• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Cafe Racer -aihio

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiks Cafe Racerissä aina kuulu olla kate? Ainakin varttikate?
Jos kate puuttuu, kyseessä joku muu tyylisuunta kuin caferacer

Jos minulta kysytään, niin EI.
Minun mielestä kahvilakilpurissa ei alkujaan ollut minkäänlaista katetta, lähtökohtaisesti laitteesta tehtiin yksipaikkainen ja muutettiin siihen vaan sarvet tonne alaviistoon milloin milläkin sarvilla ja tankkiin tehtiin polville lovet (jos oli mahdollista)
Sanoisin jopa että jos laitteessa oli kate, se otettiin alkujaan pois.

Se on minusta cafe racer.
 
Jos minulta kysytään, niin EI.
Minun mielestä kahvilakilpurissa ei alkujaan ollut minkäänlaista katetta, lähtökohtaisesti laitteesta tehtiin yksipaikkainen ja muutettiin siihen vaan sarvet tonne alaviistoon milloin milläkin sarvilla ja tankkiin tehtiin polville lovet (jos oli mahdollista)
Sanoisin jopa että jos laitteessa oli kate, se otettiin alkujaan pois.

Se on minusta cafe racer.

Alunperin, 60-luvun alun Englannissa syntyneen tyylisuunnan aikaan, jolloin pyöriä rakennettiin 50-luvun laitteista, niissä rakenteluaihioissa ei ollut katteita, eikä niitä myöskään lisätty pyöriin.

Jossain vaiheessa (japsipyörien myötä?) katteiden yleistyessä alkoi niitä ilmestymään. Hommahan tietysti kehittyy ajan myötä, mutta puritanisti pitäisi suorastaan kerettiläisyytenä katettua Cafe raceria :D

Tuossa oma näkemys aiheesta, nykyään vielä erilaisella penkillä. Toki turpaan tulisi monesta ratkaisusta minullekin.

20210224_194525.jpg


Toki pyörän rakentelussa on mun mielestä se idea, että saa ja pitää tehdä just niin kuin oma mieli ja silmä haluaa.
 
Eiks Cafe Racerissä aina kuulu olla kate? Ainakin varttikate?
Jos kate puuttuu, kyseessä joku muu tyylisuunta kuin caferacer

Kyllä miun "cafe raceriin" tulee ohjauksen mukana kääntyvä yläkate ja alas lumiaura.

Mutta se onkin miun versio aiheesta.
 
Hyvä esimerkki aiheesta jossa termin merkitys liudentuu tai muuttuu vuosien tai vuosikymmenten kuluessa. Snobit sitten aina muistuttaa että mikä oli alkuperäistä, muut hiffaa että kyseessä luonnollinen kehitys.

Oikeestaan kyse ei ollut sen kummemmasta kuin että nuoret jullit rakenteli katu- tai käyttöprätkiään näyttämään samalta kuin oikeat kisapyörät. Aika ja paikka siis suurin piirtein -60 luvun alun Englanti. Porukka kokoontui kahviloihin, kolikko jukeboxiin, sit piti kaahata jonkun tietyn aika kaukana olevan maamerkin kautta ja takaisin ennenkuin kappale ehti soida loppuun. Tunnetetuin näistä kahviloista Ace Cafe Lontoossa. Porukan käsite "ton-up boys" viittaa että on joskus ajanut vähintään 100:aa mailia tunnissa ("ton"), ei välttämättä ihan helppo saavutus tuon ajan kalustolla. Myöskin termi "rocker" liippaa läheltä.

