Daytonan nakutus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rekkamasa

MotOrg ry
Sinänsä hiukan harhaanjohtava nimi ketjulla mutta oli pakko :p

Eli tässäpä pikku projektipäiväkirja, proggis on alkanut jo viime syksynä ja jatkunee koko talven yli joten tässä pieni tiivistelmä tähänastisista toilailuista ja eteenpäin sitten tarkemmin. Pyörällä oli tarkoitus pyrkiä MP-15 petrol Circukseen näytille, mutta aikataulu on kussut pahasti kiitos muun elämän, mm kohta 1,5v pojan :rakastunut: joten talliaikaa ei ole herunut ihan tarpeen mukaan (millonkas sitä...) Mutta se ei välttämättä ole ollenkaan huono asia, sillä vaikka messuille näytille mieli tekisikin, on pyörän rakentelussa ollut alusta asti pääpainona itselle ajopyörän teko, josta syystä en ole pitänyt sen kanssa mitään kiirettä jotten oikoisi missään. Ajopyörän virkaa toimittaa tällä hetkellä pari talvea sitten rakenneltu `91 CBR 600 F2 jonka jokunen lienee täälläkin jo nähnyt mm päijät-hämeen kuvajahdissa.

Y70z.jpg


Tässä alkuasetelma siinä kuosissaan kun pyörä minun omistukseen viime syksynä siirtyi, eli varsin surkea. Pyörä hädin tuskin kävi, joka paikassa kieputusliitoksia, puuruuveja, niparipatentteja, alumiiniverkkoa, you name it I got it. Olen itse ajanut pyörällä noin 200km jonka jälkeen aloin purkaa siitä enimpiä ja hirveimpiä patentteja veke.

Tarkennuksena kyseessä siis 2002 vuosimallin Daytona 955i, se "harvinainen" DSSA, eli ensimmäisellä kotimaisella kakspuoleisella takasvingillä varustettu versio. Tai no, ainakin se mitä siitä on jäljellä...

Ebay on ollut tässä projektissa kovassa käytössä ja pitkin maailmaa onkin sekä tullut että mennyt kohta farmariautollinen paketteja. Kama on siellä niiiin paljon halvempaa, eikä trumppiin tahdo suomesta oikein edes saada kuin ketjut rattaat ja sen semmoset.

YRQd.jpg


Kerta pyörästä tulee naku piti moottoritilaankin saada hiukan lisäväriä, setti on 04-> pyöriin mutta sen saa käymään nollakakkoseen hyvin minimaalisella modauksella, ainoastaan termostaatin ohitus tarvii reitittää uudelleen ja se onnistuu nippasemalla pääletku poikki ja liittämällä vanhasta sarjasta teekappale väliin.

YNKh.jpg


YNKI.jpg


Teekappaleesta puheenollen vanha musta näytti aika urpolta sinisessä letkussa joten teetätin konepajassa rosterista uuden. Noita "huulia" tarvii vielä hioa pikkusen alas kun pullottavat letkun läpi mutta se on sitten hienosäätöä kun niin pitkälle ehditään...

Y5MQ.jpg


Orkkisperä on sanalla sanoen kauhea, ja kauheassa kunnossa joten se päätyi stenan lavalle tiukan takakierteen saattelemana (btw jos joku tarttee niin alkuperäinen takavalo pitäis olla jossain jouten) ja tilalle tilattiin ameeriikasta Airtech Streamlining:ilta lasikuituinen tekele tilalle.

yaQO.jpg


Tässä kohtaa koitti muutto omaan taloon Vääksyyn joten tallitila siirtyi äitiltä omaan alakertaan ja fasiliteetit parani melkoisesti varsinkin talviaskarteluja ajatellen.

yaQB.jpg


Tässä alkaa keula saamaan jo hiljalleen nykyisen kuosinsa. Muuttohommissa aikoinaan rikotut ranteet ei kestä noita superbike-syväkyykkyjä joten ens töikseen stongat vaihtui Woodcraftin reippaasti korottaviin. Ajoasento on tällä hetkellä varsin leveä, melkein crossitankomainen koska tankissa on akluperäisille kahvoille syvennökset sivuissa joihin nämä ei tietenkään osu, hvaitsin sen varsin kivuliaasti testilenkillä kun peukku jäi tankin ja kahvan väliin käännöksessä. Peileiksi valikoitui tangonpäämallit jotka lisäävät leveysvaikutelmaa entisestään. Alkuperäisen mittarin lasi oli halki ja diginäytön lukemat muutenkin hyvin himmeät joten se vaihtui Koson RX2 malliin, ja mikälie sumuvalo päällekkäisiin projektoreihin. Samoin vipstaakit ovat vaihdettu säädettäviin "shorty" malleihin.

