• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bmw K1200s -05 servojarrut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ekku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paska puoli noissa servoissa on juuri tuo sähköstä riippuvuus, jos tehostimen voima kuskattaisiin hydraulisesti tilanne olis eri, toisaalta prätkässä tehostaminen on vähän yliampumista omasta mielestä (hyvät jarrut saa ihan mekaaniestikkin tehtyä..), autossa se on tietty vähän eria asia, varsinkin jos auto on samanlainen pikku pikkari jonka elopaino on yli 3tonnia, sitten sitä tehostinta kaipaa oikeasti.
smile_org.gif
 
Salaperäisesti Mersukin luopui servojarruista autoissaan. Se nyt on sellaista saksalaista teknopornoilua, olisi niistä saanut ilman servojakin ihan yhtä hyvät, jopa paremmat mutta kun pitää kaiken maailman hilavitkuttimia laittaa. Tekniikkaa tekniikan vuoksi, siitähän niksmanni tykkää.

Emännän Hondassa on "perinteiset" ABS:it ja enpä voi kyllä niitäkään jarruja haukkua. Erinomaiset kerrassaan ja tuntuma on parempi kuin noissa BMW:n jarruissa.

Anyway, mulla ei ole ollut pahaa sanottavaa noista servojarruistakaan (vielä
nixweiss.gif
), päin vastoin, mielestäni aivan loistavat jarrut nekin. Tuntuma voi olla vähän etäinen, mutta automatiikka (toimiessaan) hoitaa kyllä homman erinomaisesti. Hirvittävän hidastuvuuden saa aikaiseksi yhdellä sormella.

Huolia ei ole vielä ollut ja toivottavasti ei tule. On selvää, että näissä vehkeissä on kiinnitettävä erityistä huomiota akun varaustilaan. Kun se on jo etukäteen tiedossa, niin se ei haittaa.

Akku ylläpitolaturiin talveksi ja keväällä "koeponnistus" ja vaihtoon tarvittaessa niin eiköhän nuo toimi. Mun mopossa on toinen akku menossa, edellinen omistaja oli tärvellyt yhden ja ostanut sen jälkeen sen BMW:n ylläpitolaturin, jonka hän minulle antoi mopon mukana ja sanoi, että käytä sitä. Muulloinkin kuin talvella.

Eli vikatilaan mennessään nuo kuitenkin varoittavat?

En ole vaivautunut edes avaamaan akkukoteloa ja katsomaan millainen patteri siellä majailee. Käykö noihin ihan tavallinen MP-akku vai onko se joku ei-standardi ÜüberooberBMW-akku, joka maksaa käytetyn japsipyörän hinnan?
 
Eipä tuo mitään uutta ole, jos Abs poistuvat käytöstä--> jarruteho putoaa reilusti.
Ei pidä paikkaansa, tai siis ei ainakaan kaikissa pyörissä.

Yleensä ABS on toteutettu niin, että se voi häiriön havaittuaan kytkeä itsensä pois päältä, jolloin merkkivalo syttyy, ja käyttöön jää normaali (= lukkiutuva) jarru. Tällöin jarrut toimivat ihan prikulleen samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että nyt renkaat voi jarruttaa lukkoon.

Juuri se noissa servoissa arveluttaakin, että virhetila vaikuttaa normaalien jarrujen tehoon. Niin ei saisi voida tapahtua missään mp:n jarrujärjestelmässä. Noiden tehokkuutta oikein toimiessaan ei varmaankaan kukaan kiistä.
 
Harmi, että lopettivat näiden valmistuksen. Näin mahtavia jarruja kuin srvojarrut ovat ei ole missään muussa mopossa tullut vastaan.
Onko yhtään paradoksaalista, että jos ne kerran ovat parhaat mahdolliset, niitä ei kuitenkaan uusissa enää ole?
Mitenkä se nyt sitten on?

Pysähtyykö tuo uudempi ässä sitten huonommin, kun siinä ei ole sitä sähköistä tehostusta?
 
Ahvenistolla tapasin radalla viime kesänä yhden kaverin, jolla K1200S. Hän mainitsi, että hänellä oli ollut ongelmia servojarrujen kanssa. Samaan hengenvetoon mainitsi, että ongelma oli itse aiheutettu. Oli kytkenyt Autocom, Navin ja MP3 - soittimen akkuun ja siten, että Autocom ei ollut virtalukon takana vaan vei virtaa koko ajan - siis myös pyörän seisoessa. Kun laitteet kytkettiin virtalukon taakse - hävisivät jarruongelmatkin.
On mullakin navigaattorin teline kytketty suoraan akun napoihin, mutta ei kai se virtaa vie silloin kun se navi ei ole siinä telineessä?

Itseaiheutettua ehkä, mutta eipä se poista sitä tosiasiaa, että Bmw on tehnyt jarrut, joista tulee hengenvaaralliset virran vähetessä.

Ei se runsas ajoneuvon käyttökään aina takaa akkujen kestävyyttä ainakaan autoissa.

Ei mulla ole monessakaan taksissa akku kestänyt kahta vuotta ja ajetaan taatusti riittävästi.

