• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bokseri-kritiikkiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Ei kai nyt hyvänen aika Newtonit, kilot, hertsit ja tynnyrinalat ole mikään itseisarvo. Paitsi hifisteille.

Kun olen siellä jossain kivikkoisella polulla tai painelen vaaran rinnettä ylös, niin mitä ihmeen väliä on sillä mikä on jonkun toisen pyörän kierrosalue jossain kaupan hyllyllä?

Perstuntuma ratkaisee. Niinkuin edellinen asian kiteytti: "Be my guest. Itse ajelen sen aikaa prätkällä."
sport05.gif

Mulla edellinen pyörä oli Banditti neljä kesää ja kyllä sen koneen vääntö oli ehdottomasti parempi kuin nykyisen bemuni (RT 1200). Vääntö on kyllä kohtuullinen boxerissakin. Boxerin tärinät ovat selvästi kivemmat kuin Banditissa, matka-ajossa niitä ei käytännössä huomaa. Banditissa tahtoi oikean käsi puutua korkeataajuisen tärinän takia. Isommat tankopainot ja "bar snake" hieman auttoivat mutta boxerin pehmeyteen ei niilläkään päästy.

Megamotossa oli ihan laaja kierrosalue. Punaraja tuli muistaakseni 9500:ssa. HP2 Sportissa on sitten taan uudet kannet ja kiertää vielä paremmin.

Kyllä nämä ovat ”elämää suurempia” asioita ! Täytyy vaan sanoa että pokserin ostin kukaan ei pakottanut ja 15000 km ja 4 viikkoa euroopassa olivat pelkkää …..
laivalla kun odotin ulos pääsyä , niin oli mukava TUNTEA että kone käy . edellisessä pyörässä piti autojen metelissä vain tarkkaan katsoa mittaria käykö vai ei , onko kierroksia … tiedätte mitä tarkoitan . Koeajoin kaikki varteenotettevat matkapyörät ja pokseri oli vaan mun juttu ihan hyviä ne oli muutkin . Vaimon mielestä paras takapenki ja tuuli ei humissut liikaa se ratkaisi asian . Väännöt ja muut käppyrät on meikäläiselle aika hebreaa hyvin tuo kulkee 207 meni motarilla Saksassa ja tuli rekat riittävän kovaa vastaan .Jos kovempaa menis niin ei taitais meikäläisellä riittää enää havainnointikyky . Joskus saattaa vaiheloota kolahtaa , mutta kyllä sieltä on aina pykälä löytynyt .Kotomaassa ei ohitus tilanteessa tule aina edes vaihdettua pienempää. Pisin päivämatka Saksasta lauttasatamaan Tukholmassa ja vähä kauemmas olisi tehnyt mieli vielä ajaa … Saksan motarilla joku paikallinen ” juntti ” ( minussa ei tietenkään voinut olla mitään osaa tapahtumiin ..) tökkäsi eteen ja meikäläisellä vauhtia kiitettävästi, kaikki kahvat ja pedalit pohjaan , niin paljon ku pysty . silloin kyllä tekniikka toimi . viereinen kaista oli varattu . Ai sitä kritiikkiä kaivattiin , no olisi se halvempi voinut olla niin kuin ne muutkin . Tämä on vähän kuin vaimoaan ”kritisoisi ” ite otin niin kärsittävä se on . Eikä vaihtamalla parane , tai ainakin kalliiksi tulee .. Kesää tässä odotellaan ja ajokelejä ja lapa nousee vielä kaikille motareille kohdatteessa . Vaikka taita sekin olla jo vanhanaikaista näinä kiireisinä aikoina … ai onko ottanu konakkia no joo ..

Sain eilen pyörän läjään tiettyjen muutosten jälkeen ja tänään koeajolle.

Löin pyörän käyntiin peruskartalla ja silmin nähden tutina tyhjäkäynnillä keskituella, kuin aikanaan vakiona konsanaan.

