CB1000R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Julle_80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Blade ei aikanaan käynnistynyt, kun remontin yhteydessä alipaineletku oli jäänyt irti ilmanputsarin alta. Veikkaan jotain irti jäänyttä alipaineletkua tai sellaisen litosta.
 
Sytytyksen ajoitusta ohjaa alipaineella MAP anturi. Tarkista letkujen tiiveys. Vaihda MAP anturi. Tarkista, että akussa tarpeeksi virtaa. Pyörittääkö akku konetta kunnolla!
Avaa ja korjaa startti, jos edes viallinen.

Eli ei tulppia kannata lähteä vaihtelemaan vielä? Todella noviisi tässä asiassa ja mainitsemasi asiat hepreaa itselle mutta yritän selvittää ja tarkistaa.
Nyt kolme viimeisintä käynnistyskertaa toiminut taas kuin unelma, viittaako tämä että vika olisi juuri jossain muualla kun joskus huono startyi ja välillä parempi?
 
Eli ei tulppia kannata lähteä vaihtelemaan vielä? Todella noviisi tässä asiassa ja mainitsemasi asiat hepreaa itselle mutta yritän selvittää ja tarkistaa.
Nyt kolme viimeisintä käynnistyskertaa toiminut taas kuin unelma, viittaako tämä että vika olisi juuri jossain muualla kun joskus huono startyi ja välillä parempi?

Jos asiaa yritetään näin kirjallisesti enemmän arvuutella, niin oireet tarvitsisivat aikalailla tarkennusta. Hyvä startti, huono startti tai parempi startti kun ei oikeasti kerro mitään.

Kun puhutaan starttaamisesta, niin kyse on siitä, että miten startti pyörittää moottoria. Onko ongelmaa siis nimenomaan siinä, ettei starttimoottori pyöri kunnolla, ja pyörä ei siksi käynnisty?

Vai onko ongelma se, että startti kyllä pyörittää iloisesti, mutta moottori ei käynnisty, tai käy huonosti, tai sammuu heti käynnistyttyään ja jää käyntiin vasta useamman yrityksen jälkeen? Toimiiko pyörä kuitenkin täysin normaalisti kunhan se käynnistyy? Oletko koittanut kääntää pikkaisen kaasua samalla kuin starttaat silloin kun eka yritys ei tuota tulosta?
 
Jos asiaa yritetään näin kirjallisesti enemmän arvuutella, niin oireet tarvitsisivat aikalailla tarkennusta. Hyvä startti, huono startti tai parempi startti kun ei oikeasti kerro mitään.

Kun puhutaan starttaamisesta, niin kyse on siitä, että miten startti pyörittää moottoria. Onko ongelmaa siis nimenomaan siinä, ettei starttimoottori pyöri kunnolla, ja pyörä ei siksi käynnisty?

Vai onko ongelma se, että startti kyllä pyörittää iloisesti, mutta moottori ei käynnisty, tai käy huonosti, tai sammuu heti käynnistyttyään ja jää käyntiin vasta useamman yrityksen jälkeen? Toimiiko pyörä kuitenkin täysin normaalisti kunhan se käynnistyy? Oletko koittanut kääntää pikkaisen kaasua samalla kuin starttaat silloin kun eka yritys ei tuota tulosta?

Startatessa startti pyörii kyllä hyvin mutta moottori ei käynnisty. Kun käynnistyy niin toimii normaalisti. En ole koittanut kääntää kaasua kun jossain luli että niin ei kannattaisi tehdä.
 
Kaasun pieni kääntäminen voi auttaa, varsinkin jos tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle. Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta mikä tyhjäkäynnin pitäisi olla, ja tarvittaessa säätää/säädättää jos näyttää poikkeavalta. Joissain pyörissä säätönuppi on tarjolla ihan näköisällä pyörän oikealla sivulla, mutta tuota Hondaa en tunne tarkemmin.

Itse en uskoisi tässä tapauksessa huonoihin tulppiin, ruiskukoneessa tulpat harvoin oireilevat käynnistysvaikeuksina, eikä 30tkm ole nykytulpille kovin paljoa vaikkei niitä olisi ikinä vaihdettu. Nuo aiemmin mainittu map-anturi ja alipaineletkujen liitokset ovat teoriassa mahdollinen syypää, tosin hieman siinäkin arveluttaa, että miksi vika tulisi ja menisi satunnaisesti. Itse syyttäisin helposti jotain pätkivää sähköliitosta ennemmin.

Onko pyörässä hiss-ajonesto? Eihän avainnipussasi ole mitään etäluettavaa kulkunappia? Mitä ajoneston merkkivalo näyttää kun pyörä ei käynnisty? Ja oletko kiinnittänyt huomiota siihen, että ilmeneekö ongelma aina samanlaisessa tilanteessa (kylmä, kuuma, suoraan ajosta, hetken seissyt jne)? Sekin voi antaa vihjettä, jos oire ilmenee aina tietyssä tilanteessa.
 
