• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bluetooth Handsfreet 2nd Gen.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AimoPamaus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kukaan saanu Q2:sta ja Midland 445BT:tä toimimaan keskenään vox:lla ?
Mulla sulkee linjan tuon pmr:n vox asetuksen mukaan.
Aukee kun huutaa sinne ihan helvetisti, eli oikein sopiva jos käyttää avopottaa  
mad.gif

Ptt:llä toimii, mutta taas tulee niitä PIUHOJA.
Q2:n voxia ei kai säädetä ilman tinakolvia, jolloin taas takuu raukee.
Voi kyllä ihmiset katsoa pitkään jos hirveesti rupeaa huuteleen,kun ajelee pyörllä  
biggrin.gif

mad.gif

Q2 vox ei voi toimia 445BT kanssa, käytännössäkin mahdotonta. Q2 ja 445BT välinen linja pitää olla koko ajan auki jotta kuullaan mitä radiopuhelin liikenteessä tapahtuu.

Radiopuhelimen oma vox ei toimi järkevästi näissä hommissa, teknisesti vaikea toteuttaa. Ainoa järkevä vaihtoehto on PTT painike sarveen.

Camos BTS300 sarjan ja CAMOS BTA laitteen yhdistämällä Cobra MT 975 puhelimeen olemme saaneet lähes järkevällä (parhaalla mahdollisella, mitä on kokeiltu) tavalla woxin toimimaan Cobra puhelimessa. Herkkyys riittää ja kun säädetään portaita PMR voxissa niin saadaan voxi aika tiukalle myös.

mad.gif

Q2 vox ei voi toimia 445BT kanssa, käytännössäkin mahdotonta. Q2 ja 445BT välinen linja pitää olla koko ajan auki jotta kuullaan mitä radiopuhelin liikenteessä tapahtuu.

Radiopuhelimen oma vox ei toimi järkevästi näissä hommissa, teknisesti vaikea toteuttaa. Ainoa järkevä vaihtoehto on PTT painike sarveen.

Camos BTS300 sarjan ja CAMOS BTA laitteen yhdistämällä Cobra MT 975 puhelimeen olemme saaneet lähes järkevällä (parhaalla mahdollisella, mitä on kokeiltu) tavalla woxin toimimaan Cobra puhelimessa. Herkkyys riittää ja kun säädetään portaita PMR voxissa niin saadaan voxi aika tiukalle myös.
Jotain tuollaista arvelin tässä olevankin takana.
Pmr:ät ovat kuitenkin leikkikaluja verrattuna oikeisiin radioihin.
Seuraavaksi pitää kokeilla pelaako Yeasu VX7R tuon Q2:en kanssa.
Pitääkö vielä ostaa toisen merkkinen bt-kypärä systeemi todetakseen niistä jotakin.

Edit: Mitäs muuten tuolla Digimestan sivuilla tästä pmr:stä oikeen lukeekaan ?

Edit: Mitäs muuten tuolla Digimestan sivuilla tästä pmr:stä oikeen lukeekaan ?
Mitä tällä tarkoitit, tätä ei nyt ymmärretty?

Jokatapauksessa tilanne on se että aina radiopuhelin kytkennässä pitää olla Bluetooth linja auki Q2 laitteesta radiopuhelimeen jotta kuullaan radiopuhelin liikenne. Vähän niin kuin langallisessakin versiossa piuhat pitää olla kiinni. Tässä versiossa vain aktiivisena BT yhteys laitteiden välillä. Tämän jälkeen voxin toimivuus riippuu täysin radiopuhelimen voxista ja sen toimivuudesta. Kysymys ei siis ole missään vaiheessa minkään mallin tai merkin kypäräpuhelimen voxista vaan radiopuhelimen voxista... että näin.

Radiopuhelimien voxit vain tuppaavat olemaan allergisia taustamelulle ajaessa, aukeilevat omia aikojaan tai sitten ei ollenkaan.. ei ole vielä tullut vastaan täydellistä.

Edit: korjailtu parilla selventävällä sanalla tekstiä.

Digimestalle,
suora lainaus 445bt:n sivulta:
<Midland 445BT on ensimmäinen sisäisellä Bluetooth-piirillä <varustettu PMR446 radiopuhelin.

