Tylyttäjä olet oikeassa... en tosin ole ajanut kuin uudella r1:llä... ei vakuuttanut arkiajon kannalta. Toisaalta tässä on varmaan selvä käyrä r4 -> r3 -> v2. Noiden kaikkien väännöstä varmaan saa hienon keskustelun taas, koska käyrät paperilla ei kenenkään mielipidettä muuta.
Se mikä minun mielestä kuitenkin tärkeintä on arkiajo... ei tollasella kusiaisella hirveästi kehtaa isommalla vaihteella vääntää ku ei se yksinkertaisesti kiihdy. Eikös se ole nimenomaan se syy että halutaan lisää kuutioita?
Näistä asioista voi taas kinata maailman loppuun asti, eikä kukaan tule sen viisaammaksi, päinvastoin.
Kävin tuossa ihan vertailun vuoksi koeajamassa paria täysin erilaista Yamahaa: MT-01:stä ja uutta R1:stä. Molemmat olivat minun helkilökohtaisia mieltymyksiä ajatellen huomattavasti huonompia kuin oma triple:
- MT:ssä ei ole tarpeeksi voimaa vaan helvetisti tärinää. Positiivista oli hyvä ajoasento, äänet ja kokoonsa nähden ketterä. Moottori kuin kuminauha, alustakin vain tyydyttävä
ja hinta ihan mieletön.
- R1:ssä kivasti ja tasaisesti tulevaa tehoa. Moottori muutenkin luonteeltaan huippu. Miinuksena aneeminen ajoasento, tunnoton takajarru ja liian pitkät välitykset. Myöskään paljon hehkutettu alusta ja jarrut eivät täysin vakuuttaneet. Äänetkin vakioputkilla ankeahkot. Kallis pelihän tämäkin, vanhanmallista tripleä kun saa vielä uutena reiluun 13k€.
Muitakin pyöriä olen ajanut tänäkin kesänä, mutta kun noita kahta on hehkutettu alan lehdissä niin että piisaa, niin siksi ne nyt tässä esimerkkinä...
Johtopäätös: Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, yksi molemmista ja joku vielä isästäkin...
Henkilökohtaisesti valitsin aikanaan triplen juuri sen monikäyttöisyyden vuoksi: se ei loista millään osa-alueella mutta on kaikessa hyvä, käyttökelpoinen ja lisäksi edullinen.
Ja se ulkonäkö ja ne äänet
PS. Munan seisomiskulman mukaan ne pyörät ostetaan, ei järkisyiden. Jos oikeasti ajattelee järjellä ei kannata ostaa mitään moottoripyörää!!