D.I.D. ketjut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jukke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jukke

New member
Kawasakiin ketjuja olen ostamassa, ketjujen malli ZVM530-112, pyörä 9r, -94. Onko nuo ketjut umpinaiset vai niitattavat? Ei tekisi miele alkaa takahaarukkaa irroittaa vaihdon takia, niittattavat helpompi vaihtaa.
 
Mjooh...
Niittirautaa kehiin...
tosin muista, että olet tarkka kuin "peräruiskeen antaja" siinä hommassa... siis niittauksessa...
 
Niitattava on eli paketissa tulee yks ylimääräinen lenkki ja pikkupussi vaseliinia.

ZVM530 ketjuja vaihdettu jo useempaan pyörään ja hyvät on. Työkaluiksi pitää olla rälläkkä, ketjunkatkasutyökalu, papukaijapihdit ja ruuvipenkki (sellanen joka lähtee pöydästä irti)

Muoks: ja voimaa ei tarvi yhtään eli tekniikkalaji
 
Kiitti vastauksista, aamulla kävin hakemassa ketjut ja nyt on vaihdettu.

Ehdottomasti vaikein osa oli saada eturattaan kiinnitysruuvi auki. Oli tosi tiukalla. Puolen tunnin väännön jälkeen aukesi.

Rälläkällä ketjut poikki takarattaan päädystä ja ruuvimeisselillä väännettiin auki. Pihtejä ei ollut tarpeeksi isoja, joten pienellä kuusiokolomutterilla naputeltiin hiljalleen levy oikealle syvyydelle ja sitten loput tavallisesti.


edit: Vanhat ketjut olivat venyneet; tämän huomasi siitä, että yhdessä kohdassa ketjut tosi löysällä ja kun meni kireäksi, niin ketju ei mennyt takarattaan hampaiden väliin kunnolla. Oli siis lenkki venynyt (ja rattaat kuluneet). Venynyt lenkki oli ketjujen niittauskohdassa.
 
joo liitoskappale tulee helposti naputeltua liian tiukalle ja se sit lämpenee ja tiivisteet korkkaa jne. Tuo ruuvilla toimiva katkasutyökalu on just hyvä löysään sitä lenkkiä sopivaksi
thumbs-up.gif
 
Tällä viikolla tulee varmaankin 600 cebariin -95 juurikin nuo didin ZVM ketjut + uudet rattaat.

Kaipailisin vielä vähän viimehetken vinkkejä tuohon vaihto-operaatioon eli voiko tuossa jotain ryssiä pahastikin?
tounge.gif


Ensimmäinen kerta kun katumopottimeen joutuu ketjuja vaihtamaan... crossipyörissä kun oli kätevä vahvistettu ilman hienouksia jotka kärsi runnoa mitenvaan kiinni jne.
smile_org.gif
 
Suottahan nyt sitä rälläköimään kun laadukaan niittaus,kokoonpuristus ja katkaisutyökalun saa alle satasella... tarkemmin sanoen 79e on hintaa. Ei tarvi vasaraa kyseiseen hommaan enää sen jälkeen ollenkaan
smile_org.gif
eikä jännätä että tyssääntykö pää riittävästi
 
Olen samaa mieltä,hommaa kunnon työkalu eli esim.DID:n tai vastaava katkaisu,kasaus,niittaus kone.Hinta tosiaan jotain 70€ ja netistä vielä huomattavasti halvemmalla.Ihan ammattikone.
 
Taitaa olla yleensä niin, että jos ostaa ketjuratas-paketin, niin siinä ketjut on päättymättömät ja jos taas ostaa kaikki erikseen niin silloin saa käteensä niitattavat ketjut. Näin ainakin olen D.I.D:n kohdalla kokenut. Tai ainakin kun joskus tarvitsin D.I.D:n ketjut niin mistään en saanut päättymättömiä ketjuja erikseen vaan kaikki oli niitattavia mutta kun olen ostanut ketjuratas-paketin niin siinä on ollut aina päättymättömät ketjut.

Ja ei se ketjujen niittaaminen mitään raketti tiedettä ole. Varmaan kyllä katkaisu/niittaus-työkalut helpottaa homma jos sitä usein tekee mutta satunnaiset vaihdot sujuu ihan normi työkaluillakin.

