Circuit Racing SM 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
...vuodesta toiseen... Mikä helvetti siinä nyt on ettei porukka voi yhtä viikonloppua vuodessa reissata vähä pidemmälle? Ei se Botniaringikään hirveen lähellä ole.

Noh, säästipähän yhden setin renkaita... :;):

Luulen et ilmoittautumisten vähyyteen vaikutti se, että kisat oli niin lähellä toisiaan. Ei kassa kestä porukalla kun ei ehdi uusi tili tulla ennen seuraavaa kisaa.

Plus sitten tuo kaikki sekoilu saako WCRC:n kisoissa olla minkä merkkistä kameraa pyörässä ja kuinka pitkiä videoita saa julkaista ja blaaaaa. Tiiän suoraan useamman kuskin joilla tuokin vaikutti päätökseen raapia vikat rahat kasaan ja säätää reissu Kemoralle.
 
Tulihan tuossa aivan turhaa rahanmenoa peruutuksen (ten)vuoksi, pari rengasta kerkesin tilata ( tosin ajaahan niillä ensi kesänäkin) + lisenssi (425€) ja kaksi kisaa pääsi ajamaan.
No jospa ensi kesänä kisat menee läpi ilman peruutuksia ja rajoituksia.
 
Tulihan tuossa aivan turhaa rahanmenoa peruutuksen (ten)vuoksi, pari rengasta kerkesin tilata ( tosin ajaahan niillä ensi kesänäkin) + lisenssi (425€) ja kaksi kisaa pääsi ajamaan.
No jospa ensi kesänä kisat menee läpi ilman peruutuksia ja rajoituksia.

Lisenssin voi muutes myös katkaista ja saada loppuvuoden hillot takas. Se on ympärivuotinen ja jos et oo esim jäärataa ajamassa, niin kannattanee katkaista.
 
Luulen et ilmoittautumisten vähyyteen vaikutti se, että kisat oli niin lähellä toisiaan. Ei kassa kestä porukalla kun ei ehdi uusi tili tulla ennen seuraavaa kisaa.

Kisakalenterissa hämmästytti heinäkuu, luulis että se on yleisin lomailukuukausi, kisoihin olis helppo lähteä kun ei tartte töistä olla pois, ja sitten silloin ei ole yhtään kisaa. Onkohan siihen joku syy olemassa?
Kelitkin vois keskimäärin suosia heinäkuussa. Ois sinne tähdätty vaikka tuo Kemora.
Ok, olihan siellä se siirretty Kymi alkukuusta...

Tuliskohan näihin pohjoisemman Suomen kisoihin paremmin porukkaa jos ne ois alkukesästä? Esim Alastaro vetää varmasti millon vaan, Kemora ei välttämättä enää jos on viimesenä..? Mestaruudet jo ratkennu mahdollisesti, porukka on jo saanu tyydytettyä kisanälkäänsä jne...

Ja tuo on tosi että kahden kisan kustannukset yhteen tiliin saattaa olla monelle kova paikka, ittelle kun olis jo yhden kisan.

Mistä kaikesta tommosta kisaa järjestäessä kulut kertyy? Oikeasti kysy. Uskon kyllä että ei ole halpaa puuhaa, lanssi(t), ratavuokrat, toimitsijoiden ja muun kisan järjestelyporukan ylläpito yms... Mitä muuta kaikkea? Mitä suurinpiirtein viikonlopun läpivieminen järjestävälle taholle kustantaa..? Onko kellään hajua?
Ei sillä, en todellakaan ole kisaa järkkäämässä mutta ihan mielenkiinnosta utelen... :)
 
Kisakalenterissa hämmästytti heinäkuu, luulis että se on yleisin lomailukuukausi, kisoihin olis helppo lähteä kun ei tartte töistä olla pois, ja sitten silloin ei ole yhtään kisaa. Onkohan siihen joku syy olemassa?
MotoGP + Imatran Ajot piti olla alunperin kalenterissa Heinäkuussa. Heinäkuu oli itseasiassa aivan buukattu alunperin, Korona tyhjensi sen.

Tuliskohan näihin pohjoisemman Suomen kisoihin paremmin porukkaa jos ne ois alkukesästä?

Tästä idiotismista onneksi päästiin eroon jokin aika sitten ku vihdoin alettiin tajuamaan että hei, loppukeväästä/alkukesästä saattaa olla HIEMAN kylmä vielä Kemoran korkeuksilla... ei oo 1 eikä 2 kertaa ku muistan entisten kisakuskien suusta kuulleeni kuinka kauden avauksessa Botniaringillä ajettiin +3 räntäsateessa.

