Buell XB12S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaltsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaltsu

New member
Otsikon Buellin koeajo oli varsin mukava yllätys ja ajatukset Ducatin S4 Monsterista haihtuivat saman tien. Katupeleistä ei nyt kovasti ole edes kokemusta vaan lähinnä kokemukset ovat motocrossin parista, mutta tuo Buell istui käteen kuin nykki silmään ja tuntui mukavalta ajettavalta.

Nyt olisikin kaikki kokemukset ja mielipiteet pyörästä paikallaan ennen kuin suurimman Buell-kuumeen vallassa menen pyörän ostamaan. Kyseessä olisi 8tkm ajettu 2004 mallinen yksilö. Onko noissa jotain erityista, mitä kannattaisi ja pitäisi osata katsoa käytettyä hankkiessa tai muuten huomioida?

Kaltsu
 
USAssa näin:
Buell on Harrikka-henkisten sporttipyörä, ja nopea Harrikaksi, mutta ei niillä Japanin kyykyille pärjää alkuunkaan. 600cc Japanin pyörä ajaa rinkiä Buell'in ympärillä katupyörien ratapäivillä. Siksi Buell diilerit järjestää omia ratapäiviä ja kisoja.
Teknisesti se on erittäin mielenkiintoinen (bensat rungossa, öljyt takahaarukassa) mutta jo pieni vaurio rungossa romuttaa ne korjauskelvottomaksi. Vanhempi putkirunko malli taitaa olla vieläkin paras? Ainakin radalla menee parhaiten.
Buell'in jälleenmyyntiarvo on Harrikkaa huonompi. Ei ole käytetyille kysyntää ja suurta ostaja laumaa.
Ylläolevaa voi myös hyödyntää; kun on hinta halpa se suosii ostajaa! Jos pyörä kiinnostaa, osta pois mutta älä maksa liikaa. Itse aion vuokrata Buell'in ratapäiville ja pitää hauskaa halvalla.
PS. Voit myös harkita '04-up 1200R Harrikkaa. Siinä on vakiona Buell'in kannet ja nokat. Myös hyvät jarrut ja aika mukavat ajo-ominaisuudet ja pitää arvonsa hyvin.
 
^ juurikin samaa mieltä kuin TTH.

Onhan se kiva ajella mutta..jotenkin ei vakuuttanut etenkään koneen suorituskyky, alusta kyllä oli loistava. Tosin saihan siihen sen tehokitin joskus hommattua, mutta ei nykyään kun kuulemma ovat senkin valmistamisen lopettaneet.
Jännä myöskin se "automaattinen perssiin lämmitin"  
biggrin.gif

Ois ehkä voineet paremmin eristää jollain sitä penkkiä/taaimmaista putkea...olis ruuhkassakin himppasen mukavempi ajella helteellä.

Sitten on myöskin se että mitäs sitten kun se menee kyljelleen/vast. Lunaritapauksessa ei niinvain uutta/käytettyä saakkaan.

Noiden syiden takia ainakin mun Buell kuume laski aika rajusti.

Niin ja siis mun kokemus KO pärrästä perustuu abaut tunnin koeajoon...
 
Noi Bulut on vähän semmosia että joko koeajolla ihastuu tai sitten vaan vihastuu.
pftroest.gif


Eihän nuo tosissaan mitään japsiratasirkkelin korvaajia ole, mutta aloitusviestistä
voisi päätellä että sellainen ei ole tällä kertaa hakusessakaan.

Mukavia räpättimiä nuo ovat, sopivat mutkapätkäfiilistelyyn ja kapungin kiertämiseen.
Jos näpräämiskärpänen puraisee niin noihin löytyy jos jonkinmoista palikkaa.

Ei kait noin pienillä kilometreillä mitään isompaa häikkää ole. Ja ovat niin
simppeleitä laitteita että itse pystyy korjailemaan pikkuviat.
 