Ehkä aikakauden ikonisin rakennelma oli Dresda Triton. Triton tarkoittaa Triumphin twini-moottoria Nortonin rungossa, Dresda taas rakentelupaja. Jos googlaatte tuota niin näkee että valtaosa katteettomia mutta -60-luvun lopulla alkaa jo näkyä aikakauden kisapyörien tapaisia katteita (Gus Kuhn tms). Normisuorittajalla ei tosin ollu varaa tuomosiin osiin vaan laite oli 1-pyttynen britti-putputtaja johon tanko vaihdettu clipareihin tai ace-stongaan, taakse viedyt tapit, äänenvaimentaja vaihdettu äänen"vaimentajaan" ja tavan penkki vaihdettu sporttisempaan. Aihiona ei siis todellakaan ollut K-sarjan Bemari, osaksi syystä että niiden valmistusta ei vielä oltu aloitettu, toisekseen että 2. maailmansodasta vielä niin lyhyt aika että saksalaisella pyörällä olis aikaansaanut nokkapokkaa tai nyrkkeilyä.

Aikanaan tyyli jäi pois isoimmasta muodista, tullakseen sitten taas joskus takaisin. Mutta ei enää samana vaan kehittyneenä, jossa ei tarvitse orjallisesti seurata alkuperäistä kaavaa vaan saa tehdä niinku haluttaa.

Ite kuitenkin miellän vartti- tai bikini -katteet eniten 80-luvun 4-sylinterisiin muskelipyöriin.
 
Omasta mielestä yksi rakentelutyylin inspiraatioista oli BSA DBD34 Gold Star Clubman. https://sump-publishing.co.uk/bsa-gold-star.htm

Tavallisilla ihmisillä ei ollut tähän tehdastekoiseen kilpuriin varaa, joten halvempia pyöriä rakenneltiin samaan tyyliin. Tuon 60-luvun alun tyylisuunnan kannattajien mielestä nykypäivänäkin cafe racerissa pitää olla pinnavanteet ja rumpujarrut, muut ratkaisut edustavat jotain muuta tyylisuuntaa.
 
Kerronpa tähän kun taannoin olin laittamassa vanhaa peltipappamopoa.
Eräs sanoi että se tulee maksamaan n.2k€. Aikaa tästä on n.12v.
Eli, ostat 200€ aihion, laitat siihen 1800€ ennenkuin se on hyvä.
Ostat 1000€ käyvän vehkeen, laitat siihen vielä sen 1000€ ennenkuin se miellyttää itseä.
Ja ostat valmiiksi tehdyn, se maksaa sen 2000€.

Oikeassa oli. Paitsi minun mopossa on värit "väärinpäin" että museoon kelpaisi. Teinkin siitä käyttölaitteen jolla ajelen kun siltä tuntuu. Mutta tuo 2k€ kyllä meni ja ylikin.


Tämä oli välihuomautus jolla ehkä saat jotain apuja.
 
Mielenkiintoista keskustelua ylempänä :)

Ja hyvä pointti Lariolta koskien CBX:n varaosien saatavuutta, kuoppaan sen - vaikkakin Samin rakentama CBX on upean näköinen!

Jos nyt summaan ajatuksia hyvän "donor biken" löytämiseksi niin ehkä olennaisinta on se, että runko on helposti muokattavissa café-tyyliseksi. Toisin sanoen parhaita vanhat pyörät, joissa ei ole liian paksua "kaksiputkirunkoa" tankin läheisyydessä.

Tästä pyörästä (ei Diversion vaan juurikin tämä vanhempi XJ) kuitenkin on tehty melko paljon hyvännäköisiä projekteja: https://www.nettimoto.com/yamaha/xj/2636842

Onko jollain kokemusta, onko helppo rakentaa? Tankin vaihtaminen vissiin on haastavampi juttu, mutta onko etuhaarukan vaihtaminen välttämätöntä vai voiko selvitä lyhentämällä? Netistä löytyy kuvia paljon, mutta varsinaisia ohjeita ei.
 
Viimeksi muokattu:
Onko jollain kokemusta, onko helppo rakentaa?

Onko helppo rakentaa?

Sellainen kysymys, johon on lähes mahdotonta antaa vastausta, mutta kaikki, jopa ne hienoimmat ja palkitut rätkät on ihmisten rakentamia.

