Bmw K1200s -05 servojarrut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ekku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ekku

New member
Olisikohan kenelläkään tietoa, että voiko tuon 2005-mallisen KJ1200 ässän jarruja päivittää ei tehostimelliseksi vaihtamalla siihen uudemman mallin kahvasylinterin, letkut ym. muut tarpeelliset tykötarpeet?

Alkaa olla mitta täynnä noita "tehostettuja" jarruja, kun ne kuitenkin välillä näyttävät menevän vikatilaan ja yleensä kun tämä on tapahtunut, niin aina tuntuu, että olipa hengenlähtö lähellä.

Osaako joku kertoa luotettavasti, mistä tuo vikatilaan meno johtuu?

Olen siinä käsityksessä, että kun tehostajassa jännite laskee liian alhaiseksi, niin tuo vikatilaan meno tapahtuu. Onko tuossa mitään säätömahdollisuutta, voiko vaihtaa tehokkaaman akun, tehostaa latausta tai tehdä mitään muuta vastaavaa?

Millä tavalla on hengenlähtö ollut lähellä? Eikö jarrut toimi vai toimiiko liiankin hyvin, eli menee lukkoon? Kyllähän nuo jotenkin jarruttaa, vaikka virrat ei olekaan päällä. Entäs miten se oireilee, sytyttääkö esim. varoitusvalon kun jotain menee vikaan?

En osannut vastata kysymykseesi muuta kuin esittämällä lisää kysmyksiä
withstupid.gif
Mutta kun mullakin on tuo sama paholaisen keksintö mopossani niin olisi kiva tietää mitä tapahtuu.

Huhuja noista on kyllä kuultu, mutta en tiedä mitä niistä uskoa. Pahimmat huhut kertovat kaikkien kuolleen ja halvaantuneen samanaikaisesti, jotka noilla ovat erehtyneet ajamaan
tounge.gif

Nimim. vielä on toiminut

Edit:mä sain pyörän mukana bemun oman ylläpitolaturin ja myyjä kehotti vakavasti latailemaan välillä, hän sanoi, että tämä on vähän niin kuin kännykkä, aina joskus pitäis muistaa latailla.

Joo... Kyllä BMW:n maahantuojankin virallinen mielipide oli, että pyörä pitäisi pitää melkein jatkuvasti laturissa kiinni. Pois hävittämässäni ST:ssä tapahtui juuri tuo jarrujen häviäminen ajossa. Melkein rullasin betonirekan alle risteyksessä. Sillä varajarrutoiminnolla ei tee hevosen ahteria. Eli akku pitää olla kunnossa ja latingissa. Lataustahan sinänsä ei voi moittia. Harvassa pyörässä on on yhtä tehokas laturi kuin Puimureissa.

Päivittämisestä uudempaan: Miksei tuo olisi mahdollista kun rahaa tuohon vaan tarpeeksi upottaa edellyttäen, että jarrusatuloiden sylinterit ovat about saman kokoiset uusissa ABS3-mallin vekottimissa kuin Servollisissa. Taitaa tulla vaan aika kallis päivitys ehkä jos/kun tuon ABS:n sinänsä haluaa säilyttää/hankkia uudemman.

Kun malli on -05 ja näin S:n ensimmäinen erä, niin niihin ensimmäisiin malleihin oli pari-kolme juurikin ABS jarrujen toimintavarmuuteen liittyvää takuukorjausta/-tarkistusta. Pyörän historia ja onko yo. korjaukset tehty? Oli jopa sellainen erhe tietyissä malleissa, että piti vaihtaa jarrulevyt ja banjopultit, kun ei ollut välyksiä tarpeeksi.

Epäilen, että ei ole kyse mistään virran/jännitteen vähyydestä, jos akku on kunnossa. Tiiliskiven aikoina olisi voinut epäillä tuota, mutta uudessa vika on aika varmasti toisaalla.

En oo koskaan omallani kokeillut, mitä tapahtuu jos katkaisen virran kesken ajon, mutta kyllä siitä ainakin tuntuisi jarrut löytyvän paikallaan seistessä, kahva vaan painuu syvemmälle ja voimaa joutuu annostelemaan enemmän.

