Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos tässä oli tarkoituksena arvioida koneen kestävyyttä käytönaikaisen kierrosluvun perusteella, menee hieman metsään, asia ei ole noin suoraviivainen...
Kestävyyteen vaikuttaa toki moni muukin seikka mutta puhutaan tässä nyt pelkästään mäntänopeudesta.
Otetaan 600 cc (tuttu peli, Thundercat Yamaha):
kierrosnopeus 100 km/h noin 5000 rpm
iskunpituus 49,6 mm, sijoitetaan ne kaavaan
Vm = 2 x S x n
jossa Vm on mäntänopeus,
S on iskunpituus metreinä ja
n on pyörintänopeus /sekuntti
2 x (49,6/1000) x (5000/60) = 8,26 m/s (tunnissa noin 29,7 km)
Intikka Suzuki 1800:
oletetaan että 100 km/h 3000 rpm
iskunpituus 90,5 mm
2 x (90,5/1000) x (3000/60) = 9,05 m/s (tunnissa noin 32,6 km)
joten voidaan todeta että tämän esimerkin isomman moottorin mäntä hinkkaa enemmän pyttyä vasten vaikka kampiakseli pyöriikin hitaammin...

vähän erikoinen sun laskutapas jos isolohkon mäntä liikkuu kerran ,lyhytiskusen kusiaisen mäntä liikkuu kaks kertaa et se pääsee samaan iskun pituuteen .ja kusiaisen kone kiertää lähes tuplaten näin maalaisjärjellä ajateltuna,eikös se kusiaisen mäntä hinkkaa puolet enemmän sitä pyttyä?![]()
Jaa niin, että kun isolohkon mäntä hinkkaa vain ees, niin pikkukoneessa joutuu hinkaamaan eestaas, mikä on ainakin kaksi kertaa enemmän kuin pelkkä ees.
Tässä jutussa on vähän samaa kuin kuoppaisella tiellä ajamisessa: kun pitää kunnon vauhdit, kuopat ei tunnu. Isossa twinissä männät mataa hiiitaaasstiii koluten joka kuopan pohjan. Matka on sillä tavalla edeten pitkä. Kun taas kusiainen mennä rallattaa suorinta tietä ees ja taas vikkelästi. Siinä on suuri ero.
Tässä problematiikassa on osittain kysymys myös samasta ilmiöstä kuin jääkaapin valon kohdalla. Mistä voi tietää, että valo tosiasiassa sammuu oven sulkeuduttua? Moottorin sisään ei ajaessa näe. Onko niin, että yhden silinterin työtahdin aikana muut lepäävät? Tällöin kaksisylinterisessä tulee rutkasti enemmän työhukeja kuin nelisilinterisessä. Per silinteri. Toki tilannetta helpottaa, että matalakierroksisessa moottorissa vuoroväli on myös pidempi. Ryypynväli on molemmissa tapauksissa kuitenkin samanpituinen.
Mutta eikös se ole vähän semmonen perusnyrkkisääntö että noita pienempiä koneita joudutaan yleensä aukomaan ja remppaamaan vähän useammin kuin isompia moottoreita, ja johtuukohan se just niistä kitkan aiheuttamista kulumisista?
Ongelma saattaa olla enempi motoristien päässä. Jos tehdään kolme versiota esim. 70hv, 100hv ja 140hv. Kuinka olla uskottava, kun katteissa lukee 600cc, mutta koneessa 140hv ja 100nm. Kaikille kyselijöille joutuisi selittelemään, että tästä kusiaisesta on kolme eri versiota ja mulla on se tehokkain.
http://www.autotalli.com/artikkeli/Koeajo-Bmw-114i-2013;jsessionid=8B2978BD8B40FAFB0EDD7203C53C3E2F
Tää on noita jenkkien hapatuksia. Ne kun ei vieläkään ole oppinu tekemään kunnollisia moottoreita vaan ainut keino kasvattaa tehoa on suurentaa iskutilavuutta. Ennemmin kannattaa mietiä näin: Tehollinen iskutilavuus = geometrinen iskutilavuus x ahtopaine.
KorjattuUuden karvalakkimallin Corvetten vertailulukuja, hinta-/tehosuhde kohillaan![]()
Juu, teknisestihän tämä olisi täysin mahdollista. Mutta edelleenkin haluaisin kuulla, että miksi esimerkiksi bemarin kannattaisi mennä pyörissä tähän suuntaan? Eli mitä sellaisia etuja tällä "uuden" tekniikan käytöllä saavutettaisiin, että motoristit ostaisivat sillä varustettuja pyöriä ennemmin kuin "perinteisiä" ja vielä maksaisivat niistä aikaisempaa enemmän?Bmw:n automallistosta voisi alkaa hahmottamaan minkälainen voi olla seuraavan sukupolven moottoripyörä mallisto Bmw:llä. Kuutioita pienemmiksi, pienellä elektroniikan ja ahtimen viilauksella sama kone eri tehoisena eri käyttötarkoituksiin.
Uuden karvalakkimallin Corvetten vertailulukuja, hinta-/laatusuhde kohillaan
2014 Corvette 2013 Corvette 2013 Porsche 911 2013 Ferrari 458
Engine 6.2-liter V8 6.2-liter V8 3.4-liter H6 4.5-liter V8
Horsepower 450@5,900 rpm (est.) 430@5,900 rpm 350@7,400 rpm 562@9,000 rpm
Torque 450@4,400 rpm(est.) 424@4,600 rpm 287@5,600 rpm 398@6,000 rpm
Curb weight 3,200 (est.) 3,208 3,042 3,935
Base price $52,000 (est.) $46,111 $83,050 $236,182
Read more: http://www.autoweek.com/article/20130113/detroit/130119927#ixzz2Is0fCQbN
Linkki moottorianimaatiovideoon
[video]http://videos.caranddriver.com/services/player/bcpid597204638001?bckey=AQ~~,AAAAACVjNow~,TSPHWw9b 1rIEQYv4AMtOw2KeeFovKRys&bctid=1924791054001[/video]

