• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Cardo Packtalk Bold

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja I_Le
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Garmin oli jo tangossa kiinni... mutta kun ei vaan näe...
Aina ei jaksa odotella auringonlaskuakaan, että pääsee navin kanssa ajelemaan.

Teoriassa nyt, kun data toimii EU alueella, voisi puhelinkin olla navina, mutta siinä pitäisi olla vedenpitävä kotelo, jonka läpi voi tökkiä sitä. Puhelut katkoo navia... kirkkaus tekee tepposet puhelimenkin näyttöön. Muuten olisinkin jo hommannut esim CAT androidin, mutta sitäkään ei näe.

Navista odottelen lähinnä tolppahuutoja. Itse navi ohjeet aina hiljaa, kun niitä ei jaksa kuunnella. Välillä sitten zoomaillaan riittävän "ylös", että näkee minne on menossa... navit kun tuppaa yleensä näyttämään ne 3 seuraavaa keskiviivaa. ..

Olemassa olevista laitteistakin (siis markkinoilla olevista) saisi ihan toimivia, kun jättäisi monenmoista turhaa pois ja keskittyisi pistämään ne useimmin tarvitut jutut toimintaan. Ja tekisi niistä helppokäyttöisiä, ainakin niiden toimintojen osalta, mitä useimmin tarvitsee.

Vaihtoehtoja on kyllä mietitty....
 
Pakkaa työasiat häiritsemään vapaa-ajan viettoa... No, vihdoin päästiin testaamaan Cardoja ihan tien päälle, pidemmälle pätkälle.
Jos aloittaisi kehuilla...
-GPS jorinat tuntuu tulevan aika puhtaasti ja ajallaan.
-VOX hiljentää suhinat etc että saa ajella ilman turhia ääniä taustalla, vaikka DMC on aktiivinen kokoajan.
-silloin kun sattuu kuulumaan, kuuluu suht hyvin.

No, sitten niitä ikävempiä.
-VOX on toisaalta myös niin "tiukka", että mikki saa olla suussa, jottei häviä osa jutuista. (On tarkka suunnasta ja hankala suunnata puoliavopottaan, kun pitäisi saada vartti käännettyä). Tämän vielä kärsii. (VOX säätöä vielä testaillaan)
-Kantavuus... (käytännössä)=näköyhteys, mutta ei turhan kauas. Kilometristä ei tarvitse edes haaveilla. Ehkä, kun ajellaan järven päällä, tyynessä iltakelissä? Lähes minkä tahansa mutkan taa tuntuu katoavan, yhteys. Puolen km luokkaa, suoralla. Ei kaupungissa.
-DMC... yhdistää, ei, boottaus... yhdistää, ei... Toimi aika hyvin, mutta. (Nyt ei ehtinyt syvällisemmin hakea syitä ja seurauksia.) Kun ensi kerran huomattiin, oli DMC yhteys ollut päällä "jonkin aikaa" (reilu puoli h?), "radio hiljaisuutta jonkin aikaa".. ja sehän olisi Cardon puolesta jatkunut loputtomiin...?? PMR toimi kuitenkin ja sai todettua, että DMC yhteys oli kuollut. Boottaus -> taas toimii. Tämän jälkeen piti alkaa vähän testaamaan yhteyttä. Erityisesti tuntuu katveen jälkeen (ei ollut välimatka niin suuri, että olisi suoralla katkennut) olevan vaikeuksia palauttaa yhteys. "Pikatestillä". Ensimmäinen "katkeaminen" ei oikeastaan voinut johtua edes katveesta, koska ajettiin aika lähekkäin. Olisiko ollut aika se ratkaiseva tekijä? Väsyi pitämään yhteyttä kun kumpikaan ei sanonut mitään? Kerrran jäi toinen ohitustilanteessa puimurin taa, ja se yhteyshän oli taas boottia vailla...
-DMC vaimennus - 2s rullaa, toimii. Mutta, kuinka yhdistetään takaisin DMC verkkoon?? Ohje sanoo 2s rullaa, sekä mute/avaus, mutta kertaakaan en ajossa saanut palautettua yhteyttä. PMR llä varmistettiin toimimattomuus. Ja boottaamaan. Palautui yhteys aina bootin jälkeen. Näin paikallaan ollessa, tuntuisi toimivan. Liekö tarkoitettu vain esittelykäyttöön, ko toiminto?
-Tästä en vielä osaa sanoa, onko vika vai ominaisuus, mutta olisin halunnut kokeilla "perinteisellä" yhteydellä, ei DMC, mutta ko laitteita ei pysty parittamaan keskenään BT moodissa??? Käyttöohje ei kerro sen olevan mahdotonta, joten saattaa olla vika?