Ja kun ostelee ketjuja niin usein myyjät ja kataloogit ehdottavat aina paljon vahvempia ketjuja kuin olisi tarvis. Esim. omaan kusiaiseen kaikki tarjoavat ZVM (D.I.D) vaikka VM-vahvuiset ovat ihan riittävät. Tai ainakin itsellä eturatas on kulunut loppuun ennen ketjuja joten ei olisi ollut kauhean paljon hyötyä ostaa vielä vahvempia ketjuja.
 
Taitaa olla yleensä niin, että jos ostaa ketjuratas-paketin, niin siinä ketjut on päättymättömät ja jos taas ostaa kaikki erikseen niin silloin saa käteensä niitattavat ketjut. Näin ainakin olen D.I.D:n kohdalla kokenut. Tai ainakin kun joskus tarvitsin D.I.D:n ketjut niin mistään en saanut päättymättömiä ketjuja erikseen vaan kaikki oli niitattavia mutta kun olen ostanut ketjuratas-paketin niin siinä on ollut aina päättymättömät ketjut.

Ja ei se ketjujen niittaaminen mitään raketti tiedettä ole. Varmaan kyllä katkaisu/niittaus-työkalut helpottaa homma jos sitä usein tekee mutta satunnaiset vaihdot sujuu ihan normi työkaluillakin.

Ja kun ostelee ketjuja niin usein myyjät ja kataloogit ehdottavat aina paljon vahvempia ketjuja kuin olisi tarvis. Esim. omaan kusiaiseen kaikki tarjoavat ZVM (D.I.D) vaikka VM-vahvuiset ovat ihan riittävät. Tai ainakin itsellä eturatas on kulunut loppuun ennen ketjuja joten ei olisi ollut kauhean paljon hyötyä ostaa vielä vahvempia ketjuja.
Kukapa tässä olisi väittänytkään ketjunvaihto homman mitään järkeä vaativankaan,mutta pienellä sijoituksella siitä tulee aina ja kaikille onnistunut lopputulos.Muutama euro monipuoliseen työkaluun joka ei mene varmasti rikki on järkevää.Kannattaa ottaa huomioon että kyseessä on todella laadukas tuote jolla poistuu "heikoin lenkki".
Katkaisu-kasaus-niittaustyökalu ja olet professional.
Mitä taas tulee ketjujen vahvuuteen niin hyvillä ketjuilla ajaa pari kolme eturatasta loppuun kunhan ei aja yksi kerrallaan loppuun asti.
Aina vahvimmat mahdolliset.
 
Vielä tarkennusta tuosta niittaamisesta, kun tilanne on se, että tuota virallista ketjutyökalua ei ole saamaksissa, ja itse pitäisi tuo niittaus tehdä.

Millainen pää tuossa "oikeassa" työkalussa on jolla tuo pään levitys tehdään? Onko se ihan kartio?
Voisiko tuon homman tehdä kotikonstein vaikka tuommoisella pienellä irroitettavalla ruuvipenkillä?
Ja puristaako tuo oikea ketjutyökalu molemmat tapit kerralla, vai voiko tehdä tappi kerrallaan?

Ainakin tuossa EK:n paketissa tuli tuommoiset luiskat mukana, jotka laitetaan niitatessa noihin väleihin o-renkaiden kohdalle ettei renkaat litisty. Jos nuo palikat on tuolla välissä, voikko niittauksessa käyttää silti liikaa voimaa? Tai tietysti voi jos on idiootti, mutta jos puristaa noiden liuskojen kanssa momentilla "jämäkästi"...

En tiedä saako tosta selityksestä mitään selvää, mutta eiköhän semmoinen joka noita on tehty ymmärrä mitä yritän selvittää...
 
Kuuluuko muuten ketjut pitää sellaista "ulinaa" tai hieman kuin perä ulvoisi autossa?
Vaihdoin cebariin nuo did:n VM x-renkaiset ja tuollainen ulina alkoi kuulua vedätettäessä esim. 70 ylöspäin.
Vanhoista venyneistä ei kuulunut ääniä(noh ne oli kyllä niin jäykät pikitangot, hyvä kun sai suoraksi vedettyä ilman pihtejä)
biggrin.gif

Ketjulinja on silmin katsoen ok ja pyörälinja myös tarkastettu, hieman heitti merkit.
 
Kuuluuko muuten ketjut pitää sellaista "ulinaa" tai hieman kuin perä ulvoisi autossa?
Vaihdoin cebariin nuo did:n VM x-renkaiset ja tuollainen ulina alkoi kuulua vedätettäessä esim. 70 ylöspäin.
Mä vaihdoin tuossa parisen viikkoa sitten cebariin samat DID 530VM ketjut eikä ne mitään mun mielestä ulise.