Ja kesäkuussahan tuon Kemoran kisan piti tänä kesänä olla alunperin. Toukokuu on liian aikainen Botnialle/Kemoralle ellei käy hirmu säälotto.
 
Kisakalenterissa hämmästytti heinäkuu, luulis että se on yleisin lomailukuukausi, kisoihin olis helppo lähteä kun ei tartte töistä olla pois, ja sitten silloin ei ole yhtään kisaa. Onkohan siihen joku syy olemassa?
Kelitkin vois keskimäärin suosia heinäkuussa. Ois sinne tähdätty vaikka tuo Kemora.
Ok, olihan siellä se siirretty Kymi alkukuusta...

Tuliskohan näihin pohjoisemman Suomen kisoihin paremmin porukkaa jos ne ois alkukesästä? Esim Alastaro vetää varmasti millon vaan, Kemora ei välttämättä enää jos on viimesenä..? Mestaruudet jo ratkennu mahdollisesti, porukka on jo saanu tyydytettyä kisanälkäänsä jne...

Ja tuo on tosi että kahden kisan kustannukset yhteen tiliin saattaa olla monelle kova paikka, ittelle kun olis jo yhden kisan.

Mistä kaikesta tommosta kisaa järjestäessä kulut kertyy? Oikeasti kysy. Uskon kyllä että ei ole halpaa puuhaa, lanssi(t), ratavuokrat, toimitsijoiden ja muun kisan järjestelyporukan ylläpito yms... Mitä muuta kaikkea? Mitä suurinpiirtein viikonlopun läpivieminen järjestävälle taholle kustantaa..? Onko kellään hajua?
Ei sillä, en todellakaan ole kisaa järkkäämässä mutta ihan mielenkiinnosta utelen... :)

Laskeskelma löytynee täältä/ mp-radan foorumilta muutaman (6-8) vuoden takaa Relanderin suorittamana. Se kuuluisa joku kaivelkoon esille :D
 
MotoGP + Imatran Ajot piti olla alunperin kalenterissa Heinäkuussa. Heinäkuu oli itseasiassa aivan buukattu alunperin, Korona tyhjensi sen.

Ja kesäkuussahan tuon Kemoran kisan piti tänä kesänä olla alunperin. Toukokuu on liian aikainen Botnialle/Kemoralle ellei käy hirmu säälotto.

Joo näinhän se tais olla, Kemoralle olin itekki menossa kesäkuun alussa. Vaikea se varmaan on kalenteri saada toimivaksi, niin että kisaajia riittäis kaikkialle...

Aiempina vuosina kannattavuuden raja on muistaakseni pyöriny jossain 100-120 kuskin paikkeilla. Tänä vuonna taisi olla 75 kuskia ennalta ilmotettu raja. 76 Sinne tais olla yhteensä ennakkoilmoja, mutta yleisön puuttuminen vetää ton kyllä pakkaselle. (Tosin yleisön tuomien tulojen varaan laskeminen on aika riski, koska esim. sää vaikuttaa niin paljon.)

Nyt saikulla ollessa on aikaa kattella telkkua, nyt kahtena päivänä oon kattellu viime viikonlopun BSB-kisat Donington Parkista. Useimmat luokat.
Siellä riittää populaa erilailla, MP-kisoihinkin, oiskohan yhtään luokkaa ollut jossa olis ollut alle 30 kisailijaa? Superbikessa saatto olla just alle?
Mutta on siellä varmasti järjestäjillä pienempi huoli kisojen kannattavuudesta kuin täkäläisillä järjestäjillä...
Siihen vielä hiukkasen isommat yleisömäärät tuomaan lisätuloja kassaan :thumbup:

Täällä taitaa pelkkien rataharrastajien määrä jäädä pienemmäksi kuin siellä BSB-sarjan luokissa kisaajien määrä..?
Voihan se olla vaikea siitä määrästä kisaajia sitten nyhjästä :O
 
Täällä taitaa pelkkien rataharrastajien määrä jäädä pienemmäksi kuin siellä BSB-sarjan luokissa kisaajien määrä..?
Voihan se olla vaikea siitä määrästä kisaajia sitten nyhjästä :O
"saattaa" ehkä hieman riippua myös siitä että ko. lajia televisioidaan joka ikinen kisa briteissä. Kun tiedetään että laji on edes olemassa ni sinne tulee yleisöä ja kiinnostuvia ihmisiä...
 
