• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Darwin awards - hölmöilyt pyörään liittyen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lahden lähellä, Kukonkoivussa on iso sorakuoppa, jossa on eräälainen crossirata. Harjoitteluun vaan. Kuopasta haetaan kuitenkin soraa (ainakin vielä silloin kun tämä tapaus sattui), joten "rata" muuttuu aina hieman.
No joskus junnuna, kun siellä kävin ajamassa, niin ei sitten tullut mieleen ajaa rauhallisesti ekaa rundia.  
withstupid.gif
Pöytähyppyrin nokalle oli tehty pieni lisätösä, josta siis nousin vähän normaalia ylemmäs ilmaan. Ilmassa oli sitten kiva huomata, että takapuoli pöydästä oli kaivettu pois.  
eek.gif
Suht korkelta sitten tasaselle alas...  Onneksi ei sattunut sen kummemmin mitään.

Vaihdoin öljyt joitain vuosia sitten ja uutta öljyä kaadettaessa meni selkeästi ihan liikaa kun kaadoin vajaasta kannusta ja sitten uudesta. En muistanut katsoa paljonko vajaassa kannussa oli öljyä ja muutenkin laskut meni vähän sekaisin. Ajattelin, että liika öljy lähtee kätevästi kun raotan proppua hieman. Noh, proppua auki ja mitään ei tule, lopulta kun kierteet loppuu niin padot ns. murtuu ja öljyä alkaa tulemaan ja kunnolla, samalla proppu tipahtaa liukkaista näpeistä jäteöljyastiaan. Siinä sitten paniikissa kokeilen sitä hamuta sieltä öljyn seasta ja samalla juoksee juuri kaadetut uudet öljyt koneesta pois. Fail.

Sitten vilkaisu olan yli, että näkikö kukaan ja huoltsikalle ostamaan uudet öljyt
tounge.gif

En viitsinyt kaataa niitä kerran vaihdettuja öljyjä takaisin kun jäteöljyastian pohjalle oli säilytyksessä tarttunut sahanpurua, hiekkaa jne.

Sen jälkeen on tullut katsottua tarkasti kuinka paljon öljyä pitää kaataa ja paljonko vajaassa purkissa oli öljyä.

Pään aukominen inssimiehelle kesken käsittelykokeen ei ollut kovinkaan järkevää.

Bensatankin ylivuotoletkun sijoittaminen niin, että sieltä valuu bensat suoraan johonkin sähköjohtonippuun. Sitä en tosin itse tehnyt, vaan huollossa olivat laittaneet.

Päivän eka kierros kotikutoisella soramonttucrossiradalla täysillä, kun edellisenä päivänä on ollut vesisade. Hyndästä alastulo kolkytsenttiä leveeseen ja puolimetriä syvään roiloon.

On muuten tosi kiva hetki siinä ilmassa, kun parin sekunnin ajan ehdit miettiä, että kohta muuten sattuu ihan *tanasti!

Joskus kevarilla oli ehkä maailman hienoin idea sladitella märällä asfaltilla nappularenkailla. Tuloksena kahdet lipat 12km matkalla joista viisastuneena jätin pyörän vielä parkkiin nurmikolle vesisateessa josta se oli tietenkin vielä kaatunut kertaalleen nurin maan petettyä jalan alta
tounge.gif

Turhia liikkeelle lähtö yrityksiä huoltsikan pihasta kun kone sammui aina kun kytkintä hölläsi, vaikka kuinka antais kierroksia. Kahvion väen tuijottaessa, huomaat että seisontatuki on edelleen alhaalla ja nolona potkaiset sen sivulle ja matka jatkuu...
tounge.gif

Mut onneks näin eikä siten, että kantatessa ois vasta "tajunnu" sivutuen olevan alhaalla
biggrin.gif

Eräällä toisella foorumilla joskus tunnustin tämän, mutta menköön;
Minulla oli joskus Kawan Ke125 pihapyöränä. Erään kerran ajattelin rasvata ketjut, vaseliini toimi kurapyörässä mainiosti. Oltiin veljesten kanssa rasvattu ketjut kiireessä siten, että pyörä pukille, käyntiin ja ykkösellä tyhjäkäynnillä puksuttaen rasvaa ketjuun. Juuri tällä hetkellä oli yksin toimessa ja pyörä pukilla valmiina.
Käyntiin ja vaihde tupaan. En sitten löytänyt sutia tai lastaa jolla olisin rasvaa ketjulle ammentanut. Sormella siis liikkuvaan ketjuun. Toimi ihan hyvin, mutta jostakin syystä sormi tarttui liikkuvaan vitjaan ja pyörähti ketjun ja rattaan välissä kokonaisen kierroksen (miinus haarukka yms).
Sormea jomotti pari viikkoa ja mustahan se oli, mutta onneksi vielä kiinnittyneenä kädessä..
Oppi meni kerrasta selkäytimeen..
ghostface.gif

