CB1000R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Julle_80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitäs renkaita suosittelette tähän? Dunlopit on nyt alla, mutta etunen alkaa olla jo niin loppu, että pitää pikimmiten vaihtaa.

Entäpä tuo ledivalo perus H4:n tilalle? Mahtuukohan tuonne mitään? Kovin paljon ylimääräistä tilaa ei näy olevan.

Mihin käyttöön?

Laita sporttirenkaat, jos ajelet vain pari tonnia kesässä aurinkoisina päivinä hyväkuntoisilla asfalttiteillä. Olemattomassa käytössä tourinkikumit kovettuvat pilalle ennemmin kuin kuluvat.

Jos taas menet millä tiellä tahansa milloin tahansa ja paljon ja pitkiä matkoja, niin laita tourinkikumit.

Vaikka ajaisit kuinka paljon tahansa, muttet kuitenkaan halua tinkiä sporttirenkaiden terävämmästä ajettavuudesta, niin laitat sporttirenkaat ja vaihtelet niitä useammin.

Merkikse valitset sen, joka herättelee päässäsi parhaat mielleyhtymät. Tai sitten vaan renkaan ulkonäön perusteella. Kaikki uudet merkkirenkaat ovat hyviä.
Rengasvalinta riippuu enemmän ajajasta kuin pyörästä.
 
No sepä vain. Tälle kesää on jo tullu se kolmisen tonnia, ja pikku päiväreissuja ajellaan viikonloppuisin + muut kurvailut viikolla. Pitääpä tosiaan punnita vaihtoehtoja. Varmaan ois hyvä ostaa heti rengaspari, niin sais takanakin valmiiksi, ja säästäis hivenen kun pakettina ostais.
 
Mitkä ovat erot cb1000r ja cbr1000rr koneissa? Alakerta ilmeisesti sama molemmissa?


Yläkertaan ne muutokset painottuvat.
Elikkäs pienemmät ruiskurungot, ilmansaantia rajoitettu airboksissa, miedot nokat, ahtaammat imu- ja pakokanavat, ruttuja laskettu ja ahdistava pakoputkisto.
Sitten vielä männän halkaisijaa on pienennetty ja vastaavasti iskua lisätty.
 
No sepä vain. Tälle kesää on jo tullu se kolmisen tonnia, ja pikku päiväreissuja ajellaan viikonloppuisin + muut kurvailut viikolla. Pitääpä tosiaan punnita vaihtoehtoja. Varmaan ois hyvä ostaa heti rengaspari, niin sais takanakin valmiiksi, ja säästäis hivenen kun pakettina ostais.

Osta samantien kolme rengasta(1etu&2taka - olettaen että takarenkaasi kuluvat nopeammin), kun ne saa mynetmotosta samoilla postikuluilla.
 
Tilasin kiinasta parin kympin vaihdenäytön. Ongelmia tuli heti kytkennässä, kun johtoja ei oltu liitetty valmiiksi. Vaihdenäytöltä tulee valkoinen, punainen ja musta. Pyörässä näytti olevan oranssi/valkoinen, musta/valkoinen, vihreä ja ruskea (kuvassa ruskea piilossa takana). Kuvat liitteenä. Löytyisikö täältä apuja ? :respect:

http://aijaa.com/Gi4jVB
http://aijaa.com/siNLPg
 
Itsellekkin tulossa Aliexpressiltä vaihdenäyttö. Myyjä laittoi seuraavanlaiset ohjeet ja kuvan.

"The original motorcycle speedsensor connector is connected together. Please separate the connector and connect it with the two white connectors of the product
(connect the speed signal cable). The green wire is connected to the crankshaft sensor signal line (speed signal line)."


https://www.dropbox.com/s/k9f58kuuc357pvr/Vaihdenäyttö.jpg?dl=0

Minusta tuo pitäisi liittää kyllä siihen irrallaan olevaan liittimeen, eikä kuvissakaan mitään vihreää johtoa minusta ollut, vaan samanlaiset irtojohdot mitä sinulla tuossa kuvassa. Mutta josko tuo linkittämäni kuva kertois sen yhdistämisen.
 
Itsellekkin tulossa Aliexpressiltä vaihdenäyttö. Myyjä laittoi seuraavanlaiset ohjeet ja kuvan.

"The original motorcycle speedsensor connector is connected together. Please separate the connector and connect it with the two white connectors of the product
(connect the speed signal cable). The green wire is connected to the crankshaft sensor signal line (speed signal line)."


https://www.dropbox.com/s/k9f58kuuc357pvr/Vaihdenäyttö.jpg?dl=0

Minusta tuo pitäisi liittää kyllä siihen irrallaan olevaan liittimeen, eikä kuvissakaan mitään vihreää johtoa minusta ollut, vaan samanlaiset irtojohdot mitä sinulla tuossa kuvassa. Mutta josko tuo linkittämäni kuva kertois sen yhdistämisen.