Ei mopolla kuuhun, joten kannattaa ensin tutusta tuotteeseen, miettiä ja suunnitella.
Sitten kun päättää jotain muutosta tehdä, niin pitää kysyä itseltään:
-Onko tämä muutos elintärkeä
-Voiko sen toteuttaa jotenkin muuten
-miten muutos vaikuttaa muihin muutokseen ja kokonaisuuteen
-Onko siihen muutokseen käytetty aika, vaiva ja raha lopulta sen arvoista

Esim. jäähdyttimen siirto parilla sentillä, mutta runkoa pitää sahata, muokata ja hitsata.
Vai hommata toinen jäähdytin, joka mahtuu sinne suunnitellulle paikalle.
 
Ja hyvä pointti Lariolta koskien CBX:n varaosien saatavuutta, kuoppaan sen - vaikkakin Samin rakentama CBX on upean näköinen!

Internetin ansiosta se varaosien saatavuus menee kyllä suhteelliseksi. Tosin juuri CBX550 on siitä poikkeuksellinen että se edustaa pyörää jonka elinkaari tai moottorin elinkaari ei jatkunut muissa malleissa, siinä mielessä globaalistikin suhteellisen harvinaisesta värkistä on kyse.

Jos nyt summaan ajatuksia hyvän "donor biken" löytämiseksi niin ehkä olennaisinta on se, että runko on helposti muokattavissa café-tyyliseksi. Toisin sanoen parhaita vanhat pyörät, joissa ei ole liian paksua "kaksiputkirunkoa" tankin läheisyydessä.

Tästä pyörästä (ei Diversion vaan juurikin tämä vanhempi XJ) kuitenkin on tehty melko paljon hyvännäköisiä projekteja: https://www.nettimoto.com/yamaha/xj/2636842

Olennaisuus varmaan riippuu katsojasta. Tuossa XJ600-mallissahan on monoiskari keskellä takana piilossa. Joidenkin mielestä perinteinen stereoperä voisi olla ihan yhtä tärkeä seikka kun rungon rakenne.

Tankin vaihtaminen vissiin on haastavampi juttu, mutta onko etuhaarukan vaihtaminen välttämätöntä vai voiko selvitä lyhentämällä? Netistä löytyy kuvia paljon, mutta varsinaisia ohjeita ei.

Helpoin tapa hakea oikeaa mittaa on pudottaa putkia kolmioissa alaspäin niin että pää törröttää päästä yli. Jahka keksit oikean asennon niin lyhennyskin varmasti onnistuu asiansa osaavalta moottoripyörämuutoksiin erikoistuvalta pajalta. Kotiverstaalla en lähtisi tekemään. Etuhaarukan voi toki vaihtaa toisesta laitteesta jos niikseen on. Voi käydä helposti (vaihtamalla laakerit), tai vaikeammin (vaihtamalla emäputki ja laakerit) tai todella vaikeasti (ohjausstopparit pitää tehdä uusiksi, rengas ottaa jäähdyttimeen, ym ym ym). Siinä vaihtuu sitten helposti vanteet ja jarrut samalla. Tietenkin säkällä saatat löytää rinnakkaislaitteen jossa on muuten samanlainen haarukka mutta lyhemmät sisä- tai ulkoputket ja osia keskenään sovittamalla päästä haluamaasi tulokseen.

Polttoainetankin vaihtaminen toiseen on periaatteessa helppoa, sillä yleensä parin pultin ja letkun irroittaminen riittää vanhan tankin irroittamiseen. Vaikeampaa on saada uusi tankki istumaan paikoilleen hyvin ja tukevasti - ja vielä hyvän näköisesti ja ergonomisesti.
 
Internetin ansiosta se varaosien saatavuus menee kyllä suhteelliseksi. Tosin juuri CBX550 on siitä poikkeuksellinen että se edustaa pyörää jonka elinkaari tai moottorin elinkaari ei jatkunut muissa malleissa, siinä mielessä globaalistikin suhteellisen harvinaisesta värkistä on kyse.