<Midland 445BT Bluetooth radipuhelin toimii lupavapailla PMR446 <kanavilla. Käyttö on siis ilmaista. Hyvissä optimaalisissa oloissa <keskustelu onnistuu 3-5 km matkalla. Maaston korkeuserot ja <esteet lyhentävät kantomatkaa.

<Roiskevesisuojattu
<Midland 445BT on roikevesitiivis, joten normaali olesuhteissa <sade ei ole ongelma. Laitetta voidaan käyttää kosteissa <olosuhteissa.

<Midland 445BT PMR-radiopuhelin antaa vapauden kytkeä laite <langattomasti lähes mihin tahansa standardiin Bluetooth <headset tai handsfree laitteeseen. BT445 on erityisesti <suunniteltu moottoripyöräilijöiden ja moottorikelkkailijoiden <käyttöön. Tämä radiopuhelin on myös hyvin sopiva muuhun <työ- ja vapaa-aika käyttöön mm. Motoristit, kelkkailijat, <metsästäjät, paintball ja airsoft harrastajat, turva-alan <työntekijät ym. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

<Midland 445BT radiopuhelimen mukana tulee vesitiivis <tangenttinappi moottoripyörän tai moottorikelkan <ohjaustankoon kiinnitystä varten. Tangenttinapin käyttö ei <kuitenkaan ole välttämätöntä, koska tangentti toimii myös <radiopuhelimessa olevasta napista tai ääniohjauksella (VOX). <Midland 445BT radiopuhelimen ääniohjausta (VOX) ei ole <suunniteltu käytettäväksi moottoripyörien tai moottorikelkkojen <kanssa. Moottorin ääni tai kypärän suhina saattaa avata <ääniohjauksen. Mikään ei kuitenkaan estä ääniohjauksen <käyttöä liikenteessä. Ääniohjauksen herkkyys on säädettävissä.

<Olemme testanneet bluetooth toimintoa seuraavien laitteiden <kanssa: Scala Rider tuotteet toimivat mainiosti yhteen Midland <445BT radiopuhelimen kanssa. Kokeilimme myös Blumax ET-007 <Headsettiä. Headset toimii myös mainiosti 445BT:n kanssa. <Uskomme lähes kaikkien Bluetooth headsettien ja HandsFree <laitteiden toimivuuteen tämän radiopuhelimen kanssa. <Laitteiden parittaminen on helppo ja nopea toimenpide.>>

Eikö tuossa sanota esim, että toimii mainiosti scala rider tuotteiden kanssa, eikä sitten toimikaan.
Johtaako mainoksenne meitä harhaan ?
Tulipa pitkä postaus, mutta ei voi mitään.

Digimestalle,
suora lainaus 445bt:n sivulta:
<Midland 445BT on ensimmäinen sisäisellä Bluetooth-piirillä <varustettu PMR446 radiopuhelin.

<Midland 445BT Bluetooth radipuhelin toimii lupavapailla PMR446 <kanavilla. Käyttö on siis ilmaista. Hyvissä optimaalisissa oloissa <keskustelu onnistuu 3-5 km matkalla. Maaston korkeuserot ja <esteet lyhentävät kantomatkaa.

<Roiskevesisuojattu
<Midland 445BT on roikevesitiivis, joten normaali olesuhteissa <sade ei ole ongelma. Laitetta voidaan käyttää kosteissa <olosuhteissa.

<Midland 445BT PMR-radiopuhelin antaa vapauden kytkeä laite <langattomasti lähes mihin tahansa standardiin Bluetooth <headset tai handsfree laitteeseen. BT445 on erityisesti <suunniteltu moottoripyöräilijöiden ja moottorikelkkailijoiden <käyttöön. Tämä radiopuhelin on myös hyvin sopiva muuhun <työ- ja vapaa-aika käyttöön mm. Motoristit, kelkkailijat, <metsästäjät, paintball ja airsoft harrastajat, turva-alan <työntekijät ym. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

