Dieselpärrä?

Dieselpärrä?

Varmasti juttua jossain ,mutta haku ei toimi. Ei vaikka kirjoittas delvac,ni yhtäkään keskustelua ei löydy:)
Eli omistaako kukaan?
Kiinnostais rakennella ja laittaa diisseli johonkin vanhaan runkoon. Mitenhän esim mopoauton kone jos siitä sais kuristuksia pois toimisi?
Mitenhän lakipygälät tämmösissä menee?
 
Nimimerkillä flyer löytyy. Ei käy paljoo lueskelee täällä, mut voin vinkata, että kyssäreitä olis.
 
Joo omistaa :)

Mopoauton konetta ei tarvinnu Enfieldiin laittaa, kun mopo se on muutenkin- eli moisesta vaihtoehdosta ei oo tietoa.

Tuontipyöränkin katsastuksessa oli omat haasteensa, kun pakokaasujen normin mukaisuus piti pystyä todistamaan. Ei siinä oikeen muuta oikeasti pahaa (siis tuonti pyörässä ollu).

Sama kait se on mille moottorille sen pyörän rekisteröi jos lähtö aihio on sopivan ikäinen tai moottorin päästöt saa Trafin herroille jotenkin mitattua/todistettua (siis niin että nekin sen hyväksyy:) ).



Mutta miksi tehdä (mopoauton) diesel pärrään ?
Eikö nykyaikainen dieseli kannattaisi asentaa, kun sillä saisi kulutuksen pienemmäksi ja tehoa huomattavasti enemmän - siis jos dieselöintiä miettii.


Niin .. ajokavereilta (jos niitä mulla enää diesel mopon hankinnan jälkeen on) voi kysellä kuinka nopea tuo vapaastihengittävä antiraketti on :)
 
Mopoauton koneita luulis olevan käytettyinä halvalla saatavilla.?
Sillä mietin ja eiks ne oo viis kuus satasia mikkä kuristettu.? Purkas kuristeet jne ja jos pääsis maantienopeuksiin? Ei varmaan milläätavoin laillisesti mahd suomessa...ehkä?
 
Sama kait se on mille moottorille sen pyörän rekisteröi jos lähtö aihio on sopivan ikäinen tai moottorin päästöt saa Trafin herroille jotenkin mitattua/todistettua (siis niin että nekin sen hyväksyy:) ).
Nykyäänhän saa omavalmisteen tehdä niinkuin lystää ja päästöt ja melut on oltava -91...-03 välisen aikakauden mukaiset. Luulis että mopoauton diisseli sellset täyttäis, jaeikös niissä ole kuutioita ainakin reippaasti, tehosta tai voimasta en tiä...
 
Joskus tuli leikittyä Polariksen diesel mönkijällä ja eihän se mikään mieltä ylentävä kokemus ollut. Vaikee keksiä muuta kuin pellepeloton-syy miksi moista edes ajattelisi. Sen sijaan nyt kun polttaa etanolia autossaan, niin E85 konvertointi mopoon kiinnostais paljon enemmän. Kulutus kasvaa piskuisen mutta teholisäyskin on lähes 20% ja kasvihuonepäästöt (niin ku se oikeasti tässä paljoo painais) putoaa 85%.
 
Re: Dieselpärrä?

Jos lähtisin rakentamaan dieselmopoa, niin ei tulisi ensimäisenä mieleen käyttää mopoauton moottoria. Raklattavia ja täriseviä antiikkivehkeitä. Kova virittely tarvittavien tehojen saamiseksi.
 
Mietin samaa. 500 diesel ei kyllä liikuta mopoa kuin alamäkeen.
Mutta huvikseen jos tekee niin eri asia.:thumbup:
 
Joku Hollantilaispaja teki Volkkarin 1.2 pd tdi:n ympärille 120hv/190 kg pyörän, en nyt muista nimeä., mutta löytynee kuukkelilla.Ei kuitenkaan Track cdi, se on Smartin koneella ja laiska.
Dieselin ongelma mopokäytössä on matalat kierrokset. Teho on tehtävä väännöllä ja se taas vaatii raskaita rakenteita. Tuo 1.2 pata painaa satakunta kiloa, en muista oliko tuossa vanhassa tasapainoakseleita lisäpunttina. Eräällä vähän luovemmalla kaverilla on tuollainen n.125 heppaisena aika isossa autossa ja on se kai jonkun kymppitonnin jo kestänyt, joten veikkaan että mopokäytössä elinikä on riittävä vireämpänäkin.
Kaikenlaisia Kubotan pikkukoneita deselmopo-harrastajat noihin tunkevat, mutta tehoahan niissä ei sitten ole. Joskus oli mobile.de:ssä myynnissä CBR1000f volskin 1.6 td:llä, aika massiivinen.
 
