Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kukapa tässä olisi väittänytkään ketjunvaihto homman mitään järkeä vaativankaan,mutta pienellä sijoituksella siitä tulee aina ja kaikille onnistunut lopputulos.Muutama euro monipuoliseen työkaluun joka ei mene varmasti rikki on järkevää.Kannattaa ottaa huomioon että kyseessä on todella laadukas tuote jolla poistuu "heikoin lenkki".Taitaa olla yleensä niin, että jos ostaa ketjuratas-paketin, niin siinä ketjut on päättymättömät ja jos taas ostaa kaikki erikseen niin silloin saa käteensä niitattavat ketjut. Näin ainakin olen D.I.D:n kohdalla kokenut. Tai ainakin kun joskus tarvitsin D.I.D:n ketjut niin mistään en saanut päättymättömiä ketjuja erikseen vaan kaikki oli niitattavia mutta kun olen ostanut ketjuratas-paketin niin siinä on ollut aina päättymättömät ketjut.
Ja ei se ketjujen niittaaminen mitään raketti tiedettä ole. Varmaan kyllä katkaisu/niittaus-työkalut helpottaa homma jos sitä usein tekee mutta satunnaiset vaihdot sujuu ihan normi työkaluillakin.
Ja kun ostelee ketjuja niin usein myyjät ja kataloogit ehdottavat aina paljon vahvempia ketjuja kuin olisi tarvis. Esim. omaan kusiaiseen kaikki tarjoavat ZVM (D.I.D) vaikka VM-vahvuiset ovat ihan riittävät. Tai ainakin itsellä eturatas on kulunut loppuun ennen ketjuja joten ei olisi ollut kauhean paljon hyötyä ostaa vielä vahvempia ketjuja.
Mä vaihdoin tuossa parisen viikkoa sitten cebariin samat DID 530VM ketjut eikä ne mitään mun mielestä ulise.Kuuluuko muuten ketjut pitää sellaista "ulinaa" tai hieman kuin perä ulvoisi autossa?
Vaihdoin cebariin nuo did:n VM x-renkaiset ja tuollainen ulina alkoi kuulua vedätettäessä esim. 70 ylöspäin.
Oliko sulla vanhassa eturattaassa sellaset kumilutsat jotka uudesta rattaasta puuttuivat ? Jos näin niin siitä se "ulina" syntyy ja on täysin normaalia.Kuuluuko muuten ketjut pitää sellaista "ulinaa" tai hieman kuin perä ulvoisi autossa?
Vaihdoin cebariin nuo did:n VM x-renkaiset ja tuollainen ulina alkoi kuulua vedätettäessä esim. 70 ylöspäin.
Kannattaa kysäistä jostain liikkeestä lainaksi oikeata niittaus työkalua.Ainakin Mikkelissä lainasivat työkalua kun ostin jatkopalan ja pyysin työkalua lainaksi.Oli aika näppärä ja helppo käyttää.Työkalu ja vasara.Ketju lukittiin hahloon ja naputeltiin ensin toista "niittiä" vähän ja sitten toista.Tämä toistettiin muutaman kerran kunnes jatkopala oli silmämääräisesti oikeassa kohtaa.Sitten kun niitin pää tuli tarpeeksi näkyviin pari napautusta vasaralla kumpaakin niittiin ja se oli siinä.Ei tarvinnut kaveria ja hommaan meni n 5-10 min.Tuossa niittaus "tapissa" oli V muotoinen hahlo.Teki jatkosta samanlaisen kuin muualla ketjussa olevista tapeista.Tai siis jotain sinne päin...(saikohan tosta mitään selvää)no joo mitään en oo ottanu...Vielä tarkennusta tuosta niittaamisesta, kun tilanne on se, että tuota virallista ketjutyökalua ei ole saamaksissa, ja itse pitäisi tuo niittaus tehdä.
Millainen pää tuossa "oikeassa" työkalussa on jolla tuo pään levitys tehdään? Onko se ihan kartio?
Voisiko tuon homman tehdä kotikonstein vaikka tuommoisella pienellä irroitettavalla ruuvipenkillä?
Ja puristaako tuo oikea ketjutyökalu molemmat tapit kerralla, vai voiko tehdä tappi kerrallaan?
Ainakin tuossa EK:n paketissa tuli tuommoiset luiskat mukana, jotka laitetaan niitatessa noihin väleihin o-renkaiden kohdalle ettei renkaat litisty. Jos nuo palikat on tuolla välissä, voikko niittauksessa käyttää silti liikaa voimaa? Tai tietysti voi jos on idiootti, mutta jos puristaa noiden liuskojen kanssa momentilla "jämäkästi"...
En tiedä saako tosta selityksestä mitään selvää, mutta eiköhän semmoinen joka noita on tehty ymmärrä mitä yritän selvittää...