Olin ajamassa ostamaani nakua kaupasta kotiin. Olin vaihdossa antanut customin kauppaan. T-risteys maija seisoo takana. Lähtö jalat totuttuun custom paikkaan eli nakun jarrun ja vaihdepolkimen päälle. Varmaan oli kytillä hauskaa kun mun vasen jalka haki olematonta kakkosta, oikee jalka jarrulla takapyörä lukossa ja kyynärpäät heiluu kun kanan siivet. Eivät kuitenkaan puhalluttaneet
smile_org.gif

Joskus olin yksikseni vetämässä pitempää mutkapätkätourinkia ja pysähdyksen jälkeen pyörä ei lähtenyt käymään ei sitten millään
omg.gif
. Olin jo siinä soittamassa apujoukkoja hakeen, kun tajusin vielä katsastaa yhden yksinkertaisimman asian... Nimittäin TAPPOKATKAISIJAN
withstupid.gif
! Lähti taas helposti käyntiin
lookaround_orig.gif
.

Pyörää pakettiautoon lastatessa oli viimeksi vähän hankalaa.

Siinä työntäessä ne Bemarin 250 kiloa tuntuu aika ikävästi ja kävi niin, että se vauhti tyssäsi siihen tavaratilan takareunan ja sen puskurin päällä olevan rampin liitoskohtaan.

No, siinä sitten näppäränä miehenä pidin pyörää paikallaan etujarrulla ja käynnistin koneen tarkoituksena vedättää sitä pyörää vähän koneella.

Heti kun nosti kytkimen, niin sehän sylkäisi sen rampin kokonaan renkaan alta pois ja jäi siihen lattian ja puskurin väliseen kynnykseen jumiin.

Sitten vaan huutelemaan työntöapua...
Kun rakentelin ite ramppia, niin tuli mieleen, että siinä vois käydä just noin.

Ruuvasin sitten rampin alareunaan sidontaliinan pätkän niin, että kun sen sujauttaa vetokoukkuun, niin ramppi pysyy paikallaan.

Joskus olin yksikseni vetämässä pitempää mutkapätkätourinkia ja pysähdyksen jälkeen pyörä ei lähtenyt käymään ei sitten millään
omg.gif
. Olin jo siinä soittamassa apujoukkoja hakeen, kun tajusin vielä katsastaa yhden yksinkertaisimman asian... Nimittäin TAPPOKATKAISIJAN
withstupid.gif
! Lähti taas helposti käyntiin
lookaround_orig.gif
.
Mulla kävi toi kans kerran. Sanoin kavereille, että menkää te vaan, otan teidät kyllä kiinni. Tuli sitten tsekattua kaikki mahdolliset vikapaikat ja viimein se tappokytkinkin.

En mä kavereita enää kiinni saanut.

Nuorena poikana, jotain 25 vuotta sitten, oltiin lähdössä mopojen kanssa Euroopan turneelle.
Uusi takakumi odotti tallissa, päätettiin edellisenä iltana polttaa vanhat ennen renkaan vaihtoa.
Jess, hienosti paloi.
Paloi niin hyvin et kuski oikein innostui.
Kunnes tarras kiinni ja Möhkö katon kautta ympäri!
(ja tietty farkut ja puukengät jalassa, Nyqvist nääs!)
Koko yö tehtiin hommia et saatiin karsittua kuski ja Kawa kasaan ja aamulla laivaan.

Kiellän kertoneeni tämän...

Eräänä päivänä ihan äijänä töihin ajellessa päätin splitata pitkän autojonon eräässä tamperelaisessa risteyksessä.
Noh, punaisten vaihtuessa vihreäksi sammutin sitten moponi tyylikkäästi jonon keulille...  
withstupid.gif

Muutamia vuosia sitten opiskeluaikoina kun ei ollut omaa pyörää, niin vuokrasin muutamia kertoja pyörän eräästä pyöriä vuokraavasta liikkeestä. Aikaisemmilla kerroilla kaikki oli mennyt hyvin, mutta tällä kertaa käynnistys tuotti vähän ongelmia. Kävin omasta mielestä kaikki läpi ja yritin käynnistää useammankin kerran, mutta ei vaan käynnisty. Lopulta nousin pyörän päältä ja astelin sisälle kysymään suzukin käynnistys ongelmasta. Liikkeen omistaja asteli paikalle, otti tappokatkaisian pois päältä ja käynnisti pöyrän. Kylläpä osasi tuntea itsensä tyhmäksi siinä tilanteessa.