<Midland 445BT radiopuhelimen mukana tulee vesitiivis <tangenttinappi moottoripyörän tai moottorikelkan <ohjaustankoon kiinnitystä varten. Tangenttinapin käyttö ei <kuitenkaan ole välttämätöntä, koska tangentti toimii myös <radiopuhelimessa olevasta napista tai ääniohjauksella (VOX). <Midland 445BT radiopuhelimen ääniohjausta (VOX) ei ole <suunniteltu käytettäväksi moottoripyörien tai moottorikelkkojen <kanssa. Moottorin ääni tai kypärän suhina saattaa avata <ääniohjauksen. Mikään ei kuitenkaan estä ääniohjauksen <käyttöä liikenteessä. Ääniohjauksen herkkyys on säädettävissä.

<Olemme testanneet bluetooth toimintoa seuraavien laitteiden <kanssa: Scala Rider tuotteet toimivat mainiosti yhteen Midland <445BT radiopuhelimen kanssa. Kokeilimme myös Blumax ET-007 <Headsettiä. Headset toimii myös mainiosti 445BT:n kanssa. <Uskomme lähes kaikkien Bluetooth headsettien ja HandsFree <laitteiden toimivuuteen tämän radiopuhelimen kanssa. <Laitteiden parittaminen on helppo ja nopea toimenpide.>>

Eikö tuossa sanota esim, että toimii mainiosti scala rider tuotteiden kanssa, eikä sitten toimikaan.
Johtaako mainoksenne meitä harhaan ?
Tulipa pitkä postaus, mutta ei voi mitään.
Kuten yksityis viestissäsi kerroit että asian retostelu keskustelussa on turhaa. Palautetta voi antaa mutta mielellään vasta lopulliset jutut keskustelupalstoille.

Jos asia ja koko kirjoitus luetaan niin lukee mielestämme aika selvästi myös tuossa lainauksessanne sivustoltamme että 445BT voxi ei sovellu mp käyttöön. Asia selviää vaikka soittamalla meille ja kysymällä suoraan, toiminnot kerrotaan selkeästi mitä olemme kokeilleet.

Kiitos, tämä menee nyt siihen suuntaan että tätä vox aihetta ei kommentoida enää tässä keskustelussa meidän osaltamme, mutta suorilla yhteydenotoilla kyllä saa tietoa lisää sitä tarvitsevile.

Kevättä odotellessa  
062802moto_prv.gif

Olemme siis tulleet johtopäätökseen, että vox ei toimi kyseisillä installaatioilla, eikä asian näin ollen päästä ptt:n piuhasta eroon.

Joko tuolla jossain vaiheessa mainitsikin, että kannattaa vielä odotella, josko joskus tulisi markkinoille bt-laite,
sekä johdoton kypäräsetti  joka todella toimii ja vielä ilman taisteluita.

Täältä tähän, ainakin tällä kertaa.

Kiitos, tämä menee nyt siihen suuntaan että tätä vox aihetta ei kommentoida enää tässä keskustelussa meidän osaltamme, mutta suorilla yhteydenotoilla kyllä saa tietoa lisää sitä tarvitsevile.

Kevättä odotellessa  
062802moto_prv.gif
Harmi. Vaikkei em. jutulla olekkaan juuri painoarvoa...

Digimestalta ollaan saatu iso panos tänne ja ihan ilmaiseksi.
Suurin osa näiden myyjistä ei itsekkään tajua mistä puhuu, saati olisi testannnut noita. Toivon että jätetään turha saivartelu pois.
Noin asialliset myyjät ovat harvassa.  
bowdown.gif

Minäpä kommentoin asiaa vielä, vaikka sillä ei olekaan painoarvoa.

Kyllä sen muuten saa toimimaan.
Testit jatkuu...

Jotta näin
smile_org.gif

Kaikilla on painoarvoa, kommenttimme tarkoitti että juuri tuota 445bt voxia ei kommentoida enää, koska se toimii mutta ei luotettavasti. Sille 445BT voksille ei kannata antaa painoarvoa hankinnassa.

Tätä keskustelua seurataan aktiivisesti ja vastataan jatkossakin aina kun nähdään se tarpeelliseksi.. ehdoitan että jatketaan siitä mihin jäätiin ennen pientä arvostelua. Ainahan voi sivustollamme olla myös väärää infoa, näin käy välillä.

