Kyyyllähän tonnareissakin vääntö riittää mukavasti kurvailuun, mutta
se miltä peli ajossa tuntuu (väännön suhteen) koostuukin aika monesta.
Pelkkä lukema on tietty mitattua faktaa, mutta varsinkin ns. normiajossa
jota...... taas kerran..... useimpien pääasiallinen ajosuorite on, homma
ei ole ihan noin yksioikoinen.
Pilkkua nusasematta, seuraava antaa aika hyvän kuvan kokonaisuudesta.
Kaksi erilaista rivinelkkua ja V2.
GSX 1400 - Kinky - "Beast"

..... (toim.huom.

)
Kinkyn ja Beastin käyrät menevät aika tarkkaan samaa latua 3500 rpm alkaen
Iso eri "hanskassa" on tässä alue "pohjilta johonkin neljään tonniin.
Beasti (V2)laittaa ihan eri tavalla "vastaan" ennen heräämistään ts. alikierroksilla ja
tulee sitten peliin aika napakasti.
Kinky taas (rivinelkku) ei potki vastaan pahemmin ja lähtee sitten vaan nätisti vetämään
kun noustaan pohjilta 3500+ alueelle.
Molemmissa riittää kyllä vetoa ja laulua tappiin sinne 170 rwhp saakka.
1400:n taas on näihin verraten pohjilta asti täys diisseli, eli työntää jo 2000rpm kohdilla
nätisti saman minkä nuo muut vasta 3500 tasolla ja toimii nätisti aivan pohjilta saakka.
3500 tasolta tuonne 6500 huippeille kaikki kolme menevät ihan käsi kädessä ja
yhteinen latu hiipuu tuossa noin 6500 rpm / 120 rwhp 1400:n osalta.
Hauska peli hieman tiuhemmaksi ratastettuna lähettää valoista
mitään huomiota herättämättä. Lähtee kun nappi palttoosta ilman
manöövereitä

.
Kaikissa vaikuttaa käytössä oleva ratastus, tonnareissa vielä merkittävästi
laatikon välitykset jne. jne.
Kevyessä ajossa erot tulevat enemmänkin välläripuolelta ja siitä, "pitkäänkö kellossa on vetoa".
Laitteiden painoillakin on kaiken muun lisäksi suuri merkitys "väännön tuntumaan".
Niin hieno laite kun "persdyno" onkin, se on myös monella tapaa kaikkein pettävin laite.
Siksi onkin niin tärkeä saada ensin faktaa pöytään teknisin menetelmin..... ja sitten
lähteä hakemaan persdynolla tuntuma mieleiseksi niissä rajoissa ja niillä keinoilla
mitä on käytettävissä.
Suuremmissa nopeuksissa se on sitten raaka voima joka puhuu, sille ei mahda mitään.
Kannattaa kokeilla mahdollisimman paljon erilaisia laitteita jos se "oma" mieleinen
voima/vääntö/hanskatuntuma ei vielä ole muodostunut.
Useinhan se hankalin rasti tahtoo se, ettei oikein tiedä mitä todella haluaa.
Ilman tätä homma onkin aika lailla tyhjän pyörimistä

.