Ominaisuuksissa saisi olla "kutsu". Jos DMC yhteyden katkaisee, ei toisella ole mahdollisuutta saada yhteyttä. (Nyt oletetaan että yleensäkään toimii yhteyden palautus...) No, yksityis yhteydellä, mutta ko toiminto ei oe aktiivinen? (Liian vähän osallistujia?)
Kun DMC yhteys katoaa, ei sitäkään tiedä. Isommassa porukassa ei ehkä haluakaan tietää, mutta tässä olisi hyvä.

Ominaisuuksissa saisi olla myös pelkkä mikin mykistys, DMC moodiin.


Ilmeisesti tuli hankittua parasta, mitä Cardolta saa?
Olenko yksin/kaksin, näiden toimimattomuuksien kanssa, vai löytyykö kohtalotovereita?

Joutunee antamaan vähän palautettam myyjälle, toivottavasti olisi vialliset yksilöt.
 
-VOX hiljentää suhinat etc että saa ajella ilman turhia ääniä taustalla, vaikka DMC on aktiivinen kokoajan.
-silloin kun sattuu kuulumaan, kuuluu suht hyvin.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta epäselvyyksien selventämiseksi niin (cardon mukaan ainakin) vox meinaa voice commandeja, eli "hey cardo, call risto" yms.


-VOX on toisaalta myös niin "tiukka", että mikki saa olla suussa, jottei häviä osa jutuista. (On tarkka suunnasta ja hankala suunnata puoliavopottaan, kun pitäisi saada vartti käännettyä). Tämän vielä kärsii. (VOX säätöä vielä testaillaan)
Puomimikki vissiin ottaa ääntä vähän kauempaakin mutta ns. kiinteä mikki tuntuu olevan todella tarkka suunnasta ja etäisyydestä. Mulla on modulaarisen etuosassa, vähän suun vieressä ylhäällä mutta puhe on hiljasempi mitä kaverin umpipotassa puomimikki.


-Kantavuus... (käytännössä)=näköyhteys, mutta ei turhan kauas. Kilometristä ei tarvitse edes haaveilla. Ehkä, kun ajellaan järven päällä, tyynessä iltakelissä? Lähes minkä tahansa mutkan taa tuntuu katoavan, yhteys. Puolen km luokkaa, suoralla. Ei kaupungissa.
Saman huomannut itse, näköyhteys vaaditaan. Antennin kun unohtaa nostaa niin kantavuus myös tippuu metriin.


-DMC... yhdistää, ei, boottaus... yhdistää, ei... Toimi aika hyvin, mutta. (Nyt ei ehtinyt syvällisemmin hakea syitä ja seurauksia.) Kun ensi kerran huomattiin, oli DMC yhteys ollut päällä "jonkin aikaa" (reilu puoli h?), "radio hiljaisuutta jonkin aikaa".. ja sehän olisi Cardon puolesta jatkunut loputtomiin...?? PMR toimi kuitenkin ja sai todettua, että DMC yhteys oli kuollut. Boottaus -> taas toimii.

Tämän jälkeen piti alkaa vähän testaamaan yhteyttä. Erityisesti tuntuu katveen jälkeen (ei ollut välimatka niin suuri, että olisi suoralla katkennut) olevan vaikeuksia palauttaa yhteys. "Pikatestillä". Ensimmäinen "katkeaminen" ei oikeastaan voinut johtua edes katveesta, koska ajettiin aika lähekkäin. Olisiko ollut aika se ratkaiseva tekijä? Väsyi pitämään yhteyttä kun kumpikaan ei sanonut mitään? Kerrran jäi toinen ohitustilanteessa puimurin taa, ja se yhteyshän oli taas boottia vailla...
En epäile etteikö se yhteys voisi kuolla mutta miten todettu ja mitä tarkoittaa? Mulla ei ole koskaan yhteys "kuollut". Toki se joskus katkeaa (katveen tai etäisyyden takia) mutta Cardo on kyllä aina ilmoitellut ja yhdistänyt takaisin.


