CAD apuja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kwak750

New member
hohhoi

Osaakohan joku täällä käyttää autocad 2006?

Pitäisi ihan simppeli jarrusatulan adapteri piirtää, muuten veisin paperi mallina, mutta on vähän vittumainen kun mittoja ei saa oikein tarkasti tolla tyyliillä.

Eli eli... mistä aloitan.. joku tempalate vaan pohjalle ??

Eniten hämää mitat, missähän on jotkut koordinantit tai jotain, millä mitat sais kohdalleen?

ja siis ideana on saada kuvaan osan muoto & mitat 1:1, ei valmis "ohjelma".. kun joku kuitenkin huomauttaa
tounge.gif

mulla olis jalkatappien .DXF tiedostot, jos niitä pystyis käyttämään pohjana tai jotain?

osaa kyllä käyttää ja tehrä melkeen mitä vaan...
toi on tosin paskin cadi mitä on..

mut joo....pistä kuva mulle sähköpostiin tarkasti mitä tarviit ni teen sulle cadilla kuvat kunhan pää selviää...tai voin kyl leikatakkin ne laserilla...ihan kuinka vaan...

mut joo....pistä kuva mulle sähköpostiin tarkasti mitä tarviit ni teen sulle cadilla kuvat kunhan pää selviää...tai voin kyl leikatakkin ne laserilla...ihan kuinka vaan...
ookoo! Duunaan paintilla + laitan mitat

Tota.. osissa tarvis nc konetta. Eli ei oo ihan simppeli 2D.

mutta ne jyrsittävät mestat on todella yksinkertaisia ja niitä ei oo kuin 2kpl about 26mm halkaisijaltaan puoli ympyröitä.

ok..kattoo sit et saako meillä tehtyä valmiiksi asti...mut piirto ja leikkaus kyllä hoituu ja materiaalin saa ihan itte valita sitä löytyypi..toki voin tehdä pelkät kuvat sulle...eikä maksa mitn...
älä kerro muille...
biggrin.gif

Inventorilla on helppo tehdä prismaattiset kappaleet. Siitä sitten suoraan CAM:illa ohjelma.

toki voin tehdä pelkät kuvat sulle...eikä maksa mitn...
älä kerro muille...
biggrin.gif
Kohta sulla on possea jonossa..
tounge.gif

Täytyy käydä kaverilla skannaamassa toi, ei tolla paintilla saa noita satulan muotoja millään..

palikka on kokoa 150mm x 40mm, eli aika pieni.

Inventorilla on helppo tehdä prismaattiset kappaleet. Siitä sitten suoraan CAM:illa ohjelma.

Inventorilla? joku skannaus ohjelma?

Inventor on paras mallinnus ja piirto-ohjelma mitä on. Itse käyttänyt, ja ollut ohjelman pääkäyttäjä firmassamme (n.500 hengen inssifirma) 4-5 vuotta. Kokeiltu on Catiat, MDT:t ja ProE:t. Inventor on paras.

AutoCad 2006 on vähän jäykkä ohjelma, jos ei ole ennen käyttänyt. Silti se on yhä parhaita 2d pohjaisia ohjelmia. ACad 2006 Mechanical on sitten jo riittävä ammattikäyttöönkin, vakaa ja yhteensopiva ohjelma. Syö lähes kaikki muilla ohjelmilla tehdyt .dwg:t ja .dxf:t.

Itsellä on kokemusta kaikista mainitsemisatani ohjelmista sekä ryhmä-, että henkilötyöskentelystä.
Firmamme tarjoaa suunnitteluratkaisuja eri teollisuudenaloille pienistä, yksittäisistä projekteista tuotantolaitosten, avaimet käteen suunnitteluun. Eli määrittele tarve..
Inventor ei tosin ole saanut sitä jo 7 varsioon luvattua, toimivaa pintamallinnustyökalua. ACad (2d-pohjaisista) löytyvät kyllä. Catia ei tässäkään pysy kelkassa, ranskalaiset ylläpitäjät ja ohjelman kehittäjät eivät tunnu tajuavan, ettei tiedostokokoa ja oheisdatan määrää voi kasvattaa loputtomiin... Meni vähän offtopiciksi, sori.

Olisko kellään jalkatappien siirtolevyä valmiina kuvana.Tarvis 98-00 R1.seen.Kone olisi millä leikata mutta kuva puuttuu.
nixweiss.gif

njaha toi invertor on joku autocad ohjelma. Täytyy imuttaa se ja koittaa sitä !

Scannerillakaan ei oikein hyvin saa tota muotoa. Noh täytyy yrittää itse duunata.
cool.gif
Aika simppeli ja snadi osa, mutta vittumainen ottaa muodot & mitat
crazy.gif

kiitoksia mazakille kuitenkin.. nyt kun oo kupoli selvinnyt, niin huomaat mitä on tullut luvattua
tounge.gif

EDIT: Näytti löytyvän piratebaystä inventor 10! 1,17Gigaa prkl!

njaha toi invertor on joku autocad ohjelma. Täytyy imuttaa se ja koittaa sitä !