Vauhdissa en tosiaan ole kokeillut tuota varajarrua, mutta eikös siinä ole kuitenkin perinteinen hydraulinen yhteys kahvalta satulalle? Miksi se ei toimisi? Täytyy varmaan lähteä "koelennolle".

Entä häviävätkö jarrut ilman varoitusta vai sytyttääkö jonkun merkkivalon?

Pois hävittämässäni ST:ssä tapahtui juuri tuo jarrujen häviäminen ajossa. Melkein rullasin betonirekan alle risteyksessä. Sillä varajarrutoiminnolla ei tee hevosen ahteria. Eli akku pitää olla kunnossa ja latingissa.

Taitaa tulla vaan aika kallis päivitys ehkä jos/kun tuon ABS:n sinänsä haluaa säilyttää/hankkia uudemman.
Silloin kun se vikatilaan menee, niin onhan siellä jonkin verran jarruvoimaa jäljellä, mutta annostelu on turhan hankalaa, kun ei ole absit käytössä ja jarrukahvassa ei ole oikein mitään tuntoa.

Ei ole mikään mukava tilanne Kemoran paluusuoran jarrussa, kun siihen kuitenkin tullaan nelosella ja vauhtiakin ennen jarrutusta on reilusti.

Aiemmin tämä vikatilaan meno on tapahtunut Fim-rallin paraatissa ja Mugellon radalta pois jonoteltaessa.

Absit sinänsä on hyödylliset, mutta jos tästä ongelmasta ei pääse muuten eroon kuin vaihtamalla uudemman, niin tuskinpa se uusi on Bmw. Ei käy meikäläisen ajatusmaailmaa joutua maksumieheksi prätkätehtaan ihmiskokeissa...

Pyörässä on toki sellaisia ominaisuuksia, joita ei muista merkeistä löydy lainkaan tai ei ainakaan samassa paketissa.

Täytyy pistää akku yöksi laturiin.

Mitenkäs tässä bemarissa muuten saa ajovalot sammuksiin koneen käydessä?

Siihen kai on jokin "kikka" olemassa.

Kuis tuore akku sulla on siinä?
Oon tollasella samanlaisella ajellu uudesta reilu 40000km, ei oo viel jarrut hävinneet. 4-6 ratapäivää kesässä, pari pidempää matkaa kamojen kanssa ja loput mutkapätkää; noin 10tonni/kesä. Akkuja on lauennut 2 (yx tienpäällä, meni bmw takuuseen hinaukset)ja siitä viisastuneena aina uus akku keväällä.
Kaverilla samanlainen mopo: hyysäs akkua ohjeiden mukaan, ei apuja. 2 akkua tsippas hoidosta huolimatta ja siiry tähän mun käytäntöön
smile_org.gif

Taitaa jarrujen päivittäminen olla halvinta vaihtamalla uudempaan. Vaikka busaan(jarrut kyl huononee, mut toimii ainaski), jos luotto tohon tekniikan ihmeeseen on menny.

Kuis tuore akku sulla on siinä?

Taitaa jarrujen päivittäminen olla halvinta vaihtamalla uudempaan. Vaikka busaan(jarrut kyl huononee, mut toimii ainaski), jos luotto tohon tekniikan ihmeeseen on menny.
Puoltoista kesää vanha on.

Kilometrejä tuohon mun Bemuun ei tule kovin paljoa vuoteen, kun on noita muitakin pyöriä. Aina ei ole laturi kiinni kun pyörä seisoo ja näitä seisontajaksoja tulee melko paljon.

Eka akku kyrvähti ekana talvena, että kyllä se on tiedossa, että niitä menee. Tien päällä ei kuitenkaan ole ollut mitää totaalista simahtamista.

Busa ei käy ihan siitä syystä, että siinä ei ole sitä kardaanivetoa, yhtä hyvää jousitusta ja käyttökelpoisia laukkuja keskiseisontatukea kuin bemarissa.