-DMC vaimennus - 2s rullaa, toimii. Mutta, kuinka yhdistetään takaisin DMC verkkoon?? Ohje sanoo 2s rullaa, sekä mute/avaus, mutta kertaakaan en ajossa saanut palautettua yhteyttä. PMR llä varmistettiin toimimattomuus. Ja boottaamaan. Palautui yhteys aina bootin jälkeen. Näin paikallaan ollessa, tuntuisi toimivan. Liekö tarkoitettu vain esittelykäyttöön, ko toiminto?
En löydä manuaalista että 2 sekunttia rullaa painamalla tekis mitään. Rullaa edes-takas pitäs mykistää mikin ja vähentää voluumin minimiin (ilmeisesti intercomin, en muista). Toisinaan vaikea saada tuota tehtyä ja tuo mykistys taitaa jäädä muistiin. Kaverin kanssa eilen ihmeteltiin kun laitteet on pariutunut mutta ei kuulu mitään, selvisi että mulla oli jääny viime kerrasta mute kai päälle.


-Tästä en vielä osaa sanoa, onko vika vai ominaisuus, mutta olisin halunnut kokeilla "perinteisellä" yhteydellä, ei DMC, mutta ko laitteita ei pysty parittamaan keskenään BT moodissa??? Käyttöohje ei kerro sen olevan mahdotonta, joten saattaa olla vika?
Ei siis onnistu Cardo Connect tai vastaavan mobiiliappin kautta? Ainakin sitä kautta moni toiminto on ollut helpompi käyttää. Miksi ylipäätä kaksi DMC:tä tukevaa laitetta haluttaisiin yhdistää BT:n kautta? Tuntuu vähän takaperoiselta.


Ominaisuuksissa saisi olla "kutsu". Jos DMC yhteyden katkaisee, ei toisella ole mahdollisuutta saada yhteyttä. (Nyt oletetaan että yleensäkään toimii yhteyden palautus...) No, yksityis yhteydellä, mutta ko toiminto ei oe aktiivinen? (Liian vähän osallistujia?)
Kun DMC yhteys katoaa, ei sitäkään tiedä. Isommassa porukassa ei ehkä haluakaan tietää, mutta tässä olisi hyvä.
Itse en nää tarvetta tälle, jos kaverin kanssa ajelemassa niin sama se olla DMC yhteydessä. Ei tule heti mieleen mihin käyttäisi tätä ominaisuutta.


Ilmeisesti tuli hankittua parasta, mitä Cardolta saa?
Olenko yksin/kaksin, näiden toimimattomuuksien kanssa, vai löytyykö kohtalotovereita?
Joutunee antamaan vähän palautettam myyjälle, toivottavasti olisi vialliset yksilöt.
Ei ole tosiaan kokemusta muista kun tästä, kaveriporukalla ostettiin kaks boldia ja yks slimi ja meille toiminut hyvin. Ei toki olla muita tekniikoita kokeiltu, kun ei ole ollut tarvetta. Jos PMR toimii paremmin, mikä ajaa vaihtamaan? Onko Sena sitten parempi? Yritin lukea vertailua Boldista ja S30 mutta ei niistä mitään selvää ja kiistatonta saa nettiä lukemalla.

Ehkä tekniikka ei vaan näiden osalta ole siellä mihin on muualla totuttu, ei taida kilpailua olla tarpeeksi että panostettaisiin?
 
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta epäselvyyksien selventämiseksi niin (cardon mukaan ainakin) vox meinaa voice commandeja, eli "hey cardo, call risto" yms.

VOX tasoa voi myös säätää, äänikomennot ovat eri asia.


Saman huomannut itse, näköyhteys vaaditaan. Antennin kun unohtaa nostaa niin kantavuus myös tippuu metriin.

-Just... 1.6km....


