Schubertin motosonicista en tiedä mitään, mutta Schubertin Bluesonic on nyt ollut käytössä vuoden verran ja ainakin mulla on pelittänyt juuri niin kuin pitääkin.En kyllä uskalla suositella bemariakaan.
Lienee samaa kastia kuin suupertin motosonic...
Käytössä on kaksi Bluesonicilla varustettua kypärää (S1 Pro ja C2) sekä keskusyksikkö. Keskusyksikköön on kytketty Garmin Zumo, PMR-puhelin, PTT-kytkin ja iPod Touch. Kypärään on lisäksi kytketty puhelin (Nokian E90).
Eri kanavien prioriteetit ja volyymit, kohinasuodattimen asetukset, volyymin noston taustametelin suhteen, jne. voi itse säätää PC:llä (ja ladata kypärään bluetoothilla josta ne siirtyvät automaattisesti keskusyksikköön). Juttelu kypärästä kypärään toimii hyvin moottoritienopeuksiin asti, samoin puhelin. Musiikkia voi kuunnella vielä kovemmassakin vauhdissa.
Kun tarvittavat asennukset ja säädöt on kerran tehty, kytkeytyy yhteydet automaattisesti kun kypärän kytkee päälle. Kypärän mukana tulee kaukosäädin, jolla voi mm. säätää volyymiä ja vaihtaa esim. keskusyksikön ja ulkoisen mp3-soittimen välillä.
Ainoa puute, jonka olen systeemistä keksinyt on se, että puheluja ei voi soittaa kypärästä (ei ole nappia, jota painamalla puhelin kysyisi kenelle soitetaan niinkuin normaalissa hands-freessä). Tämäkin pitäisi pystyä kiertämään esim. kytkemällä puhelin sekä Zumoon, että kypärään. Nokian kommari ei kuitenkaan ole paras valinta Zumon kaveriksi, esim. puhelinluetteloa ei Zumoon saa nähtäväksi toisin kuin joistain muista puhelimista.
Kanavien prioriteetit olen itse asettanut seuraavasti:
puhelin (ei voi säätää)
kypärästä kypärään (ei voi säätää)
pmr sisään
pmr ulos
navigaattori
mp3
Ainakin mulle on systeemi pelittänyt, enkä oikein ymmärrä miksi näitä ei ole laajemmin myynnissä...
Vilho