• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bluetooth kypäräpuhelimet 2010

Talven aikana olisi tarkoitus hankkia kypäräpuhelin ja navigaattori. Scala G4:ta olen ajatellut. Kaveri kai aikoo hankkia Schubertin oman, mutta ne kai pariutuu. Mutta mikäpä olisi hyvä ja halpa navigaattori ? Kypäränä on Shoei Multitec, isopäinen kun olen niin koko 60. Känny on nokialainen E75, mutta taitaa olla liisaus työnantajalla lopuillaan ja joku muu malli tulossa tilalle.
Mulla on Scala G4 ja navigattorina Nokian E7.
Olen ollut tyytyväinen. Ajo-ohjeet, puhelut ja poppi tulee bt:llä pottaan moitteitta. Radion vastaanottokyky on huono mutta kyllä silläkin puheohjelman jaksaa kuunnella.

Halvoissa navigaattoreissa ei näytön kirkkaus usein riitä ja bt löytyy aika harvasta. Noksun heikkous on täältä tuonne navigointi eli siihen ei saa tehtyä reittiä. Nokialaisten kännyjen ehdoton etu on ilmaiset kartat jotka voi ladata/päivittää etukäteen puhelimeeen ennen reissuun lähtöä. Säästyy datasiirtomaksut.

Onko kukaan koittanut löytääkö Midland tai Scala Rider tällaiset yleismalliset A2DP-lähettimet jotka saa kytkettyä mihin tahansa äänilähteeseen?
Minulla on Beckerin Z100 Crockodile navigaattori jota olen tähän asti kuunnellut kuulokkeilla, mutta nyt olisi tarkoitus ostaa kunnollinen kypäräpuhelin setti jonka kautta kuunnella myös navia.

Mielipiteitä kaivataan myös Midland BT Next vs. Scala Rider G4, kumpikampi parempi. Vai onko muuta käytännön eroa kuin että Scala käyttää 9 voltin järjestelmää kun Midland käyttää 5 volttia?

Onko kukaan koittanut löytääkö Midland tai Scala Rider tällaiset yleismalliset A2DP-lähettimet jotka saa kytkettyä mihin tahansa äänilähteeseen?
Minulla on Beckerin Z100 Crockodile navigaattori jota olen tähän asti kuunnellut kuulokkeilla, mutta nyt olisi tarkoitus ostaa kunnollinen kypäräpuhelin setti jonka kautta kuunnella myös navia.

Mielipiteitä kaivataan myös Midland BT Next vs. Scala Rider G4, kumpikampi parempi. Vai onko muuta käytännön eroa kuin että Scala käyttää 9 voltin järjestelmää kun Midland käyttää 5 volttia?

Olen itsekin kiinnostunut Midland BT Next'stä. Voi olla, että ostan kaverin kanssa tuollaisen twin-paketin, koska siinä on single-pakettiin erona vain latureiden määrä (single 1kpl ja twin 1kpl, jossa haaroitin kahteen). Tuo Twin-paketti on siis halvempi, siitä syy.
Nyt vain kiinnostaa, että mikä on tosiaan tuo latausjännite, koska suunnittelmissa olisi käyttää laturina myös jotain "yleislaturia"? Ja ilmeisesti Midland ladataan USB:n kautta?

Onko porukka kiinnitellyt noita bluetooth kypärä settien sitä ohjausyksikköä muualle kuin kypärän kylkeen?

Tilasin tuon ebayn "halpamallin" ja oli kyllä jees, mutta ainoa ongelma minulla, että ei saa sillä ruuvattavalla klipsillä kiinnitettyä siihen kypärän alaosaan niin, että yksikkö olisi kypärän kyljessä sitten. Vai onko joku kyseiseen kypärään sen saanut ruuvattua kiinni? Kypäränä Schuberth C3.

Täytynee keksiä jokin klipsi millä sen kiinnittäisi takin kaulukseen tai johonkin muuhun reunaan.. tai rintataskuun. Tosin ongelmaksi voi sitten muodostua se, että tarttee laittaa jatkojohto väliin.

