BMW R1200GS Adventure

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iaj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

iaj

New member
Tulipahan sitten tuokin setvittyä, 55W Xenoni lähivalona ei meinannut suostua syttymään känniväylän virrasta, mutta tällä virillä se vihdoin ja viimein lähti toimimaan ilman LAMPF! virhettä kun on ensin saanut koneen käyntiin: http://onroad.juvander.fi/Communi....ts.aspx

Sumarit ja kaukovalo meni heittämällä, mutta lähivalon kanssa oli pientä painia...
 
Laitoin talvella K 12 ässääni myös ksenonin, tosin korvasin vain lähivalon. Otin varmuudeksi sarjan, jossa oli can-väyläiseen tarkoitettu ballasti.

Asennus oli helppo, ei tuo relettä kaipaa, sillä vähemmän se virtaa ottaa kuin alkuperäinen halogeeni. Toimii hyvin ja toimi heti ensi yrittämällä. Ei siis tule LAMPF-herjaa.
Meinasin myös kaukovalot muuttaa, mutta kun aloin miettiä minkä verran lopulta tulee pimeässä ajettua, niin....
 
Näin se optimissa toimiikin, mutta (ainakin) 2009-> gessuissa on ZFE:n ohjelmaa muutettu ja toimivan ballastin löytäminen on vähintäänkin sattuman kauppaa.

Itse kokeilin kolmella eikä lähtenyt toimimaan muutoin kuin tällä metodilla eli lämmittämällä ballasti ensin ja sen jälkeen vasti kännivirtaa sisään.

Kaverilla on 2011 versio aiheesta ja sama ongelma, tällä metodilla kokeillaan lähteekö viikonloppuna pelittämään sekin.
 
Ai sinä sellasia laittomuuksia virittelet
biggrin.gif
Luin viestisi hieman huolimattomasti.

Soita tuonne Ksenonkauppaan ja kysy. Saat varmasti asiatietoa ja jopa kotimaisella kielellä.
 
Iskeppäs sinne amppeeri mittari plus piuhan väliin ja katso paljon se haukkaa kylmänä virtaa.

Varsinkin nämä 55W:set on tosi harvassa mitkä haukkaa oikeasti alle 6A kun ne syttyy ekaa kertaa ja useat näistä 35W malleista ottaa myös reilusti enemmän virtaa startissa kuin mitä ne kuluttaa sitten sytyttyään.

Harvassa edes ilmoitetaan tuota cold start arvoa erikseen, eli mittaamalla tuo ainoastaan selviää.
 
Ei jaksa, riittää kun toimii, joutuu vielä releitä virittelemään.  
tounge.gif

Kauppiaan mukaan (vaikutti jopa asioista tietävältä) pitäisi toimia näinkin uudessa bemussa ongelmitta ilman relettäkin. Ja onhan tuo jo ainakin ~2000 km toiminut moitteettomasti.
 
Näin ne on useat muutkin väittäneet ja jäsenet erinäisillä foorumeilla on todistelleet samaa. Siinä vaiheessa vain kun on 2009 tai uudempi gessu niin onkin suuri kysymysmerkki toimiiko vai ei? Vanhemmissa gessuissa toimii varmemmin.

Eli jos olet saanut ässässä toimimaan, ei vielä tarkoita että gessussa toimii sama palikka.
 
Itsellä -04:ssä 35W lyhyt ja 55w pitkä. Pitkässä pari amppeeria suurempi käynnistysvirta. Silti lyhyt pari kertaa kesässä ilmottaa etuvalovirhettä, pitkä ei ole koskaan. Arvellut että heti startin jälkeen valoa sytytellessä latausjännite ei välttämättä ole sitä mitä pitäisi -> vielä enemmän amppeereja.
 
Itsellä 55w HID:t ja viime syksynä asentelin niitä. Lyhyt ei syttynyt lainkaan ja pitkät vetivät kylminä mittariston nollille hetkeksi, kun vaihdoin lyhyiltä pitkille
sad_orig.gif
. Otin nyt keväällä ne pois pitkiltäkin valoilta. Täytyy varmaan laittaa välireleet ja lyhyille se viiverelekin, kuten tuolla ohjeessakin näyttää olevan, kunhan tässä ehtii.
 
Kannattaa ottaa sitten sellainen viiverele, joka kytkee heti ja sammuu x sekunnin kuluttua. Eli esim. Hella 5HE 996 152-131, 12V, 5-pin, release delay, löytyy vaikka täältä.

Silloin selviää kahdella releellä joka hieman yksinkertaistaa tätä kuviota.
 