Kone kyllä varmaan on parempi, kun siihen ei pajon vaadita...
smile_org.gif

Esim. ABS:t täytyy jo lainkin mukaan rakentaa sellaisiksi, että jos niihin tulee häriö, niin systeemi kytkeytyy pois päältä, ja käyttöön on jäätävä tavalliset lukkiutuvat jarrut.

Aivan käsittämätöntä, että 2000-luvulla on ylipäätään saatu valmistaa (ts. saatu tyyppihyväksyttyä) tuollaisia servovirityksiä. Voisi luulla, että on suhteellisen helppoa testata, minkälaiset jarrut niissä on silloin, kun tehostin ei ole päällä.

Ne servojarrut on kyllä sinänsä tosi tehokkaat, en tosin koskaan tykästynyt niiden tuntumaan. Toiminta (ts. toimimattomuus) vikatilassa ei silti ole hyväksyttävää, vaikka ne toimiessaan olisi maailman tehokkaimmat.

Ainakin tuossa 05-mallin R-ST:ssä johon tehtiin kaikki maahantuojan recallit ohjelmistopäivityksineen, banjopulttien vaihtamisineen ymv jarrut ilman servoa olivat paskan ja surkean välimaastossa. Servon kanssa tykkäsin noista pirusti. Varajarrutoiminnolla nuo kyllä jarruttivat, mutta ajatuskin pyörien lukkoon saamisesta oli lähinnä naurettava. Omalla kohdalla jouduin kaatamaan pyörän, jotta se ei olisi mennyt rekan alle (minä mukana).

Miksi luulette, jotta Evan MAcGregorin kaveri (mikä tuon nimi nyt olikaan) joutui pistämään Bemarinsa kuorma-auton lavalle siellä Venäjällä kun ABS-servomysteeri otti nokkiinsa sähköhitsistä.

On nää servojarrut kyllä aivan ihanat tässä uudemmassa LoTjassa ja onneksi on vielä toimineet kohta 100.000 km. Mutta...samaa mieltä kuin C-A-D eli sitten kun ollaan ilman servoa, niin parasta olisi olla sylillinen kapuloita, mitä heitellä pinnojen väliin.  
Itsellä nimittäin joskus kestänyt noin 100 m ennenkuin on kaikki ABS ja servotestit läpikäyty ja jos tuolla välillä joudut jarruttamaan, niin auta armias...
omg.gif

Ei oo pelkoa pyörien lukkiintumisesta, ei.
buttrock.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Mulla -05 K12S ja pari kertaa jarrut menny vikatilaan akun tyhjenemisen takia.
Kerran Norjan serppentiini teillä liian jarruttelun takia ja kerran kaupunkiajossa,varmaan sen takia kun lefti pyörii koko ajan ja jalka
on jarrulla liikaa.
Mun pyörässä mittaristossa vilkkuu punainen ABS-kolmio ku jarrut on vikatilas.
Ainut hyväpuoli on se että etujarru toimii normaalisti,vain jalkajarru on poissa pelistä.

Minä ainakin olen ollut servoihin tyytyväinen. Pyörällä ajettu noin 40000 km joista itse 10000 ilman mitään ongelmia. Taidan ostaa ens kesänä suosiolla uuden akun vaikka on Bemun oma ylläpitolaturi.
Huollossa kertoivat, että jarruneste kannattaa vaihtaa usein koska  vanha jarruneste aiheuttaa ABS ongelmia joista seuraa sitä sun tätä vaivaa. Pitääkö paikkansa?
Mikäli ongelmia tulee niin syttyyhän kabiiniin varotusvalo?

Minä ainakin olen ollut servoihin tyytyväinen. Pyörällä ajettu noin 40000 km joista itse 10000 ilman mitään ongelmia.
Kyllä niihin voi olla tyytyväinen tasan siihen asti, kun ne sattuu menemään vikatilaan sellaisessa paikassa, että siitä on oiekeasti haittaa...

Tuntohan niissä ei toimiessakaan ole kovin hyvä, mutta tehokkaat ne toki on, mutta kyllä niitä tehokkaita jarruja saadaan tehtyä ilman tehostintakin.

