• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

CX 500 " lypsykone "

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun mielestä CX on mitä hienoin kapistus. Mulla on vm-78 CX jolla ajettu n.23 000 km, on kunnoltaan huippu ja täysin originaali. Väri musta jossa punaset raidat. Pyörä on tuore ostos joten kuumeisesti odotan ensikesän päristelyjä museorekisteröidyllä veteraanijapsiklassikolla.
062802moto_prv.gif
 
Jonkun verran noita näkee vielä liikenteessä...itse ostin cx:n uutena ja punaisena custom mallisena  muistaakseni -85 kevättalvella, jolloin käsittääkseni sitä oli tulossa  vielä n 40 kpl erä Suomeen  ns. ylivuotisena. Maksoin muistaakseni siitä n. 22000 sen ajan markkaa. Leppoisa köröttelypeli joka ei naapureita äänillään häirinnyt...nyt vanhemmilla päivillä piti innostua mopoilusta uudestaan ja käyn nykyisin tuolla suzukin puolella pähkäilemässä tonninelisatasen juttuja.
062802moto_prv.gif
 
Täältä löytyy kanssa yksi CX-harrastaja nuoremmasta sukupolvesta, kun piti mokoma vielä käyttää kuristettavanakin ennenkuin sillä pääsi kruisimaan
smile_org.gif
.

Mukava fillari ajaa, maineeltaan erittäin luotettava ja sitä se todella onkin. Kannattaa katsoa eräs Mobilistin numero, jossa on juuri CX:ästä artikkeli. Puhuvat, että tuolla moottorilla ajelisi yli 300 000km ennenkuin moottoriin pitäisi mitään suurempaa remppaa alkaa suunnittelemaan.

Turbo CX:älle luvataan näemmä 76hp takarengastehoksi, ja 82hp moottoritehoksi. Ja muistaakseni lähemmäs 80nM vääntö. Suuria lukuja -80 luvun alun 500-kuutioiselle v-twinille. Mutta Honda onkin aina ollut edistyksellinen ;).

On muuten ensimmäinen viestini tänne foorumille, joten terve vaan kaikille!
 
Alkuperäiseen teemaan:
Kyllä CX-harrastajia on foorumissakin ja pyöriä on vielä paljon käyttöajokkeina Suomessa. Viime kesän Honda-meetingissä oli niin ikään useita CX- tai GL500 kuljettajia. Erikoisin oli CX-pohjalle rakennettu varsin hieno trike! Kun värkkäsin tarinan CX-pyöristä Mobilistiin viime talvena, tuli paljon yhteydenottoja kyseisen mallin omistajilta. Jutun laajempaa, vihkoseksi sidottua versiota, olen saanut toimittaa monille CX-miehille.
CX turbo-pyöristäkin minulla on olemassa CD-tallenne, johon olen koonnut liki 30 sivua skannattua tekstiä ja kuvia, koeajoja, sekä Honda-tehtaan laajasta myyntiesitteestä talteen otetut, juuri turbomalleja koskevat sivut.
Kaiken kaikkiaan. Olemassa oleva CX-kanta on jo iäkästä. Siksi kaikkien pyörien historia ei ole pelkkää menestystarinaa, sen asian olen oppinut viimetalvisen jälkeen. Malli on kuitenkin omalla tavallaan uniikki ja arvokas, siitä ei päästä mihinkään!
 
Ja hep!

CX 500 Turbo, ajettu tällä hetkellä (7/05) n. 6200km. Elokuussa sitten taas lisää, ehkä ei.

Pyörä on kuin suoraan tehtaan kataloogista
Paljoko tehhoi/vääntöi turboseksissä? millane ajettava? Kuvii?
Kappas, aika vierähti toista vuotta kun viimeksi kävin täällä...

Tehot ja muut tuossa ylempänä joku jo kommentoikin

Siis toi Turbo on nykymittapuulla kamala ajettava; yläpainoinen, kankea, ennen ahtojen tuloa mukaan olo on kuin piikillä ajaisi, ahdot tulee taas mukaan kerralla, ruisku mallia on/off eli nykäisee aika lahjakkaasti kun siirtyy moottorijarrutukselle. Satula on hyvä ja kate kohtuullinen, eli matkapyöränä toi vois mennäkin, mutta ei viitsi vanhusta kiusata kilometreillä.

