Hei, ja kaikella kunnioituksella, kun perataan käyttäjätarve:
Tarkoituksena on löytää mahdollisimman helppo aihio ensimmäiseksi projektipyöräksi, josta yrittäisin modata cafe racerin.
Taidot on sitä luokkaa, etten tunnista kaasaria sellaisen nähdessäni, joten tekniikan pitäisi olla ehjää. Sähköjutuista ja simppeleistä huoltotoimenpiteistä (ketjunvaihdot ym.) uskon selviäväni. Budjetti mallia halpa, mielellään tuhannen euron luokkaa.
Honda CB (70-luku) olisi ihanne, mutta hinnat pyörii 2500eur hujakoilla 750cc -malleissa. Pienempi moottori liian pieni.
Suzuki GS 80-luvun alkupuolelta, mielipiteitä?
Yamaha XJ, mielipiteitä?
Muita malliehdotuksia em. speksiin? Kiitos!
Herran vuonna 2021 puhumme yllä noin 40-vuotiaista vehkeistä tai ylikin. Todennäköisyys sille, että löydät 70-luvun ihan minkä tahansa laitteen - vaikka sitten piikkisenkin - sellaisessa kunnossa, että tekniikka on kohtuullisella varmuudella ehjää, ja hinnat olisivat silti luokkaa 1000e, niin kyllä sen pitää olla vähintään kaaduttu ja väriosat / tankki pilalla. Tämähän ei sinänsä haittaa kun Caffetta tehdään, mutta eipä noita 70-lukulaisia vehkeitä nykyisin joka päivä kipata joten vaikeata on löytää.
80-luvun laitteetkin ovat jo vanhoja ja Suomessa yleensä prätkillä on ajettu, ellei kyseessä ole tuore uusiotuontilaite - 00-luvullakin näitä tuotiin ja sen jälkeen on keritty ajamaan pirusti. Toki kasarimalleissa on se hyvä puoli, että nämä eivät vielä ole niin haluttua tavaraa. Kun laajennetaan vielä ysärille, niin väittäisin että aletaan olemaan asian ytimessä.
Katteellisia pyöriä saa tuolta aikakaudelta hyvinkin halvasti toisinaan. Tekniikka asettaa toki kahviloinnille omia rajoitteitaan. Esimerkiksi tiukkaan pakatut sporttipyörät ovat vaikeita kahviloida kun katteiden alta jää kaikki näkyville, air box / ram air systeemit poistamalla saa helposti loputtoman päänsäryn käyntiongelmista ja alumiinirungosta ei tule putkirunkoa. Harmi sinänsä, koska esim. CBR1000F / FJ1100 tyyppisiä pyöriä liikkuu syksyisin siihen 1000e luokkaan. Mutta tämä ei selvästi sovellu vähällä työllä kahvilareisingiin.
Tästä välihuomautus, että helmikuun loppu alkaa olla jo lähellä keväthintojen osastoa, olet vähän myöhässä ostoksesi kanssa, mutta rahalla tai tuurilla siitä selviää, tai nopealla toiminnalla.
No, paluu arkeen. Väittäisin, että sinun tarpeesi täyttäisi mahdollisimman moderni laite putkirungolla, katteettomana, luotettavaksi tiedetyllä tekniikalla. Tällä hallitaan pahinta riskiä: Jos joudut massiiviseen koneremonttikierteeseen ja vehje on sellainen ettei sitten millään löydy esimerkiksi vaihtokonetta niin kyllä kismittää. Mitä vanhempaa ja halvempaa vehjettä lähdet hakemaan, sitä isompi lottokuponki on.
Näin ollen suosittelisin sinua lähestymään tätä vehjettä: (disclaimer: ei oma eikä tuttu ilmoitus)
https://www.nettimoto.com/kawasaki/er-5/2605560
Aikansa peruspyörä, vesijäähdytys, putkirunko, osia löytyy, kahviloitavissa, kulkua riittävästi että cafe racerille "do the ton" onnistuu.
Hinta menee haluamaasi haarukkaan, kuten myös ilmeisesti kunto, putkirunko, kaikkia kulutusosia saa ja todennäköisesti uutta varaosaa, purkuosaa löytyy hirvitävästi, osat halpoja ja yleisesti luotettavan vehkeen maineessa. "ER-5 cafe racer" haulla löytyy visioita aiheesta.
https://www.pinterest.com/pin/453174781236951812/
Haittapuolena bensatankin muoto asettaa ulkonäkörajoitteen mutta saahan senkin sitten vaihdettua jos niikseen on. Vesijäähdytteisenä tuo (toki pienehkö) jäähdytin myös tulee asettamana muotorajoitteen.
Viimeinen bonus on se, että jos projekti menee jokseenkin haastavaksi tai pilalle, niin et ole pilannut mitään vintage-vehjettä. Ja näinhän ajoneuvojen customoinnit ovat alun perin menneet: Ei mitään historian reliikkejä vaan ennemmin eilispäivän halpoja perusvehkeitä (joista sitten 20-30 vuotta myöhemmin tulee vintagereliikkejä).
Toki, jos on pakko saada 70-lukua, niin vähän vajaalla tonnilla voit ostaa minulta '75 mallin Kawasaki KZ400:n, siinä on kunnon kahvilalaitteen ainekset ja alakerran koneremonttia tehty sekä pirusti osia maalattu, sinkitty ja puhalleltu. Haittapuolena osat ovat laatikoissa, vanteet pitää pinnata, konetta pitää kasata vielä vähän, melkein kaikki sähköt puuttuu ja osapuutteita on siellä täällä. Mielestäsi tämä ei vaan millään muotoa täytä speksiäsi.
Edit: Jos pitää mennä isommaksi ja ilmajäähdytteiseksi niin sitten pistäisin tämmöisen ja tinkisin niin paljon kuin kehtaisin, itse tiedän että tätä yksilöä on hyvin pidetty (mutta edelleenkään ei ole omani)
https://www.nettimoto.com/kawasaki/zr-7/2590121