ja automaattikytkin.

"Synchronisation is aided externally with the assistance of torque intervention performed by the engine control unit and an automated single plate dry clutch (standard equipment in an AMT)."
 
Paitsi että tuossa pdf:ssä nimenomaan sanotaan että vaihtohetkellä laatikon läpi kulkevan vääntövoiman katkaisusta huolehtii ECU ja automaattikytkin.

"Synchronisation is aided externally with the assistance of torque intervention performed by the engine control unit and an automated single plate dry clutch (standard equipment in an AMT)."

Sit toi on joku eri systeemi. Tuo zeroshift tekee montaa erinäköstä lootaa. Se mikä on motogp laitteissa ja formuloissa ei vaadi momentin katkasua ainakaan ylöspäin vaihtaessa.

Edit. Tai sitten se parin vuoden takasen proton toteutus ei oo onnistunu ilman ECU:n avustusta.
 
Veikkaanpa että ongelmana tuossa toiminnassa ilman ECUn väliintuloa ei niinkään ole tuon itse vaihdesysteemin toiminta vaan vastaan tulee ihan mekaaninen kestävyys. Jos momenttia ei katkaista niin on nimittäin melkoinen jysäys tuupata kuorma päällä isompaa silmään tuommoisessa 240+hv MotoGP pyörässä.
 
Veikkaanpa että ongelmana tuossa toiminnassa ilman ECUn väliintuloa ei niinkään ole tuon itse vaihdesysteemin toiminta vaan vastaan tulee ihan mekaaninen kestävyys. Jos momenttia ei katkaista niin on nimittäin melkoinen jysäys tuupata kuorma päällä isompaa silmään tuommoisessa 240+hv MotoGP pyörässä.

Toi kaksosanen kytkentäkehä periaatteessa estää sen kovan jysäyksen. Isompi vaihde kytketään kun sen rattaan läpi menee nolla momentti ja kun momentti alkaa välittyä isomman vaihteen kautta, potkasee pyörimisnopeusero edellisen pykälän pois päältä. Aika tarkka mitotuksesta, mutta käytännössä tuossa on hetken aikaa 2 vaihdetta päällä yhtä aikaa.
 
Back
Ylös