Onko hyviä vinkkejä mihin tuo vastaanotin kannattaisi kätkeä että olisi vielä kohtuu helppo käyttää?

Onko porukka kiinnitellyt noita bluetooth kypärä settien sitä ohjausyksikköä muualle kuin kypärän kylkeen?

Tilasin tuon ebayn "halpamallin" ja oli kyllä jees, mutta ainoa ongelma minulla, että ei saa sillä ruuvattavalla klipsillä kiinnitettyä siihen kypärän alaosaan niin, että yksikkö olisi kypärän kyljessä sitten. Vai onko joku kyseiseen kypärään sen saanut ruuvattua kiinni? Kypäränä Schuberth C3.

Täytynee keksiä jokin klipsi millä sen kiinnittäisi takin kaulukseen tai johonkin muuhun reunaan.. tai rintataskuun. Tosin ongelmaksi voi sitten muodostua se, että tarttee laittaa jatkojohto väliin.

Onko hyviä vinkkejä mihin tuo vastaanotin kannattaisi kätkeä että olisi vielä kohtuu helppo käyttää?

3M kakspuoleista teippiä, taatusti pysyy :)

Olen itsekin kiinnostunut Midland BT Next'stä. Voi olla, että ostan kaverin kanssa tuollaisen twin-paketin, koska siinä on single-pakettiin erona vain latureiden määrä (single 1kpl ja twin 1kpl, jossa haaroitin kahteen). Tuo Twin-paketti on siis halvempi, siitä syy.
Nyt vain kiinnostaa, että mikä on tosiaan tuo latausjännite, koska suunnittelmissa olisi käyttää laturina myös jotain "yleislaturia"? Ja ilmeisesti Midland ladataan USB:n kautta?

Minun twin paketissa vain toiseen(kuskin) vastaanottimeen saa paritettua muita laitteita .. Toiseen(kyytiläisen) saa paritettua vain kuskin yksikköön.

Niin kypärän ulkokuoreen siis? Pysyykö tuollainen kakspuoleinen teippi oikeasti kunnolla kiinni kypärän kuoressa? :right:

Itellä kamerakypärä Drift stealth kiinni kypärässä mukana tulleella kakspuoleisella teipillä. Tuo kypäräpuhelin painaa vähemmän ja on pienempi, joten tod näk pysyy yhtä hyvin ellei paremmin.

Onko messuilla BT myyjiä? Lähinnä Scala tai Interphone kiinnostaa.
Pitääkö Scala G4:n kantama (1,6km) paikkaansa?
Nyt alkoi kääntymään Senaan päin. Ketjusta ei löytynyt moitteen sanaa, onko esiintynyt vikoja/ongelmia?

Viimeksi muokattu:
Tulipa hommattua Scala Rider G4 ja nyt sitten testaillut ominaisuuksia. Asennus Schubert S1 Prohonkin onnistui yllättävän helposti (kunhan ensin tajusin kuinka poskipalat saa pois ilman väkivaltaa:right:). Lisälaitteina Nokia Lumia 800 ja Garmin Zumo 220.

SC ja Nokia Lumia 800 pariutuu ilman salasana kyselyjä ja SC:llä voi kuunnella MP3 musiikkia Lumiasta.

Puhelimeen vastauskin onnistuu ok...kun soitto tulee painan Mobile -näppäintä, huudan jotain mikkiin ja puhelu yhdistyy.

Jostain syystä soitto ei toimi vaikka toimin vastaavalla tavalla...eli painan Mobile -näppäintä ja huudan mikkiin Call ja nimi.
Kuitenkin jos samaan kontaktiin yritän soittaa Lumiaan puhumalla nii soitto onnistuu...eli vika jotenkin laitteiden välillä..sinänsä outoa koska vastauksessa tuo painikkeen painallus tunnistuu...