Mulla oli XB12S sen legendaarisen yhden yön ennen kuin se varastettiin, mutta se vähäinen kokemus itse pyörästä oli pelkkää virnettä ja positiivisuutta! Eihän näillä japsivehkeitä päihitetä, mutta eipä ole tarviskaan. Tilalle tullut XB9 on ollut mulle parempi, vähän ketterämpi ja kevyemmän oloinen vaikka tehoja piisaa kyllä ihan mun tarpeisiin. Aika varmatoimiselta vaikuttaa, joskin muoviosat on halkeilleet (syytä tälle ei tiedetä, epäillään tärinää) kiinnitysruuvien kohdilta. Joskin yksi erittäin mielenkiintoinen feature ilmeni talven aikana: mun yksilö kerää kilometrejä tyhjäkäynnillä käydessään, ja tämmöisten kanssa olen varsin tyytyväinen että takuu on vielä voimassa.

Vastasiko tää millään lailla otsikon kysymykseen? Ei varmaankaan, mutta ainakin sen voin sanoa että kun Buell-kuume tulee, ei se lähde muulla kuin Buellin hankkimisella pois
tounge.gif
 
Hauska vehje se on. Toki löytyy sata nopeampaa twiniäkin, mutta joku tossa on mitä ei osaa selittää. Kevyt kuin höyhen, hyvä vääntö ja mahtava ketteryys. Vähän epävakaa kovissa vauhdeissa, muttei sillä muutenkaan mielellään oikeita nopeuksia ota. Race kit on ehdoton! Tuo pyörän todellisen luonteen esiin
tounge.gif
 
***What's the difference between Buell and your wife?
After two years Buell still sucks... ***
----------------------
- Kiitos makeimmista nauruista pitkään aikaan!
- Jos vielä hankkii 1-syl Blast'in se "sucks forever....."

PS. Parasta Buell'issa lie se, että on persoonallinen ja erilainen näiden tusinapyörien joukossa. Ja helppohoitoinen.
 
Hakusessa siis tosiaan oli mukavan ajofiiliksen tarjoava menopeli lyhkäisten matkojen ajeluun ja mutkateillä kurvailuun, eikä japanilainen muoviluoti ollut tällä kertaa mielessä.

Kävin ensimmäisen koeajon jälkeen vielä koittamassa vuoden nuorempaa eli 2005 mallista 6tkm ajettua Buellia, joka oli muuten vakio, mutta racekit oli siihenkin laitettu. Tuon nuoremman koeajon jälkeen oli hieman hämmentynyt olo, koska ajofiilis ei sillä ollut lainkaan samanlainen kuin vanhemman 2004 mallisen jota koitin ensin.

Eipä siinä sitten muuta ollut tehtävissä kuin lähteä koittamaan uudelleen ekaa Buellia ja se oli virhe:) Kaupat tehtiin ja Buellin sai uuden omistajan!

Ajofiiliksen eroon varmaan vaikutti se, että ostamaani Buelliin on racekitin lisäksi laitettu renthalin tanko, ohjausiskari ja leveämpi takatossu. Pyörään oli myös valmiiksi laitettu pikkuvilkut ja fiksumpi rekkariteline, jotka olisin itsekin heti lisännyt...

Nyt pyörä ei heti kaipaa kuin ajoa, mutta vielä pitäisi löytää jostain olemukseen sopivat, mutta kuitenkin jotenkin toimivat peilit..joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.



Kaltsu
 
Onnea vaan härpäkkeen johdosta!
thumbs-up.gif


Löytyisikös vaikkapa Rizomalta sopivan tyylisiä peilejä?
 
...mun yksilö kerää kilometrejä tyhjäkäynnillä käydessään...
biggrin.gif
Tuliko talven aikana kerättyä paljonkin seisontakilometrejä?
Joo mä olen tosi ylpeä tästä featuresta - kaverilla oli enemmän menohaluja talven aikana kuin mulla
biggrin.gif
Ei mutta, 6,9 kilometriä tuli mittariin jos ihan tarkkoja ollaan, ja kyllähän tuollainen pitää korjata... Eikä käynyt edes demoefektiä vaan 200m tuli mittariin lisää kun liikkeessä tyhjäkäyttivät ja näinollen jopa uskoivat mua
tounge.gif


Ja mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin onnittelut Kaltsulle kikottimen johdosta - nyt vaan paljon kilometrejä!
smile_org.gif
 
Sitten on myöskin se että mitäs sitten kun se menee kyljelleen/vast. Lunaritapauksessa ei niinvain uutta/käytettyä saakkaan.
Aika hyvä perustelu jättää ostamatta KATUpyörää. Sora- ja enduropeleissä ymmärtää että pitää huomioida ennemmin tai myöhemmin tapahtuva kyljelleen parkkeeraus mutta että katupyörässäkin?
 
