BMW R1200GS Adventure

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iaj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tummoinen löytyi .
Ja 600W näkyy olevan 04 mallissa laturia .
Tämähän meni helpoksi kun siittä voi tehdä joulukuusen vaikka.
Ei tartte tulla laillisuudesta nipottamaan kenenkään .
 
Tämmoisen levyn saa kolmella kumityynyllä kiinni Gessuun, vain yksi reikä on porattava yläkiinnikettä varten, alareunoista menee öljynjäähdyttimen kiinnikkeisiin. Tähän istuu kaksi Hellan tehokkainta(?) Bi-Xenon-umpiota (vesitiivistä) ja päiväajovalosarja.
  Näillä valoilla voikin sitten alkaa harrastaa vertailua, onko jossain autossa vielä paremmat valot. Pyörissä tuskin on.

KD4K0212.jpg


hellaxenon.jpg


Kuva+39.png
 
Mozilla Firefoxilla näkyy, oletko Kunkku leikkauttanut jossain laserilla tuon levyn?
 
Löytyykö tästä vielä malli/tekijä/sopiva hinta? Saattaisi kiinnostaa tuollainen...
 
Noo ,äsken 95 kilsaa Keski-Suomen sumuisilla ja sateisilla teillä ajettuna sanoisin että on ne GS:n omat valot keskinkertaista paremmat kunhan malttaa jättää säädön maltillisen alas.
Mutta yöajoa varten aion laittaa apukaukovalot ja sumuvalot jos kerran laturissa tehoa riittää .
Onko net sitten xenoneita ,en tiijä vielä .
Mitä nyt Jkylästä löytää tähän hätään.
Ensviikolla olisi kuulemma hyvät kelit ajella.
Oletko iaj mitannut pysyykö käyttöjännite yli 13v jos kaikki valot ovat päällä yhtäaikaa.
 
Minulla oli kaksi kesää Gessussa lisävaloina Hellan MicroDe_Xenonit ja vastaan kokoiset sumuvalot(samat, joita BMW tarjoaa lisävarusteena). Sähkön riittävyyden kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia.
 
Nuo on nyt roikkuneet n. 45tkm ja kahden vuoden ajan tuossa ja ainakin akussa on puhtia riittänyt. Mitannut en kyllä ole.
 
Hellan DE xenonit eivät kyllä varsinaisesti kiitosta TM:n tannoisessa kaukovalotestissä saaneet. Suurin osa halogeeneista oli valoteholtaan kovempia. Bilteman 29e/pari halgeenikaukovalossa itseasiassa samanmittainen/mallinen kuvio ;)
 
Nuo tm:n *testit* olen jättänyt jo vuosikaudet ihan omaan ala-arvoiseen asiaan, kehtaa niitä nyt edes mainostaa... Taas on joku *toimittaja* juotettu sopivasti *testeissä* ja kas kummaa kun tulokset onkin ihan toisenlaisia...

Omin silmin koettu valotehon lisääntyminen on kuitenkin sen verran iso, että pimeällä voi ajaa aurinkolasit päässä ja hirvet on silti näkyneet sen verran aikaisin puskien varjoista että on helposti ehtinyt jarrutella!

Toki nyt puhutaankin näistä pienistä projektiversioista, jos siihen rinnalle iskee jonkun 14cm xenonin kunnon heijastimella on se varmasti vielä tehokkaammin valoa antava.
 
Omin silmin koettu valotehon lisääntyminen on kuitenkin sen verran iso, että pimeällä voi ajaa aurinkolasit päässä ja hirvet on silti näkyneet sen verran aikaisin puskien varjoista että on helposti ehtinyt jarrutella!
Omin silmin koettuna ero niistä Hellan MicroDE-Xenoneista näihin nykyisiin oli niin suuri, ettei tarvinut hetkeäkään miettiä, pidänkö ne lisävalot mukana. Niiden olemassa oloa ei nimittäin huomannut pimeällä lainkaan. Vaikka ne tuovatkin ison parannuksen GS:n omaan pitkään ajovaloon, eivät ne nyt mitenkään erikoisen hyvät valot ole.
Se vaan tuppaa aina olemaan siitä kiinni, mihin vertaa.
cool.gif
 