En epäile etteikö se yhteys voisi kuolla mutta miten todettu ja mitä tarkoittaa? Mulla ei ole koskaan yhteys "kuollut". Toki se joskus katkeaa (katveen tai etäisyyden takia) mutta Cardo on kyllä aina ilmoitellut ja yhdistänyt takaisin.
-"kuollut" yhteys todettu sillä, että ei vaan kuulu. Bootti ja yhteys palautui.


En löydä manuaalista että 2 sekunttia rullaa painamalla tekis mitään. Rullaa edes-takas pitäs mykistää mikin ja vähentää voluumin minimiin (ilmeisesti intercomin, en muista). Toisinaan vaikea saada tuota tehtyä ja tuo mykistys taitaa jäädä muistiin. Kaverin kanssa eilen ihmeteltiin kun laitteet on pariutunut mutta ei kuulu mitään, selvisi että mulla oli jääny viime kerrasta mute kai päälle.

-Oheiessa linkissä pikaohje. Toisen sivun oikea ylä. Group Mute.
-https://www.cardosystems.com/wp-content/uploads/guides/pocket/en/packtalkBold.pdf


Ei siis onnistu Cardo Connect tai vastaavan mobiiliappin kautta? Ainakin sitä kautta moni toiminto on ollut helpompi käyttää. Miksi ylipäätä kaksi DMC:tä tukevaa laitetta haluttaisiin yhdistää BT:n kautta? Tuntuu vähän takaperoiselta.
-Tuntuu, mutta olisinkin halunnut kokeilla, onko eroa.




Ei ole tosiaan kokemusta muista kun tästä, kaveriporukalla ostettiin kaks boldia ja yks slimi ja meille toiminut hyvin. Ei toki olla muita tekniikoita kokeiltu, kun ei ole ollut tarvetta. Jos PMR toimii paremmin, mikä ajaa vaihtamaan? Onko Sena sitten parempi? Yritin lukea vertailua Boldista ja S30 mutta ei niistä mitään selvää ja kiistatonta saa nettiä lukemalla.

Ehkä tekniikka ei vaan näiden osalta ole siellä mihin on muualla totuttu, ei taida kilpailua olla tarpeeksi että panostettaisiin?

-PMR vaatii jonkin kuuloke systeemin kypärään.
Eilisessä ajossa juurikin PMR oli se millä yhteydet loppujen lopuksi pidettiin, kun Cardot ei yhdistäny ja jos yhdisti, ei kantanut.

Tuosta etäisyydestä...
"
Saman huomannut itse, näköyhteys vaaditaan. Antennin kun unohtaa nostaa niin kantavuus myös tippuu metriin."

Millaisia matkoja olette saanet pidettyä? 4..500m?
 
-PMR vaatii jonkin kuuloke systeemin kypärään.
Tyhmä kysymys, kun en PMR:ää tunne, mutta eikö samalla tavalla PMR:n mikkiä ja kuuloketta pysty integroimaan kypärään kuin näiden kypäräpuhelimien ?


Millaisia matkoja olette saanet pidettyä? 4..500m?
Tää on vähän vaikea kysymys, kun ei olla hakemalla haettu rajoja. Yhteys on katkennut aina maaston tai muiden esteiden takia, ei niinkään suoranaisesti kantaman takia. Kolmen kimpassa tai kahestaan kun yleensä mennään, niin aika toisen lähellä sitä ollaan että ei matkat normaalisti yli 2-300 metriä pidempää ole ollut.
 
Etäisyys... ei siitä maksimia haeta, mutta jos eka ohittaa esim bussin, toinen ei ehdi ja yhteys on poikki kun bussi välissä, vaikka etäisyys on luokkaa 200m, max, niin ompa melkoiset näköyhteyspuhelimet.
Kävellen/paikoillaan kokeillen, yhteys on pidempi kuin käytännön ajossa. Jos testaat niin, niin tulos on parempi.

Yksi testi tehtiin PMR laitteille, kun toinen on talon edessä, itse eräällä hallilla, väli n 1.6km, pystyi vielä puhumaan, rätisten, mutta kuitenkin. Jos samalta pihalta lähtee kypäräpuhelimen kanssa, samaan suuntaan, katkeaa yhteys alle 300m päähän. Antaa vähän viitteitä siihen, miksi käytetään "vanhaa tekniikkaa", vaikka kypäräpuhelimet on niin käteviä... Onhan ne, lähekkäin, helppo puhua yms, mutta esim em ohituksissa ominaisuudet loppuu.