Mulla oli vaihtohommassa pieni "irto"ruuvipenkki mallia tarjoustalo, pistepuikko, 5kg leka ja vasara. Niin ja kaveri tarttee sitten niittien naputteluvaiheessa. Puristin ruuvipenkillä levyn oikeaan syvyyteen (samaan kuin ketjun muut lenkit). Ruuvipenkin leukaan kiinnitin sopivan kokoisen prikan, jotta levy menee tarpeeksi syvälle. Aikas lujaa sai ainakin DID:in ketjuissa puristaa eikä niitä o-renkaita siinä helposti litistä. Tarkasti vaan oikeaan syvyyteen. Sitten kaveri piti lekaa vastapuolella ja naputtelin niitit leveiksi pistepuikolla ja vasaralla. Hommaan meni sellainen tunnin verran kaikkine ähellyksineen. Hyvin on pysynyt. Niin ja huolto-oppaasta löytyi vähimmäis/enimmäismitat (toleranssi) minkä verran niittien täytyy laajentua naputeltaessa.
 
Kuuluuko muuten ketjut pitää sellaista "ulinaa" tai hieman kuin perä ulvoisi autossa?
Vaihdoin cebariin nuo did:n VM x-renkaiset ja tuollainen ulina alkoi kuulua vedätettäessä esim. 70 ylöspäin.
Oliko sulla vanhassa eturattaassa sellaset kumilutsat jotka uudesta rattaasta puuttuivat ? Jos näin niin siitä se "ulina" syntyy ja on täysin normaalia.
 
tähän väliin kommentoin että mulla oli cebarin orggis eturattaassa ne kumilutsat ja kun ostin tarvike rattaan niin siinä ei ollut. asiaa hetken äimistelin ja mietin että eikait se kumi siinä orggiksessa huvin vuoksi ollut. mutta mitään sivuääniäpä ei ole rattaan vaihdon jälkeen mulla kuulunut. mikä idea siinä kumilutsassa on..?
withstupid.gif
 
Vielä tarkennusta tuosta niittaamisesta, kun tilanne on se, että tuota virallista ketjutyökalua ei ole saamaksissa, ja itse pitäisi tuo niittaus tehdä.

Millainen pää tuossa "oikeassa" työkalussa on jolla tuo pään levitys tehdään? Onko se ihan kartio?
Voisiko tuon homman tehdä kotikonstein vaikka tuommoisella pienellä irroitettavalla ruuvipenkillä?
Ja puristaako tuo oikea ketjutyökalu molemmat tapit kerralla, vai voiko tehdä tappi kerrallaan?

Ainakin tuossa EK:n paketissa tuli tuommoiset luiskat mukana, jotka laitetaan niitatessa noihin väleihin o-renkaiden kohdalle ettei renkaat litisty. Jos nuo palikat on tuolla välissä, voikko niittauksessa käyttää silti liikaa voimaa? Tai tietysti voi jos on idiootti, mutta jos puristaa noiden liuskojen kanssa momentilla "jämäkästi"...

En tiedä saako tosta selityksestä mitään selvää, mutta eiköhän semmoinen joka noita on tehty ymmärrä mitä yritän selvittää...
Kannattaa kysäistä jostain liikkeestä lainaksi oikeata niittaus työkalua.Ainakin Mikkelissä lainasivat työkalua kun ostin jatkopalan ja pyysin työkalua lainaksi.Oli aika näppärä ja helppo käyttää.Työkalu ja vasara.Ketju lukittiin hahloon ja naputeltiin ensin toista "niittiä" vähän ja sitten toista.Tämä toistettiin muutaman kerran kunnes jatkopala oli silmämääräisesti oikeassa kohtaa.Sitten kun niitin pää tuli tarpeeksi näkyviin pari napautusta vasaralla kumpaakin niittiin ja se oli siinä.Ei tarvinnut kaveria ja hommaan meni n 5-10 min.Tuossa niittaus "tapissa" oli V muotoinen hahlo.Teki jatkosta samanlaisen kuin muualla ketjussa olevista tapeista.Tai siis jotain sinne päin...(saikohan tosta mitään selvää)no joo mitään en oo ottanu...
033102beer_1_prv.gif
 
Back
Ylös