Dataloggerprojekti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sartre

New member
Mielessä on jo pitkään pyörinyt tuollainen digimittarihässäkkäidea. Yön pimeinä tunteina sain päähäni, että eikös samalla vaivalla voisi tehdä ihan oikean dataloggerinkin. Suomessa luulisi olevan sen verran aktiivisia radallakävijöitä, että moinen projekti saattaisi kiehtoa moniakin alan harrastajia. Otin asian sitten puheeksi opettajani kanssa ja hän oli taipuvainen näyttämään vihreää valoa projektille. Toisin sanoen ovarimääräni saisi mukavan buustin jos moisen saisi aikaan.

No nyt sitten olisin varovaisesti tutkiskelemassa olisiko moinen rojekti yleensäkään mahdollista toteuttaa järkevässä ajassa järkevin kustannuksin. Kaipailisin infoa ainakin näin ensialkuun seuraavista asioista:

1. Mitä kaikkea dataloggerin olisi hyvä saada logattua? Nopeus, aika, matka, rpm, etu- ja takapyörän nopeus, etu- ja takarenkaan ride height. Nuo tuli ensimmäisenä mieleen, mutta mitä muuta?

2. Kuinka tiuhaan dataa tulisi saada logattua. Toki useammin parempi, mutta mikä on mielestänne ehdoton minimi, että datalla ylipäätään tekee jotain? Tämä on sinällään kaikkein kiinnostavin kohta, sillä tämä määrää pitkälti koko projektin mielekkyyden. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että tarkoitus ei ole tehdä mitään motoGP-tason viritystä, vaan kapistus joka antaisi lisäinfoa harrastajalle rata-ajoon, tai jonkinlaista pientä ihan oikeasti kisaa ajaville.

3. Minkälaisia sensoreita isossa maailmassa käytetään?Magneettiin perustuvat ilmaisimet nopeuden mittaamiseen on aika selviö (vrt sigma), mutta mitenkäs esim. tuo jousituksen syväyksen mittaus? Itselle tulee nopeasti pohdittuna mieleen ainoastaan jonkin sortin optinen ratkaisu. Eli jos porukasta löytyy joku tähän alaan perehtynyt, niin avusta oltaisiin enemmän kuin tyytyväisiä.

4. Minä olen ainoastaan pahainen kyttyräselkäinen softanvääntäjä, joten käytäntö on itselleni täysin eriskummallinen asia. Mitkä näkisit projektin pahimpina kompastuskivinä käytännön kannalta?
Näillä näkymin piiri itsessään tullaan upottamaan epoksiin ja info luetaan langattomasti piiristä erillisellä tietokoneeseen liitettävällä laitteella, joten sää eikä tärinät eivät meitä häiritse ainakaan piiritoteutuksen puolella.

5. Jos unohdin kysyä jotain kovasti kriittistä, olisitko ystävällinen ja kysyisit sen puolestani.
 
Älä fiksaa kiinteästi mitään rajoituksia sille millaisia antureita se järjestelmä kykenee käsittelemään. Muutamaan anturointiviritykseen sekaantuneena sanoisin, että jos vaan saat tehtyä sen niin että sulla on joku väylä niille antureille, ja ne saa itse kertomaan että "multa tulee tällaista dataa", niin olet jo aika hyvin turvallisilla vesillä.

Sitten ei tartte muuta kuin tehdä se tallennus- ja purkupuoli jotenkin fiksusti ja myöhemmin niitä antureita voi sitten lätkiä kiinni mielensä mukaan, myös sellaisia mitä ei tässä vaiheessa vielä osaa kuvitellakaan. Sitten purkuvaiheessa voi pähkäillä että mitäs tää data nyt taas esittikään.

Sitä softaa on paljon vittumaisempi viilata niistä epoksin sisään menevistä palikoista kuin siitä peeseessä jolla sitä dataa sitten lopulta käsitellään
wink.gif
 
Kohta 1.