Vaihdon kaksi yksikköä rikkaamman AirFuelration päälle, niin siihen loppu.

Kansainvälisillä palstoilla pohtivat kovasti 2-3 vuoden päästä tulevien päästömääräysten tuomia ongelmia isomäntäisille puksuttajille, tyyliin milloin tulee liki mahdottomat rajat vastaan twineille.

Boxeri on jo nyt melkoinen laihaseosmoottori linjalta tullessaan, mitä lie tulevaisuudessa.

Mutta vaikka tässä boxereita ruoditaankin, niin GT ois oikea bemari kuutioiltaan, pyttymäärältään, kytkimeltään, painoltaan, vetotavaltaan, käyttötarkotukseltaan etc.. se johon vertaus pitäis suorittaa niinkuin moni ostotilanteessa tekeekin. Eikä tulis turhaa jaagausta, kun laitteet on niin samankaltaisia.
Threadin otsikko rajasi GT:n alun perin pois ja GT:n ottaminen mukaan vertailuun rajaisi ainakin minun osaltani pois *KAIKEN* koskaan BMW:n moottorista ja voimansiirrosta esittämäni kritiikin. Ala-, keski- ja ylävääntö ovat läsnä, hyvä kytkin ja vakiovaimentimenkin soundtrack on minusta hieno
062802jumpie_prv.gif

Meillä oli Pannuun päädyttäessä vertailussa mukana myös FJR, uusi GT, uusi RT.

Biken 2006 matkapyörätestin mittausten mukaan muuten GT:n ja Pannun tehokäyrät menevät melkein yhtä matkaa 4300 saakka, siitä eteenpäin Pan pysyy muutaman hevosvoiman edellä 7300 saakka, joka on jo hyvin lähellä tehokäyrän lakea. Koneiden huomattava tehoero BMW:n eduksi syntyy sitten 7500 RPM yläpuolella.

Boxerkuskeille tämä taitaa olla aika fataali vertaus
062802jumpie_prv.gif

Mutta täytyy myöntää, että oli hyvä vedätys CADilta. Vasta tammikuu menossa ja BMW Talkilla on vahva kiinnitys orgin aktiivisimmaksi joukkueeksi
033102beer_1_prv.gif

Mutta vaikka tässä boxereita ruoditaankin, niin GT ois oikea bemari kuutioiltaan, pyttymäärältään, kytkimeltään, painoltaan, vetotavaltaan, käyttötarkotukseltaan etc.. se johon vertaus pitäis suorittaa niinkuin moni ostotilanteessa tekeekin. Eikä tulis turhaa jaagausta, kun laitteet on niin samankaltaisia.
Threadin otsikko rajasi GT:n alun perin pois ja GT:n ottaminen mukaan vertailuun rajaisi ainakin minun osaltani pois *KAIKEN* koskaan BMW:n moottorista ja voimansiirrosta esittämäni kritiikin. Ala-, keski- ja ylävääntö ovat läsnä, hyvä kytkin ja vakiovaimentimenkin soundtrack on minusta hieno
062802jumpie_prv.gif

Meillä oli Pannuun päädyttäessä vertailussa mukana myös FJR, uusi GT, uusi RT.

Biken 2006 matkapyörätestin mittausten mukaan muuten GT:n ja Pannun tehokäyrät menevät melkein yhtä matkaa 4300 saakka, siitä eteenpäin Pan pysyy muutaman hevosvoiman edellä 7300 saakka, joka on jo hyvin lähellä tehokäyrän lakea. Koneiden huomattava tehoero BMW:n eduksi syntyy sitten 7500 RPM yläpuolella.