10 kuvan limitti, jatkoa seuraa kohta...
 
Viimeksi muokattu:
yaAy.jpg


yaOn.jpg


yaOD.jpg


yaAk.jpg


Takavalon idean sain aivan sattumalta kun töissä jossain pihassa pyörinyt rosteriputki makasi nurkkaan ja siinä olusta lipitellessä tuli mieleeni etä vieläkös mulla on se pari niitä pyöreitä lamppuja jossain ja kas, ne istuvat täydellisesti putken sisään.

yaiO.jpg


yaiB.jpg


Perseestä sheivattiin turhat veke...

yYkb.jpg


...pantiin rautaa tilalle...

yYk6.jpg


...sahailtiin sopivat reiät...

yYt2.jpg


...ja lisättiin vielä vilkkurauta. Saumat vielä vähän siistimättä, en tod ole mikään metallimies ja oppinut edes sen vähäisen hitsaustaidon kantapään kautta...

yaek.jpg


Rikkinäiset paskasti hitsatut jalkatappisarjat vaihtuivat Danmoton säädettäviin. Niihin tarvii vaan vielä hankkia saranalliset tapit, myöhemmin miksi...

jatkuu...
 
Viimeksi muokattu:
outoa, osa kuvista näkyy toisilla foorumeilla mutteivät linkity tänne... No, virtalukko on siis poistettu ja sen pidike siivottu yläteepalasta koska se korvattiin läsnäolotunnistimella toimivalla "keyless ignition" -boksilla. Ei tartte kaivaa avaimia taskusta koska loota tunnistaa riittävän lähellä olevan "avaimen" taskusta ja kytkintä painamalla lähtee virrat päälle.


yYtJ.jpg


Tämänhetkinen ohjaamonäkymä.

Alkuperäinen ensimmäisissä kuvissa näkyvä keltainen takahuggeri oli rikki, siitä puuttui ihan pala, joten tilasin uuden käytetyn hopeisen briteistä pyöräpurkaamolta, ja lähetin sen hetken päästä ketjusuojan kera takaisin britteihin...


yAyk.jpg


...hydrodipattavaksi koska mistään ei löytynyt kakspuoleisella haarukalle tarkoitettua hiilarihuggeria, se "tehdään itse" sitten...

9705d1224825243-crash-cage-design-ideas-speedtriple_2008_cage.jpg


Katteeton alapuolisko tuntui tarvitsevan jotain ympärilleen joten päätin haluta siihen ns. stunttiraudat vaikken pyörällä aiokaan stuntteilla. Ylläripylläri mitäänhän ei saa valmiina joten paikalliseen metallifirmaan mars tilaamaan nippua taivutettuja putkia.

yOHe.jpg


Siitä se lähtee...

yOHR.jpg


yOH5.jpg


yOiY.jpg


Tässä syy jalkatappien saranallisiin vaihtoon, on nimitäin muuten ekan lipan jälkeen kalliit rungot naps poikki kun ottavat kuorman vastaan.

y853.jpg


y85n.jpg


Epäsymmetrisyys tahallista, muuten oli koneen poski tiellä.

...ja hetkinen olkaa hyvä...
 
Viimeksi muokattu:
yT2Y.jpg


Orkkis änkkä on älyttömän pitkä joten se sai sahaa...

yT2j.jpg


Hmm... ei taida mennä mittauksista läpi...

yT2T.jpg


...laitamme siis hiilikuitua väliin. Paha vaan kun putki on 120mm ja änkkä 125mm, eipä hätää, leikkaamme siihen halkion.

yTSZ.jpg


Aukon päälle pokkautetaan kaareva peltiliuska joka niitataan kiinni. Samaan yhteyteen saadaan uusi kannake.

yTpU.jpg


Tuossa vielä muuan Photoshop-velhon ohjeitteni mukainen näkemys siitä miltä pyörä näyttänee ensi keväänä. Pikkujuttuja vielä mm edm. hiilaripurkki, ohjausiskari ja mitä muuta nyt ehtii tulla mieleen.

