Bmw:n imago

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ekku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joskus 80-luvulla BMW mainosti Suomessa lauseella "BMWtä ei valita, siihen päädytään". Niin päädyin minäkin kolmen japsirimpulan jälkeen eikä ole päivääkään kaduttanut. Tietysti kun ikää on jo 40 +, niin ei enää jaksa innostua merkkienvälisestä väittelystä. Ajakoon jokainen millä lystää. BMW-porukassa ei tarvitse kuunnella sitä iänikuista uhoamista huippunopeuksista ja keulimisista. Onneksi ei ole vielä lakia, että KAIKKIEN pitää ajaa Bemarilla...

Asiaa
buttrock.gif

Hyvä oli aloitus ja hyviä ovat olleet perustelut!

Omalla kohdallani valitsin mopoksi bemarin luotettavan maineen ja matkaominaisuuksien vuoksi. Vaikka ikää on reilusti alle 3-kymppiä, ei tehot/nopeudet painaneet vaa'assa.

Auto on myös bemari, joskin 17 vuotta vanha. Sen ostin muutama vuosi sitten ajo-ominaisuuksien, hiljaisuuden ja luotettavuuden vuoksi (518 i).
Ajo-ominaisuudet ja hiljaisuus peittoaa jopa kymmenen vuotta nuorempia auotoja, mutta sähkövikoja on alkanut paapassa ilmetä..
confused_orig.gif

-Hanski-

Ducatin tai muun eurooppalaisen (Italialaisen) osto taas vaatii melkoisen annoksen huoltoon ja ropaamiseen vihkiytynyttä mieltä kuten ranskalaisen autonkin.
Eurooppalaisen Trumpan omistajana en oikein allekirjoita tuota huollonpaljousväitettä (toista oli tietysti entisinä hyvinä aikoina, kun kädet sai öljyyn miltei jo pelkästään brittihutmaa katsellessa). Ainakin enklantilaisten (italiaanoista tai itävaltalaisista kun en tiedä) nykypyörien huoltovälit lienevät japsien kaltaiset, eivätkä itse tehtävät huoltohommat ainakaan Trumpettien kohdalla juuri erikoiskykyjä vaadi.

Kyllä meikäläistäkin viime syksynä esim. Bemari kardaaneineen kiinnosti, mutta hintalappu sai valitsemaan edelleen englanninkielisen tuotteen.

En nyt tiedä tuosta erosta... sporttisuus on tietysti yksi tekijä, mutta eikös myös edustuksellisuus, yksilöllisyys ja mukavuus ole sellaisia Bemuun liitettyjä ominaisuuksia. Eikös nuo mopotkin näitä arvoja edusta?
smile_org.gif

Vaikka en ole omistanut muita merkkejä, minulle BMW-mottoripyörä oli itsetarkoitus. En edes suostunut katselemaan muita.
Autona minulla on V70 tdi ja se vastaa mielestäni luonteeltaan enemmän BMW-moottoripyörää kuin BMW-autot. BMW-auto ei todellakaan kiinnosta sen "imagon" vuoksi.
Valitettavasti joudun laittamaan pyörän tänään talvisäilöön...onneksi webasto pitää mielen lämpimänä.

bemulla on "wanhus" maine jo pelkästään hinnan takia. jos haluaa ratakelpoisen yli 120hv pyörän niin bemulta se on sitten k1200rs ja hintaa 20keur. muilta merkeiltä sama onnistuu alle kympillä.
kyllä mä ostaisin bemun jos vain olisi varaa.

BMW:n auto- ja moottoripyörä"osastot" ovat kaksi eri firmaa jotka ovat osa samaa konsernia. Yhteistä on lähinnä merkki ja huipputeknisyys. Imagot ovat eri luokkaa, niitä kehittävät molemmat tahollaan. Ehdotonta huippulaatua ja kallista sellaista molemmat.

bemulla on "wanhus" maine jo pelkästään hinnan takia. jos haluaa ratakelpoisen yli 120hv pyörän niin bemulta se on sitten k1200rs ja hintaa 20keur. muilta merkeiltä sama onnistuu alle kympillä.
kyllä mä ostaisin bemun jos vain olisi varaa.
062802moto_prv.gif
No ei tuosta K 1200 RS:stä oikein ratapyöräksi ole.. Liian painava radalle ja ainakin suhteessa tehoon, eikä ajoasento ole kyykky vaikka säädöt pistäisi äärimmilleen. Sporttinen matkapyörä se lähinnä on ja jos japseista etsii vastineita niin ne olis lähinnä Pan European ja FJR 1300.
Bemun hinnat oli muuten jo välillä halvempia kuin "vastaavien" japsien. En ymmärrä mihin veroale hävisi Bemun kohdalla
confused_orig.gif
mutta toisaalta hyvä, sillä pyörä tuli hankittua ennen veroalea.