Ja taas mennään.. hyvää viikonloppua!  
062802moto_prv.gif

Sille 445BT voksille ei kannata antaa painoarvoa hankinnassa.
Minä tarkoitin tuota myös.

Olen sitä mieltä että näiden Bluetooth HF laitteiden tulisi toimia pääasiassa ilman PMR vekottimia välissä, muut on sitten vaan lisäominaisuuksia.
Siihen valmistajatkin tuntuvat pyrkivän käyttämällä epästandardeja lähetysmuotoja parantaakseen kantamaa.

Koko ketju on perustettu kaivamaan lahjomattomasti kaikki hyvät puolet kuin myös puutteetkin.
Voi hyvin todeta että luettua ajatuksella koko tämän ketjun, on hyvin perillä siitä mitä on ostamassa.

Tosin minä olen lukenenut kaikki kommentit ja en omista vielä mitään laitetta.  
nixweiss.gif

Ei siinä 445bt:n vox:ssa ole mitään vikaa, uskokaa ihan huviksenne.
Tuossa on nyt ihan muusta asiasta kyse.

Kun tässä topic:ssa nyt on näitä johdottomia ruodittu, niin siksi tämä pmr-juttu tässä mieleen tuli.
Laitteet pitää toimia kunnolla, ei niistä mitään hyötyä muuten ole.

Mutta jos tässä ei nyt lisävermeistä saa kirjoitella, niin olkoon.
Laitan tuon vox kynttilän vakan alle, toimi sitten muilla tai ei.

Jotta näin taasen
smile_org.gif

Saa tottakai, liittyyhän nekin asiaan.  
biggrin.gif

Kiitos kokemuksistasi ja kerro ihmeessä lisääkin jos jotain ilmenee.  
Edellinen oli vain minun mielipide asiaan.

Olen samaa mieltä että laitteen pitää toimia ja nämä ovat ehkä vielä raakileita, joten omani on vielä ostamatta.

Yleiskokemukseni VOX:seista PMR puhelimissa ja Bluutuuteissa on, että mikrofonin pitää olla huulissa kiinni, jos meinaa linjan saada auki ilman karjumista.

Yleiskokemukseni VOX:seista PMR puhelimissa ja Bluutuuteissa on, että mikrofonin pitää olla huulissa kiinni, jos meinaa linjan saada auki ilman karjumista.
Joskus vaan ei auta vaikka kuinka syvälle nieluun työntää, mikrofonin meinaan.
Ko. laitteiden mikit on tietty tarkoituksella epäherkkiä, ettei aivan
kaikki möly ja meteli eteentäin lähde.

Olen sitä mieltä että näiden Bluetooth HF laitteiden tulisi toimia pääasiassa ilman PMR vekottimia välissä, muut on sitten vaan lisäominaisuuksia.
Siihen valmistajatkin tuntuvat pyrkivän käyttämällä epästandardeja lähetysmuotoja parantaakseen kantamaa.

Koko ketju on perustettu kaivamaan lahjomattomasti kaikki hyvät puolet kuin myös puutteetkin.
Voi hyvin todeta että luettua ajatuksella koko tämän ketjun, on hyvin perillä siitä mitä on ostamassa.

nixweiss.gif
Uskokaa jo! Tämä asia on todettu jo vuosia sitten:Foxin käyttö ei moottoripyöräillessä onnistu kuin pienillä nopeuksilla.
Taustameteli nousee liian suureksi yli 60 vauhdeissa.Sama koskee muitakin 2-4 pyöräisiä.(Moottorikelkat,Rataautot,ym.Aina tietenkin on poikkeuksia ja kypärätkin vaikuttavat asiaan.Vasta sitten kun saadaan Autocomia vastaavat melunsuodatus sydeemit tuonne Pmr-Vhf
puhelimiin,niin sitten olisi ehkä toivoa.Itse olen todennut että kun on tuollainen järjestelmä,niin puhuminen tuolla rataautossa
160km/h onnistuu jopa ilman tangentin painamista autosta varikolle käytettäessä Autocom/Vhf taikka Pmr puhelinta.
Tämä oli hyvä itse päästä kokemaan,ja olisin ehdottomasti sitä
mieltä että nämä testit pitäisi tehdä juuri niissä vaikeissa olosuhteissa.Pöydällä pääsee testaamaan kyllä helposti moniakin laitteita mutta sitten se aika ja testiin tarvittavat laitteet/pyörät ym,Tämä foorumi on erittäin hyvä paikka saada tietoa ja löytää ongelmiinsa ratkaisuja.

