BMW K100 RT

Noista K75 eri mallien ja K100 eroista vielä. Itsehän tein vähän toisinpäin tuon saman muutoksen, mistä PerttiTee tuossa kyselee. Eli oma pyöräni on 1991 K75 RT. Minun käsittääkseni kaikki K75 poliisimallit ovat nimenomaan RT-malleja, mutta voihan niitä olla muitakin.

Otan nyt vähän aikaisempia sanojani takaisin, myös tuo alakate voi olla sama kuin K100 RT-malleissa. Ainakin kuvien perusteella näyttäisi siltä. Ehkä myös siksi syyläriä on K75 RT:ssä käännetty pystympään, jotta se istuisi katteeseen. Tuo K100 RT:n katesetti voi siis sopiakin K75 pyörääsi, mutta kiinnikkeitä voi joutua muokkaamaan tai tekemään itse.

Nuo K75-mallien väliset erot tulivat itselleni vastaan toisin päin. Riisuin siis kaikki katteet pois ja tein tästä Street tracker tai roadster-tyylisen. K75 RT -malleissa on sama, muita K75-malleja ohuempi ja leveämpi jäähdytin kuin K100:ssa. Se on myös erillisellä alareunassa olevalla apuraudalla käännetty alapäästään n. 50 mm eteenpäin, pystympään asentoon. Kai suurin piirtein samaan kuin K100-malleissa. Tuo 50 mm väli moottorin ja syylärin alareunan välissä näytti hassulta, joten otin sen väliraudan pois ja syyläri suoraan runkoon kiinni. Passasi kyllä hyvin, mutta vesiletkut, varsinkaan alimmainen oikealla, ei tietysti sopinut kun syylärin alareuna siirtyi 50 mm taakse. RT:ssä alaletku menee kampikammion etupuolelta, kun muissa K75-malleissa se menee kampikammion kopan reiästä läpi. S-mallinkaan alaletku ei oikein hyvin istu, koska RT:n syyläri on vajaat 50 mm leveämpi. Liitäntä ei siis tule sen kopan reiän yläpuolelle, vaan hieman sivuun. S:n letku mulla nyt on kuitenkin paikoillaan.

Tuon RT:n syylärin päälle ei myöskään istu K75 perus- tai K75 C -mallien alakate, koska syyläri on leveämpi. Jätin sitten alakatteen kokonaan pois. Roadsterissa syyläri saakin näkyä.

Tankkeja on aika montaa eri mallia. RT:n katteet istuvat kyllä perus-, C- ja S-mallien tankin päälle, mutta en ole aivan varma, sopiiko perus- ja C-mallin alakate RT:n tankin päälle koska RT:n tankki on keskeltä alareunasta leveämpi. Perus- C- ja S-mallien tankki on muutaman litran pienempi kuin K75 RT:ssä ja K100:ssa. Noissa malleissa tankin alareunassa on vaakasuora pokkaus. RT:n ja K100-mallien tankeissa sitä ei ole. Tämäkin selvisi minulle vasta sen jälkeen, kun olin jo ehtinyt hommata ylimääräisen tankin maalattavaksi. Se sattui olemaan K1100:n tankki, joten siitäkin tuo pokkaus puuttui. Vähän harmitti, koska mielestäni siinä pokatussa tankissa on nakuun hieman paremmin sopivat linjat. Ensimmäisissä K100 -malleissa tankin takapään kiinnitys ainakin oli erilainen, keskellä yhdellä pultilla kiinni. Myöhemmissä malleissa, kuten omassani, on jo takakulmissa tapit ja sokat. Niidenkin läpimitta lienee vaihtunut jossakin vuosimallissa, kuten tuosta ylläolevasta linkistä selviää.

K100, K1100 ja K75 RT-mallien tankki:
k100.jpg

K75, K75 S ja K75 C-mallien tankki:
k75_tn.jpg

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:
Juu

Pistin yv:n puolella viestiä, penkin vaihtokin oli aika työläs homma, osia piti hommata mikä mistäkin.
pyörän originaali asu oli tämä
origi_muok.jpg

Back