Boxerkuskeille tämä taitaa olla aika fataali vertaus  
062802jumpie_prv.gif

Mutta täytyy myöntää, että oli hyvä vedätys CADilta. Vasta tammikuu menossa ja BMW Talkilla on vahva kiinnitys orgin aktiivisimmaksi joukkueeksi  
033102beer_1_prv.gif
Uskokaa nyt hyvät immeiset ei se ole mikään kopiopyörä.Se on BMW moottoripyörä eikä mikään nousevanauringon tinalelu.
blush.gif

No tulipas kiivas threadi. Riisinpurijat kehuu omaansa ja mollaa baijerilaisia.

Mutta tuohon vääntökeskusteluun lisää. R1100S:ssä on tehtaan ilmoituksen mukaan Din standardin mukaista vääntöä 97Nm. Mutta useamman lehden "mittauksien" mukaan vääntöä olisi jopa 115Nm, eli mittaukset on vähän mitä sattuu. Jopa arvostettu TM ilmoitti mitanneensa 115Nm kampiakselilta. Siis mitattu takapyörästä mutta "redusoitu" kampiakselille, kuten tapana on.

Mutta jos normaalikäytössä ilmenevästä väännöstä puhutaan, niin mun nykyinen R1100S on ihan eritasolla kun mun edellinen FZR1000, eli bemarissa on normikäytössä huomattavasti parempi vääntö vaikka virallisesti paperilla on melkeen 20Nm ja melkeen 50Hv vähemmän. Eli moottorin luonne on täysin erilainen. Toki luonne oli sitten yli 5000-6000 kierroksen taas tyystin erilainen, jammun hyväksi.

Kyllä tässä tuntuu myös mukana olevan Bmw-kuskien omien laitteiden kehumista mukana kovasti.

Minulla ei ole boxeri-bemaria, mutta yksi 4-pyttyinen kuitenkin, joten en minä niistä mitään tiedä.

Sen olen kuitenkin huomannut, että kritiikki omaaa merkkiä kohtaan on aika huonosti siedetty asia Bmw-kuskien joukossa.

EI se että konstruktio on erilainen välttämättä tarkoita sitä, että se olisi ominaisuuksiltaan parempi tai edes yhtä hyvä kuin muissa pyörissä.

EI se että konstruktio on erilainen välttämättä tarkoita sitä, että se olisi ominaisuuksiltaan parempi tai edes yhtä hyvä kuin muissa pyörissä.
eihän se takaa, mutta näitä on tehty tällä konstruktiolla jo 85vuotta joten kai siinä täytyy jotain olla. hondan ainoa historiaan jäävä saavutus toistaiseksi on tuutti 60 luvulla.

Sen olen kuitenkin huomannut, että kritiikki omaaa merkkiä kohtaan on aika huonosti siedetty asia Bmw-kuskien joukossa.
Täyttä asiaa joka sana. Kuten moni on varmaan huomannut, harva bemarikuski on uskaltanut myöntää että boxeri vaan on 2-sylinterisenä aika mitäänsanomaton moottori, kyllähän se kuljettaa mutta eipä juuri muuta.

Täyttä asiaa joka sana. Kuten moni on varmaan huomannut, harva bemarikuski on uskaltanut myöntää että boxeri vaan on 2-sylinterisenä aika mitäänsanomaton moottori, kyllähän se kuljettaa mutta eipä juuri muuta.
Melkoinen "pätemisen tarve" taitaa olla myös Pannarikuskeilla, ainakin tän topicin perusteella
wink.gif

Enkä aja Bemarilla, enkä edes Hondalla.

Ei välttämättä, mutta kopioimallakaan ei toisaalta saa aikaan ikinä mitään kovin erityistä. Bemarilla on ollut rohkeutta tehdä erilaisia ratkaisuja ja joskus osunut jotain kohdalleenkin, esim. tämän matkaenskapuolen kehittämisessä.

Ton ShadowC2:n provokaation todistaa epätoivoisen vääräksi jo harmaiden hondakuskien pakonomainen tarve kommentointiin...
tounge.gif
Oli nyt hyvä tai ei, niin ihan mitäänsanomaton se ei ainakaan ole...