Tämän jarruongelman on tehdas kuitenkin epävirallisesti myöntänyt, kun kerran ovat poistaneet sen tehostuksen uudemmista malleistaan.

PS. on kokemusta myös niistä Mercedeksen SBC-jarruista. Ei niissäkään vikatilaan mennessä ole tehoa jäljellä paljon mitään. Siinä tilanteessa on vaan mielissään, että samalla se laittaa koneen ja lootan hätäohjelmalle, jolla ei pääse kuin kahdeksaakymppiä, koska ei ne jarrut riitä pysähtymiseen siitäkään nopeudesta:)
 
Olen samaa mieltä, että turha hienostelu ei ole hyvästä ja ehkä sakuilla on jäykkä niska muutoksille, kun kerran ovat sille päälle sattuneet. Tosin, kun minulla on servot toiminut hyvin niin GT:ssä kuin aikaisemmassa tiiliskivessä. niin en voi valittaa. Akun latauksen tarkistus 1-2 kertaa talvella ja akkunapa irti talvisäilytyksessä. Kesällä en ole lataillut. Muutaman kerran on ollut navi kiinni ja häly istunut sisuksissa aina. Tietysti lyhyet pyrähdykset syö akkua tyhjemmäksi ja latauksia voi tarvita ajokaudellakin. Ihan kuten autoissakin monelle esim. polttolämmittimen esilämmityskäyttö tuo yllätyksenä virran vähyyden ja akun nopean vaihtotarpeen.

Tulihan tuossa tehtaalle merkittävää kustannussäästöä, kun saivat yhden mötikän pois pyörästä ja pyörän painonkin putoamaan. Servo on tehokas, mutta aiheutti yhtä paljon keskustelua kuin perä ja vilkut
cool.gif
.  Vain perä on jäljellä  
biggrin.gif
..

-05 mallin S:ssä oli noita vikoja selvästi ja siksi tehdaskin niille korjauksia suoritti ja kyllä Ekkun pyörä viallinen on, jos jatkuvasti vikoja ilmenee ja siinä ei mitään sähköviritys asennuksia tai mekaanisia rikkoutumisia ole tapahtunut. Tehtaan vastuu ei lopu takuuseen. Se jatkuu tuotevastuuna pitempään, joten yhteyttä maahantuojaan vaan, kun kerta ongelmia. Meiltä ei paljon apua löydy, mitä nyt jupistaan servojen hyödystä tai hyödyttömyydestä.

Servojarrut muuten tulivat LoTjan myötä bemuihin, kun niitä valitettiin ensiksi heikkojarruisiksi  
wink.gif
. Syyllinen on siis tiedossa. No vaihtoivathan ne jarrutoimittajaakin sen myötä, mutta kuitenkin.
 
-05 mallin S:ssä oli noita vikoja selvästi ja siksi tehdaskin niille korjauksia suoritti ja kyllä Ekkun pyörä viallinen on, jos jatkuvasti vikoja ilmenee ja siinä ei mitään sähköviritys asennuksia tai mekaanisia rikkoutumisia ole tapahtunut. Tehtaan vastuu ei lopu takuuseen. Se jatkuu tuotevastuuna pitempään, joten yhteyttä maahantuojaan vaan, kun kerta ongelmia.
Maahantuojaan en ole suoraan ollut yhteydessä, mutta pyörän myyneeseen merkkiliikkeeseen kylläkin silloin kun tämä vika ensimmäisen kerran ilmestyi ja vielä takuuajan puitteissa.

Ei kuulemma oltu koskaan kuultukaan tällaisesta viasta ja vikamuistista ei löytynyt mitään. Toisen ruiskukartan päivityksenkin jouduin maksamaan itse vaikka se alkuperäinen ja seuraava päivityskään ei kovin hääppöisiltä vaikuttaneet.

Aika huono kuva on jäänyt takuusta ja tuotevastuusta, joten uuden bemarin ostoon on kynnys aika suuri vaikka se uusi K1300s vissiin on jo valmis tuote.

Ei vaan pitäisi koskaan ostaa uuden pyörämallin ekaa vuosikertaa.
 
Kiitokset kaikille hyviä vinkkejä antaneille!!! Lähdempä hommaamaa laturia, niin ehkäpä vältyn paniikkikaatamisilta.

5000 km takana omalla K 1200 S:llä ja vielä ei mitään ongelmia.
 
Eipä tuo mitään uutta ole, jos Abs poistuvat käytöstä--> jarruteho putoaa reilusti.
Ei pidä paikkaansa, tai siis ei ainakaan kaikissa pyörissä.

Yleensä ABS on toteutettu niin, että se voi häiriön havaittuaan kytkeä itsensä pois päältä, jolloin merkkivalo syttyy, ja käyttöön jää normaali (= lukkiutuva) jarru. Tällöin jarrut toimivat ihan prikulleen samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että nyt renkaat voi jarruttaa lukkoon.