Se miksi mulla on Bemu, ei liity imagoon. Pyörä vaan tuntui omalta heti ensi metreiltä, enkä ole (vielä) tarkoituksiini paremmin sopivaa löytänyt.

Kyllä nuo määritelmät muuten jossain määrin on kohdallaan, vaikka löytyy boksereistakin melkoisen sporttisia pelejä ja mun mielestä Bemujen muotoilu on viime vuosina kehittynyt oikeaan suuntaan. Pidän uusien Bemujen ulkonäöstä; Endurosta ja boksereista, kuten myös RS:stä ja LT:stä. Jotku vanhemmat Bemut on jotenkin työkoneen, tai ehkä vähän sellaisia Baijerilaisen-maatalous-wekottimen näköisiä.

BMW mulla voisi olla myös autona mutta niiden hinta suhteessa varusteluun ja muihin ominaisuuksiin ei ole mielestäni kohdallaan. Merkki maksaa liikaa (meillä)
sad_orig.gif

BMW:n auto- ja moottoripyörä"osastot" ovat kaksi eri firmaa jotka ovat osa samaa konsernia. Yhteistä on lähinnä merkki ja huipputeknisyys. Imagot ovat eri luokkaa, niitä kehittävät molemmat tahollaan. Ehdotonta huippulaatua ja kallista sellaista molemmat.

Tuskin vaikkapa Hondallakaan sama heppu piirtelee maanmöyhennintä aamupäivällä ja iltapäivästä pohtii HRC uusimpia metkuja. Ja ehkäpä hyvä näin!
wink.gif

BMW on aina ollut lähellä sydäntä paitsi nyt kun uudet BMW autot on niin "rumia".. Oikeasti BMW oli ennen tuota uusinta 7-sarjaa ja 5-sarjaa aina tyylikäs ja kaunis auto. Silmä ei ole tottunut tosin toiseksi uusimpaan 5-sarjaankaan vielä, joten kai olen jäänyt historiaan jumiin. Uusi 5-sarja on kuin Peugeotin, Opelin ja ties minkä ristisiitos. Seiska taas on sanoinkuvaamattoman ruma. Siis ulkonäkö. Tekniikka on upeata kyllä.

Itsellä on ollut kotiloina BMW:n 732iA, 633CSiA, 325iM, M635CSi, 735iA, 635CSi ja 750iA. Kaikki olivat upeita ajaa ja katsella. Ja ainakin omalle kohdalle sattui erittäin hyvin kasassa pysyviä yksilöitä. 750i vaihtui sitten Maserati Ghibliin ja ei siinäkään valittamisen aihetta löytynyt. Aikalailla BMW:n tyylinen auto sekin. Nyt on tylsän tavallinen Mondeo farkku..

BMW:n pyörät taas on mielestäni erittäin hienostuneita ja mukavan oloisia pyöriä. Varsinkin K1 meinasi joskus tulla hankittua, mutta joku vei sen nenän edestä silloin.
sport05.gif

Autona minulla on V70 tdi ja se vastaa mielestäni luonteeltaan enemmän BMW-moottoripyörää kuin BMW-autot. BMW-auto ei todellakaan kiinnosta sen "imagon" vuoksi.
En ole baijerilaisesta autosta suurempaa valittamista löytänyt. Volvosta 850:stä on huonoja kokemuksia; paljon pikkuvikoja ja meluinen auto (johtunee "vajaasylinterisyydestä").  
033102ass_1_prv.gif
Baijerilainen on hiljaisin kotilo markkinoilla. Äänekkään mopottimen vastapainoksi edellytän hiljaista autoa, vaikka sitten antaisi enemmän hanaa, ja BMW on silloinkin todella hiljainen johtuen rivikuutosesta.
033102beer_1_prv.gif
Koska en harrasta autolla mitään korttelisikapoljentaa, tuo imagokysymys ei minua vaivaa. BMW-mopottimet jätän suosiolla väliin, sillä sporttikyykyn sen pyörän on oltava.  
biggrin.gif

Kun perheeseen on siunaantunut (äitee asialla  
tounge.gif
) ranskalainen auto ja yksi "itäpyörä" sekä kaksitahtinen piikinrimpula lapselle,niin pitäähän sitä kotona olla varmatoimisiakin laitteita!!