Scannerillakaan ei oikein hyvin saa tota muotoa. Noh täytyy yrittää itse duunata.
cool.gif
Aika simppeli ja snadi osa, mutta vittumainen ottaa muodot & mitat
crazy.gif

kiitoksia mazakille kuitenkin.. nyt kun oo kupoli selvinnyt, niin huomaat mitä on tullut luvattua
tounge.gif

EDIT: Näytti löytyvän piratebaystä inventor 10! 1,17Gigaa prkl!
Inventor on 3D-mallinnusohjelma, joten sen DXF:n saat kyllä helpommin aikaseks sillä autocadillä. Täällä on aika mielenkiintoisia näkemyksiä CAD-ohjelmista, joihin en ihan täysin yhdy mutta se onkin ihan oma keskustelunsa, joka ei tähän nyt kuulu.

Mikä tahansa CAD-ohjelma vaatii kyllä opettelua sen verran että piirtää muutaman ensimmäisen harjoituskappaleen "getting started" -manuaalista, joka löytyy lähes jokaisen ohjelman helpistä. CADin opettelusta voi olla paljonkin hyötyä tulevaisuuden rakenteluprojekteissa, joten se lienee viisain ratkaisu. Eikä se AutoCAD todellakaan huono ohjelma ole noihin 2D-juttuihin.

Toinen vaihtoehto on antaa jonkun osaavan kaverin tehdä se, todennäköisesti tuo on vartin homma, jos sitäkään... Ongelmana vaan se miten saat osaavan kaverin, tietokoneen ja mallipalan samaan paikkaan parhaiten.

Freewarena jo nykyään löytyy aivan pienemmän luokan käyttökelpoisia 2d/3d cadeja, joilla .dfx:ät onnistuu saada ulos. Kun vaan viitsii valkata sopivimman, näitä on moneen lähtöön.

Jos haluut helposti hyvää niin se on SolidWorks. Jos saa ACadillä killkeestä kuvan niin se on vielä helpompi tehdä 3dnä solidilla. Yhteen sopivuus taattu CAM-maailman kanssa. 2003 Solidin koko pari sataa megaa. (mulla on joku solidin student edition, ei oo vieläkään toiminta loppunut vaikka parivuotta koneella, mikä lie
biggrin.gif
versio). Joo Invertor on kiistämättä parempi, mutta tällä oon kaikki jutut aina saanut nopeesti tehtyä... Tosin KANTISII TSEkata jotta se "ToolBOX" tulee version mukana koska ainakaan 2003:ssa ei oo pultteja yms osia muuten.... Niin ja putki hommat oon v-mäistä solidilla, jos sellaista käytännön elämään tarvii.

Inventor on 3D-mallinnusohjelma, joten sen DXF:n saat kyllä helpommin aikaseks sillä autocadillä. Täällä on aika mielenkiintoisia näkemyksiä CAD-ohjelmista, joihin en ihan täysin yhdy mutta se onkin ihan oma keskustelunsa, joka ei tähän nyt kuulu.
Joo, on mallinnusohjelma. Mutta itse teen työtäni siten, että ensin mallinnus, sitten kappaleesta/kokoonpanosta työkuva ja siitä mahdollisesti "tyhmä", ei adaptiivinen työkuva jos tarvitaan. Tällöin itselläni säilyy alkuperäinen 3D-malli, jota muokkaamalla myös työkuva päivittyy automaattisesti. Eihän missään enää tehdä pelkää 2D-suunnittelua?
eek.gif
Eihän?
Asiakkaalle/kaverille lähetetään ainoastaan ne valmiit, tyhmät 2D-kuvat, joilla ei ole enää linkkiä mallinnettuun kappaleeseen.

Jollekin aikaisemmalle; Putkien vetoon kannattaa käyttää omia, personoituja ohjelmia. Niitä on rakennettu Inventorin, ProE:n, IronCadin ja Solidin päälle.

Vastaukset ovat sitten vain omia mielipiteitäni.

Aikoinaan seitsemän vuotta Acadista kärsineenä ei ikinä enää! jos on vielä ihan pakko jotain 2D:llä veivata niin Vertexillä.
Jos on käyttänyt jonkun vuoden esim. ProE:tä tai SW:tä, tai molempia, niin herää herkästi kysymys mihinkä ylipäätään koko Acadia enää tarvitaan?! Nojoo, niinkun joku sanoi, on se paras ohjelma mitä itse just käyttää!
biggrin.gif

Tervehdys vaan kaikille 2d-CAD ihmisille. Itse olen käyttänyt ACAD:ia nimenomaan mallintamiseen noin kuusi vuotta. Koko tuon ajan vakio ACAD on sisältänyt Spatialin, nyttemmin jo Autodeskin omankin ACIS-palikan, yhden maailman levinneimmistä 3d-mallintajista. Jos onnistuu käyttämään ACAD:ia huomaamatta tuota 7 vuotta, ei sillä kannata rehvastella. Autodesk ei asialla mellasta, uudet asiakkaat halutaan Inventoriin. Toivottavasti havaitsette MP:n olevan '2d viritys' - 3d-maailmassa tosin.

Back