Mun pyörällä ei ole ajettu vielä kolmea kymppiä ja jarrunesteet on vaihdatettu merkkiliikkeessä joka syksy.

Ne servojarrut on kyllä sinänsä tosi tehokkaat, en tosin koskaan tykästynyt niiden tuntumaan. Toiminta (ts. toimimattomuus) vikatilassa ei silti ole hyväksyttävää, vaikka ne toimiessaan olisi maailman tehokkaimmat.
Niinpä.

Ehkäpä valmistajakin havaitsi puutteet, kun ainakin näistä malleista ne jätti sen tehostajan vaivihkaa pois uudemmista malleista.

Tok ijarrut voi pettää muistakin syistä, mutta ei niihin silti tarvitsisi rakentaa sisään tällaisia valmiita ongelmia laittamalla sinne sellaista kamaa, mitä ne jarrut eivät edes välttämättä tarvitse ollakseen hyvät ja tehokkaat.

Niinpä.

Ehkäpä valmistajakin havaitsi puutteet, kun ainakin näistä malleista ne jätti sen tehostajan vaivihkaa pois uudemmista malleista.

Tok ijarrut voi pettää muistakin syistä, mutta ei niihin silti tarvitsisi rakentaa sisään tällaisia valmiita ongelmia laittamalla sinne sellaista kamaa, mitä ne jarrut eivät edes välttämättä tarvitse ollakseen hyvät ja tehokkaat.
Pystyskös siihen pistämään ihan perusbrempulat kunnollisella yläsylinterillä ja teräspunosletkuilla? Emmä kyllä uskaltas tollasella vedellä ikinä ihan rauhassa, jos sähköjen pettäminen hävittää jarrut osittain...

Jos ette aja autollanne koko talvena ja ette lataa akkua, niin toimiiko auto normaalisti keväällä?  

Jos makuutatte kännykkännne akkua lataamatta 6kk kirjahyllyn reunalla, niin toimiiko normaalisti kun ottaa käyttöön.

Akku tarvitsee säännöllistä käyttöä eli purkautumista ja lataamista. Yleensä akun saa jo yhdessä talvessa soiroksi. Olen tähän mennessä ajanut viisi vuotta jokaisella pyörälläni (4 kappaletta) ja koskaan ei ole tarvinnut akkua uusia, koska lataan säännöllisesti myös talvikautena. Nykyisessä (viidennessä pärrässäni) 2006vm K1200S:säni kilometrejä 55 000km ja alkuperäinen akku edelleen - ei ongelmia jarrujenkaan kanssa.

Kaverilla sama peli 2008 ärränä ja sai akun paskaksi eka talven aikana lataamatta sitä kertaakaan. Sitten manaili laatua ja parkui uutta akkua takuuseen.

Ahvenistolla tapasin radalla viime kesänä yhden kaverin, jolla K1200S. Hän mainitsi, että hänellä oli ollut ongelmia servojarrujen kanssa. Samaan hengenvetoon mainitsi, että ongelma oli itse aiheutettu. Oli kytkenyt Autocom, Navin ja MP3 - soittimen akkuun ja siten, että Autocom ei ollut virtalukon takana vaan vei virtaa koko ajan - siis myös pyörän seisoessa. Kun laitteet kytkettiin virtalukon taakse - hävisivät jarruongelmatkin.

Mulla on kolmas toinen servojarrullinen puimuri alla. Olen ollut erittäin tyytyväinen näihin jarruihin. Ongelmia ei ole ollut, mutta sitäkin tehokkaammat jarrut kylläkin. Harmi, että lopettivat näiden valmistuksen. Näin mahtavia jarruja kuin srvojarrut ovat ei ole missään muussa mopossa tullut vastaan.

Pitänee varmaan ajaa tuolla K1200S:llä sitten maailman tappiin..

t. Repa

Eipä noita jarrutehostimella varustettuja autojakaan uskalla kukaan järkevä ajaa. Niistähän loppuu puhti alvariinsa.

Back