Jos oikein hifistelemään ruvetaan, niin etu- ja takajarruihin paineanturit, jotta voidaan vertailla eri kuskien jarrutustapoja. Ja jotta ei tarvis kertoa kalajuttuja stunttailusta, niin toki kellistusanturi jokaiseen neljään suuntaan
tounge.gif


No sivuttaiskallistus vois olla ihan kiva. Ja g-voimat... ja jos ei vaihdenäyttöä ollu mainittu jo, niin toki sekin. Moottorin kuormitus alipaineesta? Varsinki toi jarrujen käyttö kiinnostää meikäläistä, ja miksei kytkimenkin. Ja samaan syssyyn vois lisätä jalkatappien ja stongan venymäliuska-anturit, joilla saadaan selville minnepäin kuljettajan ohjausliikkeet ja paino suuntautuu missäkin tilanteessa
smile_org.gif


Jalkatappeihin ei tarvis ees venymäliuskaa, ihan vaan paineanturi riittäis, nivelhän siinä on jo valmiina... Eiköhän noilla pääse jo alkuun
tounge.gif


Kohta 3.

Anturoinnin toteuttaminen onkin jo mielenkiintoisempaa... siihen vaikuttaa lisäksi se, onko systeemi lähtökohtaisesti kiinteästi mopoon asennettava vai siirrettävissä.

Lineaarisilla jousilla jousituksen liikkeitä voisi laskeskella jousen aiheuttamasta paineesta jousivakion perusteella, mutta vähän hankalaksi menee... Jonkunnäkönen pulssianturi ois varmaan hyvä, mut tollasesta normaalista pulssikiekosta tulee äkkiä rujon näkönen viritelmä...

Optohaarukka ja liuskamallinen reikäliuska vois olla ihan jees... rullahiirestä sais huokealla sen optohaarukan, jos siihen vaan jostain kehittäis sen reikäliuskan ja hiton hyvän likasuojauksen...

Jarrujen paineet sais aika helposti banjoliittimellä ku laittais vaan tuplabanjoruuvin satulaan... siinä toisessa banjossa vois sitte olla suoraan paineanturi kiinni... ja ilmausasiat pitää muistaa sijoitusta miettiessä...

No, siinä nyt alkuun. Tää on mielenkiintoinen aihe, mietitään lisää kun tästä viestistä on ensin toivuttu
smile_org.gif
 
<snip>
Sitä softaa on paljon vittumaisempi viilata niistä epoksin sisään menevistä palikoista kuin siitä peeseessä jolla sitä dataa sitten lopulta käsitellään  
wink.gif
Jooh tämä oli alkuperäinen ajtus juuri ja nimen omaan. Eli mopoon liitettävä kikkula on vain ja ainoastaan siirtämään anturidataa numeraaliseen muotoon. Käyttöliittymä ja datan purku toteutetaan sitten Java-sovelluksessa PC:llä (laitteistoriippumattomuus, jos joku kieltä ihmettelee. Itsellä on linux ja winkkari, emännällä apple. Kummasti oppii arvostamaan helppoa portattavuutta
biggrin.gif
)

Modulaarista ajattelutapaa tässä pyritään noudattamaan loppuun asti. Mitään inputtia ei ole varsinaisesti tarkoitus sitoa tiettyyn käyttöön, mutta jonkinlaista suunnanvetoa olisi ihan kiva tietää, että riittävätkö nuo kaavaillun kikkulan IO:t ylipäätään mihinkään.

Korostan vielä tässä vaiheessa, että itselläni ei sen suurempaa käsitystä ole dataloggaamisen saloista. Minä tiedän miten saan anturilta tulevan datan ihmisen ymmärtämään muotoon, mutta tarkkaa käsitystä siitä, mitä dataa olisi tarkoitus logata ja miten, ei varsinaisesti ole. Tässä kohtaa nimenomaan tarvitsenkin apua.
 
Todella mielenkiintoinen projekti.

Mun loggerissa on anturipaikat kahdelle lämpöanturille (mulla 2xpakolämmöt), kierrosluvulle (tulpan johdosta ottaa impulssin), sekä nopeudelle. Kierrosluvun ja vaihdenäytön perusteella saadaan asetettua vaihtovalotkin. Lisäksi loggeri tallentaa g-voimat ja ulkolämpötilan. Koko masiina on patterikäyttöinen, niin ei tarvitse virtapiuhojen kanssa käestää. Vastaanottotaajus on 10 Hz, niin ei ihan älyttömiä määriä joudu tallentamaan dataa.

Isossa maailmassa jousituksen liike mitataan sellaisella "pienen iskarin näköisellä" potentiometrillä. (hienosti selitetty...) Toisin sanoen iskarin varren rinnalla liikkuu vastaavasti potentiometri.

