Sartre
New member
Mielessä on jo pitkään pyörinyt tuollainen digimittarihässäkkäidea. Yön pimeinä tunteina sain päähäni, että eikös samalla vaivalla voisi tehdä ihan oikean dataloggerinkin. Suomessa luulisi olevan sen verran aktiivisia radallakävijöitä, että moinen projekti saattaisi kiehtoa moniakin alan harrastajia. Otin asian sitten puheeksi opettajani kanssa ja hän oli taipuvainen näyttämään vihreää valoa projektille. Toisin sanoen ovarimääräni saisi mukavan buustin jos moisen saisi aikaan.
No nyt sitten olisin varovaisesti tutkiskelemassa olisiko moinen rojekti yleensäkään mahdollista toteuttaa järkevässä ajassa järkevin kustannuksin. Kaipailisin infoa ainakin näin ensialkuun seuraavista asioista:
1. Mitä kaikkea dataloggerin olisi hyvä saada logattua? Nopeus, aika, matka, rpm, etu- ja takapyörän nopeus, etu- ja takarenkaan ride height. Nuo tuli ensimmäisenä mieleen, mutta mitä muuta?
2. Kuinka tiuhaan dataa tulisi saada logattua. Toki useammin parempi, mutta mikä on mielestänne ehdoton minimi, että datalla ylipäätään tekee jotain? Tämä on sinällään kaikkein kiinnostavin kohta, sillä tämä määrää pitkälti koko projektin mielekkyyden. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että tarkoitus ei ole tehdä mitään motoGP-tason viritystä, vaan kapistus joka antaisi lisäinfoa harrastajalle rata-ajoon, tai jonkinlaista pientä ihan oikeasti kisaa ajaville.
3. Minkälaisia sensoreita isossa maailmassa käytetään?Magneettiin perustuvat ilmaisimet nopeuden mittaamiseen on aika selviö (vrt sigma), mutta mitenkäs esim. tuo jousituksen syväyksen mittaus? Itselle tulee nopeasti pohdittuna mieleen ainoastaan jonkin sortin optinen ratkaisu. Eli jos porukasta löytyy joku tähän alaan perehtynyt, niin avusta oltaisiin enemmän kuin tyytyväisiä.
4. Minä olen ainoastaan pahainen kyttyräselkäinen softanvääntäjä, joten käytäntö on itselleni täysin eriskummallinen asia. Mitkä näkisit projektin pahimpina kompastuskivinä käytännön kannalta?
Näillä näkymin piiri itsessään tullaan upottamaan epoksiin ja info luetaan langattomasti piiristä erillisellä tietokoneeseen liitettävällä laitteella, joten sää eikä tärinät eivät meitä häiritse ainakaan piiritoteutuksen puolella.
5. Jos unohdin kysyä jotain kovasti kriittistä, olisitko ystävällinen ja kysyisit sen puolestani.
No nyt sitten olisin varovaisesti tutkiskelemassa olisiko moinen rojekti yleensäkään mahdollista toteuttaa järkevässä ajassa järkevin kustannuksin. Kaipailisin infoa ainakin näin ensialkuun seuraavista asioista:
1. Mitä kaikkea dataloggerin olisi hyvä saada logattua? Nopeus, aika, matka, rpm, etu- ja takapyörän nopeus, etu- ja takarenkaan ride height. Nuo tuli ensimmäisenä mieleen, mutta mitä muuta?
2. Kuinka tiuhaan dataa tulisi saada logattua. Toki useammin parempi, mutta mikä on mielestänne ehdoton minimi, että datalla ylipäätään tekee jotain? Tämä on sinällään kaikkein kiinnostavin kohta, sillä tämä määrää pitkälti koko projektin mielekkyyden. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että tarkoitus ei ole tehdä mitään motoGP-tason viritystä, vaan kapistus joka antaisi lisäinfoa harrastajalle rata-ajoon, tai jonkinlaista pientä ihan oikeasti kisaa ajaville.
3. Minkälaisia sensoreita isossa maailmassa käytetään?Magneettiin perustuvat ilmaisimet nopeuden mittaamiseen on aika selviö (vrt sigma), mutta mitenkäs esim. tuo jousituksen syväyksen mittaus? Itselle tulee nopeasti pohdittuna mieleen ainoastaan jonkin sortin optinen ratkaisu. Eli jos porukasta löytyy joku tähän alaan perehtynyt, niin avusta oltaisiin enemmän kuin tyytyväisiä.
4. Minä olen ainoastaan pahainen kyttyräselkäinen softanvääntäjä, joten käytäntö on itselleni täysin eriskummallinen asia. Mitkä näkisit projektin pahimpina kompastuskivinä käytännön kannalta?
Näillä näkymin piiri itsessään tullaan upottamaan epoksiin ja info luetaan langattomasti piiristä erillisellä tietokoneeseen liitettävällä laitteella, joten sää eikä tärinät eivät meitä häiritse ainakaan piiritoteutuksen puolella.
5. Jos unohdin kysyä jotain kovasti kriittistä, olisitko ystävällinen ja kysyisit sen puolestani.