Juuri se noissa servoissa arveluttaakin, että virhetila vaikuttaa normaalien jarrujen tehoon. Niin ei saisi voida tapahtua missään mp:n jarrujärjestelmässä. Noiden tehokkuutta oikein toimiessaan ei varmaankaan kukaan kiistä.
Juu, ei siis tämä jarrutehon pudotus koske kun murto-osaa mopoista/autoista. Autopuolelta tuosta kokemusta jo paljon ennen servojarruja.

Eihän nykyautoissa jarrutehossa ole mitään eroa vaikka abs-ohjainyksikkö löisi itsensä vikatilaan ja abs:t pois. Alipainetehostus toimii kyllä.
 
Täysin OT, mutta koetapa pysäyttää vanha, raskas amerikanlotja, jossa on levyt edessä ja alipainetehostus niin että alipaine on nollassa. Puimuri vikaantuneilla servojarruilla pysähtyy varmasti nopeammin. Että on noita vikatilanteessa hengenvaarallisia jarruja muitakin.
 
Toi sähköjarru on hieno toimiessaan ja varmaan 99,99% ajasta se toimiikin. Kun se ensimmäisen kerran pettää pahassa paikassa ei siihen ainakaan minä luota enää ikinä....

Auton alipainetoiminen tehostin on teknologian hienostuneisuudeltaan verrattavissa junan vessaan. Se vaan toimii aina... Miksi eivät mopossa tyydy tuohon, jos tehostinta arvioidaan tarvittavan.
 
Ylläpitolaturiin ne ässät vaan, ja mieluiten ostaa kolme laturia rinnalle pitkin kesää lataamaan, että jarrut pelittää ja henki säilyy, jestas miten vaarallisen mopon määkin aikoinaan omistin(-05 ässä)
crazy.gif


Ja jos tuo ei riitä niin tarpeeksi suuri johtokela takalaukun paikalle, että riittää kotiportilta antamaan virtaa ilman pelkoa jarrujen katoamisesta.

Mulla toimi jarrut ilman lataamistakin, mut takajarru oli kyllä luvattoman huono.

Ja lopuksi,ässä oli hieno pyörä.
biggrin.gif
 
Auton alipainetoiminen tehostin on teknologian hienostuneisuudeltaan verrattavissa junan vessaan. Se vaan toimii aina... Miksi eivät mopossa tyydy tuohon, jos tehostinta arvioidaan tarvittavan.
Oliskohan se alipainetehostimen koko? Toisaalta, ei minulla pahaa sanottavaa K 1200 RS:än servojarruistakaan ole, siis ei ollut pienintäkään ongelmaa.. En tosin tiedä, mitä hyötyäkään servoista oli, kun vertaan nykyisen ässän jarruja entiseen. Ei nämä nykyiset ainakaan huonommat ole..
 
Auton alipainetoiminen tehostin on teknologian hienostuneisuudeltaan verrattavissa junan vessaan. Se vaan toimii aina... Miksi eivät mopossa tyydy tuohon, jos tehostinta arvioidaan tarvittavan.
Tiedä mikä *junan vessa* vekotin Volvoissa on, mutta itsellä on ainakin kerran hävinnyt jarrut täysin ko. vehkeestä. Ja piti vielä yrittää pysäyttää kun mummoja kulki suojatietä pitkin yli. Pari kertaa piti yrittää ja kolmannella lykästi ja jarrut löytyi. Samoin tein huoltoon ja vikamuistin lukuun, mitään ei kuulemma löytynyt... se tuosta Vovon junan vessasta.
 
Mun jenkkilotjassa ei ees oo alipaine vaan ihan hydro-boostit...
smile_org.gif


Ja helvetti että on kivat, jarrutehoa ON jos sitä tarvii.

(Vaihdoin vielä eteen Hawkin carbon jarrupalat.. bling bling.)
 
On mullakin navigaattorin teline kytketty suoraan akun napoihin, mutta ei kai se virtaa vie silloin kun se navi ei ole siinä telineessä?
Navigaattorin käyttöjännite on tyypillisesti 5V. Jännitteen alentamiseksi siellä telineessä on jokin regulaattori tai vastaava sovellus. Tuo tuottaa sitä jännitettä ilman telineessä olevaa naviakin ja syö virtaa. Tosin ei nyt kauhean paljoa, mutta kuitenkin.
 
On mullakin navigaattorin teline kytketty suoraan akun napoihin, mutta ei kai se virtaa vie silloin kun se navi ei ole siinä telineessä?
Navigaattorin käyttöjännite on tyypillisesti 5V. Jännitteen alentamiseksi siellä telineessä on jokin regulaattori tai vastaava sovellus. Tuo tuottaa sitä jännitettä ilman telineessä olevaa naviakin ja syö virtaa. Tosin ei nyt kauhean paljoa, mutta kuitenkin.
Tuo on hyvä tietää.

Täytyy nykäistä sulake johdosta pois aina kun pyörä seisoo pidempään.

Onneksi sitä voi sentään ajella Guzzilla, jos Bemarista loppuu virta:)
 
Kannattaa otta virta naville akun vieressä olevalta ulosotolta. Ostat vain alkuperäisen liittimen ja kolvaat esim. venekäyttöön tarkoitetun tupakinsytkähässäkän kiinni. Ei tarvi edes sulaketta väliin...
 
Back
Ylös