Crossisaappaat kadulle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maikhol
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Maikhol

New member
Tuli ostettua ensin puoliksi läpällä Alpinestarsin Tech 10 crossisaappaat ja nehän toimivat ihmeen hyvin sporttipyörällä ajaessa. Ovat yllättävän slimmit jalkaterien kohdalta joten mahtuvat melko hyvin jalkatapin ja vaihdevivun väliin. Vähän pitää totutella takajarrulla jarruttamista ja vaihdepolkimen käyttöä.

Saappaissahan on erilliset sisäkengät, ja ne tuntuvat tosi mukavilta ajossa. Käveleminenhän ei sitten kovin mukavaa ole, joten niiden kanssa ei pitkiä matkoja kävellä:p

Ajattelin kyllä jatkossakin käyttää noita crossisaappaita katuajossa, varsinkin jos menee pelkästään ajelemaan eikä tarvi kävellä välillä jossain. Onko jollakin muulla crossisaappaat katukäytössä vai onko ihan naurettavaa käyttää niitä?
 
Tech 10 ja 3, lisäksi parit trial saappaat.
Tosin matkailu-enduro pyöränä, mutta ihan katukumeilla pikiteitä ajellessakin tulee käyttyä noita tukevampiakin kenkiä.
 
joo, itse ajoin aika crossisaapas kokoisella saappaalla, ainoa ongelma on rata-ajossa, jossa meinaa olla liian leveä ja ottaa maahan kiinni, pitää olla ihan varpaalla tapilla, että tila riittää.
 
Kiva kuulla, että ei aina ajeta pelkillä crocseilla, vaan myös oikeasti mietitään turvallisuusasioitakin. Ehkä hieman overkill-kadulle, mutta parempi näin päin!

Myös sidin crossfire -mallin krossisaappaat ovat sirot kärjistä, jos Alpinestarsseille joku miettii vaihtoehtoja.

f9c37a60b1541433fd36e146f24f8a17f1ad2b1e_52380_43_102_Feb272017_3.png
 
Minulla on Gore-Tex-kalvolliset endurosaappaat tourinkikenkinä. Toimivat hyvin, pitävät oikeasti vettä ja ovat vielä auttavasti käveltävät kengät. Rata-ajeluun hommasin ihan omat tarkoitukseen tehdyt saappaat (Alpinestars SMX plus V2). Nuo on radalla hyvät ja pystyy käyttämään hellekeleilläkin jalkojen pahemmin marinoitumatta.

Noissa crossi, enduron yms. saappaissa tuppaa se lesti olemaan sen verran leveä, että ottavat herkästi maahan rata-ajelussa kantatessa ja ei ole kiva, jos silloin kuluttaa kengän gorekalvon puhki.

Katuajeluun kesäkeleille minulla on myös siihen tarkoitetut kevyet lyhytvartiset kengät. Tosin näiden suojaominaisuudet eivät kovin kummoiset voi olla.

Tahtoo olla niin, ettei ole olemassakaan yhtä kenkää/saapasta joka toimisi kaikissa olosuhteissa :sad3:
 
Kurapuolella kasvaneilla on aika usein sellainen ongelma siistimmässä
ympäristössä, että katujalkineet tuntuvat enemmänkin homotohveleilta
kuin ajokengiltä. Ehkä hieman epäkorrekti ilmaisu, mutta varsin kuvaava.

Ratailu, varsinkin vakavahenkisempi, on toki hieman eri juttu, mutta katuhommistahan onkin nyt kyse.

Hieman jynkympikin jalkine toimii kadulla oikein hienosti, kunhan pohjassa
on edes hieman joustoa päkiän tienoilla, samoin kuin nilkassa.

Kun tällaiset "väärät monot" ovat vielä lestiltään käyttäjälleen sopivat,
niillä käveleekin yhtä hyvin kuin tarpeeseen hieman ylimitoitetuilla
vaelluskengillä.