Aiheesta Wanhat Bemarit:
Ei ole tarvinnut jonottaa viikkotolkulla osia kaupasta,jos on jotakin tarvinnut vaihtaa...tai odotella sitä mopoa ajoon ties miten kauan jostain huolloksi itseään nimittävästä.Kyllä on ressi puolittunut.  
cool.gif

Ei ole ollut isompia ongelmia,omani kone käy kuin ajatus,kaasarit ihanteellisessa balanssissa.Vaikka ressukka onkin sairashuoneella tuolla kellarin uumenissa(voivoi  
bawling.gif
),toistaiseksi.Olenhan minäkin vielä vajaakuntoinen...toistaiseksi.

Isännän mopolla on päristetty vaikka kuinka paljon ja aina vaan toimii.Pikku huoltoa ajallaan on tehty.

Tuskin esim.meikäläisellä olisi minkään muun merkin tekniikka kestänyt ajoa.Jawasta mm. mäntään reikä,selvisin säikähdyksellä siitä rempasta,onhan nyt 450mummonmarkan kynttilänjalka kirjahyllyssä.
No joo,teinhän minä meille postilaatikkotelineenkin...biimerin rungosta tulee hiano sellainen...kunhan projekti jatkuu..  
tounge.gif

Mutta uutta bemariautoa en oikein jaksa uskoa tähän taloon tulevan.Oikeastaan sen maasturintapaisen voisin huolia kyllä.Sitäpaitsi ei tuo meitin pikkuriikkinen pentukoira mahdu pikkuautoon...

Eikö jossain tutkimuksessa todettu BMW-autoilijoiden olevan niitä pahiten asennevammaisia liikenteessä eli merkin valitsevat ihmiset,joille liikenne on eräänlainen "kilparata". Menepä joskus ohittamaan kyseinen ajopeli niin varmaan lähtee perään...
Bemarin matkapyöräimago on tullut bokserimalleista ja onhan kokokatteet ym. vissiin juuri bayerilaisten ratkaisuja vakiopyörässä. Motoristeista osa on kiinnostunut matkailusta kaksipyöräisellä ( reissun päämäärällä on merkitystä ), toiset taas itse ajamisesta. Itse olin vuosia sitten hankkimassa ensimmäistä pyörää vuosikymmenien tauon jälkeen ja merkin piti olla juuri BMW. Silloin ei löytynyt kukkarolle sopivaa yksilöä ja siksi ajelenkin japsinelikolla etsien yhä sitä oikeaa...
biggrin.gif

Eikö jossain tutkimuksessa todettu BMW-autoilijoiden olevan niitä pahiten asennevammaisia liikenteessä eli merkin valitsevat ihmiset,joille liikenne on eräänlainen "kilparata". Menepä joskus ohittamaan kyseinen ajopeli niin varmaan lähtee perään...
Kyllä tuossa on perääkin, mitä kirjoitat. Tutkimuksista en tiedä, mutta käsitykseni perustuu omakohtaisiin kokemuksiin. Olen huomannut, että erityisesti 300-sarjan kuskit ovat tällaisia kilpailijoita. Itse ajelen baijerilaisella tasaista nopeutta (aina välillä kyllä hiukan sallittua ripeämmin kun vauhti ei tunnu hiljaisessa autossa). No, joskus isolla punaisella pyörälläni hiukan "koulutan" BMW-kotiloiden kuskeja, joilla on illuusio, että peltikasalla muka pärjäilisi pyörälle.  
033102bebe_1_prv.gif
"Kisa" loppuu aina kuin nakutettuna siihen, kun käännän kaasukahvaa.
biggrin.gif

bmw:tä on tullut kokeiltua sekä autona, että prätkänä. ja otsakkeen imagoteeseihin olisi helppo yhtyä, eli autot ovat urheilullisia ja prätkät matkailullisia enemmän kuin sporttisia..

mielestäni bemariin kuuluu se boxeri ja sen sytkytys, mukawan lepposa vehe tuntui olevan ajossa, malli oli viimeksi r1100s eli se nk. sportti.

autoon taas kuuluu se suora kutonen, todella hiljaisia ja upeita ajettavia, viime talvena ajelin jokusen kuukauden ikivanhalla 316 bemulla, jossa oli 1,8 neloskone, mukava oli heitellä sladissa, se oli näitä 70-luvun loppuluolen malleja.

kardaaniveto on taas eräs asia mitä osaa arvostaa prätkissä, varsinkin matka-ajossa.

Mikä relevanssi tuolla kardaanilla on ikään
confused_orig.gif
?
tounge.gif
nixweiss.gif

Siis mitä vanhempi pukki sen jäykempi ketju vai sen tarveko ?
biggrin.gif

Back