Ajattelitkos väkertää näytönkin, vai ainoastaan tiedonkeruun?

Näin tälleen nopeesti. Lisää keksitään sitten tarvittaessa.
 
Todella mielenkiintoinen projekti.

Mun loggerissa on anturipaikat kahdelle lämpöanturille (mulla 2xpakolämmöt), kierrosluvulle (tulpan johdosta ottaa impulssin), sekä nopeudelle. Kierrosluvun ja vaihdenäytön perusteella saadaan asetettua vaihtovalotkin. Lisäksi loggeri tallentaa g-voimat ja ulkolämpötilan. Koko masiina on patterikäyttöinen, niin ei tarvitse virtapiuhojen kanssa käestää. Vastaanottotaajus on 10 Hz, niin ei ihan älyttömiä määriä joudu tallentamaan dataa.

Isossa maailmassa jousituksen liike mitataan sellaisella "pienen iskarin näköisellä" potentiometrillä. (hienosti selitetty...) Toisin sanoen iskarin varren rinnalla liikkuu vastaavasti potentiometri.

Ajattelitkos väkertää näytönkin, vai ainoastaan tiedonkeruun?

Näin tälleen nopeesti. Lisää keksitään sitten tarvittaessa.
Näin ihan mielenkiinnosta, niin kuinkas pitkiä loggaussessioita tuo oikein pystyy tekemään? Puretaanko data millä tapaa tietokoneelle (USB?) ja kuinka monimutkaiset käppyrät tuo piirtää ruudulle?

Näillä näkymin ajatuksena oli pelkän loggerin rakentanminen. Periaatteessa kapistukseen olisi myös helppoa lisätä toinen langaton piiri, joka kommunikoisi tuon loggerin kanssa ja printtaisi tiedot erilliselle LCD-näytölle. Tämä ajatus pidetään toistaiseksi jäissä, ja yritetään saada yksi asia kerrallaan tehtyä ja keskitytään näihin sitten, kun ollan alkuperäisestä ideasta mahdollisesti saatu jotain valmista.
 
Nyt joutuu kaiveleen muistisopukoita, mutta muistaakseni muutaman minuutin vajaat neljä tuntia saa kerättyä talteen. Olisikohan tavuina ollut pari-kolme megaa...?

Säätötouhuissa nuo testivedot ei kauaa kestä, joten tuo neljä tuntia riittää oikein hyvin.

Lähinnä sitä näyttöä kaipailin sen vuoksi että, siitä näkisi pakolämpöjen nousun (lähinnä kaksitahtisessa) kriittiselle tasolle ajonaikana.

Ja juu, usbilla puran läppärille. Käppyrät on ihan samannäköiset kuin excelin kaaviot. Pystyy valitsemaan peilaako kunkin anturin antamaa kaaviota taajuutta, aikaa tai matkaa vasten. Pylväsdiagrammina huippuarvot kullekin anturille. Lisäksi sillä pystyy "ajamaan" reaaliajassa testipätkän uudelleen.


EDIT:
tarkistin käppyröistä -> max. 2 megaa & neljä tuntia dataa
 
Todella mielenkiintoinen projekti.

Mun loggerissa on anturipaikat kahdelle lämpöanturille (mulla 2xpakolämmöt), kierrosluvulle (tulpan johdosta ottaa impulssin), sekä nopeudelle. Kierrosluvun ja vaihdenäytön perusteella saadaan asetettua vaihtovalotkin. Lisäksi loggeri tallentaa g-voimat ja ulkolämpötilan. Koko masiina on patterikäyttöinen, niin ei tarvitse virtapiuhojen kanssa käestää. Vastaanottotaajus on 10 Hz, niin ei ihan älyttömiä määriä joudu tallentamaan dataa.

Isossa maailmassa jousituksen liike mitataan sellaisella "pienen iskarin näköisellä" potentiometrillä. (hienosti selitetty...) Toisin sanoen iskarin varren rinnalla liikkuu vastaavasti potentiometri.

Ajattelitkos väkertää näytönkin, vai ainoastaan tiedonkeruun?