Tuota juuri tarkoitin, että ei pidä tarkoituksella hommata ongelmia itselleen, jos on vaihtoehtoja.

Jos haluaa juuri CBX550:stä ottaa rojektin, niin se on sitten eri juttu, koska tietää lähtiessään, että mihin on käsiä työntämässä.
 
Jos haluaa juuri CBX550:stä ottaa rojektin, niin se on sitten eri juttu, koska tietää lähtiessään, että mihin on käsiä työntämässä.

Pikkuisen tuli itsellä tuskanhiki oman pyörän kanssa, kun sain selvitettyä tiedon, että niitä on valmistettu "muutama sata kappaletta" 50-60 luvun taitteessa. Tarkka määrä ei ole tiedossa, koska SS-malli on tehty samalla linjalla normaalin A7:n kanssa. Onneksi sisarmalleista käy tai saa sovitettua suurimman osan osista. Onnistuin löytämään jossain kohtaa tuohon myös uuden alumiinikannen, mitä ei ole valmistettu koskaan uustuotantona, eli kyseessä on tehtaan alkuperäinen varaosa.

Silloin kun kyseisellä pyörämallilla ja/tai merkillä on aktiivinen harrastajaryhmä, niin apua ja osia löytyy ympäri maailmaa. Halpaa se ei välttämättä ole. Alkuperäiseksihän tuo oma pitäisi entisöidä kun sillä on jo historiallista arvoa, mutta niin paljon ei vielä ole intoa ja rahaa löytynyt.
 
Kiitos vielä kaikille avusta! Kävin ostaa pyörän :) Budjetti paukkui yli, mutta ainakin on tekniikaltaan ehjä. Taidan kyllä ajella orkkiskuntoisena ensi kesän.
katso liitettä 23087
 

Liitetiedostot

  • CB400.jpg
    CB400.jpg
    92,9 KB · Katselut: 128
Kiitos vielä kaikille avusta! Kävin ostaa pyörän :) Budjetti paukkui yli, mutta ainakin on tekniikaltaan ehjä. Taidan kyllä ajella orkkiskuntoisena ensi kesän.
katso liitettä 23087

Mahtaakohan tulla tuosta Cafe Racer. Käy niin kuin mulla tuon xs400 kanssa. Oli liian hyvässä kunnossa niin en sitten raaskinutkaan siitä alkaa tekemään. Ostin sitten tuon suzuki mikä oli rikkinäisenä poistettu liikennekäytöstä eli sille oli pakko tehdä jotain. Ei siitäkään lopulta Cafe tullut mutta tulipa jotain kumminkin.
 
Höpö höpö, lihoiksi vaan ja muokkaamaan just sellasen kuin ite tykkää!:rakastunut:
Ohan se vielä Honda #oneheart
 
Kiitos vielä kaikille avusta! Kävin ostaa pyörän :) Budjetti paukkui yli, mutta ainakin on tekniikaltaan ehjä. Taidan kyllä ajella orkkiskuntoisena ensi kesän.
katso liitettä 23087

Noin siisti orkkiskuntoinen Honda taitaa olla jo harvinaisempi näky ku rakenneltu Cafe. Niitähän nyt on jo melkein joka jampalla.

Jos kuitenkin päätät pilkkoo pyörän, toivottavasti tulee sellainen ettei myöhemmin tartte katua.
 
Komeet on Com Star niitatut alumiinivanteet. Joskus tuollaiset ollut CB750KA:ssa.
 
Hyvin tehtyjä ja hyvällä maulla tehtyjä kahvilakiitureita näkee paljon vähemmän, kuin ahkerasti ja huonolla maulla värkättyjä. Vaikka olisi teknistä osaamista ja rakentamisen taito, niin suurin osa näistä improvisaatioista on kamalan näköisiä!! Ehjiä orkkiskamoja ei kannata rikkoa, vaan säilyttää ne sellaisena ja vaikka museokatsastaa. Paperillisia romuja löytyy varmasti siihen rakentelukäyttöön. :jpstyle:
 
Back
Ylös