Ton ShadowC2:n provokaation todistaa epätoivoisen vääräksi jo harmaiden hondakuskien pakonomainen tarve kommentointiin...
Olisikohan siitä syystä että aika monen pannarikuskin vaihtoehtona on ollut juuri RT1200:nen ja sen vuoksi kun näitä matkapyöriä ei ole kovin montaa markkinoilla, RT, GT, FJR, Norge ja GTR nyt mainitakseni niin voit odottaa että vertailua on aina odotettavissa kun edellä mainituista matkamalleista on juttua. Sehän tämän palstan suola on kun saa jutustella ja hiukan väitelläkin ominaisuuksista ja omituisuuksista, eikö?

Kyse nyt ei suorastaan ole uskaltamisesta.

Mitä tulee mitäänsanomattomuuteen, vilkaise huviksesi paljonko löytyy keskustelua Hondan v4:sta näillä sivuilla. Kyllähän se kuljettaa, mutta mitä muuta. Keittää kaffetta ja lakaisee?

Mutta tuohon vääntökeskusteluun lisää. R1100S:ssä on tehtaan ilmoituksen mukaan Din standardin mukaista vääntöä 97Nm. Mutta useamman lehden "mittauksien" mukaan vääntöä olisi jopa 115Nm, eli mittaukset on vähän mitä sattuu. Jopa arvostettu TM ilmoitti mitanneensa 115Nm kampiakselilta. Siis mitattu takapyörästä mutta "redusoitu" kampiakselille, kuten tapana on.

Mutta jos normaalikäytössä ilmenevästä väännöstä puhutaan, niin mun nykyinen R1100S on ihan eritasolla kun mun edellinen FZR1000, eli bemarissa on normikäytössä huomattavasti parempi vääntö vaikka virallisesti paperilla on melkeen 20Nm ja melkeen 50Hv vähemmän. Eli moottorin luonne on täysin erilainen. Toki luonne oli sitten yli 5000-6000 kierroksen taas tyystin erilainen, jammun hyväksi.
No joo,

Pakko tarttua, koska sattui omaan ajosaappaaseen.

Mä oon ajanu päivän R1100S:llä, jossa oli leveempi takafillari, laserit ja chippi.

Sain pyörän koeajoon päiväksi, mutta vuorokaudesta tuli tunti, kiitos yksilön TOISTAN yksilön ominaisuudet.

Löin käyntiin sivutuella, pakko sammuttaa koska sehän ois kaatunut tutinansa takia.

No sitten baanalle, kun kaasua kääntää, vain tärinä lisääntyy, ei tasan mitään muuta, umpisurkee motti.

Mutta motarilla huomasin hyvän ergonomian ja katteen, ulkonäkö puhutteli jo valmiiksi.

Jotenkin tulin siihen tulokseen, ettei tää voi olla niin pee, koska boxercuppiakin sillä ajetaan liki samoilla vireillä, saattaa olla chippi sittenkin asentamatta tai joku vikatila päällä, koska mitään positiivista ei tapahdu kaasua vääntämällä.

Mä en siis ostanut tämmöistä pyörää, mutta pari sukupolvea uudemman boxerin ostin tästäkin huolimatta kolme vuotta tapahtuman jälkeen.

Mitä tulee mitäänsanomattomuuteen, vilkaise huviksesi paljonko löytyy keskustelua Hondan v4:sta näillä sivuilla. Kyllähän se kuljettaa, mutta mitä muuta. Keittää kaffetta ja lakaisee?
Sinähän varsinainen huumorimies olet. Kai olet jo tuohon ikään mennessä oppinut että aina tulee esiin ne huonot ja heikommat, no jos et ymmärtänyt, annan edelleen ne pari esimerkkiä, Harley-Davidson ja Moto Guzzi, oletko niistä kuullut mitään huonoa, noin niinkuin oikeasti? Ja oletko muuten huomannut, sinua koskee ihan eniten kritiikki jos tulee jotain bemaria kohtaan.