"Solkimonot" taitaa olla avainsana asiassa kuin asiassa :D.

Näihin juttuihin liittyy yleensä hauskasti sellainenkin, että
kurassa kasvaneet harvemmin kärsivät ja itkevät välivapaista katuhommissa :D.
 
Kurapuolella kasvaneilla on aika usein sellainen ongelma siistimmässä
ympäristössä, että katujalkineet tuntuvat enemmänkin homotohveleilta
kuin ajokengiltä. Ehkä hieman epäkorrekti ilmaisu, mutta varsin kuvaava.

Noin se vaan menee, ei edes tee mieli laittaa normi katutossuja jalkaan koska tottunut suojaavampaan jalkineeseen. Sidi Adventurella on menty monta vuotta ja samalla mallisarjalla mennään jatkossakin. Eikä ole edes kamala kävellä vaikka on nilkasta jämäkkä.
 
Minulla on kadulle Daytonan sporttimonot ja sorahommiin Gaernen crossipopot. Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä crossimonot jalassa katupyöräilemään. Ihan yhtä ketterät kuin tanssia hitaita laskettelumonot jalassa.
 
Minulla on kadulle Daytonan sporttimonot ja sorahommiin Gaernen crossipopot. Ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä crossimonot jalassa katupyöräilemään. Ihan yhtä ketterät kuin tanssia hitaita laskettelumonot jalassa.

Tässä pätee taas se legendaarinen "tarvehierarkia ja harkinta" :D.

Ei kovin monelle liioin tule mieleen ajaa fillarilla laadukas mopoiluun tarkoitettu umpiruukku päässä.
Turvallisuus olisi asiassa huipussaan, mutta tämän ja lippalakin väliltä löytyy totuus
mielipiteistä riippumatta jos vaikka mummotsygällä poljetaan kaljanhakuun.

Ajohanskat ja viileä keli on vähän sama yhdistelmä.

"Seitinohuella" käsineellä tuntuma on erinomainen, mutta onko tämän äärimmäinen maximointi
paras vaihtoehto katu/tourinkiajossa..... kuten ei toki helvetilliset pilkkurukkasetkaan.

Keskustelut ajautuu helposti siihen ränniin, jossa mennään johtoajatuksella "koska mä voin" :D.

"Oikealla Hummerilla" ja millin Ferrarilla voi ajaa pitkin taajamia markettiin, mutta mutta..... kyllä. "Mä voin".
 
Palaan vanhaan aiheeseen...

Harkinnassa on uusien koleiden/ kosteiden kelien saappaiden hankinta. Yli 15 vuotta vanhat Daytona Road Starit alkavat hapertua, ensimmäisenä vaihdepolkimen vahvike. Olen harkinnut tilalle tämän keskustelun innostamana adventure-popoja, esim. Sidi Adventure 2. Ideana, että uudet saappaat olisivat vanhoihin nähden jotenkin toisenlaisia ja antaisivat uusia mahdollisuuksia. Arvostettavia asioita lämpimyys, vedenpitävyys ja käveltävyys kuitenkaan suojaavuudesta tinkimättä.

Ajan tällä htekellä nakupyörällä (Speed Triple), eikä adventure-pyörän hankinta ole tällä hetkellä mielessä. Käyttö jäisi suht. vähäiseksi, joten hankinnan hinta/käyttösuhde arveluttaa... vaikka tykkäänkin ajaa hyvissä olosuhteiden mukaisissa varusteissa. Lämpimämmällä kelillä sitten ilmastoiduissa sport-saappaissa...

Muina vaihtoehtoina on sitten Road Stareilla jatkaminen kunnes lopullisesti pettävät tai joku lämpöiseksi arvioitu sport/touring-saapas, tai uudet Road Starit tai vastaavat...
 