Eikähän sitä alekirjoittaneen Turboa mutterilla tms. taas muutaman kerran kauniilla kelillä näe
 
Jonkun verran noita näkee vielä liikenteessä...itse ostin cx:n uutena ja punaisena custom mallisena  muistaakseni -85 kevättalvella, jolloin käsittääkseni sitä oli tulossa  vielä n 40 kpl erä Suomeen  ns. ylivuotisena. Maksoin muistaakseni siitä n. 22000 sen ajan markkaa. Leppoisa köröttelypeli joka ei naapureita äänillään häirinnyt...nyt vanhemmilla päivillä piti innostua mopoilusta uudestaan ja käyn nykyisin tuolla suzukin puolella pähkäilemässä tonninelisatasen juttuja.
062802moto_prv.gif
Tuoreessa Moto 1 lehdessä on sinänsä hyvä artikkeli Honda CX500-pyörästä. Juttu on kirjoittajanimestä arvaillen käännetty englannista Suomen kielelle. Liekö käännöskukkasia, vai eikö artikkelin laatija ollut oikein perehtynyt aiheeseen, jos hän jo alkutekstissä kertoo moottorin sivuttaisheilahduksen,  hyrrävoimien, kumoutuvan kun se, laturi, "saa vetonsa kampiakselin takapäästä" ja tällä ratkaisulla on kytkimen pyörimissuunta saatu kampiakseliin nähden vastakkaiseksi. Asia on kuitenkin niin, että laturi on vauhtipyörän yhteydessä kylläkin moottorin takapäässä pyörien kampiakselin mukana kiinteänä osana, mutta kytkimen käyttö tapahtuu hammaspyöräparin avulla kampiakselin etupäästä. Siten kytkin, kytkinakseli ja vaihteiston pääakseli pyörivät vastakkaiseen suuntaan kampiakseliin nähden. Hyrrävoimien kumoutuminen tapahtuu siis niiden, eikä laturin massan tai pyörimissuunnan vaikutuksesta! Jutussa on muitakin pieniä vipauksia aikaisemmin tunnettuun historiaan, mutta sinänsä jo kolmen vuosikymmenen takaisista asioista kerrottuina, merkityksettömiä.
 
joo. omaa ei ole koskaan ollut, mutta ajelin joskus pitkiäkin huikosia kaverin paskapumpulla, silloin nuorna kun piti lähteä reissuunkin säästömielessä, ei ollut varaa ajaa kahdella tai useammalla pyörällä, vaan mentiin kaksi päällä vaikkapa roista piteåån katsomaan drag race-kisoja. siinä sitten otettiin kamun cx500 alle ja kuskina oltiin vuoronperään ihan heteromeiningillä. oma tyttöpyörä jäi talliin koska oli pienempi ja ketjuvetoinen kustomi. sama homma taisi olla kun mentiin ouluun lentokentälle katsomaan artsi nyqvistin ajoa möhkökawalla.

saksassa sanovat tätä mallia "der gyllepumpe" eli siitä paskapumppu nimi. ihan mukavan letkeä matkapyörä se on ja hyvä jos siitä tykkää.
 
Eka viestini tälle foorumille. Omistan GL500 -82 Hondan, lähdössä on kolmas kausi tälle pyörälle. Ennen ajelin suzuki T250:llä, sekin on vielä tallissa. Mielestäni kyseinen malli oli aikanaan edistyksellinen, joskin painoonsa nähden hieman alitehoinen. Ilma-avustus kummassakin päässä alustassa, Pro-Link- systeemi takana eliminoimassa kardaanihissi-ilmiön, yksi kaikkien aikojen parhaista(toimivimmista) matkakatteista. Esteettiset seikat sitten aivan erikseen.