Onnea.
062802jumpie_prv.gif
Ärsyttävän vähän suomessa noita tarvikeliikkeitä josta Buelliinkin saisi muuta kuin tulpat tai öljynsuodattimen. Ulkomailta tietty saa kaikkea, mutta ois ihan kiva hiplata käsissäänkin osia ennen ostopäätöstä. Mulla on myös Renthal tossa, mutta risereita tai aavistuksen korkeempaa stongaa tekis mieli kokeilla. Ehkä muutaman sentin kavennus auttais saman asian, mutta sitä ei tossa stongassa voi kokeilla.
 
Ite oon ainakin pitäny bulusta, päivääkään en ole hankintaa katunut. Tottahan tuo että suorilla ei riisikeittimille pärjää, mutta mutkissa löytyy sitten sitäkin enemmän vastusta. Tai hankkii "pidemmän" enska puolen ja ketjukonversion niin alkaa bulukin kulkemaan. Rizomalta löytyi muuten aivan helkkarin hyvä billet peili, ei tärise eikä vatkaa minnekän päin. Oli kyllä sen hintainenkin sitten
blush.gif
Hill billyltäkin löytyy jos monenmoista kilkettä, kataloogi on pian puhki selailtu ja hankintalista väännettynä :P Hyvä ajoasento yhdistettynä väännökkääseen koneeseen tuo paljon helppoja ja mukavia kilometrejä. Makuasioita toki joista ei voi kiistellä.
 
niin ja tuota lunari hommaa kommentoiden niin silloin että menee lunariin niin korjauskustannustenhan pitää ylittää puolet pyörän hinnasta/markkina-arvosta. Viime viikolla yks hemmo veti meilläpäin bulun puuta vasten, keula paskana, takarunko poikki jne jne ja näyttäis silti siltä että korjataan ja kovaa ajoa taas. näin tuumas paikallinen buell jälleenmyyjä, jonka kans juttelin asiasta ja asiaa päiviteltiin ja kyseinen äijä huoltaa bulut ja harrikat liikkeessä. toki silloin jos on hyvät suhteet vakuutusyhtiöön niin asiat voi olla aivan toisin
smile_org.gif
 
mites viihtyykö tuossa bulun kyytiläisen paikalla kuinka hyvin?
tekis mieli vaihtaa pyörä mut tuo vaimokekkin tykkäis varmaan joskus olla vielä pyörän kyydissä
smile_org.gif
 
moro!
Itseäki on ruvennu kiinostamaan tommonen Bulu.
kertokaahan että kestääkö tommonen vehje ajaa pitkiä matkoja
etupyörä ylöskytkettynä vai kärsiikö kone?
kun siitä tavasta ei kuitenkaan eroon pääse.
ja keuliiko "helposti"?

kiitos
bowdown.gif
 
mites viihtyykö tuossa bulun kyytiläisen paikalla kuinka hyvin?
tekis mieli vaihtaa pyörä mut tuo vaimokekkin tykkäis varmaan joskus olla vielä pyörän kyydissä
smile_org.gif
Mä ainakin hommasin tuon Buellin sillä mielellä, että en kyllä kenellekään kehtaa kyytiä tarjota. Sen verran askeettiselta vaikuttaa matkustajan tila.

Pitäisi kyllä ehkä kokeilla ensin ja pyytää muija kyytiin. Tuskin tulisi.
 
Off topikkia, mutta mitäs öljyjä olette bulusessa käyttäneet?
Itsellä ollut aina tuota harrikan omaa soppaa, tekisi mieli kokeilla
jotain muuta...
 
Back
Ylös