Desibelit / Melumittaustulokset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten tuo mittaus toteutetaan? Jollakin tietyllä moottorin kierrosluvulla, puolen metrin päästä ja 45° sivulle pakoputken päästä vai ohiajomittauksena?
 
Kawasaki Z750 -05

Leo Vince slipari "rankasti lyhennetty" 112db
viimekesänä crossi kisoissa mitattu.
Epäilen onko noin oaljo ei kuulosta noin kovalt.
 
honda 1000rr -07 yoshimuran putki rs-5...killerillä 93 db
Hiljaisempi kuin vakio
biggrin.gif
. Mulla oli -06 RR Motoparkissa viime kesänä 94 dB vakioputkella.
 
1000k7+yoshimura japan tri-oval carbon (lyhkäne) 98.6db motopark ilman killeriä!!!26.4.08. oli korkeammat melurajat ni en kokeillu killerillä,mut 26.5 kerron mitä anto killerillä.aika mielenkiintosta kun tuon vaimentimen mukana tuli lappunen missä luki et 106db/5500rpm vähän arvellutti mennä tuon kanssa ekaa kertaa mittaukseen
biggrin.gif
 
BMW R1150R Laserin Y-putkella ja DuoTech-pönttö sillä avarammalla "suuttimella" 96,5dB

edit: Niin, eihän kukaan täysjärkinen tollasella radalla aja, mutta ilmoitinpa nyt kuitenkin
tounge.gif
 
Onhan näitä tuloksia ihan hyvä tänne laitella julki, mutta ei noita voi oikein toistensa kanssa keskenään vertailla. Käsittääkseni seuraavat asiat vaikuttaa mittaustulokseen:

- Missä kunnossa vaimennin on?
- Mikä keli vallitsee mittaushetkellä?
- Millainen taustamelu on?
- Millä painotuksella äänet mitataan (A vai C) ja onko yleensäkään käytetty samaa mittaustapaa?
- Onko mittauspisteen alla kumimattoa vai ei?
- Onko ympärillä mitään kiinteitä esteitä mistä ääni voi heijastua?
- Kuinka korkealla putken pää on maasta?
- Mitä materiaalia on vaimentajan kuori?
- Miten on nokka-akselit ajoitettu?
- Onko seokset pyörästä kohdallaan?

Jne.

Paljon siis muuttujia. Esim. kaksi samanmerkkistä, samanikäistä ja samalla putkistolla olevaa pyörää voi antaa aivan täysin erilaisen tuloksen, vaikka mitattaisiin peräkkäin 'samoissa' olosuhteissa.

Yamaha R6R, -06, -07 ja -08, Micron kokoputkisto ilman killeriä heittelee 100 - 107 dB välillä. -08 antoi 104. Toisella vaimentajalla, hiilikuitukuorella, ja killerillä pääsee alle 98 dB.
 
Kawa Z750 -06 Motopark 10.5.2008
Akrapovic slipari ilman killeriä 100 db ja killerin kanssa 97 db.
 
Käväsin tossa lenkin yhteydessä Ahvenistolla mittauttamassa melut. Yhdistelmänä Honda CBR 600f ja MIVV gp style slipari, tulos 97db (killerin kanssa), mutta se mitattiin 5500rpm. Eikös sen pitäis ollaa 7000rpm toi kuussatanen? Kysäsin kyllä, mutta käski laittaa tauluun 5500 kierrosta. Lopuksi totesi, että läpi menee. Uskaltaako tohon nyt luottaa, että radalle pääsee
confused_orig.gif
 
Honda CBR600RR 2006, Leo Vince Oval Evo II Alu db-killerillä
5500rpm 94db
7000rpm 97-98db

Mitattu Hämpyn vuorolla Ahvenistolla 31.5. parkkipaikalla.

Huomiona vielä, että harva slipari meni rajojen alle (97db) ilman killeriä. Osa ei killerin kanssakaan.
 
Juu tuolla hämpyn päivillä oltiin tiukkoja lakkiaisten takia... vakio rc8 muun muassa ei päässyt ajelemaan. Oma husaberg vakio putkella 97-98db ja kierrokset korva kuulolla. eivät aluksi hyväksyneet kun paukkui liikaa ( kylmä kone ) mutta uuden yrityksen jälkeen radalle päästiin.
062802jumpie_prv.gif
Motoja kyllä syrjitään noissa mittauksissa.
confused_orig.gif
kyllähän tuo laulava rivi4 kuuluu kauemmas..
 
Ahvenistolla mitattu:
FZS1000 Akran sliparilla ilman killeriä 99 db.

Edit. killerin kans 94 db. Tosin eka mittauksessa kierrokset oli 5500rpm ja toisessa 5000rpm, joten tuloksia ei voi verrata keskenään.
sad_orig.gif
 
Vakio 1400 Zetori,

Ahvenistolla Sumppa mittas 93dB
wink.gif

Motoparkissa mitattiin 88,3 dB
thumbs-up.gif
 
Ahvenistolla 31.5.

Hayabusa K1 + Yoshimura RS-3 kokoputkisto, ilman killereitä tasan 100db

- sama RedBull voimajuomatölkkiviritelmällä 96db (...ja eiku radalle
thumbs-up.gif
)
 
Back
Ylös