Mutta näin, siitä on hyvä jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mukava että kelpaa. Ostin pyörän puolitutulta halvalla projektiksi ja projektia tottavie koko rahalla myös sain! Pyörän mukana tuli mm. modatut etukatteet jotka hetken opiskelun jälkeen osoittautuivat alapäästään tod näk orkkiksiksi joskin pääasiassa alumiiniverkolla ja hartsilla läjäss, etumaski ja valo kuuluivat Aprilia RS:ään. Sähköt on yks hyrskyn myrsky, sieltä on karsittu jo yks lumilapiollinen tempputeippiä ja johdonpätkiä, liitetty pääosin tuo Koso kiinni, etuvyyhtiä tarttis vielä lyhentää kun saan kaiken ensin toimimaan, releytyksiä muutella sen keyless boksin takia, kerta penkin kiinnikkeille ei pääse mistään kiitos umpinaisen perän sinne tehdään solenoidein toimiva sähkösalpa jne jne jne... Puuhaa piisaa vielä yhdelle jos toiselle illalle ja kun kaikki on valmista tarttis koko mopo vielä vetää atomeiksi ja maalauttaa... No, kun itte itelle tekee saa just sellasen mihin taidot riittää ja tekemäällä oppii...
 
hieno, mutta huutaa kyllä toispuoleista haarukkaa.. ja paljon.


sopisikohan huonot 1050 mallin pakoputki, on paljon hienompi. siis etukäyrä mukaanlukien.

itse ostaisin netistä speed triplen etuvalot tohon.
 
Heh, tässä päästään niihin ikuisiin makuasioihin.

Takasvingistä: nippelipornon kuluttajille, tuolla kaksipuoleisella haarukalla oleva malli sanotaan olevan paras 955i ajettavuudeltaan koska jousittamaton massa on 3,5kg kevyempi, haarukka on jäykempi ja ohjaus terävämpi.

...mutta koska ajokortissa ei lue Nicky Hayden, ei Casey Stoner eikä kukaan muukaan samasta retkueesta ei sillä ole hevonpaskan merkitystä muuten kuin ulkonäöllisesti. Jopa Triumph tietojeni mukaan on myöntänyt palanneensa ykspuoleiseen haarukkaan ihan vaan asiakaspalutteen perusteella. Itselle se on sinänsä yhdentekevää, ei minulla mitään ykspuoleisia swingejä vastaan ole ja koska se taitaa olla vallitseva trendi lienee todennäköistä että tulen joskus vielä omistamaan pyörän jossa sellainen on mutta itse en oikein näe mitä lisäarvoa se pyörään tuo. Mä olen sen verran old school että jos valitsemaan pääsee niin kakspuoleinen mulle. Tietty riippuu pyörästä. Se että alkaisin näkemään konversion vaivan ja rahanmenon, no chance.

Noita Hi-rise putkia on muutkin ehdotelleet, minusta ne on kamalat. Sama homma putkien kuin swingin kanssa, joihinkin rr-kyykkyihin sopii undertail röörit, joihinkin supermotardeihin yms hi-riset mutta minun änkkä pysyy visusti sivulla. Ne jalan juureen ängetyt tumppipurkitko vasta hirveitä onkin!

Pyörään ei myöskään tule triplen valoja koska minulle oli alusta asti selvää että keula tarvitsee projektorit. Triplen lamput sitäpaitsi minusta näyttää siltä kun ne olisi otettu jostain pyörästä jossa pitäisi olla täydet katteet. Yäk sanon minä.

Ja vielä kolmas syy miksen tahdo en korkeita putkia enkä triplen valoja on se, että pyrin pitämään asiaan vihkiytyneille pyörän selvästi tunnistettavana nimenomaan Daytonaksi. Niissä on tiettyjä eroja kuten mm öljynlauhdutin jota ei nopea vilkaisija huomaa. Oikeastaan mikään asia pyörässä ei ole hetken mielijohteenntulos vaan tarkasti harkittu ja vaihtoehdot punnittu. Ja jos joku ei miellytäkään se ei ole ehtinyt juuri pölyä kerätä. Mm vilkkuja ja erityisesti peilejä selasin ebayssä monta iltaa kunnes löysin just mieleiset (etuvilkut ei ole kiinni, nuo on testipari, eteen on samanlaiset kuin taakse mutta hiukan lyhyemmät.)

Monethan noista lipatuista Daytonoista päätty ns. Speed-tona:ksi, tämä ei.
 
En tiedä tykkääkö rakentaja isoista vai pienistä peristä :D Tuo kaatumarautajuttu on hyvä, mutta ainakin nyt näkyvien kuvien perustella jos pyörä jää yksipaikkaiseksi, niin minun mielestä perä on liian massiivinen ja "kaukana" takana. Valmiina voi näyttää paremmalta :thumbup:
 
No iso se kyllä on sitä ei voi kieltää :grin: Hetken harkitsin sellasta pikkusta cafe racer takakatetta mut se olis taas näyttäny ton massiivisen tankin takana hoopolta, siks kolmannekseen kun sielä on aika paljon kaikkea elektroniikkaa perässä niin tilalle on kyllä tarvetta. Mulla on vähän sellanen "original with a twist" tyyppinen tuo rakentelutyyli että alkuperäisiä linjoja säästellään mutta lisäillään omaa näkemystä kohtiin jotka ei miellytä.