Nuo crossi ja vastaavat maastopopot ovat tosi jäykkiä kopuroita. Syy siinä, että maastossa saattaa osua jalka mihin tahansa ja murtuneet varpaat eivät ole kivat. Speed Triplellä ajeluun sanoisin että maastomonot ovat hyvin tunnottomat koppurat siihen käyttöön. En käyttäisi, jollei olisi tarve.

Minulla on kotarille Gaernen crossimonot, joita haukutaan liian löysiksi crossikäyttöön ja ei niilläkään juuri vaihde-tai jarrupolkimesta mitään tuntumaa saa.
 
Viimeksi muokattu:
Palaan vanhaan aiheeseen...

Harkinnassa on uusien koleiden/ kosteiden kelien saappaiden hankinta. Yli 15 vuotta vanhat Daytona Road Starit alkavat hapertua, ensimmäisenä vaihdepolkimen vahvike. Olen harkinnut tilalle tämän keskustelun innostamana adventure-popoja, esim. Sidi Adventure 2. Ideana, että uudet saappaat olisivat vanhoihin nähden jotenkin toisenlaisia ja antaisivat uusia mahdollisuuksia. Arvostettavia asioita lämpimyys, vedenpitävyys ja käveltävyys kuitenkaan suojaavuudesta tinkimättä.

Ajan tällä htekellä nakupyörällä (Speed Triple), eikä adventure-pyörän hankinta ole tällä hetkellä mielessä. Käyttö jäisi suht. vähäiseksi, joten hankinnan hinta/käyttösuhde arveluttaa... vaikka tykkäänkin ajaa hyvissä olosuhteiden mukaisissa varusteissa. Lämpimämmällä kelillä sitten ilmastoiduissa sport-saappaissa...

Muina vaihtoehtoina on sitten Road Stareilla jatkaminen kunnes lopullisesti pettävät tai joku lämpöiseksi arvioitu sport/touring-saapas, tai uudet Road Starit tai vastaavat...

Mahtaako Falcolla olla vielä tuohon "väliin" erinomaisesti sopivaa mallia tuotannossa....

Mallinimeä en jaksa muistaa, mutta pohja on kevyesti kuvioitu ja varsin "tukeva", mutta taipuu
päkiän kohdilta kuitenkin niin ettei kävely ole samanlaista kuin puhtaaseen Crossiin
tehdyillä "puumonoilla". Itse asiassa ihan ok käveltävät reissujen stoppien kävelyosuuksilla.
Kuumathan ne toki on helteillä, mutta sounot. Ihan kaikkea ei samaan pakettiin vaan mahdu.

Mallissa on kahdet soljet ja ylimpänä leveä tarrakiinnitys, jossa on myös tukeva säärisuojus edessä.

16 vuotta nuo ovat jo palvelleet ja paljon maailmaa nähneet, mutta edelleen kunnossa ja
pitää vettäkin. En tosin ole ihan kahluusaappaina kokeillut. Ajohommissa kuitenkin pelittää.

Välillä tullut mieleen päivittää nuo, mutta sitten on aina todellisuus iskenyt :D.
Miksi ihmeessä ? Ehjät, tukevat, täyttää omat tarpeet erinomaisesti ja muotoutuneet jalkaan.

Lestistä sen verran, että suht rintavalle ja leveälle jalalle mukavat.
Eli jos omat jalkaterät eivät ole jääneet bussipysäkillä paripyörien alle, niin toimii......
toisin kuin jotkut toiset, muuten OK Italialaiset "räpyläsuojat".
 
Edelliseen jatkoksi.....

Näyttäisi nykyinen "päivitetty" malli olevan Gianni Falcon Mixto 4 ADV.
 
harkinnut tilalle tämän keskustelun innostamana adventure-popoja, esim. Sidi Adventure 2. Ideana, että uudet saappaat olisivat vanhoihin nähden jotenkin toisenlaisia ja antaisivat uusia mahdollisuuksia. Arvostettavia asioita lämpimyys, vedenpitävyys ja käveltävyys kuitenkaan suojaavuudesta tinkimättä.