Mahtaisko kellää olla mitään vinkkiä mitä kokeilla vai pitääkö tyytyä siihen että Lumia ei ole tuon suhteen yhteensopiva.

Intercomina Camos on täysi paska.

Tulee vastaus aika myöhään, mutta sanon, että höpö höpö!

Meillä on ollut BT-310 käytössä reilu 2 ajokautta ja vähintään 20 000 km.

Ensi alkuun tuo VOX oli meilläkin päällä, eikä sen kanssa puhuminen oikein sujunut. Manuaalissa olikin maininta, että tuon saapi pois. Sen jälkeen linja on ollut kokoajan auki. Eli ei tarvi odotella, että linja aukeaa, vaan voi keskustella aivan normaalisti. Akku kestää koko ajopäivän. Meillä ei ole ollut musiikille tarvetta, eikä tuo paperikarttakaan paljoa huutele.

Kuuluvuutta riittää katetulla pyörällä moottoritienopeuksissa, vaikkakin kovempaa joutuu puhumaan.

Lukekaahan manuaaleja :thumbup:

Minun twin paketissa vain toiseen(kuskin) vastaanottimeen saa paritettua muita laitteita .. Toiseen(kyytiläisen) saa paritettua vain kuskin yksikköön.

Tuli viikonloppuna asenneltua BT Next C3:seen ja Shoein Multitecciin. Kumpaankin kypärään sai asennettua ihan kohtuudella ja hyvin tuntui pelaavankin.
Tuosta pariutumisesta ei minulle puhuttu mitään, vaan sanottiin, että ero on ainoastaan tuossa laturissa. Eipä tullu itekkään tuota asiaa ajateltua. Sen vain huomasin, että toisen vastaanottimen tarra oli musta ja toinen punainen. Täytynee joskus kokeilla tuota pariutumista.

Tulipa hommattua Scala Rider G4 ja nyt sitten testaillut ominaisuuksia. Asennus Schubert S1 Prohonkin onnistui yllättävän helposti (kunhan ensin tajusin kuinka poskipalat saa pois ilman väkivaltaa:right:). Lisälaitteina Nokia Lumia 800 ja Garmin Zumo 220.

ite miettinyt saman vehkeen hankkimista, s1 pro on kypärä myöskin ja kaveriksi tulee zumo 660.

ainaki c3:ssa pitäisi muistini mukaan olla valmiit paikat kaiuttimille, kun siihen on se kaulus suunniteltu. mutta oliko tuossa s1 prossakin sellaiset? en ole ruumiinavausta kypärääni vielä tehny.

puheluilla ei niin väliä, mukava jos saisi musiikkia joskus kuulumaan, joko puhelimen tai navin kautta ja navin ohjeita jos kuulee siitä. kai se noihin toimiin olis ihan jees. tietty emäntä takapenkillä varmaan joskus haluaa jutella, niin ei tarvi aina kylkeen tökkiä, jos jotain asiaa..

kumpi muuten on viisaampi/käytännöllisempi ratkaisu, musiikki navista vaiko puhelimesta? navi ainaki latautuu koko ajan kun on kiinni telineessä...

kumpi muuten on viisaampi/käytännöllisempi ratkaisu, musiikki navista vaiko puhelimesta? navi ainaki latautuu koko ajan kun on kiinni telineessä...

Viime kesänä ratkaisin tuon kysymyksen niin että navi ja puhelin ovat sama kapine. Selviän myös yhdellä virransyotöllä. Toimii sen verran hyvin että sama systeemi säilyy käytössä myös tulevalla kaudella.

