• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

CBR 1000F käyntiongelma, auttakaa viisaammat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hankala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tyhjäkäynti on ok, sitten vasta alkaa ongelma kun luisti alkaa aavistuksen nousta. Tadaa. Luistissa/kalvossa vika. Esim reikä tai halkeama. Vasta kun kiekat nousee kunnolla niin alipaine riittää reikästä kalvoa vasten ja vetää luistia ylös. Tai sitten jos on neulaventtiilin istukassa sihti tukossa niin riittää soppaa tyhjäkäyntiin muttei isommalla kiekalla, tosin eihän sen sitten pitäs herätä myöskään suellä yli 6000 kiekan.

Mä joskus onnistuin asentamaan kalvokammioiden kannet väärin siten että ne vuosi reilusti. Tyhjäkäynti ok mutta just keskialue ihan voimaton. Sitten kun sai hemmetisti jenkaa sinne 6000-7000 niin vasta pääsi esim autosta ohi kunnolla.

Mikäli olen oirekuvaukset ymmärtänyt oikein, niin ongelma on se ja sama moottorin kuormituksesta riippumatta? Tällöin kaasuttimen olosuhteet eri kuormitustiloissa ovat kuitenkin keskenään aivan erilaiset ja siksi epäilen syyn löytyvän sähköistä.

Ensiöpuolaa voisi maalaisjärjellä ajatellen testata seuraavasti: Koska puolan toiminta perustuu induktioon, puolan ja pyörijän välinen etäisyys on vaikuttava tekijä. Jos toista ehjäksi tiedettyä puolaa ei ole saatavilla, vikakohdetta voisi haarukoida viilaamalla puolan kiinnitysreiät hieman soikeiksi, jotta puolan saisi asennettua hieman lähemmäksi pyörijää. Tällöin (jos siis puolassa on vikaa) ongelman pitäisi helpottaa alemmalla kierrosluvulla.

Mikäli olen oirekuvaukset ymmärtänyt oikein, niin ongelma on se ja sama moottorin kuormituksesta riippumatta?...

Näin juuri, kylmänä/lämpimänä, veto päällä/vapaana, oire on kokoajan sama.

Toinen ensiöpuola löytyy ja sitä taidan ihan varmuuden vuoksi kokeilla seuraavaksi.

En ole tosiaankaan asiantuntija näissä mut mulla oli joskus yamahan kevarissa tismalleen sama ongelma. Omat keinot ei riittänyt joten vein korjaamoon jossa paikansivat vian sähköpuolelle ja puolaan. Laittoivat kuntoon mut en tosiaan muista mitä kaikkea korjasivat.

Kysyin Bikeworldista alustavaa hinta-arviota ja mitään tarkkaa ei tietenkään voi luvata, mutta arvelivat et ylittää pyörän arvon 🙂

Tällä "mopolla" on tunnearvoa minulle ja kyllä sitä nyt vaan ropataan niin kauan et se vielä toimii! 🙂

Sytytys ja sähköt menee nyt tarkempaan syyniin seuraavaksi, onhan niitä kateltukin jo mutta nyt uudestaan ja tarkasti. Jossain se vika on oltava kun ei kerran toimi:pissed:

Miten ja missä vaiheessa alkoi oireilemaan, kesken ajon, vai jonkun remontin jälkeen?

Oireet on alkaneet pikkuhiljaa viime syksynä ihan perus ajossa, nyt vaan pahentuneet keväällä niin ettei enää oikeen voi ajaa.

Ensiöpuolan vaihdoin toimivana puretusta pyörästä otettuun, ei vaikutusta.

Nyt sytytyspuolia mittaillessa tuli tällainen tulos:

primääripuolen ohjearvo vastukselle on 2.6-3.2 ohmia, kahden eri mittarin mukaan vastus on nyt 5.4 ja 5.5.
sekundaaripuolen ohje on 17-23 kilo-ohmia ja mittaustulos 19 kilo-ohmia, eli kohdillaan.

Onko tuo sellainen ero että sillä voisi olla vaikutusta toimintaan?

edit: Valitettavasti ei löydy itseltä toista puolasettiä et voisi kokeilla vaihtaa 🙁

Viimeksi muokattu:
Onko tuossa alipaineen "mittausletkut? 4kpl". Letkunippa imukanavassa ja letkulla tuotu ilmanputsarille missä tulpat päässä. Mulla oli kusiaisessa käyntiongelmaa, kävi "kolmella" pikkukierroksilla.
Sumuttelin vettä pakosarjaan ja heti huomas mikä ei polta... Oli siitä pytystä irti tuo letku ja veti ilmoja siitä ja kävi huonosti. Kun oli kunnolla kaasu auki, nii toimi ihan OK!

Ryyppy ei auta käyntiä, sen sijaan ilmanoton osittainen tukkiminen auttaa. Ymmärrä tätä nyt sitten...

tukkiminen auttaa luisteja nousemaan ylös, tulee lisää alipainetta.

kokeile sormella, että luistit nousee herkästi ja putoaa takaisin hyvin ja jokainen tuntuu samanlaiselta.