Joskus kauan sitten luin jonkun jutun jossa Saksalainen pelle peloton värkkäsi wolkkarin TDI tekniikkaan perustuvan fighterin. Ei oikeen toiminut siinä käyttötarkoituksessa. Turboviive teki fightereille tyypillisen ajotavan aika mahdottomaksi.
 
https://m.youtube.com/watch?v=RELltnWVtJg

Moottoripyörä on kevyt ja sen takia kiihtyy nopeasti ylös kierrosaluetta. Moottorissa pitää olla laaja kierosalue tämän takia. Dieselissä ei ole kuin todella kapea alue.

Tässä speed triplessä ongelma on ilmeisesti korjattu variaattorilla. Ei kannata yrittää rakentaa sitä ilman variaattorityyppistä ratkaisua.
 
Mopoauton koneita luulis olevan käytettyinä halvalla saatavilla.?
Sillä mietin ja eiks ne oo viis kuus satasia mikkä kuristettu.? Purkas kuristeet jne ja jos pääsis maantienopeuksiin? Ei varmaan milläätavoin laillisesti mahd suomessa...ehkä?

Ne on turbottomia maamoottoreita, ei irtoo tehoa. Esim joku laadukaskin diesel joka on litrainen ei ilman turboa tee kun jonkun 18kw. Eli mopoauton koneella tuskin pääsisi kevarin nopeuteen. Ja ne on tehty niinheikosti että ei varmaan kestä edes turboa.
 
http://www.dieselbike.net/

Kevyimmät ratkaisut ovat näköjään aggregaattien moottorien päälle tehty. Jonkin verran Kiinalaisia yleismoottoreita. Ei siltikään tuollainen 8 heppaa oikein lämmitä. Käsissä on silti raklattava ja tärisevä laitos. Bonuksena varmasti erittäin huono kierrosherkkyys.
 
https://m.youtube.com/watch?v=RELltnWVtJg

Moottoripyörä on kevyt ja sen takia kiihtyy nopeasti ylös kierrosaluetta. Moottorissa pitää olla laaja kierosalue tämän takia. Dieselissä ei ole kuin todella kapea alue.

Tässä speed triplessä ongelma on ilmeisesti korjattu variaattorilla. Ei kannata yrittää rakentaa sitä ilman variaattorityyppistä ratkaisua.

Eikös noista pikkudieseleistä aika helposti ottas saman verta kierroksia kuin esim. HooReet? Joku vajaa 6krpm ei pitäs olla kovin mahdoton. Eli eiköhän dieselistä sais ihan ajettavan normaalilla voimansiirrollakin.
 
Diesel ei tunnu vielä olevan mitenkään hyvä ratkaisu.
Alla olevaa videota kun pari minuuttia katsoi, niin tuli laiska piikkauskone mieleen. En tiedä olisiko tuollaisella kuitenkin mukavampi ajella bensaversioisena? Tehoja ei vaikuta olevan hirveästi.

https://www.youtube.com/watch?v=DgsxiKslwRU
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän sen, että erikoisuuden tavoittelijoita on ja pitääkin olla.

Mitä lisäarvoa diesel-moottori toisi moottoripyörään bensiinimoottorin sijaan?
Itse en ole keksinyt vielä yhtään mitään.
 
Diesel ei tunnu vielä olevan mitenkään hyvä ratkaisu.
Alla olevaa videota kun pari minuuttia katsoi, niin tuli laiska piikkauskone mieleen. En tiedä olisiko tuollaisella kuitenkin mukavampi ajella bensaversioisena? Tehoja ei vaikuta olevan hirveästi.

https://www.youtube.com/watch?v=DgsxiKslwRU

Tuo oli just sitä mitä hainkin:) Tossa oli varmaan variaattori kun ei vaihdellu vaihteita? Ihan tarpeeks kulki mun makuun;)
 
Ymmärrän sen, että erikoisuuden tavoittelijoita on ja pitääkin olla.

Mitä lisäarvoa diesel-moottori toisi moottoripyörään bensiinimoottorin sijaan?
Itse en ole keksinyt vielä yhtään mitään.

No kulutus ainakin. Pienellä tankilla pitkä matka bobberin raadolla ja päästötkin on käsittääkseni bensiinimoottoria pienemmät?
 
Back
Ylös