Kuvan järjestyksellä alkoi pelaamaan :thumbup: Kiitos!
 
Yläkertaan ne muutokset painottuvat.
Elikkäs pienemmät ruiskurungot, ilmansaantia rajoitettu airboksissa, miedot nokat, ahtaammat imu- ja pakokanavat, ruttuja laskettu ja ahdistava pakoputkisto.
Sitten vielä männän halkaisijaa on pienennetty ja vastaavasti iskua lisätty.
Minulla sattuu olemaan kaksi konetta tuohon ja toiseen olisi tarkoitus parannella kantta. Sattuuko cbr kansi suoraan? Jos isku ja männän halkaisia on eri niin ilmeisesti ei.. varmaankin sitten kansi ammattimiehelle ja virtaukset kuntoon.
 
Minulla sattuu olemaan kaksi konetta tuohon ja toiseen olisi tarkoitus parannella kantta. Sattuuko cbr kansi suoraan? Jos isku ja männän halkaisia on eri niin ilmeisesti ei.. varmaankin sitten kansi ammattimiehelle ja virtaukset kuntoon.


Sen verran tarkennusta että CB1000R kone pohjautuu vuoden 2006 - 2007 CBR1000RR koneeseen, joissa on sama sylinterin halkaisija sekä isku.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Honda_CB1000R
Mutta tämän jälkeisessä CBR1000RR koneessa on millin suurempi sylinterin halkaisija sekä lyhyempi isku.
Kannen sopivuudesta ei ole tietoa - kuten ei myöskään ruiskurunkojen sopivuudesta (CB1000R vaakataso - CBR1000RR pystyssä).
Kannattaa koittaa Googlailla ulkomaisia saitteja, joista varmasti löytyy tarkempaa tietoa.
 
Taidanpa laittaa jossainvaiheessa sen cbr kannen tilaukseen ja sovitella että miten sattuu paikoilleen. Jos ei satu niin sitten myyn pois.
 
Helposti sitte pitää penkittää ja hieroa sytytys ja soppa kohdalleen, vrt JMH:n Mille-projektiin.
 
Ainoa pieni miinus moottorin toiminnassa kaupungissa kun ajaa aivan tyhjäkäynnin tuntumassa;
ajosta tulee helposti ns nykivää, eikä viitsi hirveän pienellä vaihteellakaan ajella kun hiukan kovahko ääni tuolla sliparilla...

Onko muilla tällaista havaittavissa?PC tuossa on, ei tietoa missä säädetty joten ehkä uudestaan penkkiin ja hieromaan tuota aivan pintakaasu-aluetta?
Vai onko ominaisuus jota ei saa pois kuten joissain tonnisissa joutui jopa gurujen mukaan nostamaan tyhjäkäyntiä että sai nykäisyn pois...?

Updatea tähän, commanderi irroitettuna lähes samaa nykimistä pienellä kaasun avautumalla.
Päädyin sitten säädättämään Hondan oman ecun, nyt pelaa niinkuin pitääkin.
Commanderin kanssa ei penkitetty, mutta ilman sitä oli pahasti laihalla joillain alueilla.
Huipputehon muutos 5hv säädetyn hyväksi, 7000rpm kohdalla 12hv ja 12nm.

Eli kyllä säätö suositeltavaa näihin jos katti poistettu ja slipari vaihdettu, tekee sitten
commanderilla tai muuten...
 
Tuli liityttyä tähän mallikerhoon, vaihdoin vanhan hyvinpalvelleen CBR900RR Firebladen tuommosoon 09 malliseen CB1000R:ään.
Sairaan kiva ajaa ja huomattavasti mukavampi ajoasento kuin bladessa, terv. 192cm kuskk 😊
 
Updatea tähän, commanderi irroitettuna lähes samaa nykimistä pienellä kaasun avautumalla.
Päädyin sitten säädättämään Hondan oman ecun, nyt pelaa niinkuin pitääkin.
Commanderin kanssa ei penkitetty, mutta ilman sitä oli pahasti laihalla joillain alueilla.
Huipputehon muutos 5hv säädetyn hyväksi, 7000rpm kohdalla 12hv ja 12nm.

Eli kyllä säätö suositeltavaa näihin jos katti poistettu ja slipari vaihdettu, tekee sitten
commanderilla tai muuten...

Kuka säätää hondan omia ecuja ? Huomattavan säästön tekisi verrattuna commanderiin, jos ei tarvitse mitään commanderin mahdollistamia muita toimintoja.
 
Uskaltaako tälläistä tonnista CB:tä harkita ensimmäiseksi pyöräksi? Edellinen kaksipyöräinen oli mopo 20 vuotta takaperin ja muutenkin jäänyt koko ukko kitukasvuiseksi. Suurimpana pelkona juuri se, että pyörä vie miestä eikä toisin päin.
 