Näin tälleen nopeesti. Lisää keksitään sitten tarvittaessa.
Näin ihan mielenkiinnosta, niin kuinkas pitkiä loggaussessioita tuo oikein pystyy tekemään? Puretaanko data millä tapaa tietokoneelle (USB?) ja kuinka monimutkaiset käppyrät tuo piirtää ruudulle?

Näillä näkymin ajatuksena oli pelkän loggerin rakentanminen. Periaatteessa kapistukseen olisi myös helppoa lisätä toinen langaton piiri, joka kommunikoisi tuon loggerin kanssa ja printtaisi tiedot erilliselle LCD-näytölle. Tämä ajatus pidetään toistaiseksi jäissä, ja yritetään saada yksi asia kerrallaan tehtyä ja keskitytään näihin sitten, kun ollan alkuperäisestä ideasta mahdollisesti saatu jotain valmista.
Elikkäs se mitä olen itse suunitellut on tuollainen potikoilla toimiva tiedonkeruu jousituksen osalta. Sitten tietoa vaihteesta (GPS anturilta) ja kaasun asennosta (TPS) kierrokset ja mahdolliset jarrutus tiedot (aloitus ja lopetus tieto).
 
Voi tätä nykyaikaa [mummo kiikkustuolissa - hymiö]

Luulis äkikseltään, että täällä jotkin kisatiimit porisee...  
tounge.gif


Ei sillä, itseäkin kiinnostaa logata jotain dataa esim. rata-ajosta...

Tarvisko siihen yksinkertaisimmillaan muuta kuin nopeus, jarruvalo, ja maaliviivalle anturi? Näkis vähän millainen ajotyyli kannattaa.
 
AIM motorsportin Mychron plus/gold moto tai MXL mittaristoista saat ainakin vinkit mitä dataloggerin pitäisi noin suunnilleen tehdä.
he käyttävät yhdistelmänä kiinteitä esiasetettuja kanavia (nopeus, kierrosluku), sekä hinnan mukaan 4-8 analogista vapaasti asetettavaa kanavaa. perusmittaristo 2mb muistilla, paremmat 8mb muistilla. läppäriin USB kautta.
mielestäni kannattavat kanavat olisivat esim:
- nopeus (pyörän alkup liittimestä)
- rpm (pyörän alkup liittimestä)
- vaihdenäyttö (joko alkup liittimestä, tai laskukaavalla kun vauhti ja kierrokset tiedossa)
- kierrosaika
- analoginen portti potentiometritiedolle (esim lineaaripotikka jousitukselle)
- portti lambda-arvolle (laajakaista olisi kiva)
- portti lämpö-arvolle (esim infrapuna lämpöanturi renkaille/jarruille)

... siinä ne joita voisi itse tarvita. tuossa nyt olisi vapaasti konffattavia portteja 3. se määrä jo riittäisi mittaamaan testissä melkein mitä vaan.

ps... mieti nopeasti tai mä joudun köyhtymään 1600€ tuosta MXL pistasta
smile_org.gif
 
-klip-

ps... mieti nopeasti tai mä joudun köyhtymään 1600€ tuosta MXL pistasta
smile_org.gif
Ensikesäksi olis tarkoitus saada testikalikka. Ihmisellä, jolle suurin osa ajasta uppoaa kehitystyökalujen opiskeluun ja piirisarjan hahmottamiseen, ei saa olla kiire. Jotain julkaisukelpoista pitäis saada aikaan ensi syksyyn mennessä. Kesän aikana tarkoitus olisi valmistaa työkalut datan saattamiseksi ihmissilmän ymmärtämään muotoon. Periaatteessa tarvitsisin testikaniinin tästä Turun ympäristöstä, jonka kanssa kehitystyötä voisi tehdä. Vaan tähän on vielä aikaa hetki jos toinenkin. Ensin pitää tehdä vielä se lopullinen päätös itsensä upottamisesta tähän nimenomaiseen suohon.
Eli valitettavasti minusta ei tässä tapauksessa juurikaan ole iloa.
 
Ensikesäksi olis tarkoitus saada testikalikka. Ihmisellä, jolle suurin osa ajasta uppoaa kehitystyökalujen opiskeluun ja piirisarjan hahmottamiseen, ei saa olla kiire. Jotain julkaisukelpoista pitäis saada aikaan ensi syksyyn mennessä. Kesän aikana tarkoitus olisi valmistaa työkalut datan saattamiseksi ihmissilmän ymmärtämään muotoon. Periaatteessa tarvitsisin testikaniinin tästä Turun ympäristöstä, jonka kanssa kehitystyötä voisi tehdä.
kaniini ilmoittautuu
biggrin.gif


gsxr1000K4 kilvetön jolla ajellaan maltillisesti huonoja kierrosaikoja noin 4000km kesässä. hyvä kehityskohde koska pyörässä itsessään on anturin monelle spexille.
 