Kun ton saa joskus valmiiks tekis mieli rakentaa seuraavaksi mahd. jostain pikkusen erikoisemmasta laitteesta sellanen steampunk henkinen cafè, kuten vaikka Honda CX, Suzuki RE5, tai joku Guzzi. Niinkun paljasta messinkiä, kuparia, johdot putkissa, niitinkantoja yms... mut se vaatis jo pidempää omistautumista mutta olishan tekemistä. Tolla Daytonalla ei ole ajettu kuin 25tkm joten odotan siltä valmistuttua useita palvelusvuosia. Tosin kolmea prätkää ei mahdu millään et sit tarttee honda hukata mut aion ratailla sillä ainakin ens kesän...
 
mutta itse en oikein näe mitä lisäarvoa se pyörään tuo.

-Ketjunsäätö pysyy vaikka rengasta käyttää irti vaihdossa tms.
-ei tarvitse pelailla holkkien ja takajarrun kanssa kun vaihtaa rengasta.
-takarenkaan suunta ei voi mennä pieleen rengashommissa.
-näyttää paremmalta.
-voi pitää kahta vannetta ja vaihdella tarpeen mukaan parissa minuutissa vanteesta toiseen ilman ketjunsäätö/rengaslinja sekoiluita.

-Kokeili ducatikin sitä kaksipuolista ja palasi yksipuoliseen, kun ei sitä kukaan halua sitä kaksipuolista.

-KTM:äkin tajusi jutun ja laittoi yksipuolisen superdukeR:ään. Siis oikeasti ilman sitä, se pyörä olisi mitäänsanomaton.

-Autoissakin on renkaat kiinni vain toispuoleisesti. :)

-en ole tavannut ketään, joka olisi ottanut toispuoleisen pois ja laittanut kaksipuolisen haarukan. Yleensä fighter yms rakentajat kuitenkin ensimmäisenä poistavat tuplapuolihaarukan ja laittavat yksipuolisen.
 
Sano kieroutuneeksi mutta jo tuo kuriositeettiarvo on mulle tarpeeksi :grin: arvelisin että mun ajotaidoilla on aika sama onko se yks vai kakspuoleinen ja ketjun säätö on niin naurettavan helppoa että en näe siinä ongelmaa. Kumiakaan niin usein tartte vaihtaa. Näyttää paremmalta... no, makuasia... itse en oikein allekirjoita... niinkun sanottua jo ennen pitäkööt ne kenellä on ja eiköhän mullekin joku pyörä vielä eksy jossa sellanen on mutta tuohon en ala vaihtaa...

En varsinaisesti pyri tekemisilläni olemaan erilainen kuin muut, mutta kuitenkin pyrin olemaan olematta samanlainen kuin muut jos kässäät...
 
hei mulla ois tohon rojektiin Zardin slipari irtonaisena sopuhintaan. Se on tarkoitettu sinkkuswingi malliin, mutta olettaisin sen käyvän suht helposti. Ja hitsaus näyttäis onnistuvan teikäläiseltä, niin pieni modaus onnistuu varmasti. Kun en siitä sliparista ehtiny tehä kukkaruukkua ni se vois palvella paremmin vaimentimena. Löytyy Zardin sivuilta T595N mallisen Speed Triplen alta.

Pakosarjoista puheenollen, niin uudemman 1050 putkisto käy aika kivuttomasti vanhempaan 955 koneeseen. Itelläni on 2009 vuotisen putkisto kiinni 2004 Speedissä.
 
Ei tuossa Triumphin takahaarukassa tarvitse rengasta vaihtaessa ketjun kireyteen puuttua tai jarruihin. Holkitkin pysyy stefoissa moitteetta- Eli ei mitään syytä yksipuoleiselle haarukalle.
 