nixweiss.gif
Uskokaa jo! Tämä asia on todettu jo vuosia sitten:Foxin käyttö ei moottoripyöräillessä onnistu kuin pienillä nopeuksilla.
Taustameteli nousee liian suureksi yli 60 vauhdeissa.Sama koskee muitakin 2-4 pyöräisiä.(Moottorikelkat,Rataautot,ym.Aina tietenkin on poikkeuksia ja kypärätkin vaikuttavat asiaan.Vasta sitten kun saadaan Autocomia vastaavat melunsuodatus sydeemit tuonne Pmr-Vhf
puhelimiin,niin sitten olisi ehkä toivoa.Itse olen todennut että kun on tuollainen järjestelmä,niin puhuminen tuolla rataautossa
160km/h onnistuu jopa ilman tangentin painamista autosta varikolle käytettäessä Autocom/Vhf taikka Pmr puhelinta.
mieltä että nämä testit pitäisi tehdä juuri niissä vaikeissa olosuhteissa.Pöydällä pääsee testaamaan kyllä helposti moniakin laitteita mutta sitten se aika ja testiin tarvittavat laitteet/pyörät ym,Tämä foorumi on erittäin hyvä paikka saada tietoa ja löytää ongelmiinsa ratkaisuja.
Vuosia sitten ??
Olisko ne laitteet kehittyneet siitä yhtään.

nixweiss.gif
Vuosia sitten ??
SAMANLAISIA kypäräsettejä oli jo 80 luvulla myynnissä.
Vhf puhelimissa ei kyseisiä toimintoja.
Pmr-puhelimet tulivat 2000 luvua alkupuolella Suomeen.
Cobran MT100 oli eka malli jota sain peukaloida..
Se siittä langattomuudesta .... Q2 tai bt2 ja PMR

nixweiss.gif
Vuosia sitten ??
SAMANLAISIA kypäräsettejä oli jo 80 luvulla myynnissä.
Vhf puhelimissa ei kyseisiä toimintoja.
Pmr-puhelimet tulivat 2000 luvua alkupuolella Suomeen.
Cobran MT100 oli eka malli jota sain peukaloida..
Se siittä langattomuudesta .... Q2 tai bt2 ja PMR
Pikku yhteenveto tästä vox asiasta voisi olla paikallaan:

Lyhyesti ja ytimekkäästi, PMR Vox eli ääniohjattu toiminto PMR puhelimessa toimii, mutta ei toimi riittävän luotettavasti MP käytössä. PMR puhelinta käytettäessä ja PTT painiketta käytetään sarvessa toimii ihan ok painiketta käyttäen.

Eli jos käytössä seuraava setti:
Bluetooth ominaisuudella varustettu PMR-radiopuhelin (esim Midland 445BT), Bluetooth ominaisuudella varustettu kypärä headsetti kypärässä, sarvessa tarvitaan käytännössä PTT painike radiopuhelimen lähetyksen kytkemiseksi päälle aina kun halutaan puhua.

Eli tämä PMR siis jos halutaan puhua ryhmässä (>2 henkilöä).

Bluetooth intercom on käytännössä noissa headseteissä kahden välistä keskustelua saman pyörän päällä tai pyörästä pyörään. Kantomatkat ovat riippuen setistä 10m-200m käytännössä, ja riippuu paljon headsettien välissä olevista esteistä.

Kyllä se nyt jo uskotaan että ei toimi.
Sainpa vaan neuvoja ja opastusta muualta siihen
suuntaan, jotta toimii...
Pitäis vielä vaan kokeilla, mutta kokeilenko turhaan
jos se ei kerta toimikaan.

Back