PMR, vaatii napin peukalolle, joka aukaisee puheyhteyden. eli, piuha PMR laitteeeen.
Jotenkin sinne pitää pystyä puhumaan, eli mikki suuhun ja yhteys puhelimeen. Lanka ei tule kyseeseen.
Kuunteleminen, sama juttu.

Tutki Sena SR-10 kytkentöjä, ehkä avaa tilannetta?
Siihen yhdistetään sekä PMR että nappi. Puhe ja kuuntelu kulkeutuu BT yhteydellä kypärään.

Nämä kypäräsetit on nimenomaan tehty ko yhteyksiä varten, jotta saa äänet kypärään. SR10 pariutuu "GSM puhelimena", ainoastaan toimintalogiikka on erilainen, GSM verrattuna.
 
No nyt kun itseasiassa mainitsit tommoisen ohittamisen, niin muistui mieleen että kyllähän me kun kolmeen pekkaan oltiin Ruotsin läpi ajelemassa kesällä niin jouduttiin tommosiin tilanteisiin eikä meillä yhteys katkennut. Toki en siinä ensimmäisenä posottanut hirveätä tahtia karkuun mutta kyllä niissä tilanteissa näköyhteys hävisi ja etäisyyttä oli varmaan jo 500 metrin päälle ja yhteys pysyi silti.

Ei olla koskaan paikoillaan noita testailtu, ajossa oikeastaan aina. Ollaan toki todettu että ei ole kantama mikään mullistava mutta riittävä meille. Toki ollaan kaikki sen verta uutta sukupolvea että ei olla koskaan PMR:ää nähtykkään, niin ei ole ollut mitään odotuksia siihen että mikä se kantama voisi olla.
 
No nyt kun itseasiassa mainitsit tommoisen ohittamisen, niin muistui mieleen että kyllähän me kun kolmeen pekkaan oltiin Ruotsin läpi ajelemassa kesällä niin jouduttiin tommosiin tilanteisiin eikä meillä yhteys katkennut. Toki en siinä ensimmäisenä posottanut hirveätä tahtia karkuun mutta kyllä niissä tilanteissa näköyhteys hävisi ja etäisyyttä oli varmaan jo 500 metrin päälle ja yhteys pysyi silti.

Ei olla koskaan paikoillaan noita testailtu, ajossa oikeastaan aina. Ollaan toki todettu että ei ole kantama mikään mullistava mutta riittävä meille. Toki ollaan kaikki sen verta uutta sukupolvea että ei olla koskaan PMR:ää nähtykkään, niin ei ole ollut mitään odotuksia siihen että mikä se kantama voisi olla.

Käytännön esimerkki auttaa aina... Teilläkin pelaa yhteys kuitenkin aivan eritasolla kuin näissä.

PMR on muuten tämä nuoremman sukupolven nykyinen leikkikalu... LA vehkeet oli vanhemmilla, mitkä PMR korvasi.
PMR on meillä myös siitä syystä että se on vain radio, ei ole eri merkeillä yhteensopivuus/parittelu ongelmia. Toki on kankeampi käyttää, mutta yhteys on. Ja tuntuu olevan selkeästi pidemmille välimatkoille.
Tokihan esim Cardon mesh tekniikka ketjuttaa ja jatkaa kantavuutta, mutta kaikilla pitäisi olla sama.

PMRää muuten käyttää myös aika moni tietyömaa, kuuluu ajo ohjeita "kaupan päälle".
 
Nyt on uudet yksilöt.
Pariutuminen BT tilassa onnistui heti, DMC muten saa päälle ja vielä poiskin.
Se kantavuus..., no, nyt pääsee sentään mutkan taa, ettei heti katkea, mutta muutamasta sadasta metristä puhutaan, ei kaupungissa. Pikku testi, jossa nämä katkesi n 300m päässä (tie kääntyi "metsän taa"), PMR jatkoi kantamaa vielä n 800m päähän.
Hintansa arvoisiahan nämä eivät ole, mutta näillä yksilöillä pärjää, jos tämmöisenä pysyvät, edes.
 
Back
Ylös