Suurimpana pelkona juuri se, että pyörä vie miestä eikä toisin päin.

Eikös se ole vähän niinkuin tarkoituskin konepyörissä? Ikävähän niitä on talutella varsinkin tuollaista möhköä. CB on kyllä helpoimmasta päästä pyöriä ajella. 500 cb on vielä helpompi, jos pelottaa.
 
Uskaltaako tälläistä tonnista CB:tä harkita ensimmäiseksi pyöräksi? Edellinen kaksipyöräinen oli mopo 20 vuotta takaperin ja muutenkin jäänyt koko ukko kitukasvuiseksi. Suurimpana pelkona juuri se, että pyörä vie miestä eikä toisin päin.

En ole kyseisellä pyörällä koskaan ajanut, mutta veikkaisin että kyllä uskallat. Ensimmäisillä ajokerroilla kun vain tiedostaa, että kyseessä ei ole mopo, vaan MP.

Nykyiset pyörät eivät ainakaan mun ymmärryksen mukaan ole mitenkään yllättäviä/ennalta-arvaamattomia, kuten joskus 70-luvulla ehkä oli. Kuskin ranne määrää paljonko pyörä vetää, ja jos ei heti laita tuppia nurin vaan maltillisesti kasvavien kykyjen mukaisesti säätää menoa, niin kyllä se käsissä pysyy.

Luonnollisesti ensi kesänä kannattaa osallistua yhdistyksen AT II- kursseille, jossa pääsee turvallisessa ympäristössä harjoittelemaan ajamista, ja saa neuvoja ajamiseen. Ja siellä voi myös koittaa melko turvallisesti myös "antaa happea" koneelle. Kurssi on varmasti hyödyllinen. :thumbup:
 
Terve kaikille!

Tuli jo viimekesänä osteltua tällainen mopedi, mutta vasta nyt keksin etsiskellä mallikohtaista keskustelua. Tässä riittää nähtävästi vähän kiinniotettavaa, mutta listailen tähän kuitenkin muutamia heränneitä kysymyksiä sillä välin mahdollisesti jonkun vastattavaksi kun lueskelen lankaa läpi.

Ensinnä, olin hieman yllättynyt kuinka kovin mopedin kanssa tuuli on vastassa, onko jollain antaa risuja/ruusuja tuuliohjaimista ko. pyörään? Internetti tarjoaa kovin heikosti kuvia itse pyörään asennetuista tuuliohjaimista, vaikka pyöräkohtaisia ohjaimiakin on kuitenkin tarjolla. DPM Aluminium windscreen olisi kova ehdokki tällä hetkellä, mutta tuostakaan ei löydy kuvia miten ko. lärpäke kiinnittyy, enkä haluaisi käyttää pitkälti toistasataa maskia naarmuttavaan läpyskään

Sitten toisekseen, jos tuuli ei riittänyt lannistamaan matkaintoilua pyörällä, tekee sen sitten värinä. Onko muilla ollut samaa, että sadan kilsan jälkeen on kämmenet ja jalat puuduksissa? Ja ennenkaikkea, onko siihen löytynyt helpotusta? En muilla pyörillä ole kuitenkaan samaa havainnut ainakaan ihan samoissa sfääreissä.

Nurkka-ajossa pyörä tuntuu sentään kevyeltä ja näppärältä, joskin tasakaasulla 40-70km/h vauhdeissa on epämääräistä nytkähtelyä havaittavissa, tätä kävin myyjäliikkeellä ja erikseen merkkihuollollakin todennuttamassa, joista molemmat totesivat ettei mitään epämääräistä tunnu. Täysin mahdollista, sillä itselläkään sitä ei tapahdu aina, eikä väliä ole tuntunut olevan onko kone ollut kylmä vai lämmin liikkeellelähtiessä. Pyörässä on slipari, mutta muutoin käsittääkseni vakio (eikä vakioputkea tietysti ole, jotta voisi tarkistaa johtuuko nyintä siitä). Jos nämä oireet on tuttuja ja satut tietämään juurisyyn, olen vilpittömän iloinen jos jaat tietosi.

Muitakin vinkkejä (etenkin pitkän) matkan tekoon ko. pyörällä otetaan vastaan varsin mieluusti. Pyöränä tosiaan 2011 vuoden malli.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla paras "apu" tuuleen omassa nakupyörässä (CB600 Hornet) on tankkilaukku. Omistan myös tuollaisen pienen pleksin lampun päälle, mutta en saanut siitä mitään hyötyä tuulta vasten. Otin pois koska ruma :p
 
Ajelin pariin vuoteen samaisella pelillä 50 000 km ilman pleksejä, äkkiä siihen ilmavirtaan totttuu. Sitähän se mopoilu on. Lämpökahvat olivat kyllä tarpeen.

Värinän tankoon ja nykimisen voi tehdä kuluneet ketjut ja rattaat.
 
Back
Ylös