Jos saat projektista toimivan version kysyntää varmaan on.

Jos oikein vimpanpäälle niin, olisko 10 analogista kanavaa vähintään 12 bitsellä muunnoksella(mitattavat anturijännitteet yleensä 0- 5 volttia pyörässä), 10 digitaalista kanavaa 1mhz/16 bittisiä(riittävän nopeita esim. nopeusmittaukseen),
säädettävä lokkausnopeus 50ms-1s, ohjelmisto jossa datan arvosta saa itse asettaa näytettävät arvot(esim. kaasuläpän asentotunnistimen antama ulostulojännite on vaikka 0.1-4.8 volttia, niin se olisi mahdollisuus muuttaa antamaan arvon 0-100 prosenttia, jolloin 0.1 volttia olisi 0% ja 4.8 volttia olisi 100%)

Tärkeätä ohjelmapuolella olisi, että saisi monipuolisesti muokattu data arvoja, ei kukaan tee loggerilla mitää jossa esim. pulssilaskurilta saa tiedon 4096 pulssia sekunissa, vaan on oltava mahdolista muutaa ohjelmassa se esim. nopeus tiedoksi km/h laskukaavojen avulla.

Tee tosiaan analogisia ja digitaalisia sisääntuloja, josta käyttäjä saa itse määritellä mitä mittaa ja miten tietoa käsittelee.
 
Jos saat projektista toimivan version kysyntää varmaan on.

Jos oikein vimpanpäälle niin, olisko 10 analogista kanavaa vähintään 12 bitsellä muunnoksella(mitattavat anturijännitteet yleensä 0- 5 volttia pyörässä), 10 digitaalista kanavaa 1mhz/16 bittisiä(riittävän nopeita esim. nopeusmittaukseen),
säädettävä lokkausnopeus 50ms-1s, ohjelmisto jossa datan arvosta saa itse asettaa näytettävät arvot(esim. kaasuläpän asentotunnistimen antama ulostulojännite on vaikka 0.1-4.8 volttia, niin se olisi mahdollisuus muuttaa antamaan arvon 0-100 prosenttia, jolloin 0.1 volttia olisi 0% ja 4.8 volttia olisi 100%)

Tee tosiaan analogisia ja digitaalisia sisääntuloja, josta käyttäjä saa itse määritellä mitä mittaa ja miten tietoa käsittelee.
tällaisilla ominaisuuksilla varustetun kikkulan hinta vaan alkaa oleman varsin tähtitieteellinen. Itse prommatessa ja engineeringsamplea koulun varoilla tehtäessä tämä ei luonnollisestikaan ole ongelma, mutta siinä vaiheessa kun tuollaista konstruktiota ryhdytään tekemään tuppaa hinta nousemaan hirmuiseksi.
Niinkuin sanoin, tarkoitus ei ole tehdä kisatiimille sopivaa täysveristä loggeria, vaan kohtuu edulliseen piiriin perustuva peruslaite, joka loggaa kaikkein kriittisimpiä telemetriatietoja. Kaupallisia versioita on olemassa ja niiden kanssa ei ole mitään mieltä kilpailla (pääsääntöisesti siksi, että monimutkaisuuden lisääntyessä hinta nousee helposti jo kaupallisen tuotteen yli). Näin ollen perusratkaisut on pystyttävä tekemään edullisten kikkuloiden kanssa. Kovin moni harrastaja tuskin on valmis tilaamaan monen sadan euron edestä komponentteja, jotka pitää vielä itse niputtaa.
 
No ainakin perus asiat 3 analogista.
Tps,lambda ja moottorinlämpö.