"Sinähän varsinainen huumorimies olet. Kai olet jo tuohon ikään mennessä oppinut että aina tulee esiin ne huonot ja heikommat,"

Hupaisa sattuma, meillä oli ennen tätä viestiä täsmälleen yhtä monta lisäystä eli 673. Esillä on oltu, jep.

Olen ajanut niin Guzzilla kuin Harleylläkin. En ostaisi kumpaakaan. Kauhean puristamisen jälkeen saatiin boxerbemarista esille jotain parennettavaa. Iloitse siitä.

PAKKO osallistua...
Taustaa: Pyörällä ajoa 30 vuotta, tällä hetkellä kilometrejä reilusti yli puoli miljoonaa. Aloitin 350 RD-Jammulla, niitä oli useampia. Sitten Hondia, tuuttia, isompaa. Sitten tulivat Bemarit: K100RT, 1100LT, 1200RS, !200LT,(sivussa Funduro) 1200GT ja viime vuonna ensimmäinen bokseri, GS 1200Adventure.
Ohessa ajamista muillakin pyörillä, esim viime kaudella 3500km Gold Wingillä, 1000km uudella Kavan GTR:llä, ym.

Bemareilla yli 400 000km 38 maassa, ilman yhtään pysähtymistä teknisen ongelman takia. - Tässä yksi syy, miksi tykkään Bemareista.
Ei yksikään pyörä ole ollut täydellinen. Bemun vilkuista en todellakaan tykkää, vaikka on niihin tietysti tottunut jo. Uusi Gs on paras pyörä, millä olen ajanut. Häviää moottoritiellä monelle, mutta voittaa kaikki muut ajamani monikäyttöisyydessä ja käytännöllisyydessä. Vaiheiston arvostelua en ymmärrä, minusta se on riittävän hyvä. Yllätyksekseni moottori ei kuluta lainkaan öljyä. -07 mallilla ajettu nyt reilut 23 000km, ei pienintäkään vikaa. Rumat laukut ihastuttavat, käytännölliset, tiiviit, eivätkä kolise.
Vilkuista purnaamisen vastapainoksi tekee mieli kysyä, missä muussa pyörässä sähkökatkaisijat ovat yhtä tukevan ja hyvin tehdyn tuntuiset? Ei ainakaan Wingissä tai uudessa GTR:ssä.
En ole koskaan ollut mielestäni mikään merkkifanaatikko. Bemuissa olen kuitenkin pysynyt jo pitkään ja syitä moiseen tuli tuossa edellä. Bemuissa on puutteita, mutta minusta mikään niistä ei ole niin paha, etteikö sen kanssa voisi elää. Vastineeksi saa sitten pyörän, joka on luotettava ja valmis pitkille matkoille.
Helppo Bemuista on luetella yksityiskohtia, joita on vaikea käsittää: Bemujen tiivisteet ovat olleet luvattoman huonoja monessa mallissa, vuotoja on ollut. LT:n laukkujen lukkosysteemit, esimerkiksi. Laukuissa on tarrat, joissa rajoitetaan kuormaus tiettyyn kilorajaan ja samalla niissä on lukot, jotka painavat kaksi ja puoli kiloa! GS A:n laukuissa on yhteensä 8 avaimella käytettävää lukkoa! Ja noita olisi vaikka kuinka paljon... Mutta kuten totesin, noiden "puutteiden" kanssa tulee kyllä toimeen, jos haluaa. Perusrakenteet boksereissa ja vanhassa K-sarjassa ovat luotettavia puutteistaan huolimatta. BMW:n jälleenmyyntiarvo on parempi kuin useimpien muiden pyörien.
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas tyttären siskosta. Kyllä Bemarillakin matkaa tekee, jopa nauttien siitä.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back