Itse ostin sen aikanaan asuntovelkaisen budjetille sopivana projektina. Kunnostelin sen mutteri mutterilta talven 06-07 aikana. Mittarissa oli silloin 98tkm. Joka ainoa osa maalattiin ja tarpeen mukaan kunnostettiin/vaihdettiin. Moottori tarvitsi vain kuivuneiden stefojen ja muutaman tiivisteen vaihdon sekä uuden jakoketjun ohjaimineen ja kiristimineen. pyörä oli halpa myös siksi että se piti aivan pientä kolinaa käydessään. tämän syyksi osoittautui kolmeen osaan katkennut ohjain. Moottoria ei oltu aiemmin avattu.

Ajoin kesällä noin kymppitonnin, ainoa tekninen vika ajokauden aikana oli perävälityksen stefan vaihto. Öljyä moottori kuluttaa hieman, mutta niin vähän että en aio sille mitään tehdä ainakaan vielä. Litran pullon kanssa käy kuitenkin helposti parin tonnin reissulla.

Eräs enemmän motorismia harrastanut kaverini totesi käytyään koeajolla pyörälläni:
-Mihinkään ei oikeasti tarvi yli 500-kuutioista moottoripyörää. Paitsi tietysti keulimiseen ja asvaltin rypistämiseen.

Pitkähköjäkin reissuja tuli tehtyä ja kaikenkaikkiaan olen kamppeeseen todella tyytyväinen. Se osoittautui hyvin luotettavaksi ja taloudelliseksi tavaksi liikkua kahdella pyörällä. Voimaa ei toki ole kakspäällä+matkavarusteet enää hirveästi reservissä mutta ohi pääsee siinä missä jollain korollallakin eli pykältämällä.

Ja mitä noihin kartaani ahteriin juttuihin niin mielestäni aina vanhan pyörän säästäminen on hieno asia ja hatunnoston paikka. varsinkin jos sillä vielä joskus ajaakin että muutkin(varsinkin nuoret) näkee miten hyvin asiat ennen tehtiin.
 
Jo pitää olla melkoinen pervertikko että kuljettaa Ameriikasta saakka tuollaisen Hondan työntötankoäpärälapsen. Kaikki Hondan omistajat ovat aina hävenneet tätä moottoripyörän epäsikiötä. Kuusakosken kamaa kaikki mitä maailmassa on jäljellä. Työntäkää kartaani perheeseenne kaikki CX-harrastajat. Ja onpa vielä keksitty lempinimikin "seksi", parempi olisi vaikka KUOHITTU.
:jpstyle:siinä vaiheessa kun tuutti ottaa lopputilin koneensa puolesta on cäxxä vasta sisään ajo vaiheessa vaikka tuuttikin on hieno kampe,ei siinä mitään mut cx on moottoripyörien mersu
062802jumpie_prv.gif
 
Pakko kertoo kun aihe pulpahti pinnalle: sillon ku CX tul markkinoille nii se ol eka kompuutteriohjattu mopo, tiiän yhen yksilön joka makas koko kesän korjaamolla ku ukot ei saanu sitä käyntiin. Syssyllä selvis et takalamppu ol palanu ja kompuutteri kieltäyty käynnistämästä viallista mopoo
smile_org.gif
 
Jo pitää olla melkoinen pervertikko että kuljettaa Ameriikasta saakka tuollaisen Hondan työntötankoäpärälapsen. Kaikki Hondan omistajat ovat aina hävenneet tätä moottoripyörän epäsikiötä. Kuusakosken kamaa kaikki mitä maailmassa on jäljellä. Työntäkää kartaani perheeseenne kaikki CX-harrastajat. Ja onpa vielä keksitty lempinimikin "seksi", parempi olisi vaikka KUOHITTU.
Tämmöisestä minä ainakin sanoudun irti kun kyseessä on kaikki hondan omistajat .Itsellä kolme hondaa ja sillä mandaatilla voin siis sanoutua irti Tuutti 71 lausunnosta .Ja tämä sama koskee myös edustamaani kartelli porukkaa.Antaa muiden olla ja ajella millä tykkää , mitä siitä valittaan rupee .
http://kartelli.suntuubi.com/?cat=5
 
Back
Ylös