Palataanpas aiheeseen...raskaan työviikon jälkeen...
Muutama oletus, ajetaan koko ajan tasaisella 100/kmh nopeudella ja muutkin asiat ovat vakioita...
Otetaan lähtökohdaksi tuttu kusiainen jossa männänhalkaisija on 62 mm...
Ajetaan kusiaisella 100 000 km tasaisella 100 km/h nopeudella, (5000 rpm/min) jolloin mäntä tällä matkalla tekee noin 300 000 000 edestakaista liiketta ja oletetaan että jokaisella liikkeellä sylinteristä höylääntyy pois 0,00000001 jolloin sylinteri väljenee (männänrenkaat ei kulu oletuksena) 62,0 > 62,3 joten männän ja sylinterin väliin jää noin 29,2875 mm2 tyhjä tila
jos taas ajetaan 100 000 km koneella joka kiertää 3000rpm/min ja jonka poraus on 112 mm alussa, 180 000 000 edestakaisen liikkeen jälkeen "poraus" on 112,18 mm jolloin männän ja sylinterin väliin jää 31,693 mm2 pinta-alaltaan tyhjä tila...
(Välillä on on ihan kiva viilata pilkkua...

)
Intruuderin iskunpituudesta...
Kukaan ei kai vakavissaan väitä esim. GSX-R tonnista Suzukia pitkäiskuiseksi (iskusuhde 0,80), Thundercat Yammu (0,81) tai vaikkapa Kawasaki ZZR-1100 (iskusuhde 0,76), joten intruuderi kuuluukin samaan joukkoon, tervetuloa (iskusuhde 0,808)...