Itsellä -04:ssä 35W lyhyt ja 55w pitkä. Pitkässä pari amppeeria suurempi käynnistysvirta. Silti lyhyt pari kertaa kesässä ilmottaa etuvalovirhettä, pitkä ei ole koskaan. Arvellut että heti startin jälkeen valoa sytytellessä latausjännite ei välttämättä ole sitä mitä pitäisi -> vielä enemmän amppeereja.
Siis ilman mitään releitäkö olet alkuperäisistä valojohdoista vain ottanut ballastille virrat ja maan?
 
Onko tuo nyt sitten suurenkin riemun aihe, kun saa laittoman valovirityksen toimimaan Gessussa?
Kaiken muun lisäksi Gessun umpio on sellainen, että lähivalolle on lähes mahdotonta saada niin hyvää valokuviota Xenon-virityksenä, ettei se häikäisisi vastaantulijoita. Pitkän valo taas pysyy surkeana, vaikka sen xenonoisikin.
 
Onko tuo nyt sitten suurenkin riemun aihe, kun saa laittoman valovirityksen toimimaan Gessussa?
  Kaiken muun lisäksi Gessun umpio on sellainen, että lähivalolle on lähes mahdotonta saada niin hyvää valokuviota Xenon-virityksenä, ettei se häikäisisi vastaantulijoita. Pitkän valo taas pysyy surkeana, vaikka sen xenonoisikin.
No jos näin on niin hyviä vinkkejä otetaan vastaa koska pimeässä on tarkoitus liikkua syksyn mittaan ja paljonkin.
Ensi tuntuma valoista on että saisi tehoa lisääkin olla .
Nythän ajovalot ovat ruskehtavat että taitaa olla alijännitettäkin lampuilla.
Eikö maailmalta löydy xenon umpioita ?
Mikä kumma se on että tänne meille on rantautunut nämä muutos-sarjat myyntiin ?
Eikö muu maailma halua parempia valoja pyöriinsä ko  niillon aina puolet vuorokaudesta pimeetä etelän maissa ja miljoonakertasesti enempi väkee liikkeellä kotiloilla ja pyörillä .
 
Varmasti tässä talven pimeinä hetkinä tulee dokumentoitua ratkaisua tarkemmin, jossa korvataan kokonaan gessun oma valoumpio toisella konseptilla. Pari ideaa aiheen tiimoilta virinnyt eli toteutusta odotellessa.
 
Samoin olen etsinyt xenon kaukovaloja millä korvaisi valon .
Mutta miten lähivalon ? Sumuvalollako ??!!
Tai voisihan ne alkuperäiset jättää paikoilleen ja kytkeä niistä vain virrat lisävaloihin.
Mutta jos nyt laillisuuden nimissä pitää mennä niin eikö näiden kahdennusvalojen pitäisi sijaita symmetrisesti .
Aivan älyttömiä en ala kyllä tekemään tässä lainkuuliaisessa motoristisuomessa koska verrattuna pakoputki ja minivilkku virittelyyn en tunne oloani kaikkein syyllisimmäksi .
Mulla olisi tarvetta jo ensikuussa viimeistään  kun meinasin pohjosen pystyssä piipahtaa ja mahdollisesti vielä ss2000 vetasta kohan ilimat viilenee että tarkenee
 
Hellan valikoimista löytyy Xenonilla varustettuja potentiaalisia umpioita, joilla korvata tämä alkuperäinen hässäkkä. Sekä lähi- että kaukovaloja.

Sieltä itse näitä katsellut.

Vaatii tietysti tuon mittariston uudelleen kiinnityksen jonkinlaiseen runkoon mihin nämä valotkin menevät.

Nyt omassa vehkeessä kun on nuo GSA:n sumarit Xenonia ja lisänä vielä Hellan Micro DE Xenon lisäpitkät niin noilla pärjää jo hetken aikaa vaikka originaali umpioien antama valo on mitä on.
 
Miten hirvee laturi GS:ässä on jos neljää lisävaloa voi polttaa omien lisäksi .
Vai käytätkö sumareita vain lähivalojen kanssa.
Tuolla olisi aika edullisia xenon kaukovaloja mutta kohtuullisen hintaisia sumareita en ole löytänyt vielä .
 
Kyllä se laturi kestää, olikohan se joku ~800W tai jotain sinne suuntaan, ei nyt ole manuaalia vieressä... eli kyllä ne kaikki valot tarvittaessa palaa yhtäaikaa.
 
Back
Ylös