MItään ihmeellistä ei ole sattunut vielä... mutta jos noin sata ihmistä katsoo, kun retkottaa manin vieressä maitipuoli ylöspäin, se ei  ole kivaa.

Joskus vuonna 2001, alla ihkauusi Pan 1100, matkalla pojan kanssa pohjoiseen. Pyörä täynnä kuin valtamerilaiva, junnu kyydissä ja olttiin parkissa Koskelon pihalla, lähellä Suonenjokea, parhaaseen turistiaikaan.

Siinä asfaltilla sattui kivi ajosaappaan alle ja siitäkö se saapas sitten luisteli ihan eri suuntaan kuin mitä kroppa oli. N. 380 kiloa rautaa, tavaraa ja junnua jäi hintelän reisilihaksen varaan, joten kyljelleenhän se Pani siihen laskeutui. Oli pakko antaa periksi.

Myötätunnosta heittäydyin itsekin maate.. siihen pihalle mummojen ja germaanien töllisteltäväksi

Myöhemmin junnu sanoi: "Ensin iskä sanoi  yhden sanan ja sitten pyörä nousi.."  Ilmeinen voimasana.

Nauhalenkkarit jalassa ei kannata ajaa moottoripyörällä. Ei edes lyhyttä matkaa.
0,5km matkalla nauhat jumittuivat 2 kertaa jalkatappiin kiinni, mutta onneksi "vauhdissa" joten ehdin pysähtyä sille "vapaan jalan puolelle" jotta sain nauhat irti. Kaatumista ei tapahtunut, mutta opin silti kerrasta.
idea3.gif

Pyörää pestessä kannattaa muistaa että se maa voi vettyä melkoisesti siitä tukijalan alta..

onneksi kyykin justiinsa jalan puolella ja sain ujutettua kropan pyörän ja maan väliin niin jälkiä tuli vaan kuskiin
tounge.gif

Vähän vaisujahan nämä, mut menköön.

Ajelin junalla johonkin 550 km:n päähän hakemaan sukulaiselle pyörää, siis sori, -535:sta Viragoa. Pyörä ei ollut pahemmin ollut pariin kesään ajossa. Eikä huollossa. Loppumatkasta lähdin rehvakkaasti ohittamaan rekkaa, kunnes vähäinenkin vauhti hyytyi ja jäin siihen viereen junnaamaan siihen asti, kunnes älysin vihdoin luovuttaa ja palasin takaisin rekan perään. Tulppa oli pasahtanut. Liian hapokas reissu Viragolle. Ja ennekaikkea mulle  
sad_orig.gif

Kerran lähdin illalla himasta hakeen jotain työpaikalta (tietä pitkin kaikki 6,5 km) ja ajattelin sitten oikaista hieman kelkkareittiä pitkin, olihan alla 125 endurokätöstys. Oikaisu kesti noin kolme tuntia ja laihdutti pari kilsaa.. Välillä vieressä talutellen ajoa, jos sais kaivettua takahaarukan edes näkyviin. Ja vuolaat kevättulvat ojissa... Jees meininki. Sittemmin noi enskailut vähän jääny.. Ei kestä kunto.

Autoon ja kärryyn pakkaaminen on kans onnistunut aina, kerran mönkijää ajaessa Sprintterin kyytiin karkas sillat alta ja meikä lensi perse edellä kenttään ja mönkijä jäi auton taa pystyyn. Kelkalla oon joskus vetänyt ison trailerin kyytiin ja samantien sivusta ulos. Kokeilin vain erilaisia ajolinjoja  
tounge.gif

Ja joo, oon ajanut 20 asteen pakkasella kelkalla alasti. Selvinpäin. Lienee viisasta  
crazy.gif

Tää on kyllä aika nolo:

Putsailin tänä kesänä mp:n ketjuja tarkoituksena laittaa hyvät rasvat niihin kun seuraavana päivänä piti lähteä noin neljänsadan kilometrin päähän sukuloimaan. eipä ollut kunnon varusteita hommaan ja liikuttelin Hölmönä pyörää samalla kun kangasrätillä putsasin ketjua. Tietäähän sen miten siinä käy. Oikean käden etusormi takarattaan ja ketjun väliin puristuksiin niin että rattaan piikki menee kynnen läpi sormen sisään. Yllättävän nopeasti sain pyörän liikkumaan takaisin siihen suuntaan että sain sormen pois puristuksista.

En lähtenyt seuraavan päivänä reissuun..

Back