"saattaa" ehkä hieman riippua myös siitä että ko. lajia televisioidaan joka ikinen kisa briteissä. Kun tiedetään että laji on edes olemassa ni sinne tulee yleisöä ja kiinnostuvia ihmisiä...

Juuri näin. Kaikin puolin muutenkin ammattimaista toimintaa. Onhan nuo järjettömän hienoja ja tapahtumarikkaita kisoja katsoa. Viihdyttäviä. Ja toki, onhan siellä moottoriurheilukulttuuri hieman syvemmällä kansassa kuin täällä meillä, ralli- ja F1-menestyksestä huolimatta.
 
"saattaa" ehkä hieman riippua myös siitä että ko. lajia televisioidaan joka ikinen kisa briteissä. Kun tiedetään että laji on edes olemassa ni sinne tulee yleisöä ja kiinnostuvia ihmisiä...

Ja sarjalla on sponsori, Bennett's SBK, Dickie's SSP jne. Mansaarella joka kisalla on sponsori, samoin NW200:lla on pääsponsori. Suomi on edelleen loppujen lopuksi pirun köyhä maa, eikä parannusta asiaan ole näköpiirissä.
 
BSB ei ehkä paras ja reiluin verrokki. Paras kansallinen sarja maailmassa. No Limits Racing lähempänä meidän sarjaa. Järjestää endurancekisojen lisäksi sprinttikisoja.

Brittejä on se reilu 10 kertaa enemmän.
 
Juuri näin. Kaikin puolin muutenkin ammattimaista toimintaa. Onhan nuo järjettömän hienoja ja tapahtumarikkaita kisoja katsoa. Viihdyttäviä. Ja toki, onhan siellä moottoriurheilukulttuuri hieman syvemmällä kansassa kuin täällä meillä, ralli- ja F1-menestyksestä huolimatta.

Mitenköhän olisi käynyt, jos Mika Kallio olisi lyönyt ihan kunnolla läpi MotoGP:ssä?
 
Nyt saikulla ollessa on aikaa kattella telkkua, nyt kahtena päivänä oon kattellu viime viikonlopun BSB-kisat Donington Parkista. Useimmat luokat.
Siellä riittää populaa erilailla, MP-kisoihinkin, oiskohan yhtään luokkaa ollut jossa olis ollut alle 30 kisailijaa? Superbikessa saatto olla just alle?
Mutta on siellä varmasti järjestäjillä pienempi huoli kisojen kannattavuudesta kuin täkäläisillä järjestäjillä...
Siihen vielä hiukkasen isommat yleisömäärät tuomaan lisätuloja kassaan :thumbup:

Täällä taitaa pelkkien rataharrastajien määrä jäädä pienemmäksi kuin siellä BSB-sarjan luokissa kisaajien määrä..?
Voihan se olla vaikea siitä määrästä kisaajia sitten nyhjästä :O
Väkiluku (2018) 55,98 miljoonaa
– väestötiheys 413 as./km²

Suomi
Väkiluku (2020) 5,54 miljoonaa
– väestötiheys 16,3 / km²

Saattaa vaikuttaa.
 
Mitenköhän olisi käynyt, jos Mika Kallio olisi lyönyt ihan kunnolla läpi MotoGP:ssä?

Suomessa lähes kaikki on Vatasen tai Häkkisen verosia autokuskeja, monikaan täällä ei samaistu mp-kuskeihin samalla lailla... Motoristeja kuitenki on suhteessa vähemmän ku autoilijoita.
Ois se jonku verran voinu junnuja innostaa ja tuoda jonkun lajin pariinkin, mutta oisko suurempia ryntäyksiä silti radoille aiheuttanut? Vaikea sanoa...


Väkiluku (2018) 55,98 miljoonaa
– väestötiheys 413 as./km²

Suomi
Väkiluku (2020) 5,54 miljoonaa
– väestötiheys 16,3 / km²

Saattaa vaikuttaa.

Niinkuin totesin, siellä riittää populaa erilailla. Varmasti vaikuttaa.
 
mutta oisko suurempia ryntäyksiä silti radoille aiheuttanut? Vaikea sanoa...
No ei olis ku ei täällä jumalauta edes ihmiset tiedä että Suomessa edes ON toimivia moottoriratoja... Ja tätä kansaa sanotaan moottoriurheilukansaksi... sama ku jääkiekkokansa ei tietäis missä kaukalot sijaitsee...
 
Back
Ylös