Kaasun pieni kääntäminen voi auttaa, varsinkin jos tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle. Kannattaa tarkistaa ohjekirjasta mikä tyhjäkäynnin pitäisi olla, ja tarvittaessa säätää/säädättää jos näyttää poikkeavalta. Joissain pyörissä säätönuppi on tarjolla ihan näköisällä pyörän oikealla sivulla, mutta tuota Hondaa en tunne tarkemmin.

Itse en uskoisi tässä tapauksessa huonoihin tulppiin, ruiskukoneessa tulpat harvoin oireilevat käynnistysvaikeuksina, eikä 30tkm ole nykytulpille kovin paljoa vaikkei niitä olisi ikinä vaihdettu. Nuo aiemmin mainittu map-anturi ja alipaineletkujen liitokset ovat teoriassa mahdollinen syypää, tosin hieman siinäkin arveluttaa, että miksi vika tulisi ja menisi satunnaisesti. Itse syyttäisin helposti jotain pätkivää sähköliitosta ennemmin.

Onko pyörässä hiss-ajonesto? Eihän avainnipussasi ole mitään etäluettavaa kulkunappia? Mitä ajoneston merkkivalo näyttää kun pyörä ei käynnisty? Ja oletko kiinnittänyt huomiota siihen, että ilmeneekö ongelma aina samanlaisessa tilanteessa (kylmä, kuuma, suoraan ajosta, hetken seissyt jne)? Sekin voi antaa vihjettä, jos oire ilmenee aina tietyssä tilanteessa.

Pyörässä löytyy hiss-ajonesto ja avainnipussa ei ole kuin avain sekä hondan läpyskä avaimenperä. Ainoastaan N ja öljyvalo palaa kun yrittää käynnistää, öljy sammuu kun hetken starttaa vaikka ei käynnistykkään.
Kylmäkännistyksiä nuo ovat olleet ja en ole kokeillutkaan noilla kerroilla kun ei ensin ole startannut että miten lähtee heti pysähdyksen jälkeen käyntiin.
Tänään tosiaan toiminut moitteettomasti vaikka aamulla olikin kosteutta jopa ilmassa.
Tässä illalla ajoin pihasta 100m päähän tankille, siitä uudelleen käyntiin tankkauksen jälkeen ja ei mitään ongelmaa.
Stressaa vaan että onko taas jotain kun parina päivänä käynnistys takkusi.
 
Pyörässä löytyy hiss-ajonesto ja avainnipussa ei ole kuin avain sekä hondan läpyskä avaimenperä. Ainoastaan N ja öljyvalo palaa kun yrittää käynnistää, öljy sammuu kun hetken starttaa vaikka ei käynnistykkään.
Kylmäkännistyksiä nuo ovat olleet ja en ole kokeillutkaan noilla kerroilla kun ei ensin ole startannut että miten lähtee heti pysähdyksen jälkeen käyntiin.
Tänään tosiaan toiminut moitteettomasti vaikka aamulla olikin kosteutta jopa ilmassa.
Tässä illalla ajoin pihasta 100m päähän tankille, siitä uudelleen käyntiin tankkauksen jälkeen ja ei mitään ongelmaa.
Stressaa vaan että onko taas jotain kun parina päivänä käynnistys takkusi.

Kun käynnistys epäonnistuu, niin oletko käyttänyt virrat poissa starttikertojen välillä, vai riittääkö pelkkä useampi peräkkäinen starttausyritys herättämään koneen tulille? Se pieni kaasulla avittaminen joka tapauksessa kannattaa kokeilla seuraavaksi.

Jos huoltohistoriasta ei ole tietoa, niin kyllähän toki tulppien ja ilmanputsarin uusinta sekä ruiskurunkojen synkkaus voisi kannattaa teettää. Mikään ei tosin takaa, että niistä tähän oireeseen mitään hyötyä välttämättä olisi. En halua masentaa, mutta tällainen satunnainen lyhytkestoinen vika voi olla todella hankala paikantaa, kun pyörä pitäisi olla testerissä kiinni sillä hetkellä kun se ei suvaitse käynnistyä.

Toisaalta jos pyörä toimii muuten normaalisti, mutta kylmäkäynnistys satunnaisesti vähän takkuilee, niin en kyllä kauhean huolissanikaan osaisi olla. Joku omista aiemmista pyöristänikin harrasti (2010->) tuota satunnaisesti, että eka starttiyritys ei saanut konetta hereille, mutta yksityiskohdat ovat jo unohtuneet.

Teoriassa syypää voisi olla ikääntynyt tai huonolaatuinen akkukin, jos jännite painuu turhan alas kunnes kone myöhemmillä starttikerroilla vähän notkistuu ja toisaalta akku herää.

Honda on japsipyöristä ainoa jota en ainakaan vielä ole omistanut, että tämän enempää ideoita ei äkkiseltään irtoa. Joku hondakuski voisi toki täydentää kokemusperäistä tietoa…
 
Mulla joskus 600cbr oikutteli pesun tai sateen jälkeen. Stoppi kytkintä kun rämpytti niin taas toimi. En tosin muista startasko silloin ollenkaan.
 