2 digitaalista.
Rpm ja nopeus( sais ainakin selville luistaako kytkin)
 
Tilaa osat sampleina, käytä vaikka PIC:ejä ja lisämuisteja tiedonkeruuseen, potikoilla tosiaan jousitukset, ja miksei vaikka vaihdekin. elohopeavastuksilla vaikka kallistus (tiedän ettei noi oo tarkkoja mutta kun tarpeeks niitä käyttää niin rupeaa olemaan)
 
sanoi:
Jos oikein vimpanpäälle niin, olisko 10 analogista kanavaa vähintään 12 bitsellä muunnoksella(mitattavat anturijännitteet yleensä 0- 5 volttia pyörässä), 10 digitaalista kanavaa 1mhz/16 bittisiä(riittävän nopeita esim. nopeusmittaukseen),

Nyt on vielä hetki pakko takertua tähän, onko tässä ajatusvirhe kirjottajan puolelta, vai meneekö mulla nyt ajatukset ristiin...

1. 12bit AD mahdollistaisi sensorin jännitetason muuntamisen lukuarvoksi väliltä 0-2048. Itselläni on vaikea kuvitella, että yksikään sensori pystyisi toimittamaan näin tarkkaa tietoa piirille.

2. Digikanava, joka ottaa vastaan 16bit signaalin(numeroarvon väliltä 0-65535) ja jota pitäsi pystyä pollaamaan miljoona kertaa sekunissa? Vai meneekö mulla nyt joku lasku pienessä päässäni pieleen?
 
Vierestä seurasin kun työkaveri teki kiihdytysmoottoripyörään dataloggerin, joksa sisälsi seuraavat:

- g voimat
- lämmöt muistaakseni kolmesta pisteestä
- kaasun asento
- bensiinin paine
- ja vielä paljon muuta mitä en muista tähän hätään...
tounge.gif


+ Windows softa, jossa kaikkia arvoja voi vertailla toisiinsa tai aikaan verrannollisena.

G-voima anturit ovat muuten nykyään todella herkkiä. Kyseisestä värkistä (V2 -moottori) näkee G voimasta kierrosluvun...
tounge.gif


Hintaa kaikille osille tuli muistaakseni noin 300€, mutta he saivat antureita lähes ilmaiseksi moottoritekniikan alan yrityksen kautta.
 
1. 12bit AD mahdollistaisi sensorin jännitetason muuntamisen lukuarvoksi väliltä 0-2048. Itselläni on vaikea kuvitella, että yksikään sensori pystyisi toimittamaan näin tarkkaa tietoa piirille.

Itseasiassa 0-4095. Mutta tuossa on pointti. Esim tps:lle riittäisi vallan hyvin jopa 8 bittinen arvo. Toisaalta jousituksen mittauksen olisi syytä olla mahdollisimman tarkka. Tosin oikeissa loggereissa käytettävät lineaaripotikat ovatkin sitten ihan omassa hintaluokassaan...

2. Digikanava, joka ottaa vastaan 16bit signaalin(numeroarvon väliltä 0-65535) ja jota pitäsi pystyä pollaamaan miljoona kertaa sekunissa? Vai meneekö mulla nyt joku lasku pienessä päässäni pieleen?

Pyörimisnopeutta mitattaessa kannattaisi ehkä mitata pulssin välejä eikä pulssien määrää. Esim. PIC 16-bit timerillä ja capture tuloilla kelpaa aika tarkkaan mittaukseen (tuollaisella oman härvelin värkkäilin).
 
No jos esimerkiksi haluaa kapeakaistaiselta lambda anturinta tietoa mitata niin alle 12 bittisellä tiedolla ei käytänössä tee mitää, sellainen anturi on muutenkin aika herkkä jä epätarkka.

Tarkkaan nopeusmittaukseen on se sitten toteutettu pulssien määrää tai pitutta laskemalla on "pollausmenetälmällä" pystyttävä siihen 1mhz nopeuteen jos esim. pollaa sitä nousevaa tai laskevaa reunaa.

Jos siitä nopeudesta ei saa "hetkellistä" nopeutta mitattua tarkasti, ei sillä esim 1 sekunnin keskinopeustiedolla tee mitään esim. hetkellistä kiityvyttä mitatessa 10mhz alkais vasta olemaan kohdallaa, niin ei tarvitsisi keskiarvoistaa kohtuuttomasti tuloksia.

Nuo edellä esitetyt vaatimukset eivät todellakaan ole suuria, ainostaa ehkä kanavien lukumäärän osalta.

Taitaa jo monella PIC piirillä pystyä noihin.
 
Back
Ylös