Toki toki, nyt vertailussa olikin ero noihin originaaleihin...
Ilmoittele, jos satut liikkumaan täällä päin vielä tänä syksynä. Olisi mukava käydä vähän ajelulla iltahämärissä, niin saisi itsekin paremman käsityksen siitä, mitä luokkaa nämä valojen erot ovat. Tai laitetaan matka puoliksi ja sovitaan joku ilta tapaaminen puolimatkassa. Porvoo-Kotka - Kouvola seudulla jossakin ehkä?
 
Pitääpä katsoa joku sopiva ilta jos tuo saavi pysyisi taivaalla vaikka välillä pystyssäkin.
 
Kiinnostavaa juttua, kun vanhan K1200RSni valoteho on aivan riittämätön yöajossa. Jaksaisiko joku vielä naputella tänne vähän kattavammin mitä kaikkea pitää tehdä.

Ensimmäinen kysymys joka nousee mieleen on, että voiko lähteä siitä, että korvaa alkuperäiset ajo- ja pitkät valot  xenoneilla, vai olisiko jostain syystä parempi rakentaan lisävalot ja jättää alkuperäiset silleen?

En ole tutkinut (vielä) K1200RS:n sähkökytkentäkuvia, joten onkohan 1998 valmistetussa pyörässä ehkä jo CAN-väylä ja miten se pitäisi ottaa huomioon komponenttien valinnassa? Jos siinä on, niin sitten ilmeisesti siinä myös on valoreleet, eli niitä ei tarvitse lisätä jälkiasennukseen paitisi jos lisää lisävalot?

Alumiinikiinnikkeen mallintaminen ja koneistaminen onnistuu itseltä omin välinein, joten kannattanee varmaan lähteä siitä että värkkää kiinnitysysteemin joillekin sopiville Xenon umpioille. Onko muita ehdotuksia umpioiksi kuin Kunkun ehdottamat/käyttämät Hellan umpiot? Pitäisi olla sellaiset joissa sekä lähi & kaukovalot samassa.

Jostain luin, että jos käyttää Xenoneita on valoissa oltava (automaattinen?) korkeudensäätö. Pitääköhän tuo kutinsa ja koskeeko myös 2-pyöräisiä? Periaatteessahan olisi mahdollista tehdä kiinnikkeestä kaksiosainen ja akseloida ja motorisoida lamput kääntymään sähkökytkimestä pienellä DC moottorilla. Automaattinen säätö menisi jo hieman hankalammaksi ja vaatisi jonkinlaisen kulmaa lukevan anturin.

Ja sitten vielä, pitääkö(pitäisikö) valojen muutos hyväksyttää katsastuksessa ja mitähän ongelmia siinä sitten voisi tulla vastaan?

/Risto
 
1. Ilman muuta paras ratkaisu on vaihtaa alkuperäisen umpion tilalle uusi. Kalliiksi se tosin tulee, mutta eipähän tarvitse viritellä lisävaloille kiinnikkeitä ja johdotuksia.
2. Pyörässäsi ei ole CAN-väyläsysteemiä. Sähkötyöt ovat helppo juttu.
3. Toki muitakin vaihtoehtoja valaisimiksi on kuin minun käyttämäni. Ja voihan niitä laittaa vain yhden. Parempia en tosin tiedä kuin nuo Hellan projektorivalot.
4. Pyörissä ei tarvitse olla automaattista korkeudensäätöä.
5.Valomuutosta ei tarvitse muutoskatsastaa.
 
Mukana tulevilla kiinnitys ruuveilla onnistuu säätö, ei tosin ajon aikana...

KTM_Hella_Bi-Halogen_B.JPG


Lisävarusteena noihin saa motorisoidun ruuvin säätöä varten, tosin en tiedä onnistuuko ohjaus ilman elektroniikkaa?

Kyllähän se varmaan helpottaisi jos kytkimellä saisi valoja säädettyä.
 
Back
Ylös