Viime kesänä ratkaisin tuon kysymyksen niin että navi ja puhelin ovat sama kapine. Selviän myös yhdellä virransyotöllä. Toimii sen verran hyvin että sama systeemi säilyy käytössä myös tulevalla kaudella.

ainaki tuo nokian c7:n navi on sen verran huono, etten siihen luota niin paljoa ku garminiin.

kaikkia osoitteita ei ole löytänyt, vaikka pitäis olla päivitetyt kartat ovin kautta ladattuna. ei ole löytänyt edes online-tilassa.

ulkomaan karttoja olen yrittänyt ladata ja ruotsin karttakin löytyi ja latasin sen onnistuneesti, kuitenkaan ajo-ohjeita se ei suostunut antamaan. tilanne hieman parani viimeisellä päivityksellä.

mutta selkeästi tuo on jotenki toimiva puhelin, jolla pääsee myös verkkoon, muttei navigaattori.

ainaki tuo nokian c7:n navi on sen verran huono, etten siihen luota niin paljoa ku garminiin.

kaikkia osoitteita ei ole löytänyt, vaikka pitäis olla päivitetyt kartat ovin kautta ladattuna. ei ole löytänyt edes online-tilassa.

ulkomaan karttoja olen yrittänyt ladata ja ruotsin karttakin löytyi ja latasin sen onnistuneesti, kuitenkaan ajo-ohjeita se ei suostunut antamaan. tilanne hieman parani viimeisellä päivityksellä.

mutta selkeästi tuo on jotenki toimiva puhelin, jolla pääsee myös verkkoon, muttei navigaattori.
Kyllähä nuo Noksun kartat kelpaa moneen navigointitarpeeseen...
Hintakin on kohtuu halpa kun tulee kartat ja päivitykset ns. ilmaiseksi puhelimen mukana :)

Kannattaa aluksi varmaan päivittää tuo ikivanha pc:lle asennettu "Nokia Ovi Suite" uudempaan Nokia Suiteen
(tuo uudempi versio vanhasta Ovi Suitesta on nimeltään "Nokia Suite").

Sen jälkeen voi päivittää puhelimen firmwaren/softan ja sen jälkeen päivittää uudet Nokian kartatkin.
Pitäisi olla sen jälkeen ajan tasalla niin kartat kuin itse puhelinkin :D
PS. Kannattaa harkita ennen puhelimen softan päivittämistä Annasta->Belleen kuitenkin onko tuo uusi Belle-päivitys omaan Noksuun parempi kuin vanha käyttis Anna.
Aika paljon muita probleemia on kuitenkin tullut uuden Belle käyttiksen päivityksen jälkeen :/ mutta niistähän voi lukea vaikka esim. matkapuhelinfoorumeilta tms.

Tuolta myös lisäohjetta ja karttaohjelmatietoa

Viimeksi muokattu:

Joko käyttäjän tai sitten laite/ohjelma ongelma. Olen muutaman vuoden nytten käyttänyt pelkästään nokian 5230 navi ohjelmaa. Verrattuna Garminiin, josta kokemuksia, edut ovat huomattavat. Garmin ja TomTom tarkoitettu autokäyttöön ja liikkumiseen pisteestä A pisteeseen B. Nokialla voidaan suunnitella vapaasti reittiä A=>B=>C=>D=>A.

Nokian Windows Phonessa naviohjelma vielä raakile ja toimii Garminin logiikalla. Itselläni edessä vielä Nokia Belle luurin hankinta, pääsosin mainion navigointiohjelmansa takia.

Vain muutama esimerkki:

- reitin uudelleen laskennan loogisuus, reitiltä pois ajettaessa huomattavasti käytännöllisempi nokiassa. Sen kun jatkaa matkaa u-käännöksiä tekemättä ja taas ollaan reitillä.

- Garmin haluaa aina reitittää pääväyliä pitkin

- Nokiassa vapaa reititysmahdollisuus, joka voidaan 100% tarkkuudella käännös-käännökseltä siirtää pilvipalvenuna luuriin. Erinomainen työkalu juuri mp reittiä pc:llä suunniteltaessa.

ovimap.jpg

Joko käyttäjän tai sitten laite/ohjelma ongelma. Olen muutaman vuoden nytten käyttänyt pelkästään nokian 5230 navi ohjelmaa. Verrattuna Garminiin, josta kokemuksia, edut ovat huomattavat. Garmin ja TomTom tarkoitettu autokäyttöön ja liikkumiseen pisteestä A pisteeseen B. Nokialla voidaan suunnitella vapaasti reittiä A=>B=>C=>D=>A.