Minäkään en ole koskaan Hondaa omistanut mutta yleisesti ottaen seuraavat asiat kannattaa tsekata.

Onko sillä ollut vaikutusta miten sammutat pyörän? Siis virta-avaimesta kääntämällä, stoppinapilla tai ehkä seisontatuen alas kääntämällä vaihde päällä.

Tulee mieleen pyörän käynnistyksen estävien mikrokytkinten (sivujalka/kytkin). Nämähän pystyy yleensä ohittamaan helposti, jolloin helppo tsekata olisiko vika niissä.

Venttiilien välykset myös kannattaisi tsekata. Kantavat venttiilit aiheuttavat usein käynnistysongelmia. Ja juurikin sellaisia, että konetta saa veivata pitkään ennen, kuin se käynnistyy.

Vikakoodit varmaan kannattaisi lukea, jos niistä saisi jotain vinkkiä vian juurisyystä.

Pyörässä löytyy hiss-ajonesto ja avainnipussa ei ole kuin avain sekä hondan läpyskä avaimenperä. Ainoastaan N ja öljyvalo palaa kun yrittää käynnistää, öljy sammuu kun hetken starttaa vaikka ei käynnistykkään.

Öljyvalon sammuminen pitkään jatkuneen starttaamisen jälkeen on täysin normaalia. Öljypumppu kehittää painetta startissa ja valo sammuu, kun koneen mielestä painetta on riittävästi.
 
Olen sitä mieltä, että syy ongelmaan haettava sytytyksen puolelta. CB1000r:ssä on ollut käynnistyksen kanssa ongelmia. Tässä youtubessa:

Oma cb1000r käynnistys ongelma kuukausien seisonnan jälkeen. Kaasua kunnolla räpeltämällä ja starttia sahaamalla lähtee vähitellen käymään. Sen jälkeen ongelmasta ei ole enää mitään haittaa. Näin on ollut jo useamman vuoden. Sytytyksen MAP anturin toiminta jotenkin jumittuu käyttämättömyydestä. Hondalta huono ratkaisu, verrattuna nokka-akselin anturaan verrattuna.
 
Vähän kumma video. Tai siis ongelmaa haettiin kyllä hyvinkin hifistyneillä keinoilla, mutta käytännössä ongelma kuitenkin ilmeni vasta kun korvakuulolta akusta oli jo selkeästi voima pois ja todennäköisesti jännite sen verran alhaalla ettei luotettavaa kipinää synnykään. Lähes koko ajan siellä kuitenkin joku sylinteri lupaili käynnistymistä.
 
Jos toimii kun jalkatuki on yläasennossa kannattaa tarkistaa että, vapaan vaihteen sensori toimii ja johto on kunnolla kiinni.
 
Jos toimii kun jalkatuki on yläasennossa kannattaa tarkistaa että, vapaan vaihteen sensori toimii ja johto on kunnolla kiinni.

Antaako Honda muka pyörittää starttia ja estää vaan koneen käynnistymisen, jos vapaavalossa tai jalan anturissa olisi häikkää?
 
Antaako Honda muka pyörittää starttia ja estää vaan koneen käynnistymisen, jos vapaavalossa tai jalan anturissa olisi häikkää?

Ei mutta jos johto on huonosti kiinni signaali pätkii ja lopputulos on tämä kuvattu ongelma. Eri asia jos sensori on totaalisesti rikki tai johto poikki.
 
Ei mutta jos johto on huonosti kiinni signaali pätkii ja lopputulos on tämä kuvattu ongelma. Eri asia jos sensori on totaalisesti rikki tai johto poikki.

No joo on kai tuokin mahdollista, vaikka jotenkin ajattelisi että se pätkisi silloin myös startin pyörimistä.
 
Kiitoksia vastauksistanne.
Pyörä käynnistynyt nyt taas hyvin lukuunottamatta tuota hetkeä mistä aikaisemmin kirjoitin.
Kokeilin tuolloin käynnistää uudelleen sekä suoraan pienen odottelun jälkeen sekä niin että avaimella virrat pois, mielestäni ei ollut vaikutusta.
Pyörän olen sammuttanut aina avaimesta, joskus mietinkin sitä että mikä on se oikea tapa sammuttaa?
Pyörän huoltohistoriasta ei sen tarkemmin tietoa kuin mitä huoltokirjassa on merkinnät ja kaikki on ainakin liikkeessä teettetty, eli luulis nuo venttiilitikin tarkistettu tuossa 24tkm huollossa.
Pyörässä on powercomander kiinni ja on säädetty, voiko tämä vaikuttaa asiaan?
Löysin myös kuitin jossa oli että uudet tulpat olisi ostettu/laitettu 12000km kohdilla :blink:
 
Vaihtoehtoina löytyy synteettistä sekä täyssynteettistä, molemmissa MA2 luokitus.
Onko hyötyä laittaa kalliimpaa täyssynteettistä?

No siitä hyödystä en tiedä, mutta synteettistä olen itse moottoriin kaatanut. Kytkin toimii normaalisti, vaihteet ei paukahtele ja se riittää minulle normi ajossa
 
Back
Ylös