Siis onko sinulla, tai jollain muulla täällä esittää jotain faktaa väittämällesi? Voitko esittää tilastoa tai tutkimustulosta siitä, että yhtä laadukkaasti toteutettu esim noin 800cc kone joudutaan avaamaan vähemmällä käytöllä kuin esim noin 1200cc? Vai onko tämä vain joku VeijoEsson baarin ja hevostoimiston välinen uskomus?
Onko autopuolelta olemassa jotain tilastoa siitä, että esim uusin VAG:n Golf 1,2tsi joudutaan avaamaan nopeammin kuin pari sukupolvea vanhenpi 4. Sukupolven saman väännön ja käytännössä saman tehon omaava 1,8?
Miten lie kulutus, onko muuttunut?
Äkkiä löysin IV Golf 1,8l kulutuslukemiksi yli 8l/100km lukemia.
Uusimmalle ilmoittavat automaattivaihteisena 5,0. Googlettelemalla löytyi noin 5,9 mitattuja kulutuksia.
Mikähän lie on totuus?
Jos tuo parin litran tai yli pudotus on lähelläkään totta, niin riemumielin ottaisin sen vastaan moottoripyöräänikin. En rahansäästön, vaan toimintasäteen takia.
Juu, teknisestihän tämä olisi täysin mahdollista. Mutta edelleenkin haluaisin kuulla, että miksi esimerkiksi bemarin kannattaisi mennä pyörissä tähän suuntaan? Eli mitä sellaisia etuja tällä "uuden" tekniikan käytöllä saavutettaisiin, että motoristit ostaisivat sillä varustettuja pyöriä ennemmin kuin "perinteisiä" ja vielä maksaisivat niistä aikaisempaa enemmän?
Enpä ole vielä kuullut siellä veijon essolla yhdestäkään yli 1.000,000 km ajetusta pikkukoneesta, mutta noista yli miljoonan ajetuista isommista kuullut jo ihan riittävästi. Ihan joka päivä tulee vastaan useita yli miljoona ajettuja isoja moottoreita. Onko sitten vaan huonoa onnea pikkukoneilla, tai isoilla koneilla on hyvää tuuria, ja aatteleppas: vieläpä usein DELVACIA koneessa!!!
Jos semmonen 1,4 tai joku edes joku alle 2 litranen kone kestäis samoilla tehoilla samat kilometrimäärät kuin isommat, niin eihän niitä isoja moottoreita sen suuren painon vuoksi edes tehtäis? Muuten kohta joka scanian ja volvon keulilla jauhaisi semmonen pikkukone?
Kyllähän sitä toki saadaan nykytekniikalla 500 hp 1,5 koneesta, mutta ja... niinpä.Ei taitais tukkikuormia kovin monta keikkaa heittää sillä 1,5 koneella? Hakkaraisen Teuvon saha alkais äkkiä seisomaan ja raksallakin odoteltais kovin pitkästyneenä elementtikuormia?
.
Riittävästi kun on kilometrejä alla niin parempi pysyä isolohkossa. Ei ne pienet tule kestämään vaikka rautalangasta vääntäisi.![]()

Corvette 2014 vääntö 72yksikköä/litra
Corvette 2013 vääntö 68yksikköä/litra
Porsche 2013 vääntö: 84yksikköä/litra
Ferrari 2013 vääntö: 88 yksikkö/litra
Yksikkö on ilmeisesti lb/ft? Ymmärrätkö nyt kun sanon, että jenkit tekee edelleen traktorin moottoreita?
Hintahan tossa Corvetessa on tehoihin nähden kohdallaan, mutta laadusta ei ainakaan aiempien mallien kohdalla ole viime vuosina voinut hirveästi puhua. Hieno video muuten suhteellisen nykyaikaisen työkoneen moottorin kokoamisesta.
Onko nykyiset mammuttitautiset prätkät tulleet tiensä päähän? Lähinnä tarkoitan koneitten kuutioita. Triumph 2,3l , Bmw 1,6l , Honda 1,8l , Kawasaki VN 2,0l , Suzuki 1,8l , Yamaha 1,9l , Harleyt 1,6l. Customeita suurin osa, mutta myös matkamalleissakin 1400cc on melkein minimi, Moto-Guzziinkin tauti iskenyt viimeisenä.
Jo vuosia ollut tilanne, että autoissa kone ollut tuota kokoluokkaa ja pyörissä puolet siitä. Tilanne on kääntynyt päälaelleen, kun autoihin on alkanut tulla noita pikku koneita 600-1400cc turbolla terästettyinä. Oikeasti mikään järkiseikka ei puolusta pyörien järjettömiä kuutioita. Uskaltaisin melkein väittää, että ei mene montaa vuotta, kun joku valmistaja esittelee 200-500cc turbokoneen, jossa on samat tehot ja väännöt kuin esim. Gsxr 1000:ssa.
http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/vid-1288514752183.html