Nokian Windows Phonessa naviohjelma vielä raakile ja toimii Garminin logiikalla. Itselläni edessä vielä Nokia Belle luurin hankinta, pääsosin mainion navigointiohjelmansa takia.

Vain muutama esimerkki:

- reitin uudelleen laskennan loogisuus, reitiltä pois ajettaessa huomattavasti käytännöllisempi nokiassa. Sen kun jatkaa matkaa u-käännöksiä tekemättä ja taas ollaan reitillä.

- Garmin haluaa aina reitittää pääväyliä pitkin

- Nokiassa vapaa reititysmahdollisuus, joka voidaan 100% tarkkuudella käännös-käännökseltä siirtää pilvipalvenuna luuriin. Erinomainen työkalu juuri mp reittiä pc:llä suunniteltaessa.

ovimap.jpg

Varmaan hyvä, mutta pitää kuitenkin vähän kommentoida. Itellä on Garminin Zumo 660 ja antaa nätisti suunnitella ympyräreittejä tai mitä tahansa, ei pelkästää A:sta B:hen. Halvimmissa tuota ominaisuutta ei ole.

Reittisuunnittelu taas riippuu mitä asetuksia käyttää. Haluaako että menee pääväyliä tai sitten ei.

Itse en vaihtaisi kyllä bluetoothilla toimivaa vedenpitävää Zumoani kännykkään navigaattorina.

Varmaan hyvä, mutta pitää kuitenkin vähän kommentoida. Itellä on Garminin Zumo 660 ja antaa nätisti suunnitella ympyräreittejä tai mitä tahansa, ei pelkästää A:sta B:hen. Halvimmissa tuota ominaisuutta ei ole.

Reittisuunnittelu taas riippuu mitä asetuksia käyttää. Haluaako että menee pääväyliä tai sitten ei.

Itse en vaihtaisi kyllä bluetoothilla toimivaa vedenpitävää Zumoani kännykkään navigaattorina.

Siinä olet ihan oikeassa, että kalliimissa Garminin ja Tom Tomin laitteissa reititysmahdollisuudet. Käytettävyys heikompi kuin Nokian navigointisysteemissä. Joutuu siirtämään tiedostoja ja vielä tarkistamaan onko reitti pysynyt samanlaisena kun suunniteltu tai onko tullut muutoksia.

Talvella suunnittelen reittejä ja siirrän reitit pilvipalveluun ja kesällä sieltä on kätevää noukkia sopiva reitti ajettavaksi. Palvelun tarjoaja kun vielä hoitaa reittien back upin.

Vesitiiveys ongelma, mutta olen ratkaissut sen sillei, että navi laitetaan taskuun vesitiivisti sateen ajaksi ja käännösohjaus tulee kuulokkeiden kautta suoraan korviin. Toimii vaikka käytän korvatulppia.

Oma systeemi lisäksi edullinen. Perus kosketusnäytöllinen nokia ja siihen erilliset pienet kaiuttimet kypärään parilla kympillä. Juuri äsken siirsin kaiuttimet uuten Shoein XR1100 kypärään, jossa hyvin tilaa korville vaikka kaiuttimet asetettu paikoilleen. Vanha XR1000 oli ahtaampi.

Esimerkki viime kesältä. Reitti jaettiin 5 henkilölle, joiden piti vetää oma letkansa. Kaikilla hieman eri tyyppiset laitteet. Viimeistään kolmannen käännöksen jälkeen laitteiden reititys pielessä. Kaikki laitteet eivät edes tallenna muutettua reittiä sellaisenaan, vaan navin oma logiikka talentaa reitin vielä omaan muotoonsa.

Pari kautta olen nokian navia nytten käyttänyt, enkä parempaan ole vielä törmännyt käytettävyyden ja reitittämisen suhteen.

Back