Ajan tällä htekellä nakupyörällä (Speed Triple), eikä adventure-pyörän hankinta ole tällä hetkellä mielessä. Käyttö jäisi suht. vähäiseksi, joten hankinnan hinta/käyttösuhde arveluttaa... vaikka tykkäänkin ajaa hyvissä olosuhteiden mukaisissa varusteissa. Lämpimämmällä kelillä sitten ilmastoiduissa sport-saappaissa...


Adventure 2:t ovat oikeinkin laadukaat monot; lämpimät, vedenpitävät ja käveltävät (heittää mehiläsvahaa tms. väliin jotta saa ns. sidi-narinan pois).

Mutta kuten moni muukin ns. adventure-mono, niin käytännössä kyseessä on kuitenkin vain touring-kenkä jota on stailattu tämän päivän muotiin soveltuvaksi. Ei ole suojaavuudeltaan huono mutta ei myöskään samaa tasoa kuin oikea crossisaapas. Itseäni hieman ärsyttää että ovat niin korkeat, tekee pukemisen jo vähän hankalaksi, omat vesistönylitykset ei tämmöistä korkeutta vaatisi.

Nakupyöräkäyttössä, kait soveltuisi siihenkin, mutta harkitsin tarkkaan että eikö todellakaan löydy parempaa vaihtoehtoa.
 
Alpinestarsilla Corozal Adventure vielä aiempien ehdotusten lisäksi neljäntenä vaihtoehtona.

Näyttää tuo Gaerneb G.Midland olevan aika sama kuin Falcon.
Hieman "lievempi" vain varren yläosasta.

Noista neljästä Sidin pohja... ainakin näyttää jynkyimmältä.

Kaikki varmasti hyviä vaihtoehtoja jos ei halua pitkävartisilla homotohveleilla
tuolla työntää menemään :D.

Sitten tullaankin kenkien kuin kenkien hankinnassa siihen olennaisimpaan !

Ei ehkä kannata ostaa ilman kunnon "koeajoa".... vaikka vaan kaupassa sisällä.
Ei auta vaikka olis kuinka siistit ja hinta kohdillaan jos ei tunnu heti istuvan mukavasti jalkaan.
 
Näihin juttuihin liittyy yleensä hauskasti sellainenkin, että
kurassa kasvaneet harvemmin kärsivät ja itkevät välivapaista katuhommissa :D.

Helppohan se on pärjätä kun osaa potkaista niin kuin miesoletetut, eikä vaan hipsuttele lenkkareilla.
 

Minulla on nämä olleet tourinkikäytössä jo useamman vuoden. Ovat mukavat jalassa, ei kuitenkaan mitkään marssikengät, lämpimät ja pitävät vettä todistetusti 2500km sateessa ajon. Erinomainen hinta/laatusuhde. Voin suositella näitä saappaita. Tämän tyyppisissä saappaissa on mielestäni tärkeää se, että soljet ovat saappaiden ulkoreunalla. Jos soljet ovat saappaan sisäreunalla niin niillä raapii pyörän pintaa ihan turhaan.
 
Itsellä Sidi Adventuret olleet käytössä 2014 lähtien ja pyörät olleet GSX1400, Bking ja Bandit ja siis molemmat versiot löytyy! Omaan jalkaan/pohkeeseen istuu/kiristyy paremmin 1.versio että kannattaa sovittaa molempia jos vaan mahdollista. Kaikenlaisia tuli kyllä soviteltua ennen näitä mutta aina oli joko varresta liian lyhyt tai löysä yms. Muita ajokenkiä en ole näiden hankkimisen jälkeen käyttänyt saati kokeillut, näillä menty kotimaan "pikkupakkasista" euroopan +40 keleihin.
 
Back
Ylös