Muutaman motivaationnostatuskuukauden jälkeen paluu talliin on tapahtunut. Pakkohan tää nyt on kasaan kursia joskaan ei ihan siinä mittakaavassa kun alunperin oli suunnitelma, ei vaan riitä ei aika raha eikä mottis purkaa koko pyörää vain maalauksen takia koska renkaissa yms on vielä täysin soivat laakerit sekä hyvä maali ja väritkin täsmää suunnitelmaan olkoonkin että värien järjestys on pikkasen väärin. No, näillä mennään toistaiseksi.

ykR5.jpg


Danmoton jalkatappisarjoissa olleet kovat rumat pötikkämäiset tapit korvasin alkuperäisillä, tarvi helicoilit vetästä kierteisiin koska orkkis tapeissa on M10 pultti ja noissa sarjoissa M8 jota ei mm jarrupolkimessa olevien laakereiden takia voi porata suuremmaksi enkä ala iskemättömiä laakereita vaihtamaan, liekö sen kokoista laakeri kymmenen millin keskireiällä enää edes löytää kovin äkkiä tai sitten on tavattoman pienet kuulat/rullat. Nuo tulee aika kauas ulos mutta pystynen elämään sen kanssa kun tykkään muutenkin ajella maantietä kenkää rennonletkeästi tapin päästä roikottaen. Tarvi saada saranallaiset koska sarjojen alkuperäiset kiinteät otti maahan kaatuessa kiitos stunttihäkin joten ne olis napsahtanu poikki ekassa kipissä.

yGae.jpg


Stunttihäkki on valmis ja toimitettu jauhemaalarille. Päätin lopulta halkaista sen että siitä saa tarvittaessa vain toisen puolen irti. Päädyttiin maalarin kanssa yhdistelmään musta maali + mattalakka että mätsäisi koneen poskiin mahd hyvin.

yGac.jpg


Sittenhän tuo tarttis venakoppa irrottaa että pääsee välykset kattelemaan.

yGaK.jpg


Varmuuden vuoksi merkitsin puolat että tulee samoihin reikiin. Liekö sillä hirveän suurta väliä mutta koska koko homman takana on metsästää syy hemmetilliselle pakoputkeen ampumiselle moottorijarrutettaessa kylmänä tahdon poistaa mahdollisimman monta muuttujaa.

yGa7.jpg


Joku ei nyt täsmää. Tulpilla on ajettu noin 2-300km joten niiden ei todellakaan pitäis olla tuossa kunnossa. Näyttäis että kone käy koko ajan aivan liian rikkaalla. Voiskohan selitys olla niinkin yksinkertainen kuin esim paska kontakti jäähd. nesteen lämpötila-anturissa (liitin rikki) vai onko näissä vielä erikseen moottorin lämpötila-anturi, vai onko lambda särki?

yGaN.jpg


Venakoppa irti. Jotkut pultit oli ihan näppikireellä, jotkut sai ihan naksauttaa auki oikeen voiman kanssa.

yGa5.jpg


Taitaa olla parempi vaihtaa tiiviste ja putsata kontaktipinta huolella, en tiedä mitä tuo paska on mutta näyttää ihan joltain pihkalta tms ja kannen tiivistepinta on todella rosoinen. Ei tuo oikeen liimalta minusta vaikuta.

yGYY.jpg


Tämmöstä löysin kärkkäiseltä, pitäis kestää hyvin. Tätä siis nokkien päissä oleviin "möykkyihin" tiivisteessä kun saan uuden. Näin käski Haynesin raamattu toimia.

yGYy.jpg


Mittaustulos välkysistä. Imupuolelle pitäis olla 0,10-0,20 ja pakopuolella 0,20-0,30 eli justiin nappiin kaikki. Sinänsä hyvä ettei tarvi irrottaa ketjua ja nokkia mutta toisaalta mikä sen putkeen ampumisen sitten kylmänä tekee jos ei venttiili kanna? Kuullut että näillä olis vanhemmiten taipumusta alkaa tiukkenemaan k.o. moottorissa mut hyvin näyttäis spekseissä olevan.
 
triumphin TORS yms kartat on tosi rikkaalla vakiona. En ihmettele paljoa tulppien kuntoa.

Toinen mitä triumphille ei kannata tehdä varsinkaan Triumphin kartoilla on turha käynnistely ja sitten sammutus ennen täyslämmön saavutusta. Jos sen käynnistää, niin anna sen käydä flektiin asti tai aja aina lenkki mieluummin.

nuo välykset on sulla jo varmaan vähän tiukentunut, mutta ne on olleet lähempänä maksimeitaan tehtaalta lähtiessä.
 
Vähän pohtinu tota mapitusta muutenkin koska pyörään tulee omavalmiste läpiveto villavaimennin. En tosiaan ole ajanut pyörällä kaikkiaankaan kun sen parisataa kilsaa, sen verran että pystyi toteamaan että renkaat tms tärkeä ei irtoa kesken ajon jonka jälkeen aloitin suoraan projektin koska ostin koko mopon proggikseksi. Tarttee korjailla noi linkit ylempää niin näät millanen raato toi oli ostettaessa jos et oo alusta seurannut :grin:
 
Back
Ylös