Joissain kaasareissa on hengitysletkut niihin luistimien ylätiloihin. jos esim kalvo on huonosti, niin tuo aukko voi olla tukossa tms.

veikkaan, että vika on kuitenkin yhä kaasareissa, koska tukkimalla pystyt vaikuttamaan siihen. jos olisi esim sytkässä tai puristuksissa tms, niin ei siihen tukkiminen juuri mitään auttaisi.

imuboxin muutokset tai pakarin muutokset voivat aiheuttaa aika ihme häiriöitä.

Pari vuotta sitten oli yhden kaverin CBR 1000 F:ssä hiukan samanmoisia oireita.Syyksi löytyi ankaran etsimisen jälkeen ne kumikurkun kiristimet.Siellä letkunkiristimen ruuvin kaulalla oli sellaiset holkit ja vaikka kiristimet oli tiukalla,ne ikäänkuin pohjasivat em. holkkiin.Lyhensin holkkeja pari-kolme milliä ja käyntiongelmat katosivat.
Ilmeisesti kumikurkun materiaali jotenkin kutistunut ? Muuten olivat ehjät ja joustavat.

Pari vuotta sitten oli yhden kaverin CBR 1000 F:ssä hiukan samanmoisia oireita.Syyksi löytyi ankaran etsimisen jälkeen ne kumikurkun kiristimet.Siellä letkunkiristimen ruuvin kaulalla oli sellaiset holkit ja vaikka kiristimet oli tiukalla,ne ikäänkuin pohjasivat em. holkkiin.Lyhensin holkkeja pari-kolme milliä ja käyntiongelmat katosivat.
Ilmeisesti kumikurkun materiaali jotenkin kutistunut ? Muuten olivat ehjät ja joustavat.

Eikös tuo ole sen merkki että ovat liian vanhoja ?

Bensanpintojen korkeudet mitattu? Yleensä kaikki muu katotaan viiteen kertaan paitsi niitä ei kertaakaan. Kovasti kuulostaa, että soppa loppuu alhaalla väärän pinnankorkeuden vuoksi ja kierrosten noustessa muut piirit lähtee mukaan ja kulkua alkaa taas löytyä.

Onko pyörän historia tuttu?

Mulla kävi yhden vanhan pyöräni kanssa sillai, että huonon käynnin syyksi selvisi tuplakaasarien eripainoiset kohot. Toisen kaasarin kohoon oli tullut reikä ja toinen oli vaihdettu eripainoiseen, vaikkakin päällisin puolin hyvin samannäköseen, kohoon. Bensapinnat oli tästä johtuen eri korkeudella vaikka olin tarkastanut kohojenkin säädöt moneen kertaan. Käynti parani melkoisesti, kun sain molempiin samanlaiset kohot.

Ota kaasarit vielä kerran irti ja käy jokainen suutin sekä kanava neulan kanssa läpi. Jos olet pitänyt talven tai väliajat pärrääsi lämpimässä tallissa/tilassa, on varmaan polttoaine päässyt kuivumaan kaasareihin ja tekemään tukoksi johonkin osaan niistä.
Jos pyörä paukkaa jollain kierrosalueella tasakaasulla, niin saletisti vika kaasareissa.

Re: CBR 1000F käyntiongelma, auttakaa viisaammat!

At:ssä oli samantyyppistä ongelmaa. Jos käynti hiukan paranee keskikierrosalueella ryyppy päällä lämpimällä koneella, se saa liikaa ilmaa.
Samoin ilmaruuvien sulkeminen saattaa auttaa vähän.
Itse puhdistin ilmaboksin ja tiivistin kumikurkut silikoonilla kunnolla kiinni boksiin, ja varmistin että kumikurkut kunnolla kiinni kaasareissa, lisäksi tarvikeilmansuotimesta puuttui tiivisteet yläosasta ja sekin päästi liikaa ilmaa.
Näillä se lähti pelaamaan, vaikken mikään mekaanikko olekaan.

Lähetetty minun E6553 laitteesta Tapatalkilla

Oletko uusinut tulpat?

Laitoin iridiumien tilalle uudet Boschin "tavalliset" tulpat, ei eroa toiminnassa.

koitappa tavallisilla tulpilla ,Ja kato että imu suppilot jotka menee ilmanputsari koteloon on tiiviit

Tiiviit on, suppiloissa on "kotikutoisen" näköiset lovet alareunoissa, kuuluukohan olla?

Bensanpintojen korkeudet mitattu?...

On mitattu ja täsmää.

Onko pyörän historia tuttu?...

Tuttu on n. 10 vuoden ajalta, tämä ongelma alkoi alunperin viime syksynä ja paheni siitä nopeasti.

...Jos pyörä paukkaa jollain kierrosalueella tasakaasulla, niin saletisti vika kaasareissa.

Ei paukkaa, röpöttää vaan.

...Jos käynti hiukan paranee keskikierrosalueella ryyppy päällä lämpimällä koneella, se saa liikaa ilmaa...

Ryyppy ei auta, ilmaboksi on alkuperäisessä kunnossa ja sen tiiviys ja liitosten tiiviys on kunnossa.

Alkaa olla aika absurdi tämä remontti jo kun mitään vikaa ei löydy vaan vaikka kuinka kopeloi :pissed:

Back